Jump to content

Yanmar 4JH4-E, svakt ladelys, lader 14,3, men ingen amp.

T.Vårlid

Recommended Posts

T.Vårlid skrev 1 time siden:

Voltmeteret viser normal lading, 14,3 volt, men ampermeteret viser 0.

T.Vårlid skrev 1 time siden:

Hvordan går jeg frem for videre feilsøking?

Jeg ville begynt med å måle spenningen rett på batteripolene med multimeter. Både start og forbruksbatteri. Så ville jeg målt strømmen ut fra dynamo med tangamperemeter. 

Når du skriver at amperemeteret viser 0 regner jeg med at dette er et fastmontert amperemeter. I så tilfelle, hvor måler det strømmen? Ut fra dynamo, eller grenstrøm til start eller forbruk? Det kan jo også være en feil på det instrumentet. Dersom det måler strømmen med en shunt ville jeg sjekket at det er gjennomgang i shunten. 

Leser av volt og ampere på fastmontert instrument, shunt til amperemeter-men vet ikke hvor og hvordan den er koblet. 
Da jeg så at amp viste 0 var Første tanken min at batterier er fulladet da båten ligger med solcellepanel, men ble mer usikker da det var dette svake lyset i ladelampen. Når jeg slår på en forbruker så stiger ampermeteret, det vil vel si at dynamo lader? Om jeg skrur på forbruker uten motor igang så viser amperemeter tall med negativt fortegn.

Mest sannsynlig noe tull på +siden, da lade lampe måler differanse på + siden, er unntak. Det kan også gjøre at de andre instrumentene viser litt lite eller mye. Du har ikke byttet pære og satt i feil? Eller satt noe sens styring på D+ for solcelle/lading som kan tulle det til.

Hvis du googler den motoren, så er nesten halvparten av forslag på ombygning til serpentine belt. Mulig det er for mye belastning på en enkel V-reim.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
T.Vårlid skrev for 3 timer siden:

Motoren spiser V-reimen på ca 50 timers gange

Pussig. Jeg kjører i årevis uten å bytte reim på vår båt. Det er en Yanmar 4LHA med 80A Hitachi dynamo. Den er i tillegg boostet opp for å lade effektivt. 

Hva slags dynamo har du, og hva er dimensjonen på kilereima di? Tenker da på bredden, ikke lengden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...