Jump to content

Vi er på jakt etter ny båt?! (Nyere 35fot, max3.5mil)


Thomas_h

Recommended Posts

Etter en flott helg i båten melder behovet seg enda en gang for større båt. 

 

Denne gangen fra min kone som stanget hode i taket i lugarer flere ganger.

 

Så her må vi smi mens kona er keen. 

 

Vi har tidligere sett på Sargo, Targa og Nordstar, men jeg klarer ikke helt å få budsjettet til å gå opp. Det er jo 4-5 millioner for en brukt 36foter i den klassen. Det kunne gått i teorien, men er greit å ha noe tørt krutt igjen slik verden er nå. 

 

Så i mellomtiden vurdere jeg noe annet. 

 

Jeg har sett en del på Skilsø og Viknes, men uten noe testkjøring av de så heller vi litt mot Skilsø. 

 

Noen som har erfaringer fra f.eks Skilsø 35 Panorama? 

 

Jeg hadde en tråd om drev-angst, og her er jo en av få båter med aksling og singel installajon. Det er vel positivt på lommeboken på service?

 

Eneste jeg er litt usikker på er hvor god de er i sjøen, og farten. Vi er bortskjemt med 45knops båt i dag (selv om vi som oftest ligger i 30 på transport etappene). 

 

Ser ut som Viknes skal stille ut en Skilsø 35 Fly på båtmessen i bergen om 2 uker, så får sett på den der. (Og sargo 36😅). 

 

Tar imot råd, tips og anbefalinger.

 

Ønskelisten:

- Budsjett er 3.5 max

- så nytt som mulig. 

- Sidedør og bakdør

- walk-around type (i hvertfall på styrbord side)

- god plass ute (bak) med fiskemuligheter (altså ikke marex med sofa på alle sider selv om de er veldig fine til sitt bruk)

- min 4 faste sengeplasser, i to seperate lugarer. 

- helst ikke fly, men ikke viktig

- ca 31-39 fot 

 

Håper på mange tips. 🤣

 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje lurt å ta med noe i overskriften om størrelse og prisklasse for at de rette med erfaring fra ca 35 fot til noen millioner kr osv kommer på banen istedenfor oss som nå kjører 19 fots båt til 45.000 kr og vil kunne komme med gode anbefalinger i den kategorien.

 

Da jeg skrev dette var trådens overskrift:

 

"Vi er på jakt etter ny båt?!"

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 7 minutter siden:

overskriften om størrelse og prisklasse

Veldig godt poeng. Lagt inn noe mer nå. 

 

Trenger selvsagt ikke være 35. Kan gjerne være 31, men tror ikke jeg klarer å overtaler fruen til bytte båt om ikke en god del av kriteriene er dekket. 

 

Alternativet til denne 35' kan sikkert være en 19' noen år mens vi sparer opp litt båtlapper. 😉

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 13 minutter siden:

Takker for tipset.. 

 

Tror det var denne jeg så på messen på sotra for noen mnd siden. Den var flott, men var vel stikk-lugar/køyene som var litt liten. Men skal se mer på den. 

 

 

Stemmer det. Var på messen selv. Dette er båt med kvalitet i alle ledd. 

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Bergen dørk skrev 1 time siden:

Bortsett fra sidedør, må vel en Saga 325 være interessant, tenker jeg. 😊

Sett litt til på denne og tatt frem litt mer fra hukommelsen. 

 

Stikk-lugarer er nok mindre enn den vi har i dag, så tror den stryker på målet om mer plass i lugaren enn i dag. 

 

Men mye positivt med den. Kanskje en av de litt større modelene til Saga kan være noe å se på. 

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt 3.5 mill på bok til båt akuratt nå, hadde jeg reist rett avgårde og sett på og prøvekjørt en skilsø 35 Panorama og en viknes 1080 Panorama. Så hadde jeg gått i tenkeboksen hvis ikke det var noe som gjorde valget meget enkelt etter prøvekjøring og titt. Men det er 2 båter som står høyt på ønskelista 

 

Eller mest sannsyneligt hadde jeg ikke gjort det, hadde sikkert endt opp med ett svært beist på 50-60-70fot med mye gammel morro ombord, som gir mer jobb og frustrasjon enn glede, samt suger alle pengene man skulle brukt på diesel og tur bare til vedlikehold 

Link to post
Share on other sites

lang-sommerferie skrev 5 minutter siden:

prøvekjørt en skilsø 35 Panorama og en viknes 1080 Panorama.

Det er planen.. Først se på de på messen, så tar det derfra. 

 

lang-sommerferie skrev 7 minutter siden:

gammel morro ombord,

Jeg holder meg nok unna ting som er så gammelt at jeg må bruke all tid på vedlikehold og reperasjoner. Får heller prøve det når jeg pensjonerer meg. 🤣

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 1 minutt siden:

Det er planen.. Først se på de på messen, så tar det derfra. 

 

Jeg holder meg nok unna ting som er så gammelt at jeg må bruke all tid på vedlikehold og reperasjoner. Får heller prøve det når jeg pensjonerer meg. 🤣

 

Lurer seg selv til at det er billigt, blir bra og kan tjene noen kr på det :p godt noen ikke går i den fella der å kjøper noe som bare virker både sommer og vinter

Link to post
Share on other sites

Skilsø 35 og Viknes 1080 er jo to fine båter som begge fyller spekken din.

Av disse to ville jeg gått for 1080, mest pga innvendig plass og at den har tre separate doble lugarer.

Skilsø har vel bare en slags halv skillevegg mellom to av sengene. 

Begge burde være oppnåelig som nyere brukt innenfor ditt budsjett.

 

Hvis du kan leve uten sidedøren, så er jo Viknes 1030 m/440 hk et rimeligere alternativ som også gir en mer "riktig" motorisering enn en 1080 med samme motor. Viknes 1030 har også vesentlig større akterdekk og jeg synes den virker generelt mer romslig innvendig enn Skilsø 35.

 

...og hvis du kjøper Skilsø 35 så sørg for å finne en med 440 hk motor. Jeg ville iallfall valgt 440 fremfor 370 siden prisforskjellen er liten og (jeg synes) 440 er en mer riktig motor for båten.

Link to post
Share on other sites

brs skrev 5 minutter siden:

Spennende tider dere går i møte.

Ser det er kommet 4 gode forslag til dere.

Ja, det er spennende ja. :thumbsup:

God ide og oppsummere hva som er nevnt så langt. 

 

nie skrev 6 minutter siden:

Av disse to ville jeg gått for 1080, mest pga innvendig plass

Takker for tipset. Jeg har lest en tråd der de samme poengene var nevnt.

Jeg skal selvsagt ikke dømme boken etter omslaget, men ut fra bildene liker jeg (og min kone) innredningen bedre i Skilsøen. Men skal ikke konkludere enda, så folk ikke slutter å komme med gode forslag. 

 

Hvis det er noen som har hatt flerer av disse båtene så hadde det også vært kjekt med sammenligning hvordan de er i grov sjø.  

 

Link to post
Share on other sites

nie skrev 23 minutter siden:

Skilsø 35 så sørg for å finne en med 440 hk motor

Glemte å nevne motoren; samme poeng var nevnt tidligere i en annen tråd. Jeg er enig, og går nok for den største. 

Jeg ser to tilsvaredne båter på finn, en med 370 og en med 440. Ca 250 000 i forskjell på de. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=259125411

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=290672112

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fant ut at naboen har en Skilsø 35 Panorama som muligens må selges pga sykdom. 

Men har altså ikke konkludert på dette enda, men er i hvertfall en mulighet. 

 

Men når en båt skal inn må den andre ut. I denne sammenhengen har jeg litt problem med å anta salgspris av min egen båt.

 

Jeg har snakket med forhandler, og de sier et tall, på finn.no ligger det nesten like modeller ute, men med store variasjoner på prisene? 

 

Hvis det ligger ute en nesten ny demo-model (som er dårligere motorisert og utrustet) til 1 999 000, hva skal jeg da selge min 1-1.5 år eldre båt for? Ny idag er ca 2.5mnok (med utstyr og oppgradert motor)

 

Bare legge ut en høy pris, og vente på bud? 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Fant ut at naboen har en Skilsø 35 Panorama som muligens må selges pga sykdom. 

Men har altså ikke konkludert på dette enda, men er i hvertfall en mulighet. 

 

Båten ser flott ut den, men du vil bruke over 3mill på båt uten å ha mulighet til å lukke en dør bak og holde den helt tett? Ja, jeg er vestlending og har litt tregt for slikt, men kulden og fukten trenger jo inn på vinteren da….

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Bergen dørk skrev 4 minutter siden:

Båten ser flott ut den, men du vil bruke over 3mill på båt uten å ha mulighet til å lukke en dør bak og holde den helt tett? Ja, jeg er vestlending og har litt tregt for slikt, men kulden og fukten trenger jo inn på vinteren da

Nå håper jeg denne båten også har dør med mulighet til å lukke verden ute. Det er et must, da jeg også er vestlending.:giggle:

 

Så har jeg eller deg bommet på båt her? https://www.viknes.no/product/skilso-35-panorama/

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 1 time siden:

Nå håper jeg denne båten også har dør med mulighet til å lukke verden ute. Det er et must, da jeg også er vestlending.:giggle:

 

Så har jeg eller deg bommet på båt her? https://www.viknes.no/product/skilso-35-panorama/

 

 

 

Tar på meg all skyld! Lekker båt og det var bildene som lurte meg. 😅

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Bergen dørk skrev 1 minutt siden:

Tar på meg all skyld! Lekker båt og det var bildene som lurte meg. 😅

 

Det var endelig bra at jeg ikke har sett på åpen båt. Det ser ut som en smart løsning med døren og hev/senk glasset, så kan se hvor du ble lurt.

 

Jeg ser avogtil flotte båter på nett, men blir skuffet hver gang jeg seg kalesje er eneste muligheten for å stenge av.:diving:

 

Jeg trodde en periode at alle Sagaene var åpen hard top, men har nok bare sett de fra feil vinkel. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 4 minutter siden:

 

Det var endelig bra at jeg ikke har sett på åpen båt. Det ser ut som en smart løsning med døren og hev/senk glasset, så kan se hvor du ble lurt.

 

Jeg ser avogtil flotte båter på nett, men blir skuffet hver gang jeg seg kalesje er eneste muligheten for å stenge av.:diving:

 

Jeg trodde en periode at alle Sagaene var åpen hard top, men har nok bare sett de fra feil vinkel. :crazy:

Den finnes i en både 29HT og en 310 HT; ellers nokså like, så da er du også blitt litt lurt. 😂

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...