Jump to content

Fleksibel akselkobling - hvilken type ?


Suzuki

Recommended Posts

snakker med meg selv her, så får de interesserte henge med;

snakket med Centa Transmisjoner i dag, og de ville absolutt FRARÅDE å forsøke seg på inretting om man bare hadde fleksikoblingen tilgjengelig. Dette fordi den er; nettopp; fleksibel, og dermed ikke gir et fast målepunkt.

Dermed beit jeg i det sure gresset, og kjøpte en fast kobling i tillegg.

 

Så til saken; fleksikoblingen fra Centa, inneholder jo to deler. En løs kon som føres inn på akselen, og en utvendig stor rund sak, selve koblingen.

Hvor langt skal denne løse konusen inn på akselen ? Den virker ekstremt tight, klarer på ingen måte å føre akselen igjennom denne. Er det meningen man skal

" kile den ut" på de to sporene som løper langs koblingen, for å klare å " bunne den " ?

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Setter du "den løse konusen" rette veien da? "Konusen" skal inn i "den store runde saken", og ikke andre veien, som man kanskje ville tro.

 

Gummihammer....smell på konusen...skrujern...og bank forsiktig konusen inn på akselen, slik at den sitter godt innpå, og dra deretter akselen inn slik at konusen går inn i den runde saken, og feste boltene...

 

Ihvertfall er det slik jeg oppfatter det...???

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

......nettopp.....og enda går det ikke?? :lol:

 

Ved å benytte gummihammer og skrujern på sidene av klemflensen - og slå mot propellen, så vil du vel klare å få den slik at den sitter godt innpå...den skal jo bare sitte fast - må jo ikke helt igjennom.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jasså, du sitter limt til skjermen og venter på at gullkornene skal ramle inn nå?

 

Åja, har borret huller for tankfestefundamentet, samt grunnet dette i kveld da. Men ellers passer jeg lettmatrosen, tv`en og kjøleskapet, det er rett det ja.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mmmm... den er grei.

 

Du har sikkert et par skrujernt som har vært benyttet til å åpne malebokser, og deretter som rørepinner. De siste 14 gangene ute å være tørket etterpå.

 

1) Sjekk at akslingen er fri for grader der koplingen skal entre. Bruk fil for å lage en liten entringskant hvis nødvendig.

2) Sjekk at det ikke er grader på akslingen, puss med fint smergel hvis nødvendig.

3) Ha litt smørefett på akslingen. NB Ikke silicongrease eller tilsvarende. Kun smørefett for bil.

4) Spikk malinen av skrutrekkerene.

5) Smør litt fett inni navet.

5) Smekk skrutrekkerene inn i splittene i navet, uten at boltene er montert.

6) Skli navet inn på akslingen.

7) Langt nok inn til at du får montert koplingen. Ta mål før du starter prosessen.

9) Hvis i tvil, snakk med Centaflex. De var i hvert fall tidligere lokalisert i Sandefjord.

10) Trekk til etc. Dette er ganske enkle greier. Det som er viktig er opprettingen.

Link to post
Share on other sites

Når du først er inne på tanker....kan jeg spørre deg om du vet et par ting:

* Jeg har 1 diesel og 1 vanntank med mål 1,30 x 60 x 40 i syrefast (tror jeg) Det er fortsatt den blå beskyttelsesplasten på...

*Hvor mange liter sånn ca. er det...og hva sånn cirka kan jeg selge disse for tror du?

 

Tok sjansen og spurte siden du passet kjøleskapet...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mmmm... den er grei.

 

Du har sikkert et par skrujernt som har vært benyttet til å åpne malebokser, og deretter som rørepinner. De siste 14 gangene ute å være tørket etterpå.

 

1) Sjekk at akslingen er fri for grader der koplingen skal entre. Bruk fil for å lage en liten entringskant hvis nødvendig.

2) Sjekk at det ikke er grader på akslingen, puss med fint smergel hvis nødvendig.

3) Ha litt smørefett på akslingen. NB Ikke silicongrease eller tilsvarende. Kun smørefett for bil.

4) Spikk malinen av skrutrekkerene.

5) Smør litt fett inni navet.

5) Smekk skrutrekkerene inn i splittene i navet, uten at boltene er montert.

6) Skli navet inn på akslingen.

7) Langt nok inn til at du får montert koplingen. Ta mål før du starter prosessen.

9) Hvis i tvil, snakk med Centaflex. De var i hvert fall tidligere lokalisert i Sandefjord.

10) Trekk til etc. Dette er ganske enkle greier. Det som er viktig er opprettingen.

 

11) Ta en tur over når du kommer nedover. Premien for godt utført jobb er en pils.

Link to post
Share on other sites

1,3x0.6x0,4 = 312l. Ikke sånn ca., men sånn akkurat ca.

 

Hva de er verdt ? Veit da ikke jeg. Sikkert en god del, ettersom de er i syrefast.

 

Hulda, det var det jeg antok. Forsøker meg med kilene som fulge med laminat gulvet, der fine og røde, samt i plast. Eller kanskje ikke. Trenger etpar nye skrutrekkere, da guttungen forærte to stykken til Neptun i fjor sommer, og jeg slengte etter to ekstra, for sikkerhets skyld. Får raide en `tema butikk en dag.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

1Hulda, det var det jeg antok. Forsøker meg med kilene som fulge med laminat gulvet, der fine og røde, samt i plast. Eller kanskje ikke. Trenger etpar nye skrutrekkere, da guttungen forærte to stykken til Neptun i fjor sommer, og jeg slengte etter to ekstra, for sikkerhets skyld. Får raide en `tema butikk en dag.

 

Suzuki

Ikke plast, det er kun jern som gjelder her. Ettersom spesialvertøyet mangler, kan en hver type jernkile brukes, båtspiker??? Et eller annet for å vide ut sprekken en millimeter på hver side.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...