Jump to content

Vi er på jakt etter ny båt?! (Nyere 35fot, max3.5mil)

Thomas_h

Recommended Posts

-morten- skrev 44 minutter siden:

Den gikk veldig ned på hekken ja, som om det var for lite bæring i hekken

Har nesten samme skroget, og med helt fulle tanker (700d+320v) og 6 stk i båten må den trimmes en del ned i fart under 20kn. Men skulle vært akkurat samme "problem" på Viknes 10. 

Jeg vet ikke hvor lenge du observerte de, men om det var over lengre tid tipper jeg fører ikke hadde trimmet båten nok. 

Uansett vanskelig å si herfra. 

Men en observasjon jeg hadde når jeg var på båtjakt sist var at denne typen båter går med nesen en del mer opp enn hva jeg var vant med. Hvis du forsøker å trimme ned til samme vinkel som ved kai, så brøyter du halve fjorden. Båten jeg hadde før lå nesten helt lik til kai som i plan. 

4 minutes ago, Thomas_h said:

Har nesten samme skroget, og med helt fulle tanker (700d+320v) og 6 stk i båten må den trimmes en del ned i fart under 20kn. Men skulle vært akkurat samme "problem" på Viknes 10. 

Jeg vet ikke hvor lenge du observerte de, men om det var over lengre tid tipper jeg fører ikke hadde trimmet båten nok. 

Uansett vanskelig å si herfra. 

Men en observasjon jeg hadde når jeg var på båtjakt sist var at denne typen båter går med nesen en del mer opp enn hva jeg var vant med. Hvis du forsøker å trimme ned til samme vinkel som ved kai, så brøyter du halve fjorden. Båten jeg hadde før lå nesten helt lik til kai som i plan. 

Jeg ser nesten hele Trondheimsleia fra hytta og de lå i marsjfart. samme hastighet.  Er ikke sikkert det er noe problematisk for de ombord, men det så lite elegant ut. og mulig som du sier at den var trimmet feil. Men etter min mening virker det som kansje konstruksjonen har litt mye angel of attack. trenger nødvendigvis ikke mer våt overflate fordi om man har mindre aoa. Men det er vel mange faktorer her som spiller inn da. og ønske om god plass i buken kan jo gå litt på bekostning av design og skrogvinkel.  Ser og studerer mange båter i leia og reagerte veldig på at dette var det jeg kaller en rævabåt! Er ikke ment som krittikk eller noe, men bare observerte dette. Hadde vært morro å sett den om det var litt sjø

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 12 minutter siden:

kansje konstruksjonen har litt mye angel of attack

Disse to båtene skal vel ha bort i mot identisk konstruksjon, men mulig de har forbedret en grad eller 2 på Viknes 10. Kan høre med konstruktør neste gang jeg møter han. 

Derfor jeg tenker det må være pga feil trim.

Jeg ser også at enkelte ikke setter opp MFD'en med info på forbruk som liter/nm, og heller ikke trimmer ihht til minste forbruk. 

I sommer kjørte jeg mot 1-1.3m hs bølger (meldt), og tenkte fu** it på forbruket, og trimmet ned i meste laget. Sprutet voldsomt, men nesten ikke et eneste slag i skroget i ca 19kn, så da fant jeg ut at båten var bedre mot enn med.  ?

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

I sommer kjørte jeg mot 1-1.3m hs bølger (meldt), og tenkte fu** it på forbruket, og trimmet ned i meste laget. Sprutet voldsomt, men nesten ikke et eneste slag i skroget i ca 19kn, så da fant jeg ut at båten var bedre mot enn med.  ?

Samme erfaring med 1030( ikke så rart). Hører på motor og føler på båt at den ikke går lettest der, men er lokomotivmodus i motsjø. 

Captain A skrev 3 minutter siden:

kan jo aldri gå elegant og økonomisk …..

Enig med elegant, da de kan virre litt fra ene siden til andre når farten blir høy. Og på grunn av nesen litt i sky.

Men er ikke helt enig med økonomisk; spørs selvsagt helt hva en sammenligner med, men jeg ligger mye på 2.7 l/nm i marsj. Snittet fra sommerferien var på rett over 2 l/nm på ca 700nm tur (hvor fleste nm i marsj)

Hadde det vært en drevbåt, så kunne den kanskje klart noe mindre i marsj, men når jeg ligger på 5-7kn så brukes jeg under halvparten av det jeg har sett de fleste drevbåter bruke. 0.38l/nm i 5kn. ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...