Bellil Startet 18.April.2023 Link til dette innlegget Startet 18.April.2023 Bruker drevpose og vannet står langt over vanninntaket på DP-E drevet Ser at vannet står ca 15/20 cm ned i slangen til impellerhuset Har fylt opp kjølefilterhuset Ved oppstart kommer kun vannet fra filteret ut Koblet fra kjølevann til impeller og fylte vann ut til drevet. Ser ikke at vannet kommer ut noe annet sted enn i drevet/skjoldet Tok ut impeller og den er ok Byttet til papipakningen på filterlokket Fylt filterhuset igjen Kun dette vannet som kommer ut Nå er jeg rådvill Den andre motoren gjorde som den skulle med samme metode Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Storø 34 Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Ett forslag kan være selve impellerpumpen. Jeg hadde samme problem på en Ford-motor. Ny impeller og alt så bra ut, men kjølte ikke. Jeg fikk en mekaniker på besøk, og han byttet impellerpumpe pga. slitasje. For meg så den helt grei ut, men gjorde altså ikke jobben sin. Kan altså være impellerpumpen dersom du ikke kommer noen vei med andre tiltak. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 18.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Skrudde av lokket til impelleren og startet motor. Den snurret i hvert fall rundt som tiltenkt. På VP er impellerpumpen drevet direkte fra motor. Hvis det skulle være svikt der så hadde det blitt dyrt. Vurderer å skaffe noe gjennomsiktig Plexi/Lexan eller tilsvarende og midlertidig erstatte lokket for å se hav som skjer. Neste trinn kan være å sette på en annen slang til pumpen og bare suge fra en bøtte med vann. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Jakob T Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Om akseltetning på pumpa er dårlig,kan den suge luft. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Er lokket til filteret skikkelig tett? Er S-slangen fra drevet i orden? Hadde samme problem på en AQAD41 før sjøsetting i fjor, men da den kom på vannet fungerte det. Da var nok vannstanden noe høyere enn i drevposen, og derfor med litt mer trykk/mindre løftehøyde. Et triks hvis den ikke får kjøling etter sjøsetting, kan være et par dråper såpe i pumpehuset for å gi impeller smøring, og så sette båten i gir og ta den opp noen knop så det blir trykk inn i vannintaket på drevet. Kan selvsagt ikke kjøre lange stubben slik, men det kan bidra til priming av kjølesløyfa. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Gulborg Svart 18.April.2023 Link til dette innlegget Svart 18.April.2023 Sett en kanne med vann oppå badeplattform med slange ned til slange i drevet. Får du ikke vann da så bør vel pumpa byttes. Har hatt samme problem med flere volvoer Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 19.April.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Hadde jo byttet til papirpakningen da jeg vurderte at o-ringen på lokket hadde vært demontert nok ganger. Fikk så et tips om å smøre på litt fett på papirpakningen og det gjorde susen. Sugde vann med en gang fra drevposen. Tusen takk for all hjelp. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Kanalkapteinen Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Bra du poster oppklaringen ? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Lars Hansen Svart 19.April.2023 Link til dette innlegget Svart 19.April.2023 Et annen tips som jeg selv har opplevd ved et par anledninger, er at selve lokket blir slitt av impelleren. Da tar jeg lokket og sliper mot smergelpapir på en slett overflate, og sliper til alle merker er borte. På MD2030 som jeg selv har, kan også lokket vendes. Da pusser jeg bare bort lakken først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.