Jump to content

Vi er på jakt etter ny båt?! (Nyere 35fot, max3.5mil)


Thomas_h

Recommended Posts

mjo101 skrev for 4 timer siden:

Kjørt en god del Skilsø 34, samt Skilsø 35 for sammenligning. 

Takker for tilbakemelding. Beskrivelsene dine stemmer bra med det jeg har fått av info så langt. 

 

Nå gir vi front kabinen til ungene, så da bryr jeg meg ikke om de må krype litt. Liker midt kabin best selv, og der blir det selvsagt også kryping over, men det er jo hyggelig. 🤪

Link to post
Share on other sites

Da er muligens jakten over for denne gang. "Ventepølsen" er anskaffet, og det ble en Skilsø 34. 

 

Da skal Jeanneau'en raskt ut døren, så hvis noen vil slenge ut et skam-bud blir vi sikkert enig. 🤣 bare send PM om du er nyskjerrig eller bare full. 

Screenshot_20230424-233325_Gallery.jpg.d3459672f668528c104512661e17563e.jpg

 

På mandag går den inn som innbytte. 

(Det er vel alt avtalt innbytte, men han blir sikkert ikke lei seg om han får penger i stedet).

 

Takker for hjelp, råd og tips. 

Det er selvsagt mye mer jeg trenger av råd for den nye båten, og reiseruter på sørlandet, men jeg treffer vel sikkert litt flere med å lage en ny tråd?

 

Jeg tenkte uansett å vente med ny tråd til kontrakt er signert (på mandag ish). 

 

Så må jeg skuffe de som ønsket en hente/leverings-tråd full av action, da nåværende båt leveres 20 min herfra (om ikke en fra nord-trøndelag eller oslo byr på den her ila helgen) og ny båt hentes som en del av ferien på Sørlandet. 

 

Tror ikke dere ønsker 4 uker langt reisebrev med bleiebytte og slikt. 🤪

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 3 minutter siden:

gratulerer så mye :flag_bp: 

Var det den du var å så på nede på Sørlandet med 8 LV motor ? 

Takker så mye for det mr. Sap. 

Ja, det var den. Noen fordeler med den motoren, selv om livet ikke kommer til å passere like fort som nå.  Gikk veldig stille og rolig og brukte relativt lite drivstoff. 

 

🤣"Muligens" kommer vel av at det er en "ventepølse" og kommer det noe annet som passer er det ikke umulig at jeg bytter igjen. Altså, ikke NOE gale med den nye. Men bare tanker. 

 

Link to post
Share on other sites

La merke til at du brukte ordet ventepølse ja.  Eller vente hot-dog blir det vel i Bergen 😎 

 

Siden den døra er satt på gløtt allerede før signering og overlevering tar jeg det for gitt at du ikke har handlet din siste båt :lol:

 

noen spes grunn til at du ikke henter den før i ferien hvis den blir din på mandag? 
 

lenge å vente på ny båt med mindre du ikke har tidlig ferie da 🙂 

 

Jeg gikk akkurat ombord i flyet på Flesland.  Skal jeg booke om til Arendal Airways og plukke opp Skilsøen så du har båt i helgen ? 😜

 

fine og for ufrihet båter dette. At ting går litt tregere går helt fint når størrelsen øker.  Tipper su vil tilbringe mer tid i 6-7 kn også.  
 

har den autopilot ? 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 9 minutter siden:

noen spes grunn til at du ikke henter den før i ferien hvis den blir din på mandag? 
 

lenge å vente på ny båt med mindre du ikke har tidlig ferie da 🙂 

Ja, vi har litt på agenda som ikke involverer båt de neste ukene, så begynner ferien min om under 4 uker.

Greit å spare tur/retur arendal for noen uker da ferien er planlagt på sørlandet uansett. 

 

Jeg leverer ikke fra meg min helt enda, da jeg er midt i utrydding og vasking og skal på service og polering neste uke. Men den kommer vel på finn ila neste uke regner jeg med.

 

sap_2000 skrev 12 minutter siden:

Tipper su vil tilbringe mer tid i 6-7 kn også.  
har den autopilot ? 

Ja, regner med det blir mye i den hastigheten, og ja, den har autopilot. 

 

Denne hadde dog ikke ror-sensor så det skal inn, ellers blir det krøll for meg. 2x6hk trustere så får nok lagt den til kai selv med roret 100%feil vei, men trenger ikke se og høres ut som en amatør, selv om jeg er en🤣

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 17 minutter siden:

Skal jeg booke om til Arendal Airways og plukke opp Skilsøen så du har båt i helgen ? 😜

Jeg venter stadig på at du skal levere en Sargo (ved en feiltagelse) til meg. Den 45'en som kommer passer fint i båsen her. 

 

Regner ikke med eier oppdager dette. 🤫🤣🥳

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 1 minutt siden:

skjønner ikke at du klarer å vente helt til ferien:lol:

Takker. Ja, jeg er tøff her jeg ligge i sofaen nå, men kan være feberen kommer over helgen.😉

 

Men er vel 15 000 kr å spare på å ikke hente den nå og tilbake om 3.5 uker. 

Greit å bruke det på annen morro.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Thomas_h said:

Ja, vi har litt på agenda som ikke involverer båt de neste ukene,


Skjønner.   godt å ha noe å glede seg til frem i tid også 🙂

 

1 hour ago, Thomas_h said:

Denne hadde dog ikke ror-sensor så det skal inn,


Lurt.  Ikke bare styrer den bedre under visse forhold men det er alltid kjekt å vite hvor roret står.  Jeg savner også rorindikator på de båtene som ikke har det.  Da blir det å turne rattet helt i borde og halvparten av omdreiningene tilbake.  For å vite hvor roret/ drevet står ved finmanøvrering, det må jeg 🙂

 

1 hour ago, Thomas_h said:

eg venter stadig på at du skal levere en Sargo (ved en feiltagelse) til meg. Den 45'en som kommer passer fint i båsen her. 


skal aldri si aldri.  Jeg har navigert meg inn i feil fjord før jeg 😂😇

 

1 hour ago, Thomas_h said:

Regner ikke med eier oppdager dette. 🤫🤣🥳


nei, neppe 🤣🤣

 

1 hour ago, Thomas_h said:

Takker. Ja, jeg er tøff her jeg ligge i sofaen nå, men kan være feberen kommer over helgen.😉

 

Men er vel 15 000 kr å spare på å ikke hente den nå og tilbake om 3.5 uker. 

Greit å bruke det på annen morro.


jeg eller Bjørn kan sikkert friste med 5% BP rabatt  🤣🤣

 

nei da, den turen bør du ta selv (om den skal tas).  Bare velge riktig par dager så går det som smør.  Gøy og lærerikt er det og 🙂

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 41 minutter siden:

jeg eller Bjørn kan sikkert friste med 5% BP rabatt  🤣🤣

 

nei da, den turen bør du ta selv (om den skal tas).  Bare velge riktig par dager så går det som smør.  Gøy og lærerikt er det og 🙂

15.000 så tenkte jeg bare på fuel kost. Men hadde vært artig å vite hva dere tar på toppen en dag. Får vel kjøpe båt som jeg ikke har tid å hente selv for å finne ut det. 😉

 

Har vært på sørlandet 2 ganger med nåværende båt, men det er en artig tur det. 

 

Jeg og min sønn reiser ned en uke før resten og tester og fikser og blir vandt med båten. Da blir vi en uke rundt atendal.  Så tenkte vi å gå østover en uke (fra Arendal), for så gå vestover resten av ferien. Jeg vet ikke helt helt hvilken byer og uthavner som er verdt å besøke? (som ikke skal ha Bergen-rater (450kr natten))

 

Jeg sjekket pris i arendal for noen dager siden, og sverger på at det var 100kr, men nå kom det opp 450 der også. Jaja, får ligge i uthavn.🤣

 

Men kommer også tilbake til dette i ny tråd.. men tar med alt som eventuelt skrives her også. 

Link to post
Share on other sites

Er ikke så oppdatert på Gjestehavner og priser men sykes Tvedestrand er koselig og litt anerledes enn mainstreamplassene.   Jeg er glad i uthavner.  gjerne de ytterste i skjærgården når været er fint. Kan nevne noen.  Risholmene utenfor Sandøya og holmene rundt (Lyngør), Jerken (Arendal) som er en av bjørns favoritter, Hestholmen (og holmene rundt) utenfor Lillesand, ny Helleseund osv.  

 

blåser det mye så kan det lønne seg å trekke inn i landet.  Fjordene innafor blindleia er undervurdert, nidelva ved Arendal (bjørns lune hule), sørlandleia mellom Arendal og Tvedestrandsfjorden har flere fine plasser.  Osv.  

 

ellers har jeg en forkjærlighet for skjærgården mellom Søgne til Lindesnes og Flekkefjord.   Undervurdert strekning som de fleste raser forbi på vei til eller fra Vestlandet.   Mindre trengsel og på mange måter mer idyllisk.  Svinør, Korshavn, holmene utenfor Tregde (i fint vær), Farsund, Flekkefjord, Rasvåg og kirkehamn på Hidra, og til slutt åna-Sira som er antagelig er er den minst besøkte fjorden av fritidsbåter på hele Sørlandet.   

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mye gode tips, og mange fine steder. Takker for det @sap_2000.. skal skrive alt ned i ferie-boken. (Er nok et excelark).. 

 

Off-topic, og med fare for å bli upopulær blandt 75% av forumet. Sør og østlandet har mange steder som heter "fjord", men de ser ikke helt ut som en. Definisjonen på en fjord: 

 

"En fjord kan enkelt beskrives som et undersjøisk dalføre; en langstrakt, dyp dal som når ned til under havnivå og som lengst ute, ofte brått, åpner seg ut mot havet."

 

"En fjord er en dyp, smal og langstrakt hav- eller innsjørenne med bratt land på tre kanter. Åpningen ut mot havet kalles for fjordens munning og er ofte grunn. Fjordens innerste del kalles fjordbunnen. Er havrenna bredere enn den er lang, er det en bukt eller en vik."

 

🤣🤣😂😂😁

 

Beklager igjen.. angrer litt på at jeg begynte denne, men får vel stå i det. 

 

Edit/PS!! Jeg reiser jo frivilig dit, så det er selvsagt flott natur og ikke noe negativt om det. Bare mer bukt, vik eller våg da det mangler litt fjell.. 😉

 

Edit 2:

 

Var ikke svar på sap sitt innlegg.. bare generell off-topic tanker. Redd for å fornærme noen merker jeg. 

Link to post
Share on other sites

Enig i definisjonen av fjord bortsett fra at den ikke nødvendigvis må; 1: Åpne seg mot havet (da hadde ryfylke slitt), 2: Være dyp og 3: være omgitt av bratt land, for da hadde danmark og hele Østlandet samt mange fjorder ellers i landet slitet big time :yesnod:

 

Den MÅ være ( i min mening vesentlig lengre enn den er bred. 

Det at fjordene ofte ikke er så dype på østsiden er en fordel i forhold til båtfolk og naturhavner. Man sliter jo med å kaste ankeret når det er 450 meter dypt 20 meter fra land :giggle:

 

Nei, får si som finnene (og danksene). Har man mer enn et par meter vann under propellen så får de høydeangst :lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 27 minutter siden:

å kaste ankeret når det er 450 meter dypt 20 meter fra land :giggle:

Ja, vi har 610 meter dypt 250 meter fra hytten i hardanger. Merker jeg er bekymret hele knausen skal skli ned i i dypet når som helst. Knyter litt lette knuter så den ikke tar med seg båten også. 🤣

 

Men skal strekke meg til at sør og østlandet har noen fjorder som akkurat klarer å komme inn på 1 av 3 kriteriere, men kan ikke klare å fatte at Danmark har en eneste fjord. 🤣

Link to post
Share on other sites

Bergen dørk skrev for 4 timer siden:

Gratulerer med flott ny båt! Jeg liker båter med bakdør uten flybridge og med fast aksling. Når du i tillegg har både baug- og hekktruster, og bad ombord med gode dusjmuligheter; ja da er det jo komplett. 😊

Takker for det. Jeg får håpe det faller i smak for oss også. 😀 

 

Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

Gratulerer med flott båt, du får si fra når du skal hente den, så kan du få et par gode tips på uthavner her i distriktet.  @sap_2000har jo antydet noen..  👍 jeg vet om  flere💪   pluss noen fine opplevelser også

Takker Bjørn. Har fått ruter av deg før, så sier ikke nei til reisetips og fine opplevelser. 😊

 

Flybillett er bestilt 01.07, og så blir det en tur nedom med bilen uken før med alt skitet som skal stappes inn i hver bidige luke og skap. 🤣 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...