Jump to content

Kjøpe båt med plastpest? Prisavslag?

_Bliss_

Recommended Posts

Har sett på flere båter den senere tid. Bla flere Nb 750. Har sansen for disse båtene til sitt bruk.viser seg at veldig mange av disse er utsatt for plastpest. Antagelig slurv ved produksjon? Tilfelle jeg vurderer nå har en del små byller under vannlinje. Blir det for dumt å kjøpe båt med plastpest? Det har ved mine tidligere båter vært "skrekken" å oppdage dette ved slipping.. hva kam man evt forlange av prisavslag?

Det er jo en betydelig kostnad dersom man skal utbedre dette.

Har du bilde av denne plastpesten? Dette fenomenet blir nevnt fra tid til annen, men jeg har aldri sett det selv. Så det hadde vært nyttig med et bilde eller to for å få et inntrykk av hvordan dette ser ut. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

_Bliss_ skrev for 12 timer siden:

hva kam man evt forlange av prisavslag?

Det er vel umulig å si uten å vite omfanget. Problemet er vel bare at omfanget finner du ikke ut før du er godt i gang med jobben. Jeg ville hatt båten ekstremt billig dersom jeg skulle kjøpt en båt med plastpest med ukjent omfang. 

Kreva og forlanga, ( prisavslag ) kan du gjera viss handelen er gjennomført og du faktisk har kjøpt ei vare med feil og manglar utan at dette er påvist. I ein situasjon der ein vurderer å kjøpa - og feilen er kjent, er det begrepa tilbud og forhandling som gjeld.

Båttypen du henviser til, har allerede mange år på baken, har relativt lav verdi og har fungert  greit, til tross for feila i skroget. For ein selgjar som er ærleg på feila og har brukt båten slik den er, vil det vera unaturleg å tenkja at båten er nermast verdilaus som fylgje av denne plastpesten. 

Vil du ikkje kjøpa båten på grunn av at kostnadar / arbeid med å utbetra feila er for stor, - ja, så leit vidare..

Jeg har hatt gamle båter med plastpest. Den første hadde ganske mange blærer. Den tok jeg på land, sandblåste til Gelcoat, høvlet av Gelcoat med Gelcoat høvel, tørket over vinteren inne, og bygget opp igjen med 10-12 lag westsystem epoxy. Lærdommen var at skaden i laminatet var ubetydelig liten. Den neste båten var denne jobben gjort endel år tilbake, ikke så grundig som min. Her var pesten tilbake, men i form av større blærer. Jeg fikk noe prisavslag, tok bærene selv ettersom de kom de første årene, og brukte båten lykkelig i 11 år, før jeg solgte den videre, godt opplyst om tingenes tilstand. Solgt til annonsert pris. Jeg har tilgode å se/høre om gammel båt som ha endt sine dager pga dette. Å tro man skal få en gammel båt til feks150k, 100k billigere er vel urealistisk. Det er nok flere som har dette på gamle båter, lykkelig uvitende om tingenes tilstand. Brukte båter er jo billigere enn nye nettopp fordi endel av estimert levetid er brukt opp. 

Det er nok ikke noe fasit svar på dette. omfanget er alltid vanskelig å si før man har påbegynt evt utbedring.

Når det gjelder pris må man jo skille mellom bruksverdi og markedsverdi. jeg vil påstå at hvis man kan sammenligne to identiske båter, en med plastpest og en uten, så vil selvsagt markedsverdi være høyer på den uten. En gammel båt vil ha slitasje og evt skjulte mangler. Det må man regne med, men når den har kjente "svakheter" vil det trekke prisen ned.

Om man kjøper en bolig med råtten kledning har det gjerne samme bruksverdi som ett med ny kledning, men markedsverdien vil ikke være den samme.

Jonas skrev 29 minutter siden:

Og hvor sikkert er det at det er plastpest. Hvordan er diagnosen stilt. Ofte er det bare blærer i bunnstoffet. 

tenker i utgangspunktet litt generelt, men i det ene tilfellet opplyses det fra selger at det er plastpest.

Jeg ville prøvd å bli enig med kjøper om en pris som du selv synes er til å leve med nå som pesten er kjent. Om det er 10.000 ned eller 100.000 er mindre viktig sånn sett. Om du ser for deg å fikse det selv så er ikke kosten spesielt stor uansett. Det viktige er at du føler du har betalt rett pris, og at du har kontroll på tilstanden. Plastpest utvikler seg svært sakte i vårt klima, så det er viktig å ikke bekymre seg unødig. Min båt var full av småblærer for 5-6 år siden da den var oppe, men jeg hadde ikke tid til å gjøre noe med den da siden jeg trengte den. Neste gang den var oppe, et par år etter, så var det ikke antydning til blærer å se noe sted. Rare greier.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Da vil jeg tro selger har tatt dette med i beregningen når han priset båten. En brukt båt er alltid vært det markedet er villig til og betale for den. Du kan jo tilby han en sum for båten og får du den så er jo det greit vis ikke får du finne deg en annen.

6 hours ago, Gullfisk said:

Her var pesten tilbake, men i form av større blærer. Jeg fikk noe prisavslag, tok bærene selv ettersom de kom de første årene, og brukte båten lykkelig i 11 år, før jeg solgte den videre, godt opplyst om tingenes tilstand. Solgt til annonsert pris. 

Jeg har tilgode å se/høre om gammel båt som ha endt sine dager pga dette.

(Min Utheving)

Samme har vært skrevet i mang en artikkel om plastest opp gjennom årene. Ja, dyrt å sette bort om man skal få fikset det fra A til Å for 1500 kr/ timen, men relativt greit å fikse med litt egeninnsats om man er nevenyttig.

Plastpest har et navn som man forbinder med døden, men det egentlig bør sees litt mer på som rust på en gammel bil. Man kan jo lappe litt på det og kjøre i 10-15 år til før man tar ny stilling.

I motsetning til rusta på bilen så vil neppe plastpesten være det som til slutt sender båten til de evige jaktmarker...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

On 4/19/2023 at 4:48 PM, sap_2000 said:

I motsetning til rusta på bilen så vil neppe plastpesten være det som til slutt sender båten til de evige jaktmarker...

Amen! Av og til lurer jeg på hvordan det kan ha seg at man aldri hører om kritisk plastpest på alle plastsjarkene som har blitt levert landet rundt siste 50 år, som ligger i sjøen og med tildels hard bruk året rundt, og GARANTERT uten enhver form for epoksy-behandling...?

Min forrige båt var det en del småblærer under, når jeg hadde den oppe hver sommer for noen dagers vask og bunnstoff tok jeg og slipte vekk de verste, sparklet i med epoksysparkel og that's it.
Så aldri mer til disse og bunnen ble heller ikke verre fra 2015 til 2021 når den endte sitt eierskap hos meg, pga for lite vann.. :wink:

mvh, Arne
www.tiarora.no

Heilt enig med Henriksen,min båt er fra 87 og når eg tar den opp(ligg ute heila året) så ser ein tydelig små blerer(kviser) men etter nokre dagar på land forsvinn dei fleste, eg bekymra meg ikkje i da heila om desse,Husk da er leverandører som lever av å selge utstyr for å behandla slikt,og dei meinar jo heilt klart at dette må behandles.er da nokon som veit om båtar som har sokke pga dette

Fryktet jo også plastpest når de føste skrekk reportajene ble skrevet om problemet. Nå mener jeg det er mere kosmetisk problem enn strukturelt.

Er båten lavt priset grunnet plastpest kan man jo spørre seg selv hvor mye ekstra man er villig til å betale for en annen gammel båt som (kanskje) ikke har problemet.

Her må det nyanseres. Plastpest finnes i ulikt omfang.

Det blir som rust på biler. Rust er det på alle biler, men i forskjellig grad.

Man bør undersøke det man kjøper, og vurdere helheten på handelen.

Hva selger sier, skal man ta med en klype salt.

Den angitte plastpesten kan være en avledning fra mer alvorlige ting, som begynnende rådebank.

Redigert av Karl Norge (see edit history)

Jeg oppdaget plastpest på min Master 740 sjark ifm. forsøk på å støpe inn thrustertunnel (forsøket ble avbrutt), finnes en egen tråd på det. Ble veldig skuffet med det samme, men vi bruker jo båten akkurat som før. Bare at nå vet vi om noen blærer som gjør at vi må slå av en del på prisen hvis vi skulle selge den. Å selge den uten å informere om blærene er helt uaktuelt.

Men på våre kanter sjøsettes båtene hos produsent, og ligger deretter kontinuerlig på sjøen hele levetiden sin - med unntak av slipping/spyling/bunnsmøring i noen dager hvert/annethvert år - så da blir det fort noen blærer på 80-talsskrog med gamle produksjonsmetoder og halvbra polyester.

Eieren av et gammelt og velrennomert firma her på vestlandet som både bygger nye plastbåter og reparerer gamle, kom innom "skadestedet" og kikket på sjarken da vi jobbet med å tette blærehullene vi hadde slipt ut med grov redskap & plaste ny baug utenpå den gamle. En meget erfaren kar innen plastbåt, for å si det forsiktig.

Han sa at nesten alle eldre plastsjarker av de fleste fabrikater som de får inn på verkstedet, har en del plastpest i skroget. I de fleste tilfellene gjøres det ingenting med pesten, fordi A) det koster mer å fikse enn båtene er verdt og B) det er nesten aldri snakk om svekkelser eller strukturelle skader som gjør båten farlig å bruke. Kun kosmetisk.

Han sa også at båten vår kom til å flyte helt fint med plastpest i årevis etter at jeg har forlatt jorden (hvilket blir om 30-50 år, alt ettersom empiriske data fra mors- eller farssiden blir lagt til grunn....). Ingen grunn til bekymring for vår del.

Men gir du meg valget mellom å kjøpe to ellers identiske båter, der den ene har plastpest og den andre ikke, så betaler jeg gjerne noen tusenlapper mer for å få den uten plastpest. Litt estetisk sans har man jo... :giggle:

Så da ser jeg for meg at alle båter under 250000,- med motor ras får jeg betalt for og overta. 
De fleste kjøper vel så gammelt for og pusle med det selv. Og kan ikke bruke verksted priser som direkte fradrags beregning. Burte vert mer sånn i hus bransjen også. Alt for mange som kjøper 50-100år gamle hus og skal ha samme rettigheter som naboen med nytt hus. Skilte 30-40% pris på det før.

Brigg skrev On 19.4.2023 at 9.28:

Har du bilde av denne plastpesten? Dette fenomenet blir nevnt fra tid til annen, men jeg har aldri sett det selv. Så det hadde vært nyttig med et bilde eller to for å få et inntrykk av hvordan dette ser ut. 

Bilde fra annonse

802_773996704.jpg.05c2928fd526daa348469db0ea0962dc.jpg

802_773996704.jpg

Takk for bilder. 

Når du punkterer blærene, lukter det noe lignende som eddik av vesken som kommer ut? Jeg har forstått det slik at dette er et kjennetegn på plastpest-blærer. 

For øvrig, det hender seg at jeg ikke er nøye nok med skraping av smårur før påføring av nytt bunnstoff. Da blir det seende omentrent likens ut som på bildene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

M/S AIOLOS skrev for 10 timer siden:

Man har vel en selvsagt plutselig til å undersøke selv hva man kjøper, enten ved å ha kunnskap selv eller med hjelp av fagmann. Å komme i ettertid med krav om refundering av prosentvis kjøpesum holder ikke mener jeg.

Det er ikke refusjon av kjøpesum det dreier seg om.

Det handler om lavere verdi/ avslag i pris ved kjøp/salg av båt med plastpest. 

De aller fleste virker negative til kjøp av båt med plastpest. Noe som fører til få kjøpere ved evt salg. Da vil  prisen naturligvis også bli lavere. Det er i hvertfall min tolkning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...