Thomas_h Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 HansH skrev 12 minutter siden: D8 pga frykt for kvalitet, Takker for det. Ser ut som det er enighet om dette. Tror tilbakemeldingen jeg fikk på den ene båten ikke var tilknyttet motoren og kvalitet, men mer hvor bra de passer sammen. Tenker om andre her leser dette og hadde tenkt å kjøpe den aktuelle båten er det best å prøve selv og muligens ringe Viknes om det er noen spørmsmål. Jeg skal ikke overtale noen om å ikke kjøpe noe jeg ikke har prøvd selv en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 HansH skrev 17 minutter siden: Kan ellers sterkt anbefale IPS. Det er det mest geniale fremdriftssystemet som finnes. Høres bra ut. Jeg velger i hvertfall ikke IPS vekk fra listen av båter jeg ser på enda. Ser veldig kjekt ut med IPS når du er alene og det blåser en del ved kai. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Nå nærmer du deg Princess P42 som er vel blant de tryggeste du kan kjøpe. Men de blir 11 år eller eldre. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Thomas_h skrev 54 minutter siden: De skulle ha ca 48 000 kr for en båt med 2 x D6-DPI, så det er jo litt det også. Blir sikkert ikke så mye bedre med 2 x IPS600. :-) IPS serice og oljeskift er hvert 2. år på de nyere mener jeg. Thomas_h skrev 55 minutter siden: vis levetid på et slikt drev er 1500 timer og nypris for et dpi drev nærmer seg 200 000 kr, så er timeprisen også noe høyere enn ønsket. Men hva en ny girkasse til aksling koster er jeg usikker på. Tror en av fordelene til Aksling og den girkassen er 1) ikke under vann 2) ingen tilt, så mindre komplisert gir. Men at det hadde vært en dyr reperasjon er vel snikkers og twist. Levetiden på DPH i litt tunge installasjoner på typisk fritidsbruk (og service/ vedlikehold) i real life som vi har sett er fra ca 1500-2500 timer. Typisk taxibåt med forsiktig, kyndig eier og bruker får ofte 3-4000 timer. DPI er forholdsvis nytt, men det sies at det er indikasjoner på tilsvarende levetid, muligens noe bedre. Forskjellen på drev og aksling er at man har knapt hørt om et gir (typisk ZF 80/85 på D6) som har knaset noen gang. Selv ikke med både 4 og 8000 timer. Drev er fint når det er nytt, under garanti. Senere vil kompleksitet av drevets design vise seg. Det er mye leamikk i et drev. Det er en girkasse, sving, tilt, trim, et eksosanlegg hvor kraften endrer retning 3 ganger, Mann styresylindre, trimsylindre, ledd og oppheng og sensorer. Alt hengende utenfor båten i saltvann. Man har også olje i dette drevet man aldri får peilet eller sjekket for vann uten å båten opp (DPI har vann i olje sensor), og man kan være en o-ring eller simmerring unna katastrofe om man får litt ålegress, fiskesene eller taurester inn mellom propellene. Så har man propellene med rik historie på eulkslipp i bosset samt kaviteringsskader på de med høyere vridning. Propellene koster vel 30k og en refurbish blir fort 10k. Blir penger av det også. Hadde jeg vært typen som kjøper ny eller nyere båt og bytter jevnlig før garantiutløp eller snart etter kunne jeg hatt drev. Men so kjøper av typisk 8-20 år gamle båter med typisk service historie (eller mangel på sådan) så bør man regne med å ha en bufferkonto og være av typen som mister mot og glede om man må ut med 50 eller 150k. Påfallende mange jeg ser har med DPH på over 1000 timer/ 5+ år har hatt store utgifter med drev og/ eller propeller. Også aktuatorer som tar kvelden, som regel når det passer dårligst inne i en trang havn... Kjøper man akslingbåt 8 - 20 år gammel så er den typiske historien at det har vært byttet olje og sink noen ganger... Thomas_h skrev 1 time siden: Men bra du deler positive erfaringer til drev. Det kan kurere drev-frykten min over tid men trenger nok noen år til. :-) Du får lese det jeg skrev over da Thomas_h skrev 1 time siden: Men hva en ny girkasse til aksling koster er jeg usikker på Vesentlig mindre enn et drev, men største forskjellen er at de stort sett ikke går i knas. Thomas_h skrev 1 time siden: Den 420 fly fra bavaria var vist bare 39 i skroget pluss stor badeplatform så fortsatt ikke for stor. men den er bred, høy og voluminøs og dermed større en endel andre 40-42... Thomas_h skrev 1 time siden: Litt høyt det forbruket du fikk fra 35. Jeg ligger på 2.7 med 34, og den er minst like tung. Klarer nesten ikke dra den over 3.2 selv med fult turtall og 8 gjester. (ikke det at jeg gjør det ofte) Hvilken fart og turtall gikk du på? VAr det den lå på. Båten var forøvrig nylig satt på sjøen, var tømt for eiendeler osv. Forbruk i følge instrument, men det stemte rimelig bra med antall fylte liter/ nm. Lå på 22-24 kn for det meste. La også merke til at den brukte mindre ved 17-18. Thomas_h skrev 1 time siden: Det er skrevet litt om forbruk på de forskjellige modellene på forumet på facebook og flere raportere om rundt 3 for 35 og under 4 for 39, begge med aksling. En med drev på 39 hadde ca 3.3 i en video. Men alle disse tallene kan selvsagt være lettskip og medstrøm :-) Med singel aksling på 39 og 4 l/nm da? 3l/ nm på 35 er sikkert mulig på lett båt, men da er ikke farten 22-24 med Yanmar 440 tror jeg. Og ja, lett båt, medvind/ sjø/ strøms vs mot kan endre tallene ganske mye. Mange favoriserer egen båt/ kjøp og viser frem tall de greide å få én gang, men unnlater å fortelle om forholdende så ofte bør endel eiertall tas med en klype salt... Thomas_h skrev 1 time siden: Stemmer det, du husker bra. Jeg så på denne modellen for et år siden også. Virker ikke til å være veldig lettsolgt båt, hvis den ikke ble solgt i mellomtiden. Takker for gamle annonsen. Rart å øke prisen med en halv mill på et år, om ikke det er gjort store oppgraderinger. Ja, prisen bør ikke opp, men det er nok mye psykologi og et større bilde i prissettingen fra meglere/ forhandlere.... Noen båter blir også satt opp i pris noen mnd etter de er solgt for å gi ett inntrykk til de som lagrer annonser på at båtene var verdt mer/ er mer populære enn de egentlig er. Har sett slikt mange ganger når jeg sjekker annonser etter noen mnd/ år da jeg alltid noterer nåværende annonsert pris ved lagring og evt justeringer før båten er solgt. Thomas_h skrev 1 time siden: le vel bare laget 3 stykker, hvor av den ene i hvertfall hadde podder. Den med podder lå også til salgs i fjor, og husker du nevnte at den var tatt godt vare på. Men jeg var som sagt å så på den, og fikk ikke veldig god følese da heller. Har sett mye på annonsen i denne omgang også, så må vel vurdere å ta en tur innom igjen å se om jeg faller for den. Ang 395 så ble det som du sier bare laget 3 stk helt på randen av konkurs. Var et drama uten like for at båtene ikke ble med i dragsuget. Antagelig ikke lettsolgt pga få båter og produsent konkurs. Båtene er bra og de er relativt store i størrelsen. Den med Cummins 480 og podder gikk som et børseskudd. Eier som bestillte og fulgte den tett under hele byggingen var av type med mye innsikt, mye penger og "no compromise". Nå har ikke jeg sett den med akslinger i bergen, men liker oppsettet og hadde absolutt vurdert den om jeg var i markedet for slik båt. Til riktig pris selvfølgelig... HansH skrev 1 time siden: Den er regnet som veldig støysvak, men størrelse teller og den vil derfor støye mer enn D6, men antakelig noe mindre enn f eks D9 (9,4 liter, 500 og 575 hk), som den i praksis erstattet for noen år siden. D9 er igjen vesentlig mer støysvak enn D12 osv. Enig og vil legge til at D9 fremstår som en gammel, treg bussmotor fra 90-tallet kontra D8 som er smoothie og like responsiv som en D6. HansH skrev 1 time siden: Kan ellers sterkt anbefale IPS. Det er det mest geniale fremdriftssystemet som finnes. Det var enkelte problemer helt i starten (generasjon A fra -05/06) men Volvo var raskt ute og forsterket clutch mm. Service og vedlikehold er som nevnt mye enklere enn vanlig drev, selv om oljen er kostbar. Men i alle andre sammenhenger vil jeg hevde at IPS er overlegent drev. Istemmes Det finnes en plansje med generasjoner og endringer på IPS gjennom årene. Se bilde under. På IPS 10 (D4/ D6) ble det meste i orden fom versjon D i slutten av 2009, så i praksis 2010. Generasjon F fra 2012 og fremover er den "endelige". Det har vært endringer etter det, men ikke vesentlige. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
HansH Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Når du nå ser på båter og varianter med hhv drev, IPS og strak aksling så kan jeg jo legge til følgende; Som nevnt er IPS overlegent drev i de fleste sammenhenger og mht fuel-forbruk er IPS fullstendig overlegent strak aksling, i samme hastighet. (dvs i plan). Men ett moment blir sjelden nevnt når dette diskuteres; Komfortfaktor i lav hastighet/deplasementsfart. IPS har en klar fordel mot strak aksling ved at du kan oppnå samme hastighet/ytelse (i plan) som med strak aksling, men med vesentlig lavere motorkraft/motorstørrelse. Derved også mye lavere fuel-forbruk når du går i plan. Men dersom du evt planlegger å gå mye i deplasementhastiget (typisk 6-8 knop), så gir strak aksling mer komfort fordi du har større propell som gir mer hastighet på lavt turtall. Du må derved bruke relativt mer turtall med IPS (støy/vibrasjon) for å oppnå samme hastighet, sett i forhold til en som går på strak aksling, men da på lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 HansH skrev 7 minutter siden: Men dersom du evt planlegger å gå mye i deplasementhastiget (typisk 6-8 knop), så gir strak aksling mer komfort Ja, la merke til dette når jeg så noen drivstoff og turtall fra båt i lav fart. Jeg ligger i dag på 0.4l/nm med min båt i 5-6kn, og der lå den ips båten i ca 1l/nm selv om den ikke var så mye større. Har ikke tenkt på at høyere turtall også fører til mer støy. sap_2000 skrev 26 minutter siden: D9 fremstår som en gammel, treg bussmotor fra 90-tallet kontra Fult mulig den jeg snakket med tenkte på D9/D11 og ikke D8 når det var snakk om støy. sap_2000 skrev 28 minutter siden: bred, høy og voluminøs og dermed større en endel andre 40-42... Ja, den føles veldig stor. 3 gode lugarer og kjekk kabin og bakdekk. Setter derfor spørsmålstegn til hvordan den trives i litt sjø om det blir mye smell i skroget, når den er så bred forran. Er også usikker på om denne ble solgt med ips i norge i det hele tatt? Noen som har sett en? sap_2000 skrev 32 minutter siden: lese det jeg skrev over da Hehe, ja da er vi tilbake til full drevskrekk.. sap_2000 skrev 33 minutter siden: IPS serice og oljeskift er hvert 2. år på de nyere mener jeg. Dette hjelper litt selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Thomas_h skrev 3 minutter siden: Fult mulig den jeg snakket med tenkte på D9/D11 og ikke D8 når det var snakk om støy. Høres slik ut. Relativt få har mye erfaring med D8, da de kom i 2017/18 og på 45-50 fot som det er solgt relativt få av her på berget i de siste årene . D9 er i likhet med D12 en pumpe-dyse motor med turbo mens D8 er common rail med kompressor og turbo som D6. Noen akselvarianter av D6 og D8 har bare turbo da det ikke er behov for kompressor pga fravær av planinsterkel og 0-100 tall og aksellerasjon ikke er relevant. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Captain A Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 sap_2000 skrev 1 time siden: Thomas_h skrev for 2 timer siden: le vel bare laget 3 stykker, hvor av den ene i hvertfall hadde podder. Den med podder lå også til salgs i fjor, og husker du nevnte at den var tatt godt vare på. Men jeg var som sagt å så på den, og fikk ikke veldig god følese da heller. Har sett mye på annonsen i denne omgang også, så må vel vurdere å ta en tur innom igjen å se om jeg faller for den. Ang 395 så ble det som du sier bare laget 3 stk helt på randen av konkurs. Var et drama uten like for at båtene ikke ble med i dragsuget. Antagelig ikke lettsolgt pga få båter og produsent konkurs. Båtene er bra og de er relativt store i størrelsen. Den med Cummins 480 og podder gikk som et børseskudd. Eier som bestillte og fulgte den tett under hele byggingen var av type med mye innsikt, mye penger og "no compromise Denne som ligger i Bergen, er vel bygget av Skorgenes i Lithauen Litt andre skrogvindu bla annet på dei som blir bygget der Viksund bygget vel 3 stk før konkursen Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Captain A skrev 3 minutter siden: Denne som ligger i Bergen, er vel bygget av Skorgenes i Lithauen Litt andre skrogvindu bla annet på dei som ble bygget der Tror som du sier at denne ble bygget etter konkursen. Denne er da sansynligvis den eneste?? eller noen som har fakta på dette? Jeg synes den er pen å se på, og planløsningen er ikke så dum. Så husker ikke helt hva jeg reagerte på i fjor når jeg så denne. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Tror gjør man i kirken Skorgenes kjøpte konkurs bo til Viksund inkludert formene til Viksund 395 som vart fraktet ned der til fabrikken i lithauen konkursen til Viksund var vel i 2012, denne båt som diskuteres er da vitterlig ein 2014 mod Kor mykje andre endringer Skorgenes har gjort annet og en og sette inn andre skrog vindu veit eg ikkje Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Quote Var å så på en Skilsø39 fly i dag. Ble ikke helt frelst med en gang. Føltes litt trang inni, da målt opp mot min egen 34. Så må tenkte litt. Har lyst å kjøpe en båt som jeg skal ha i minst 5 år. Har byttet båt hvert år de siste årene. Noen som har noen "get rich fast" opplegg så jeg ikke trenger å ha et budsjett på båtkjøpet? 🤣 Det blir ikke noe enorm opplevelse av størrelse før man er oppe i 50 fot båt egentlig selv om allerede over 40 fot kan det føles fint så lenge det er ikke en variant hvor produsenten har laget ekstrem mengde av "kott kabiner" istedet for litt romslig båt. Med 3 kabiner opplevdes moderne (som sikkert ikke er moderne men urgammel for deg med 2005) 45 fots Princess som mindre enn eldre versjoner hvor man bare hadde 2 stykk synes faktisk til og med 415 opplevdes mer luftig. Imens folk stort sett mener de nye oppleves som større noe de sikkert gjør om de ikke er "forkottede". Ellers "get rich fast" opplegg inkluderer aksjer og kan ende med "get konkurs fast". Men om du bare skal "get rich" og virkelig har frie 5 mill uten lån og greier så burde det ikke være noe problem i det hele tatt spesielt nå er bra moment for å kjøpe indeksfond i USA etter at det har vært en korreksjon på børsen det er beste momentene og man får mer enn snitt 15 % de første åra (det jevner seg ut etterpå). https://www.forbrukerradet.no/fond/indeksfond Om 5 år har du over 10 mill av de 5 milla. Husk bare å la 1 mill stå så får du ut 150 000 per år i drivstofftilskudd så du kan kjøpe en båt hvor du opplever forskjell i størrelse altså "stor halvgammel driter" Så du kan spare i 5 år og deretter kjøpe båt du kan beholde i 10 år eller mer og som oppleves som noe mye større enn det du hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Captain A skrev 27 minutter siden: Tror gjør man i kirken Ja,var vel derfor jeg skrev "noen som har fakta" under. 😉 Må vel være noen med tett tilknytning til Viksund som har historieboken liggende. Men ikke så viktig i denne sammenhengen. Får kikke på den om det er aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Får høre med fabrikken om dei opplyser om antall bygde båter i Lithauen Trur det antall på 3 stemmer bra som ble produsert på Askøy for konkursen inntraff https://www.skorgenes.no Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Thomas_h skrev 1 time siden: Jeg synes den er pen å se på, og planløsningen er ikke så dum. Smaken er jo som kjent, som baken. Jeg ville heller hatt den du har i dag, enn den Skorgenesen, Thomas. Veldig lukket begge 2, men jeg forstår godt at den ikke tok av den siste Skorgenesen. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 sap_2000 skrev for 5 timer siden: Nevnte skyssbåtselskap har kjørt D8 siden et par år før den kom på markedet- Tommel opp derifra. Snakker vi om Helgøy Skyssbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Worry II skrev 35 minutter siden: Smaken er jo som kjent, som baken. Jeg ville heller hatt den du har i dag, Ja, sikkert derfor den ligger usolgt. Leser mange som ikke likte den, og selv om det hadde vært min favoritt, så skal den en gang byttes ut. Da kan det bli vanskelig å selge igjen. Båtvalg blir ikke lettere nei. Ser det ligge nå 5 slike jeg har på finn, så blir vel nesten umulig å få solgt min nå også. Plan var vel å bytte til neste år, så muligens det er det jeg må forholde meg til for øyeblikket. Men dere får nå bare hive inn annonser her om det kommer noe spennende. Jeg har flere søk på finn så tror jeg plukker opp det meste, men er noen som sniker seg forbi. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.August.2024 Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Ja, du må nok gjøre som den forrige eieren av båten din, bytte den inn i en ny hos Viknes i Arendal Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2024 Worry II skrev 16 minutter siden: bytte den inn i en ny hos Viknes i Arendal Hehe, ja det er vel det som er pyramidespillet her. Men er ikke fremmed for det. Men håper da selvsagt på muligheten til å kjøpe en innbytebåt, og ikke en ny. 😉 Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 22.August.2024 Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 HansH skrev On 9.8.2024 at 0.32: Volvo Penta D8 (7,7 liter) er en svært solid, økonomisk og stillegående motor. Kom i Volvo lastebiler i 2013 og i marinisert utgave i 2016. I dagens modellserie fyller den gapet mellom kraftigste D6 (5,5 liter/480 hk) og minste D11 (10,8 liter/fra 510 hk). I nevnte annonse listes D8-600 som er toppmodellen i D8-serien. Jeg ville i hvert fall ikke brukt motoren som argument for å ikke kjøpe, tvert i mot. Ikke uten grunn at dette er standardmotoren brukt i bl a Princess og Fairline opp til ca 50 fot i IPS-oppsett. D8-600 hk kalles da IPS-800 som er samme motor men med IPS-pod’er. Ellers er begrepet steinknusere om dagens motorer misvisende. Volvo kan dette med dieselmotorer og D8 er en svært god motor. Det var ikke det jeg skrev: Jeg siterte annonsen hvor det sto at motoren bare var "rimelig driftsikker" som vel betyr litt driftssikker. Var egentlig en (dårlig?) spøk om en kommafeil (et utelatt komme) fra annonsen hvor meningen nok var å skrive at den både var rimelig i drift OG driftssikker. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 22.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2024 BårdK skrev 1 time siden: Jeg siterte annonsen hvor det sto at motoren bare var "rimelig driftsikker" som vel betyr litt driftssikker. Var egentlig en (dårlig?) spøk Jeg husker du skrev den kommentaren, men jeg skjønte ikke spøken, da jeg ikke så den setningen i annonsen. 🤣 men er god presisering. Ikke lurt å skrive rimelig driftsikker om det er rimilig og driftsikker som er poenget. Har ikke sett på så mange andre båter siste ukene bortsett fra den Sargo 36 som var på auksjon. Der var drev og propeller bare et år gamle, så kunne kanskje gått. Men uansett hvilke båt det blir så må jeg selge egen båt først, så om noen ønsker en super Skilsø 34 selges den.😇 Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Thomas_h skrev for 13 timer siden: Jeg husker du skrev den kommentaren, men jeg skjønte ikke spøken, da jeg ikke så den setningen i annonsen. 🤣 men er god presisering. Ikke lurt å skrive rimelig driftsikker om det er rimilig og driftsikker som er poenget. Har ikke sett på så mange andre båter siste ukene bortsett fra den Sargo 36 som var på auksjon. Der var drev og propeller bare et år gamle, så kunne kanskje gått. Men uansett hvilke båt det blir så må jeg selge egen båt først, så om noen ønsker en super Skilsø 34 selges den.😇 Lykke til med salg - og ike minst båtjakt! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Hei observerte båtene fra Marineteam i dag på tur hjem fra Kristiansund! Skilsjø 35 og Viknes 10. Må si den Skilsjøen gikk sikkelig på ræva. nesten helt vindstille, glemte å se om de hadde AIS fpr å se hvor fort de gikk. Viknesen gikk mye penere i sjøen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Thomas_h Svart 24.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 -morten- skrev 5 minutter siden: Må si den Skilsjøen gikk sikkelig på ræva. Tenker du at den var trimmet opp med nesen (eller ned med hekken)? Skal vel være helt samme skrog på de to nå? Det er i hvertfall samme teknisk data på de begge? Lengde, bredde og vekt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 1 hour ago, Thomas_h said: Tenker du at den var trimmet opp med nesen (eller ned med hekken)? Skal vel være helt samme skrog på de to nå? Det er i hvertfall samme teknisk data på de begge? Lengde, bredde og vekt. Den gikk veldig ned på hekken ja, som om det var for lite bæring i hekken. Viknesen gikk nesten helt plant. aner jo ikke hvilken motorisering og hvor mange folk som var ombord. Men om dette var normal trim på det skroget med lite vekt ombord, må det være noe feil. I motsjø tror jeg det ville banka og slått med en sånn skrogvinkel. Det så ikke bra ut, men mulig det kan være synsbedrag. Minner meg veldig om slik de NB840 med for liten motor gikk. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Så ikke så ille ut her kansje, men rekner med her er det lett båt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.