Gronnvbx Startet 19.April.2023 Del på Facebook Startet 19.April.2023 (redigert) Har en AMT190R (18 ft skjærgårdsjeep) med Honda BF100. Planterskel ca 13 knop og slingring fra side til side under 6 knop. Kjøpte Exciter Torquemaster Q4 13.5 X 15 fra Sevenseasmarine.no som kostet 6.100 kr. Den koster nå 6.900. Positivt: Båten har ikke lengre en distinkt planterskel. Videre er slingring borte. Akselerasjon er vesentlig bedre enn den var med original 3-blads aluminiumpropell. Negativt: Dyr anskaffelse. Toppfart er redusert med 1 knop (tar dette kun med siden det er målbar data, men for meg har det ingen betydning.) Tenkte det kunne være greit å dele erfaringen med dere. Redigert 19.April.2023 av Gronnvbx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.April.2023 Del på Facebook Svart 19.April.2023 (redigert) Jeg kjøpte 4-blads stålpropell (Powertech RXB4) til min 18-fots skjærgårdsjeep med Honda BF90D allerede i 2013, dengang dollarkursen og prisene jo var langt gunstigere. Kunne da flytte motoren opp et hull og fikk faktisk hakket bedre toppfart enn med 3-blads stålpropell. Prøvde også 4-blads alupropell (Mercury Spitfire) og det var ikke mye som skilte dem i ytelser, men prisen var langt hyggeligere. Så et fullgodt alternativ for de fleste altså, kanskje spesielt med dagens prisnivå. Byttet til ny Mercury F115 i 2015 og tok propellene med over siden de passet både fysisk og turtallsmessig pga. annen utveksling. Fikk ca 6 knop høyere toppfart etter motorbytte, samt hyggeligere støynivå over stort sett hele linja. 4-blads propell er uten tvil en forbedring over hele linja for de fleste hurtiggående båter. Iallefall de propelltypene som selges idag. Hever man motoren et hull er det ikke sikkert man mister noe toppfart i det hele tatt. Marsjfart og manøvreringsegenskaper blir derimot bedre. Redigert 19.April.2023 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gronnvbx Svart 20.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2023 Hmmm…flytte motoren opp et hakk sier du. Det skal jeg prøve, men det blir nok ikke før jeg finner vilje og mot til å ta båten på henger og deretter få et verksted til å flytte motoren. Takk for innspill 😊👍 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.April.2023 Del på Facebook Svart 20.April.2023 Gronnvbx skrev for 19 timer siden: Positivt: Båten har ikke lengre en distinkt planterskel. Videre er slingring borte. Akselerasjon er vesentlig bedre enn den var med original 3-blads aluminiumpropell. Hva var turtallet før og etter propellbytte, og husker du dim. på original propell? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.