Pequod Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Bjørn Løvjomås skrev On 25.8.2024 at 12.58: Bobo ser jeg. Den lå jeg på siden av i sømskilen fot noen mnd siden Den lå et par dager her i Lillesand også, like ved meg. Dro av gårde tidlig i dag. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
XardasKSP Svart 27.August.2024 Link til dette innlegget Svart 27.August.2024 Takker for film av båt bølger, var heldigvis mye mindre bølger i dag ellers så hadde dritern min måttet være i det minste enorm eller helst en flaggdriter (Fleming 78, foreløpig ses som noe slikt som eventuell båt for om 35 år om jeg lever så lenge og sparer nok til at den er ny nok til å fortsatt fungere ) Link to post
sap_2000 Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Da er det snart klart for retur til Vestlandet. Litt over en time til messen stenger. Det tar nok litt tid å løse opp i alle båtene her som er parkert relativt tett samt åpne flytebryggen på tvers av innløpet til havna men planen er å spise noen mil i kveld da det er meldt mer vind i sør og i vest fra i morgen ettermiddag. blir noen timer i kveld forhåpentlig. vært en bra helg med knall vær og mange besøkende på Aker brygge i helgen noe jeg tror de fleste utstillere er glade for. Hvor mye det påvirker salgene på kort sikt er jeg mer usikker på. satser på en mer behagelig og effektiv tur nå returen enn vi hadde motsatt vei. Mvh. SAP Link to post
Sandebukta Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 sap_2000 skrev for 1 time siden: Da er det snart klart for retur til Vestlandet. Litt over en time til messen stenger. Det tar nok litt tid å løse opp i alle båtene her som er parkert relativt tett samt åpne flytebryggen på tvers av innløpet til havna men planen er å spise noen mil i kveld da det er meldt mer vind i sør og i vest fra i morgen ettermiddag. blir noen timer i kveld forhåpentlig. vært en bra helg med knall vær og mange besøkende på Aker brygge i helgen noe jeg tror de fleste utstillere er glade for. Hvor mye det påvirker salgene på kort sikt er jeg mer usikker på. satser på en mer behagelig og effektiv tur nå returen enn vi hadde motsatt vei. Takk for praten på messa og god tur nedover kysten! Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
sap_2000 Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Det er alltid artig når så mange båter skal dra noenlunde samtidig fra båtmessa. Rene vårsleppet ? måtte flytte på en av båtene på egen stand før jeg kunne dra da Targa-gutta ikke skulle reise før i morgen. Men ca klokka 19 var det klart. ble et par timer ut fjorden og ligger nå i bukta nord på Sandø utenfor Hvasser. fikk tatt en liten video av utkjøringen fra Aker brygge. IPS, og spesielt den siste versjonen av systemet som integrerer sluregir og Slepners proporsjonale thruster blir det rolig og presis manøvrering. takk for hyggelig prat til deg og @Sandebukta ? hyggelig å møte andre BP folk ? Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Og en video sett bakover Sargo 45 IPS Joystick maneuvering- Rear view Mvh. SAP Link to post
LALUNA II Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Imponert over hvordan IPS systemet forenkler båthandlingen i trangt farvann ... god tur tebake Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Olepo Svart 1.September.2024 Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Små marginer på vei ut fra messebryggene der. Imponerende manøvrering og stilig å se "demo" på IPS. God tur videre rundt kysten @sap_2000, ikke de verste forholdene så langt ser det ut til. Link to post
sap_2000 Svart 1.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2024 Ja, Sørlandet ser veldig bra ut i morgen. Litt medvind etter Lindesnes men det går veldig fint. Skal komme litt mer vind fra kvelden i morgen men planen er å være ferdig med Jæren før det. allrid best med rolige forhold, så sikter meg nest mulig inn på det da man som regel har noeb dager å sjonglere på. ja IPS er genialt. Manøvrering er presist og såre enkelt. Tok meg litt tid for å bli venn med/ vandt til joystickmanøvrering da instinktene stritter imot og man må legge bort refleksene om å gjør sånn og slik med spakene for å få det og det til å skje med båten. her må man bare bevege stikka slik man vil ha båten og ikke tenke så mye da systemet fikser resten. Artig er det at nesten hvem som helst som knapt har kjørt båt, men vant med feks spill og joystickbruk manøvrer som guder mens vi old school båtførere ofte sliter Ble en liten time-lapse ned til Tjøme. Fått meg ny leke som må prøves ? Mvh. SAP Link to post
navid Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Imponerende manøvreringsegenskaper ja. Bra rear view kamera også. Hvilket merke er det? Kan tenke meg et slikt ett. Ha en fin dag vestover! Link to post
sap_2000 Svart 2.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 @navid Ja det er gøy når manøvrering blir så enkelt og presist ? kameraet som ble brukt er et DJi Action 4. genialt enkelt og styres trådløst fra egen app. Et par klikk så ligger filmen på kamerarullen på telefonen. ellers godt med kameraer her. Sitter et Garmin ryggekamera her samt et heftig gurostabilisert FLIR kamera som også er kjekt å bruke ved manøvrering Risør passert et par nm ute. ETA Torungen ca 0830 og Lindesnes ca kl 1100 om nåværende fart på 26 kn beholdes og det ikke blir noen stopp. men blir nok en frokostpause etterhvert når matrosen har kommet seg opp fra køya. ellers er jeg imponert over forbruket. nå ligger det på 4,0 l/nm på 26 kn og 2900 rpm. Snittet på turen til Oslo ble på 4,3 l/nm i drittvær og relativt mye kjøring i ugunstig fart. ikke galt for en 45/48 foter på 16 ish tonn. Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 2.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Lindesnes og Korshavn pasert litt over klokka 11 på rimelig flatt hav. Nå på ut mot Lista og inn til kirkehamn på Hidra for litt fuel til båten og frokost til sjaføren Mvh. SAP Link to post
trixie2 Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Sein frokost, jeg ser at den drar så langt ut at du sannsynligvis møter kongeskipet på vei sørover. KS Norge er pt i Karmsundet. Kle deg pent og hilse med flagget ;-). PS: Kongeskipet må du ikke klassifisere som "Tråler", "Skip" er innenfor. Edit: Skudefjorden er ennå blank og fin. (kl 14:20) Antar at det er mere vind lengre sør. Link to post
sap_2000 Svart 2.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Takk for tips @trixie2 ? Kan jeg omtale den som passasjerbåt? Om Durek og kona er ombord mener jeg ? ser de er ved Kopervik nå. Får se om vi møter de før vi runder inn etter Jærens rev. hadde vært artig å få et bilde av Harald og Durek på akterdekket ? ja ble sen og lang frokost. Tar litt tid å tanke 1500 liter og spes når kortet må inn og ut endel ganger. Ble litt spyling av båt samt en runde nede hos de grønne. På vei opp mot Egersund nå. Mer vind enn isted og har litt tyngre sjø skrått aktenfra. Her på siragrunnen virker strømmen å gjøres seg mer gjeldende. Har utløpet fra åna-sira innenfor som sender ut store mengde vann også. Mvh. SAP Link to post
trixie2 Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 ks Norge er på MT definert som "Military observation vessel", men trenger den egentlig passasjersertifikat? Som "lasteskip" kan den føre inntil 12 passasjerer. Det spares noe apanasje hvis den er lasteskip. Link to post
sap_2000 Svart 2.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 trixie2 skrev for 2 timer siden: Som "lasteskip" kan den føre inntil 12 passasjerer. Det spares noe apanasje hvis den er lasteskip. Må nok ha vært 13 i dag da for et eldre par pælma nettop en fyr i fancy klær og mye gull overbord foran oss ? Sargoen har så mye sig så fikk ikke bremsa opp i tide ? …nei da. ellers kom den opp med litt uvanlig status og hadde er «skyggenerke» rett bak seg. noen som har en ide hva det kan være for noe ? eløers. Er det noen som vet hvor det er gunstig fuel mellom Stavanger og nordre Ryfylke? Vassøy var vel gunstig før hvertfall? skal toppe tankene før tilbakelevering i morgen. I kveld blir det Stavanger ? Mvh. SAP Link to post
trixie2 Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Fuel: Helgøysund marina Skartveit Søk også opp: Tanken, Nedstrand Knapphus energi, flere utsalg. Link to post
Thomas_h Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 sap_2000 skrev 44 minutter siden: Er det noen som vet hvor det er gunstig fuel mellom Stavanger og nordre Ryfylke? Vassøy var vel gunstig før hvertfall? Bare komme opp her Sap så fyller jeg tankene og tar vare på båten. Leverer den tilbake en vakker dag. Men om du bestemmer deg for å levere den tilbake et annet sted, så ser jeg Helgøysund ligger på 14.99 for 14 dager siden. Ser ikke ut som det er noen billigere eller nyere på den appen. Link to post
Lars H. Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Od der var du på plass midt inne i Vågen Stavanger. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 2.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Thomas_h skrev 1 time siden: Bare komme opp her Sap så fyller jeg tankene og tar vare på båten. Leverer den tilbake en vakker dag. ja det hadde vell vært noe Skal hente en 36 neste uke som jeg tipper du blir tilbudt om du ikke er blitt det allerede ? Thomas_h skrev for 1 time siden: Men om du bestemmer deg for å levere den tilbake et annet sted, så ser jeg Helgøysund ligger på 14.99 for 14 dager siden. Ser ikke ut som det er noen billigere eller nyere på den appen hvilken app? På drivstoffappen er helgøysund over 20 kroner for 14 dager siden. ser rennesøy har 14,99 for 6 dager siden så blir nok den eller Skartveit som også ser billig ut. Den ligger litt nord for den andre Helgøy som ligger lenger syd utenfor Årdalsfjorden. Der holder Helgøy Skyssbåt til på sin egen lille øy. Var innom der for endel år siden med NS49. p . Deilig å komme til Stavanger. Ble en lang dag. Sover alltid dårlig når jeg skal opp å kjøre tidlig neste dag. Sjekker og ligger å grubler på vær, forhold osv. Lars H. skrev 49 minutter siden: Od der var du på plass midt inne i Vågen Stavange ja, fikk akkurat presset oss inn her er vel byen «din» dette, Lars selv om du har bodd mange tiår på Østlandet ? Mvh. SAP Link to post
Thomas_h Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 sap_2000 skrev 23 minutter siden: hvilken app? Det var rart. Se på min app at det er 14.99? Ser navnet ikke er det samme da? Er det to stk der? Edit: Var inne å sjekket, og det er to stasjoner på den lille øyen ihht til appen. Link to post
sap_2000 Svart 2.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 @Thomas_h Ja rart, men har opplever at det kan være forskjeller på slappe app til android og iOS. kanskej jeg bør slette og laste ned på nytt. men er det denne Helgøy du mener? Der Helgøy Skyss holder til? vet de hadde egen tank før men visste ikke at det hadd begynt med salg til allmenheten også Mvh. SAP Link to post
Athene II Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Vassøy pleier fortsatt og være billig på diesel. Link to post
trixie2 Svart 2.September.2024 Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 @sap_2000: Han mener Helgøysund Gjestehavn på Talje Sjernarøyane. Du går nordover , øst av Finnøy, og så er det rett innenfor broen mellom Talje - Helgøy. Det er dessverre slik i Ryfylke at det som regel er minst to øyer med samme navn. Link to post
sap_2000 Svart 2.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2024 Takker @trixie2 Har etterhvert skjønt det med navnene her i området. trixie2 skrev 15 minutter siden: Du går nordover , øst av Finnøy, og så er det rett innenfor broen mellom Talje - Helgøy. takker. Har kjørt gjennom der et par ganger. Og videre gjennom fårasundet. Flott område ? Athene II skrev 27 minutter siden: Vassøy pleier fortsatt og være billig på diesel. det er bra. Virker å være sunn konkurranse i området her Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn