Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

Takker Tom 🙂 

 

blir spennende.  
ser på observasjonene nå klokka 0700 at det blåser ØSØ 8-9 på kvitsøy og obrestad.   Det er positivt.  
 

Stavanger passert.  Deilig å kjøre i Ryfylke.  Selv om det blåser litt så blir det ikke mye sjø. Gikk i 26 kn hele veien.  
 
mye gadgets i denne båten.  En nyttig ting jeg fant frem som datafelt på ene plottern (nederst i bildet) er sann vind. Sitter vindmåler i masta her.    Da slipper man å gjette 🙂 

 

På vei ut byfjorden mot Tungeneset fyr.  
 

 

IMG_6410.jpeg

IMG_6416.jpeg

IMG_6417.jpeg

IMG_6418.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, XardasKSP said:

Blir en tur hvor førerhusbåten virkelig blir utfordret av bølger, få med gopro kamera om mulig (så den ikke forstyrrer deg fra å styre båten, noen hadde slike i fly). Er spennende å se hvordan den går i bølgene men hadde aldri i livet ønsket å være ombord i slike bølger som planlagt på disse kartene :giggle: Dette hadde jo vært mer enn nok for en Fleming 78 til og med.

Får håpe du finner værvinduet og får tatt turen! Søndags morgen ser det ut i hvert fall til å bedre seg seg i Skagerrak biten for pocketdritern (ifølge bølgeprognosene da siden jeg er bare god på å lese vind for fly imens for båt vet jeg enda ikke hvordan den omregnes til bølgehøyde :giggle: ) men fortsatt ikke bra nok for at den kommer seg uten hjelp så forhåpentligvis klarer Sargoen å få kommet seg til Oslo.

Lykke til med turen!

GoPro er jo en bra ide, men å få med sjø på bilder er ikke så lett.. oppleves mye værre in real. Prøvde å ta bilder av stor sjø da jeg var i marinen, men så ikke så veldig ut i på bildene!  Man føler seg ihvertfal ganske trygg i styrehusbåter i dårlig vær.. Har selv i min lille båt , gått i sikkelig SV og 2,5m brytende sjø, ca 18-19 s/m  og det føles helt uproblematisk ut. Lunt godt og tørt. For en Sargo45 er jo dette barneskirenn! :smiley:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Drømmebåten er tilbake.😁 Ser ikke ut som du får de beste forholdene, men båten kunne knapt vært bedre når du først må ut.

 

Ser du er passert Randaberg og farten har gått litt ned. Men fortsatt over 20kn, så det må jo være bra i slike forhold. 

 

Hadde vært artig med litt film av en slik tur, men skjønner at du ikke klatrer opp i masten nå. Du får lagre litt av videoen fra flir. 

 

Så regner jeg ikke med vi hører noe fra deg før du kommer inn i rolig farvann igjen? Jeg sliter i hvertfall med tuch skjermer og mobil når bølgene er over en meter. 

 

Screenshot_20240823_075412_Chrome.jpg.0629a28eeed0dbe36e218234ac10dcd9.jpg

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 31 minutter siden:

få med sjø på bilder er ikke så lett.. oppleves mye værre in real. Prøvde å ta bilder av stor sjø da jeg var i marinen,

Jobbet offshore på båt før. Hver gang jeg var ute i storm (eller orkan som vi hadde en gang) så lå jeg et sted med kamera og prøvde å få en god vinkel på bildene, men forgjeves.  Finnes vel noen triks med vinkler og zoom etc, men så flink er jeg ikke. 

 

Det eneste som jeg klarte å få bølger frem var å ha med et annet objekt, f.eks platform eller annen båt. 

 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

 

...en liten sjekk nede hos de grønne...

 

IMG_6401.jpeg

 

 

 

 

 

Oi... her nede e det lækkert du. Dette har vært noe å ha i Kathleen ja. :pray: 

Hvilken minimums fart må du ha for at interceptorene skal virke tilfredsstillende i sidesjøen?

 

God reise! :sailing:

Link to post
Share on other sites

32 minutes ago, Thomas_h said:

Jobbet offshore på båt før. Hver gang jeg var ute i storm (eller orkan som vi hadde en gang) så lå jeg et sted med kamera og prøvde å få en god vinkel på bildene, men forgjeves.  Finnes vel noen triks med vinkler og zoom etc, men så flink er jeg ikke. 

 

Det eneste som jeg klarte å få bølger frem var å ha med et annet objekt, f.eks platform eller annen båt. 

 

Ja om man ikke har noe å relatere mot blr det vanskelig. Uvær på havet må nesten oppleves for at man skal skjønne hvordan det kan bli!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Sjøen begynte å ta seg opp allerede ved Tananger. Tung sjø fra i går fra vest og rett i fleisen.   Til tider stor men slak.  Vinden kom fra SSØ og lå på 10-14.  

det var bare å sette båten i godstog-modus i 13/14 kn så gikk det mykt og fint.  
 

ekstra rotete rundt jærens rev som vanlig.  Tok igjen en tråler som dreide sammen med oss rundt revet og går sydover.  
 

Gammelsjøen er på SB baug.   vindsjøen fra SØ gjør seg gjeldene så blir ikke noe større fart ned not Egersund.    Går innom der og leser meg litt opp på observasjon og prognose.  

båten imponerer skikkelig og viktigst av alt den gjør at man føler seg trygg som hjemme i stua.  
 

har med en matros på turen eller lettere sagt matrosinne.  Kanskje ikke den mest ideelle introduksjonen til hentetur men hun sitter nå her og gliser 😅

 

Snart ved  obrestad. 

 

 

IMG_6420.jpeg

IMG_6427.jpeg

IMG_6430.jpeg

IMG_6433.jpeg

IMG_6431.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 53 minutter siden:

Mye gule trekanter med vindsymbol i på YR oppover kysten i dag. 

Kan bli krevende hvis du velger å gå videre i dag.

Lykke til videre.


forholdene var omtrent som meldt.  Sørøsten dreide etterhvert mer på sør og slo seg sammen med gammelsjøen fra etter Vigrestad så det ble 10-12 kn den siste biten ned til Eigerøya hvor man dreier inn mot Egersund.  
vindmåleren i båten lå på 12/13 msek. obervasjonen på eigerøy fyr viste rett under 13 med 16 i kastene fra sør samtidig så den stemmer bra.  
 

hadde en prat med onkel fra Sørlandet før vi kom inn hit. Ingen av oss likte den brå overgangen til NV vind av såpass styrke og hva den gjør med den tunge sjøen fra S… Så  valget ble lett.  Vi blir her i kveld.  
 

Jeg er ingen gambler eller våghals.  Båten tåler nok isolert sett mye mer enn jeg er komfortabel med, men her skal Ingen sjanser tas eller strikk strekkes så noe blir ødelagt eller forringet. 

Så spørs det hvor lenge vi blir her.   Det kunne vert bedre utsikter for de neste 3 dagene, men vi ser på en sjanse i morgen tidlig eller sent på kvelden.  Får følge med på prognoser og observasjoner fremover.  YR melder om opp til 25 mm nedbør de neste 4 timene så vår herre får spyle båten for en gangs skyld. 
 

La oss til i elveutløpet rett ved siden av flytebrygga for å få longside plass fremfor bås.   Jeg  følte for å spyle kaia før man tråkker inn og ut. Var nok noen år siden det var gjort…

usikker på om man får strøm her, men er lithiumbank ombord samt generator som det har vært lite behov for så langt.  

 

trixie2 skrev for 1 time siden:

Østlendinger kaller nå alle båter de ser for "tråler" eller "ferge". :giggle:


hva med «skip» ? :tongue: Holdt faktisk på å kalle den fiskebåt :lol:
Ordet Bløggebåt tror jeg ikke jeg har hørt før.  Ifølge Google er det en båt som kjører rundt å myrder fisk uten å gjøre noe mer med de før de dumper likene på mottak. Høres skummelt ut for en østlending :giggle:

brønnbåt høres liksom så mye koseligere ut siden de overlater drepingen til andre :thumbsup:

 

dog var det ikke så rart jeg bommet på type båt når man leser, «Samme år startet arbeidet med å bygge om MS «Taurunga» til bløggebåt.[7] I 2008 var skipet i drift, som Europas eneste bløggebåt. Fra 2009 til 2018 bløgget og fraktet fartøyet over 400 000 tonn laks.[8] I september 2017 var skipet fortsatt den eneste bløggebåten i drift i Norge»

 

det kryr jo ikke akkurat av de :giggle: 


 

Flid skrev for 2 timer siden:

God tur videre i noe ruskete forhold. Snakket med kollegaen din når han var innom hos oss i sommer. Skjønner godt at du trives sammen med han.


takker Jan.  ja veldig. Flott og behagelig kar på alle måter, og så deler vi de samme diagnosene/ OCD :lol:


 

navid skrev for 4 timer siden:

Oi... her nede e det lækkert du. Dette har vært noe å ha i Kathleen ja. :pray: 

Hvilken minimums fart må du ha for at interceptorene skal virke tilfredsstillende i sidesjøen?


ja, her vasker man seg på hendene før man går ned i kjelleren :crazy:.

 

interceptorene her er Humphree, men som Volvo har satt navnet sitt på og integrert med EVC.

det vil si ikke noe touchpanel med 100 knapper og justeringer.  Styres hovedsakelig med «drev trim knappen» på girspaken som egentlig bare legger en offset på programmert kurve. Feks når man vil ha baugen levereremi motsjø så trykker man noen trykk ned og så går den litt lavere i hele fartsregisteret.

resultatet er at man knapt trenger å bry seg med trimming. Den ordner det meste selv.

 

Interceptorene her mener jeg er 90 cm og effektiv fra 10-12 knop. Dog synes jeg anti-roll ofte virker unaturlig.  
båten er naturlig veldig bra i trim så systemet har bra autoritet til ønsket endring i trim.  
 

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Ser du går tett på land ved Jæren. Det må bety at østlig vind gir gunstige forhold tett på land?

 

njaeiii. Fikk det meste i nesa uansett etter jærens rev, men ofte synes jeg det hakket mer sjø lenger ut selv om det går i mot alle gamle sagn om Jæren.  
 

Thomas_h skrev for 5 timer siden:

Hadde vært artig med litt film av en slik tur, men skjønner at du ikke klatrer opp i masten nå. Du får lagre litt av videoen fra flir. 

 


er kanskje mulig å lagre fra FLIR, smart tenkt. Men vet ikke hvordan. Tror den står litt høyt og sjøene virke lave som alltid.

fikk tatt noen snutter.  Skal se om jeg får delt etterhvert… ser nok ut som andedam som vanlig 

 

 

 

 

 

IMG_6440.jpeg

IMG_6441.jpeg

IMG_6455.jpeg

IMG_6456.jpeg

IMG_6459.jpeg

IMG_6461.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 6 timer siden:

Så spørs det hvor lenge vi blir her.  

Sikkert veldi kjipt å sitte værfast i Egersund i den lille båten og fryse. 🤣 

 

Eneste den båten mangler er vel vedfyrt peis for kosen sin del. 

 

Ikke det at jeg kommer i fare for å kjøpe den båten, men har du hatt oppe kalesjen på bakdekket?

 

Tror ikke jeg har sett bilder med den oppe, men ihht til bildene dine ser det ut som det er rigget til for det? 

Link to post
Share on other sites

Tenker det er klokt å bli i Egersund. Dine vurderinger er godt fundamentert. 
Interessant vurdering av Jærens rev og bølger! Jeg har jo maret en og annen fisk der!😱

Hvor langt inn ville du gått med Storebroen? 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Flid skrev for 8 timer siden:

Den båten dere har hentet nå, er det den samme som du var innom her med i fjor sommer?


Stemmer det, så vi er relativt godt kjent med hverandre nå 🙂

 

Thomas_h skrev for 3 timer siden:

Sikkert veldi kjipt å sitte værfast i Egersund i den lille båten og fryse. 🤣 

 

Eneste den båten mangler er vel vedfyrt peis for kosen sin del. 

 

Ikke det at jeg kommer i fare for å kjøpe den båten, men har du hatt oppe kalesjen på bakdekket?

 

Tror ikke jeg har sett bilder med den oppe, men ihht til bildene dine ser det ut som det er rigget til for det? 


er faktisk 2 stk peiser her. de er bare innelukket, har vifte og brenner diesel :lol:

 

er kalesje ja. Liten remse med glidelås langs taket og ned på sidene. Løse paneler som kan tass av som nå eller rulles opp.  Ingen stenger. Funker bra men gjør ikke båten noen tjenester utseendemessig.

 

Eika skrev for 2 timer siden:

 

Det er vel en tv ombord med kanal 99 :thumbsup:


yess, samt den tyske versjonen av kanal 69 😜

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Interessant vurdering av Jærens rev og bølger! Jeg har jo maret en og annen fisk der!😱

Hvor langt inn ville du gått med Storebroen? 


hvor langt inn/ ut jeg går er en vurdering av å få mest mulig behagelig tur veiet opp mot konsekvens av evt problemer med teknisk eller annet som forkludrer fremdrift/ sikkerhet.  
ofte (men ikke alltid) synes jeg det er mer behagelig langt inne (typisk 20-50 m dyp) enn et stykke ut (150m +) stikk imot hva som alltid er blitt sagt.  Min teori er at det har med strømmen å gjøre som jeg ofte synes virker å være sterkere lenger ut men vet ikke. 

Er det litt vær så er hvor mye man stoler på båten den største faktoren for min del. Turen i dag hadde jeg ikke tatt med noe annet enn det jeg stoler 99% på samt kjenner godt.  Ikke fordi det var noe ekstremt, men er såpass pysete at jeg ikke liker tanken på hva som kan skje i ytterste konsekvens om mr murphy kommer på besøk et par ganger tett på hverandre.   

meldingen for i morgen tidlig er litt mindre positiv enn tidligere i dag.   Samtidig ser det nå ut som det skal bli ganske stille syd for  lista/ Lindesnes og i morgen kveld.  Den var ikke der tidligere i dag men prognosene virrer mye frem og tilbake.  Alt avhenger av hvor det lavtrykket som passerte i dag tar veien.

vinden som kom på Østlandet i kveld var den samme som vi hadde tidigere, og nå er vi på andre siden som er det som sørger for at plutselig gikk fra 12/15 sørlig til 15-20 nordvest på meget kort tid.

 

jeg lurer på hva det har gjort med sjøen, men hovedtyngden kommer helt fra England hvor det i store deler av Nordsjøen har blåst SV i lengre tid, så tror vel egentlig at det ikke forandrer noen ting for i morgen tidlig når vinden er tilbake på sørlig igjen.  
 

får se på observasjoner når jeg våkner.  Det går jo alltids an å lukte litt på forholdene i Sørgabet på ut fra Egersund og evt kokke seg ned Rio Hidra for å være ett hakk nærmere Lista om det stilner litt i morgen kveld.  
Eller  bare snu og finne køya og tv kanal 99 igjen :giggle:

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

mons skrev 55 minutter siden:

Dykkerbåten ligger til kai i Stavanger og folkene tar toget heim. Regner med den kommer hjem til neste helg.

De er godt fornøyd med båten og føler de har fått testet den bra på turen.


godt å høre 🙂 Men det betyr vel også at de ikke vurderte morgendagen som aktuell? 
hadde nok blitt i Stavanger om jeg ikke hadde kommet rundt Jæren i dag. Det tok seg opp på slutten og ble ikke bedre etter at vi gikk in til Egersund så gutta har gjort en god vurdering 🙂 

 

her litt lenger sør ser jeg et håp for morgendagen, enten tidlig eller sent   selv om det ikke er veldig stort.  
 

Eika skrev 8 minutter siden:

Når jeg ser hvor varmt du snakker om sargo, så må jeg innrømme at jeg blir svært nysjerrig på denne "nymotens targaer" for det er jo bare noen moderniserte targa'n som ser mye bedre ut enn orginalen 


Snakker bra om Targa også jeg.  de har forskjellig stil, men de virker beslektet på mye også. Spesielt bak fasaden-ting som går på teknisk, sikkerhet samt at de begge prøver å gjøre eget produkt så godt som mulig og få kundene til å komme igjen og igjen. 
 

Ta deg en tur på messa, så skal du få omvisning. Kommer nok til å være der der endel.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 3 minutter siden:

Snakker bra om Targa også jeg.  de har forskjellig stil, men de virker beslektet på mye også. Spesielt bak fasaden-ting som går på teknisk, sikkerhet samt at de begge prøver å gjøre eget produkt så godt som mulig og få kundene til å komme igjen og igjen. 

 

Ta deg en tur på messa, så skal du få omvisning. Kommer nok til å være der der endel.  

 

Det gjør du, men etter og ha jobba hos Targa importøren en stund så er det godt og se litt annet også :) 

 

Offshore løp til helga, så må heller få med meg det enn båter jeg ikke kommer til og få råd til. Hvis du ser på pm, så ser du hva jeg er på jakt etter :) 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 32 minutter siden:

Stemmer det, så vi er relativt godt kjent med hverandre nå 🙂

Kan lure på hvem som har ført båten lengst(nm); Eier eller du? 😉 er det ikke noe hevd i båtverden også? 

 

Pleier å være nm teller på garmin systemene på "infomasjon"--> "tur" --> "tabeller/diagrammer" om jeg ikke tar helt feil. 

 

sap_2000 skrev 32 minutter siden:

Funker bra men gjør ikke båten noen tjenester utseendemessig

Så bilder av 36 med kalesjen og tenkte det samme. Men ser for meg at 45 har litt bedre utgangspunkt for at det ser bedre ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...