Egor Startet 23.April.2023 Del på Facebook Startet 23.April.2023 Hei, Jeg har en Inter 9300 fra 2006. Det er veldig bra familiebåt og vi er ofte på langtur, derfor er det viktig meg god septiktank. Siste to sesonger var vi plaget av drittlukt når noen spyler i dassen. Lukta kom fra lufteslangen/ventilen. Jeg har forsøkt mange metoder (tømme tanken etter hver tur, fyll på ferskvann osv. osv) + diverse kjemikaler. I år bestemte jeg meg å tømme tanken helt og se hva som er inne i den. Det var en drittjobb men jeg når jeg ser bunnen så ser jeg 2 ting: 1. Tanken min er ikke av rustfritt stål - den er veldig rustent inne, bunnen er ganske myk. 2. Det er mange jernflak som ligger på bunnen (noen er 5 cm store). Kanskje levetiden til en slik tank er da over? Jeg lurer på om denne tanken skal pensjoneres eller det er noe å redde? Tanken er 80x80 cm L/B og 16 cm dyp på det grunneste (den følger båtens form). Er det noe som kan bestilles et sted? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 23.April.2023 Del på Facebook Svart 23.April.2023 Ta den ut før det går hull på den,Siden båten er fra 2006 står det vel produsent på tanken antar den er av aluminium ikke stål. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.April.2023 Del på Facebook Svart 23.April.2023 Egor skrev 46 minutter siden: 1. Tanken min er ikke av rustfritt stål - den er veldig rustent inne, bunnen er ganske myk. 2. Det er mange jernflak som ligger på bunnen (noen er 5 cm store). Kanskje levetiden til en slik tank er da over? Denne tanken er av aluminium, så det er nok ikke rust du ser. Egor skrev 46 minutter siden: Jeg lurer på om denne tanken skal pensjoneres eller det er noe å redde? For å si det sikkert må den rengjøres grundig og inspiseres innvendig. Men det er vel mye som tyder på at den har gjort jobben sin. Egor skrev 47 minutter siden: Er det noe som kan bestilles et sted? Jeg vet ikke hvem som lagde tankene for Inter, men det er vel usannsynlig at den produsenten sitter på tegninger ennå. Tror nok du må ta den ut og få laget en tilsvarende på et mekanisk verksted som driver med tynnplate og tankproduksjon. Jeg står i samme situasjon, og kommer til å få laget en tank i syrefast. Kunne gjort det selv, men velger å la andre ta den jobben som har tilgang til et proft plateverksted. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 23.April.2023 Del på Facebook Svart 23.April.2023 Eg hadde byrja med å sett etter ein standardtank, av plast, som passar. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 23.April.2023 Del på Facebook Svart 23.April.2023 Jeg synes den aluminimtanken kan få slippe å bli fylt opp igjen. Da har du to alternativer. Tank av polyetylen eller i syrefast stål Polyetylentank vil ha en tendens til å forandre form med årene, men holder sikkert i 20 år. Det er litt vanskelig å få en polyetylentank med stussene akkurat der du vil ha dem. På en syrefast tank kan du få så mange stusser du vil der du vil. Ønsker du å kunne tømme tanken med vakuum fra land og med pumpe ut i sjøen er det enkelt å få det til når du får laget en tank. Sitér dette innlegget Link to post
Egor Svart 23.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2023 Tusen takk for nyttige svar. Jeg regner med at den må da enten byttes i plasttank (hvis jeg finner en standardtank som passer noenlunde) - eller i en i syrefast stål. Skal få sendt noen forespørsler til bedrifter. Så aluminium går i oppløsning i form av store flak? Interessant, hva som tar rotta på den? Er det saltvann også? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.April.2023 Del på Facebook Svart 23.April.2023 (redigert) Egor skrev 1 time siden: Skal få sendt noen forespørsler til bedrifter. Legger du ut priser her når du får svar? Egor skrev 1 time siden: Så aluminium går i oppløsning i form av store flak? Interessant, Nei. Tror nok heller at flakene du ser er urinstein. Men bildene er ikke tydelige nok til å si noe sikkert. Det kan også hende at tanken er helt grei, men det finner du først ut hvis du tar den ut og rengjør den grundig. Til orientering har vi også alutank til septik. Den er original og fra 1984. Har hatt den ute en gang og gjort den grundig ren. Redigert 23.April.2023 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
finnmarken Svart 24.April.2023 Del på Facebook Svart 24.April.2023 Tipper det er Tomic aluminium i Arendal som har laget tanken. Kan godt hende du kan bestille ny der. Ja, det er selvsagt bedre med syrefast, men aluminium holder jo kanskje lenge nok? Sitér dette innlegget Link to post
Egor Svart 22.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2023 fikk nesten bestilt en ny, men den kommer i PE plast. Firma sier at den er ikke diffusjonstett, stemmer det? I og med dette skal under en seng i stikklugaren så er det ikke aktuelt. En løsning som jeg står igjen med nå er å ta ut den gamle tanken og vaske den. Hva ville dere brukt til det (middel)? Klor? Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 22.Juni.2023 Del på Facebook Svart 22.Juni.2023 Klor må ikke brukes på aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2023 Del på Facebook Svart 22.Juni.2023 westbas 89 skrev for 3 timer siden: Klor må ikke brukes på aluminium. Jo, klor går fint, men du må ikke la den virke alt for lenge. Avhengig av konstentrasjon alt fra noen timer til et døgn. Den tar lukta. Så på med noe syre for å ta kalk og urinstein. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
marius Svart 23.Juni.2023 Del på Facebook Svart 23.Juni.2023 Har PE-plasttank originalt i båten men kan ikke si at lukt har vært noe problem. Nå står min tank riktignok i motorrom med god lufting. Pleier ta tank ut og vaske hvert 3-4 år. Bruker 30% eddik jevnlig for å forebygge oppbygging av urinstein. Det er og viktig med god lufting til tanken, minst 1". Du kan jo sjekke med https://www.plastinvent.no/ som også har godt utvalg av tanker. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.Juni.2023 Del på Facebook Svart 23.Juni.2023 ilas hadde laget aluminimumstanken jeg hadde i Fairlinen, og de laget en ny syrefast til meg som kopi av den gamle. Den mente at levetid på alu var ca 10 år til denne bruken, og over 15 år hadde tanken "overlevd seg selv". De gjorde fint arbeid for meg, og det kostet vel under 10´for ny tank ferdig levert med tank-måler tilbake i 2009. Nå er det nok vesentlig dyrere - men den gangen var ikke ILAS dyrere enn andre - og de leverte på relativt kort varsel. Men når du nå først har "originalen": kan du ikke åpne denne, bruke den som form til en epoxy og matte tank, som du lager i ønsket tykkelse? Det er jo andre tråder her inne om folk som har gjort det. Hvorvidt det blir billigere vet jeg ikke - men du har kontroll på tid og fremdrift, samt hvordan du vil ha stusser, rør osv. Litt smart bruk av original-tanken, så blir det greit å feste på lokket til slutt også ettersom det blir 2 deler som også skal limes med epoxy og matte. Jeg vasket ikke min, men jeg slengte oppi motor-rens-væsken (het den ikke motorrens?) hver gang jeg hadde det på motoren - dvs hvert 5 år. Jeg måtte ta ut nivå-måleren hvert år da den ble tilgrodd med urinstein, så det kommer ganske fort. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 24.Juni.2023 Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 Du kan jo høre med Plastinvent: https://www.plastinvent.no/ Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Komodo Svart 24.Juni.2023 Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 På denne tiden av året må man gjerne ta noen snarveier. Sjekk om tanken er tett, gjerne med bittelitt overtrykk (slik at den ikke ryker dagen etter). Sett den tilbake og bruk den i år. Så får du noen til å sveise en tank for deg i rustfritt stål (syrefast 316L). Da får du den skreddersydd etter dine mål og krav til stussplassering. Send meg en PM så skal jeg sette deg i kontakt med en som gjør det der for deg for en uslåelig pris. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Egor Svart 13.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2023 Løsningen ble å ta ut tanken (den var veldig tung!) og vaske den ren. Det var ikke mindre enn 15 KG med urinstein og ulike avleiringer! Brukte en liten spade, vannslange og høytrykkspyler + 2 netter med klorvann. Montering gikk noe lettere (pga. lettere tank :)) Lukta er helt borte heldigvis. Men det var ikke rart at det luktet (det lå jo gammel skit (helt fra 2006 som ble aldri pumpet ut). I mellomtiden fikk jeg bestilt en ny som kommer fra Tomic (den opprinnelige produsenten) i slutten av august. Men det ville ikke redde båtferien. Planen da å bytte til ny tank i opplag og så gå over slanger og tømmesystem og evt. bytte det også. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.Juli.2023 Del på Facebook Svart 14.Juli.2023 det som ofte er utfordringen med tankene, er at stigerøret ikke går helt i bunnen. Utsugningen skulle vært helt i bunnen, så man fikk med seg alt. Hvis noen skal lage ny tank til deg: vurder å ha tappepunktet helt i bunnen hvis mulig, og ikke som et stigerør som stopper 5 cm over bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.