T.Vårlid Startet 25.April.2023 Del på Facebook Startet 25.April.2023 Ved oppstart av årets sesong ser jeg at ladelyset lyser veldig svakt etter oppstart, mye svakere en når enn vrir på tenning før start. Voltmeteret viser normal lading, 14,3 volt, men ampermeteret viser 0. motor er en Yanmar 4JH4-E. er dynamoen gåen? Hvordan går jeg frem for videre feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 Om dynamoen lader med 14,3V, så lader jo dynamoen. Viser Ampere tilnærmet 0 så tipper jeg batteriet er fullt... Hvordan måler du strømmen? Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 Du har en dårlig kontakt, det lyser pga. spenningsforsjell, har sett at Yanmar har en sikringsboks nede ved starter, den ga spenning/strøm opp til tenningslås. Sjekk den, sjekk jordingspunkter, sjekk spenningstap over hovedbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 T.Vårlid skrev 1 time siden: Voltmeteret viser normal lading, 14,3 volt, men ampermeteret viser 0. T.Vårlid skrev 1 time siden: Hvordan går jeg frem for videre feilsøking? Jeg ville begynt med å måle spenningen rett på batteripolene med multimeter. Både start og forbruksbatteri. Så ville jeg målt strømmen ut fra dynamo med tangamperemeter. Når du skriver at amperemeteret viser 0 regner jeg med at dette er et fastmontert amperemeter. I så tilfelle, hvor måler det strømmen? Ut fra dynamo, eller grenstrøm til start eller forbruk? Det kan jo også være en feil på det instrumentet. Dersom det måler strømmen med en shunt ville jeg sjekket at det er gjennomgang i shunten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
T.Vårlid Svart 25.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2023 Leser av volt og ampere på fastmontert instrument, shunt til amperemeter-men vet ikke hvor og hvordan den er koblet. Da jeg så at amp viste 0 var Første tanken min at batterier er fulladet da båten ligger med solcellepanel, men ble mer usikker da det var dette svake lyset i ladelampen. Når jeg slår på en forbruker så stiger ampermeteret, det vil vel si at dynamo lader? Om jeg skrur på forbruker uten motor igang så viser amperemeter tall med negativt fortegn. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 (redigert) Mest sannsynlig noe tull på +siden, da lade lampe måler differanse på + siden, er unntak. Det kan også gjøre at de andre instrumentene viser litt lite eller mye. Du har ikke byttet pære og satt i feil? Eller satt noe sens styring på D+ for solcelle/lading som kan tulle det til. Hvis du googler den motoren, så er nesten halvparten av forslag på ombygning til serpentine belt. Mulig det er for mye belastning på en enkel V-reim. Redigert 25.April.2023 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
T.Vårlid Svart 25.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2023 Motoren spiser V-reimen på ca 50 timers gange, så kan godt forstå de som bygger om til multireim, bare synd det er så dyrt. solcelleanlegget og ellers alt annet på el.siden er urørt ift forrige sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.April.2023 Del på Facebook Svart 25.April.2023 T.Vårlid skrev for 3 timer siden: Motoren spiser V-reimen på ca 50 timers gange Pussig. Jeg kjører i årevis uten å bytte reim på vår båt. Det er en Yanmar 4LHA med 80A Hitachi dynamo. Den er i tillegg boostet opp for å lade effektivt. Hva slags dynamo har du, og hva er dimensjonen på kilereima di? Tenker da på bredden, ikke lengden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.