Jump to content

Volvo Penta KAD32 suger ikke kjølevann

Bellil

Recommended Posts

Bruker drevpose og vannet står langt over vanninntaket på DP-E drevet

Ser at vannet står ca 15/20 cm ned i slangen til impellerhuset

Har fylt opp kjølefilterhuset

Ved oppstart kommer kun vannet fra filteret ut
Koblet fra kjølevann til impeller og fylte vann ut til drevet. Ser ikke at vannet kommer ut noe annet sted enn i drevet/skjoldet

Tok ut impeller og den er ok

Byttet til papipakningen på filterlokket

Fylt filterhuset igjen

Kun dette vannet som kommer ut

Nå er jeg rådvill

Den andre motoren gjorde som den skulle med samme metode

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Ett forslag kan være selve impellerpumpen. Jeg hadde samme problem på en Ford-motor. Ny impeller og alt så bra ut, men kjølte ikke. Jeg fikk en mekaniker på besøk, og han byttet impellerpumpe pga. slitasje. For meg så den helt grei ut, men gjorde altså ikke jobben sin. Kan altså være impellerpumpen dersom du ikke kommer noen vei med andre tiltak.

Skrudde av lokket til impelleren og startet motor. Den snurret i hvert fall rundt som tiltenkt. På VP er impellerpumpen drevet direkte fra motor. Hvis det skulle være svikt der så hadde det blitt dyrt.

Vurderer å skaffe noe gjennomsiktig Plexi/Lexan eller tilsvarende og midlertidig erstatte lokket for å se hav som skjer.

Neste trinn kan være å sette på en annen slang til pumpen og bare suge fra en bøtte med vann.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Er lokket til filteret skikkelig tett? 
Er S-slangen fra drevet i orden? 

Hadde samme problem på en AQAD41 før sjøsetting i fjor, men da den kom på vannet fungerte det. Da var nok vannstanden noe høyere enn i drevposen, og derfor med litt mer trykk/mindre løftehøyde.
Et triks hvis den ikke får kjøling etter sjøsetting, kan være et par dråper såpe i pumpehuset for å gi impeller smøring, og så sette båten i gir og ta den opp noen knop så det blir trykk inn i vannintaket på drevet. Kan selvsagt ikke kjøre lange stubben slik, men det kan bidra til priming av kjølesløyfa.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...