Jump to content

4-blads stålpropell, slingring ved lav hastighet forsvant


Gronnvbx

Recommended Posts

Har en AMT190R (18 ft skjærgårdsjeep) med Honda BF100. Planterskel ca 13 knop og slingring fra side til side under 6 knop. Kjøpte Exciter Torquemaster Q4 13.5 X 15 fra Sevenseasmarine.no som kostet 6.100 kr. Den koster nå 6.900.
Positivt: Båten har ikke lengre en distinkt planterskel. Videre er slingring borte. Akselerasjon er vesentlig bedre enn den var med original 3-blads aluminiumpropell. 
Negativt: Dyr anskaffelse. Toppfart er redusert med 1 knop (tar dette kun med siden det er målbar data, men for meg har det ingen betydning.)

 

Tenkte det kunne være greit å dele erfaringen med dere.

 

 

Redigert av Gronnvbx (see edit history)
Link to post

Jeg kjøpte 4-blads stålpropell (Powertech RXB4) til min 18-fots skjærgårdsjeep med Honda BF90D allerede i 2013, dengang dollarkursen og prisene jo var langt gunstigere.

Kunne da flytte motoren opp et hull og fikk faktisk hakket bedre toppfart enn med 3-blads stålpropell.

Prøvde også 4-blads alupropell (Mercury Spitfire) og det var ikke mye som skilte dem i ytelser, men prisen var langt hyggeligere. Så et fullgodt alternativ for de fleste altså, kanskje spesielt med dagens prisnivå.

 

Byttet til ny Mercury F115 i 2015 og tok propellene med over siden de passet både fysisk og turtallsmessig pga. annen utveksling. Fikk ca 6 knop høyere toppfart etter motorbytte, samt hyggeligere støynivå over stort sett hele linja.

 

4-blads propell er uten tvil en forbedring over hele linja for de fleste hurtiggående båter. Iallefall de propelltypene som selges idag. Hever man motoren et hull er det ikke sikkert man mister noe toppfart i det hele tatt. Marsjfart og manøvreringsegenskaper blir derimot bedre.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Gronnvbx skrev for 19 timer siden:

Positivt: Båten har ikke lengre en distinkt planterskel. Videre er slingring borte. Akselerasjon er vesentlig bedre enn den var med original 3-blads aluminiumpropell. 

Hva var turtallet før og etter propellbytte, og husker du dim. på original propell?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...