Jump to content

Fleksibel akselkobling - hvilken type ?


Suzuki

Recommended Posts

:confused: Hei igjen Hulda. Er din konklusjon da at en bør jorde akslingen på et vis , eller ?

At det ikke er nok med bare å feste sink på den , eller som ett tillegg ? Hva , og hvordan mener du at en da bør forholde seg i forhold til problematikken med gummi som leder jord gjennom akselflenser av gummi til vannet ?

 

mvh KJølen

Link to post
Share on other sites

Huda har et pragmatisk forhold til hele greia. Alle minusledere ombord har BEP-brytere. Disse er avslått når jeg ikke har bruk for strømmen fra batteribankene (3 batteribanker). Derfor har jeg ingen krypstrømmer.

 

Landstrøm. Denne går via jordet skjøteledning, uten eleverte koblingsmuligheter ombord. Kun for Lys, varme, el.vertøy og batteriladere.

 

Galvaniske saker. Jeg har ikke behov for jording av propellen. Dog er del av akslingen min et CAV-ledd (Aqua Drive), som gir full strømgjennomgang. Hvis jeg skal ha, og det skal jeg, lokal jord, blir dette gjennom kopperplate på utsiden av undervannsskroget. Jeg har et aggeregat som skal jordes via lokalt jordplan.

 

Bruker du anoder av god kvalitet, skulle det ikke være noe bekymmer. Anoder skal ha god elektrisk kontakt. Akselanode som monteres på møkkete eller passivert aksling har liten verdi. Akselanode som rakler på akslingen har liten verdi. Skulle jeg benyttet akselanode, ville jeg pusset kontaktflatene med fint sandpapir, rengjort og brukt kontaktfett mellom anode og aksling.

 

Unngå messingventiler som ikke er beregnet på sjøvann (sinkanriket messing). Det er skrevet masse om dette tidligere. Mye synsing i forskjellige retninger. Hulda gikk til skraphandleren og kjøpte ventiler av AISI 316. Disse ventilene har stått neddykket siden 2000, og går fremdeles som oljet smør.

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke la deg forvirre av vitenskapelig brilljering om gummi og carbon Bjoris.

Hovedsaken er at du oppnår best mulig isolasjon mellom sjø og metallene i motoren din.

Hvis den fleksible koblingen din isolerer bedre mot sjø enn metallisk kontakt, noe den sikkert gjør, bør du ikke forbikople den. Jo større motstand, dess bedre.

 

Noe annet blir det hvis du baserer motorens kontakt med sjø som et lokalt jordplan, da må koplingen selvfølgelig forbikoples, men dette er del ingen ved sine fulle fem som gjør.

 

Ellers vil jeg minne om Bedrifts Idrettslagets Gummiens (Gamle Viking Fabrikker) sitt slagord:

Idrett i yrke gir sunnhet og styrke ! Gummien ! Gummien ! Gummien ! :lol::lol::flag:

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke la deg forvirre av vitenskapelig brilljering om gummi og carbon Bjoris.

Hovedsaken er at du oppnår best mulig isolasjon mellom sjø og metallene i motoren din.

Hvis den fleksible koblingen din isolerer bedre mot sjø enn metallisk kontakt, noe den sikkert gjør, bør du ikke forbikople den. Jo større motstand, dess bedre.

 

Noe annet blir det hvis du baserer motorens kontakt med sjø som et lokalt jordplan, da må koplingen selvfølgelig forbikoples, men dette er del ingen ved sine fulle fem som gjør.

Ja, du kan så si. Det er alltid slik at en sak kan bli ekstremt komplisert hvis en tar med absolutt alle aspekter, viktige eller ikke viktige i et og samme samsurium. Sikkert riktig det som er skrevet...

 

Jeg har som nevnt jordingsplate som jeg vet det er koble minus fra batterien til. MEN trodde det var vanlig å koble minus til motorblokken i båter uten jordingsplate???

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har som nevnt jordingsplate som jeg vet det er koble minus fra batterien til. MEN trodde det var vanlig å koble minus til motorblokken i båter uten jordingsplate???

Jeg ville satt inn en hovedbryter også på minus siden til motoren, en god gardering mot krypstrømmer. Har gjordt det selv.

Når jeg skrev lokalt jordplan tenkte jeg landstrøms jord, og ikke batteri minus.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har en Maxi 95 seilbåt 30 hk (25mm aksel 1,5m lang). Bruker ofte landstrøm, har solselle på hele sommeren.

Monterte Centafleks den minste for 4 år siden.

Støy og vibrasjon ble adskillig mindre, men ikke på høyere turtall. Det virker som akselen skulle hvert lagret inne i båten.

Fleksibel kobling er litt over grensa uten lagring.

Har fått dårlig plass etter hvert mont. diverse slanger. Tenker da på lufttilgang motorrom må løses først.

Trøstelager ville også hjelpe på motorlabbene.

Jeg har ikke joret akslingen og har til nå ikke sett tæringer annet enn på offerannoden 2 stykker på en sesong montert forran propellen.

Har forsøkt å måle spenningsforskjell mellom motor og aksling uten å finne ut noe.

 

Beste hilsen Magne

Link to post
Share on other sites

Jeg ville satt inn en hovedbryter også på minus siden til motoren, en god gardering mot krypstrømmer. Har gjordt det selv.

Når jeg skrev lokalt jordplan tenkte jeg landstrøms jord, og ikke batteri minus.

I denne linken står det noe om 1 polet og 2 polet anlegg. Har ikke funnet ut om min båt har det ene eller det andre, men har det betydning for om en kan koblet ut minus til motor?

 

http://www.bergenbatteri.no/pdf/landstormkrevende.pdf

 

Utfra denne tegningen sakset fra linken kan det se ut som om jeg har 2-polet anlegg siden jeg har jordingsplate, men det er vel ikke noe i veien for å ha 1 polet-anlegg med jordingsplate, da blir det bare en ledning fra minus til jordingsplate. Jeg tror det er slik hos meg for ellers burde det vel vært to ledninger til jordingsplaten (fra batt og fra landstrøm), men det er altså bare en ledning??? Dette med strøm er jammen ikke til å bli klok på...

 

Bilde

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Utfra denne tegningen sakset fra linken kan det se ut som om jeg har 2-polet anlegg

Jeg er temmelig sikker på at du har et 1-polet anlegg. Kikk i bakkant av motoren. Ser du en feit sort ledning festet med en av boltene på svinghjulshuset? Det er batteri minus, altså et 1-polet anlegg.

 

Yanmar kan sikkert levere denne motoren for 2-polet anlegg, uten at jeg vet det. Men jeg har mine tvil.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok det da. Skal sjekke i helgen. Forstod du hadde montert skillebryter på jording på landstrøm (jordingsplate/landjord). Dette var for å kunne bruke landstrøm når båten er på land? Har du vurdert å sette på bryter på minus til motor? Hører at jordingsplaten ikke tar mer enn 2 volt diff på jord land/sjø før det likevel kan bli krypstrøm til motor...

 

Har sett for meg at det hos meg er koblet landstrøm jord til minus på batterier. Det er jo dumt siden jeg har jordingsplate så først tenkte jeg at jeg burde få denne flyttet til jordingsplaten, men hvis det stemmer at krypstrøm likevel går via minus til motor så bør jeg vel heller sette inn en bryter minus mellom startbatteri og motor? (evt både flytte landstrøm-jord til jordingsplate OG ha en bryter på minus når landstrøm brukes og ellers når ikke motor går... Er det egentlig noen forskjell om landstrøm jord er koblet til minus på batteri kontra jordingsplate...

 

Blir bare ikke klok på dette med strøm...

Redigert av Ingar (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert å sette på bryter på minus til motor? Hører at jordingsplaten ikke tar mer enn 2 volt diff på jord land/sjø før det likevel kan bli krypstrøm til motor...

Jeg har vurdert dette, men det tar for mye plass. Må ha totalt 6 brytere. Dette med at Dynaplate jordingsplate ikke tåler mer 2 volt differanse land sjø forstår jeg ikke. Når landjord er frakoplet båtens landstrømanlegg er nettopp eventuelle stående jordfeil eliminerte. Jordingsplaten skal hindre at du før strøm i deg dersom du opererer et 220V apparat med jordfeil. Altså strømmen tar korteste og letteste veien til jord via jordledningen til jordingsplaten heller enn via deg når du holder i apparatet på samme tid som du holder deg i f.eks. motoren. Ellers skal jordfeilbryteren i landstrømanlegget slå ut så snart det går mer enn 30mA strøm via jordledningen.

Har sett for meg at det hos meg er koblet landstrøm jord til minus på batterier. Det er jo dumt siden jeg har jordingsplate så først tenkte jeg at jeg burde få denne flyttet til jordingsplaten, men hvis det stemmer at krypstrøm likevel går via minus til motor så bør jeg vel heller sette inn en bryter minus mellom startbatteri og motor? (evt både flytte landstrøm-jord til jordingsplate OG ha en bryter på minus når landstrøm brukes og ellers når ikke motor går... Er det egentlig noen forskjell om landstrøm jord er koblet til minus på batteri kontra jordingsplate...

 

Blir bare ikke klok på dette med strøm...

Skal du eliminere stående jordfeil fra landanlegg, må landjord brytes. Har du både landjord og et lokalt jordplan tilkoplet samtidig, er du som sagt like langt. Bryter på batteri minus er en god ekstrasikring uansett.

 

Ellers er jeg enig med deg. Strøm er som prosentregning, ikke alltid like enkelt å forholde seg til :lol:

 

En måte å tenke strøm på er at du tenker deg et nett av vannledninger i et vannverk. Dette består av tykke og tynne rør. I rørene står det diverse ventiler (brytere) med pakninger som etter en stund lekker (krypstrøm). Eller rørene gror i gjen (høyere motstand, dårlig kontakt). Vannmengde (Volt), vanntrykk (Ampere), vannmengde ved et gitt trykk (Watt) osv. Selvsagt ikke identisk med strøm.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

midt oppi masse Yanmar preik, forsøker jeg meg igjen. Har forstått at begge leire har sine tilhengere, felles for begge er vel at de fleste har forsøkt en type, og er fornøyd med den.

 

Noen som vil forsøke seg på konkrete gjetninger eller har informasjon om hvilken av disse to jeg bør velge ? Og evt. hva som er pre / con på de to typene ? Er det prinsippiellt forskjell i virkemåten på disse to ?

En fordel med Centa, er vel at man ikke trenger akselflens i tillegg..

 

Alternativ 1

Bilde

 

Alternativ II

Bilde

 

Kjenner ikke den eksakte prisforskjellen på disse to, men alt. II koster omlag 2200 kr.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tror nok at alternativ 2 gir beste resultat, men er en del dyrere enn alt. 1.

 

Har selv alternativ en liggende som skal monters i vinter. Kunne ikke gjøre det med båten på sjøen da akslingen må helt ut for å få montert denne.

 

Mener å huske at alt. 1 kun tålte et avik på oppretting som kun lå ørlite over normal oppretting, men alt 2 kunne tåle en del mere...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Alternativ 1 tåler ikke noe vinkelavvik i følge leverandøren, den skal rettes opp på samme måte som uten... Det var i allfall den beskjeden jeg fikk på telefon i fjor sommer... men prisen er jo grei da.. rundt 1700 inkl. til en 190 hester...

 

Alternativ 2 skal kunne ta opp til 2 graders vinkel avvik i følge datablad...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Alternativ 1 tåler ikke noe vinkelavvik i følge leverandøren, den skal rettes opp på samme måte som uten... Det var i allfall den beskjeden jeg fikk på telefon i fjor sommer... men prisen er jo grei da.. rundt 1700 inkl. til en 190 hester...

Iflg bruksanvisningen så skal den tåle litt mer avvik dvs 0.25 mm avvik mot 0.10, ideelt 0.05 mm. Jeg ville forøvrig ikke vurdert å brukt mer enn maks 0.10 mm i avvik selv med slik kobling, men det står så i bruksanvisningen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette er vel ikke langt unna ingen avvik.... Det er jo samme toleranse som uten denne koblingen... Det er vel ikke mange av oss som har et avvik som er på 0,1mm eller mindre mellom aksel og gear... Det er jo svært vanskelig å måle korrekt med følerblad som normalt verktøy...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ser jo for meg at en fleks.kobling gjør at motoren blir mye mer beskyttet mot tæring

Helt klart, kan man isolere forbindelsen mellom motor og propellannlegg er det best.

Noen som kan gi et tips hvordan jeg lettest ser om denne også er koble i jordingsplata (det går bare en relativt tynn ledning til denne plata...)

Mål motstanden mellom landjord og ledningen til jordingsplata, skal være tilnærmet null ohm.

Prøv selv og ohme hvis du er i tvil.

Tja, alle de slangene jeg testet viste åpen kontakt...

I denne linken står det noe om 1 polet og 2 polet anlegg. Har ikke funnet ut om min båt har det ene eller det andre

Dette er også enkelt å teste ved å måle motstanden mellom batteri minus og motorblokka.

Selv om man i utgangspunktet har 2-polet annlegg bør man sjekke dette.

Link to post
Share on other sites

Alt II er nå bestillt, så får vi håpe det blir brukbart..

 

Suzuki

Sikkert riktig valg, jeg hadde også valgt Centa om det ikke skilte 7.000 lapper!!! Heldigvis gjør R&D Marine koblingen jobben så det holder hos meg. Etter at jeg har fått testet noen timer så er jeg fortsatt like fornøyd. Hvis jeg er svært nøye så kan jeg fortsatt ane litt vibrasjon på de turtallene som var aller verst (husk jeg har diagnosen Vibratis Metalis :eek: ), men jeg vil si at 80-90% vibrasjon er borte og nå er min båt er svært vibrasjonsfri kontra andre akslingsbåter.

 

Ser at det først og fremst har redusert vibrasjoner og støy under 2500 o/min (<13 knop). Over er det som før, dog ca 1 db lavere på marjsfart 17 knop iflg mobilen, men jeg syns ikke det er særlig merkbart. Uansett, det var jo under 2500 jeg hadde vibrasjonene som jeg oppfattet som unormale (antakelig torrisjonssvingninger og disse viste koblingen seg å være svært effektiv mot).

 

Støyen er også betydelig redusert så dette må jeg si er vel verdt pengene og sikkert noe de fleste båter hadde hatt godt av...

 

Lykke til og dine erfaring må du meddele

 

Dette er vel ikke langt unna ingen avvik.... Det er jo samme toleranse som uten denne koblingen... Det er vel ikke mange av oss som har et avvik som er på 0,1mm eller mindre mellom aksel og gear... Det er jo svært vanskelig å måle korrekt med følerblad som normalt verktøy...

.25 mm er altfor mye dersom du ikke har kobling, da kan neppe giret holde særlig lenge. Mener det står under 0.10 på Yanmaren. Jeg sjekket etter montering av koblingen og har under 0.1, muligens litt over 0.05, men innser at jeg kanskje er litt vel nøye på ting...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

For rådene kommer med fornøydgaranti og bytterett; ikke ?

Nei, men jeg regner med at du kommer roende over bukta og slår meg i hue med åra. Det er hvis du ikke er fornøyd. Er du fornøyd, kan du komme motrende over og få en pils, slik at du har en liten støttepromille på vei tilbake over bukta. Dette med en kledlig liten promille er jo så populært nå for tiden.
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

lurer bare på en liten ting, åssen pokker inretter man en sånn type kobling ? Den er så tung, at å bare trekke den noen mm tilbake, for å bruke bladsøker er jo helt umulig. Må jeg til å lage " konstusser" jeg setter på akselen, og banker disse fast i hylserøret så akselen står helt stille ? Eller er de 2graders vinkellavik den er sagt å kunne handle, bare " veiledende" ?

 

Stusser som sagt litt på dette, og ettersom alt er nytt ( aksel, fundament, motor ) så er dette en helvetes jobb å rette inn. Kanskje jeg bør starte med hyssing ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...