sap_2000 Svart 14.September Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September Bjørn Løvjomås skrev for 13 timer siden: Å plutselig prøvde neffjoe seg på å vekke sørlendingen, men da må han tidligere opp...😅 Synes du hørtes litt vel groggy ut når jeg ringte, så den med du hadde vært oppe i flerfoldige timer allerede (som alltid) må du lenger ut i fjorden med 😜 jeg ser jo litt dårlig, så stoppet først ved en annen båt rett rundt holmen for deg. Ble bryskt avvist av noen stramme karer som ikke minnet om snille onkler 😝 ellers gikk turen fint men som @Andora sier så var det litt humpete her og der. begynte å blåse fra S-SV etter Egersund så da var det tungsjøen fra NV iblandet vindbølger fra SV. Ble inn etter Jærens rev og via Bokn Båten er god i sjøen. Spiss, dyp og relativt tung. Blir noen annet enn Maestro og Chinook med drev. Minner mer om 52 Xanthos, men mer sofistikert med IPS enn 52 med D12 på akslinger. forbruket ligger på ca 4,8 men litt ugunstig fart i dag samt at jeg tror den er litt grodd. Ble Haugesund i kveld og rakk faktisk restaurant også for en gangs skyld 😋 blåser godt og regner her i Haugesund nå. vis avi ligger det en feit seilkatamaran fra Ukraina. Det ser man ikke hver dag. Ser rimelig hi-tech ut den der. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Eika Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Explocat 52 ja, damn. Selv om den har flaggstang og kluter midt på båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September Artig lesing. Moro å se sammenligning på sjøegenskaper. Er jo alltid noe eget med Windy, synes jo jeg da Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September Mye store og fine båter her! Lurer på hvordan turen hadde blitt om @sap_2000 skulle frakte ei snekke med 7knop cruising-speed fra feks Haugesund til Oslo! Hadde nok gått litt lenger mellom hver oppdatering av tråden kanskje?🤭 Noe som frister? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September 7 knop ? da hadde hver en odde, hvert et skjær med sjøfugl blitt dokumentert, og anekdoter fra Danmarksturen kommet ad mass. 😂 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 20.September Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September Lingefan skrev for 14 timer siden: Artig lesing. Moro å se sammenligning på sjøegenskaper. Er jo alltid noe eget med Windy, synes jo jeg da Er enig @Lingefan. Det har alltid vært noe eget med Windy for meg også. Med få unntak er skrog og balanse veldig bra. Kanskje med unntak av noe av det nyere, større. Jeg begynte vel på sett og vis "karrieren" min med windy for nesten 25 år siden. På begynnelsen av 2000 tallet nåralt så ut til å gå inn i himmelen og folk ba på sine knær om å få lov til å sette navnet sitt på en kontrakt for levering neste år. Mange av disse kunne/ ville/ orket ikke å hente båtene i Arendal, og jeg hadde noen bekjentskaper hos forhandleren så det ble endel runder med sørlandsbussen ned på morgenen og hjem til Oslofjorden på ettermiddag og kveld. Fikk kjørt alle modellene de laget der med de fleste varianter av motorer. Triton med IPS var skikkelig bra. Hadde ikke blitt det samme med drev. W52 med D12 er en kraftplug med virker mye mindre sofistikert. Vet de lagde noen få med 3 x IPS 600 men det blir liksom litt feil. Symetri er viktig for oss med OCD Windy har "alltid" vært gode på dashbord. Det vil si med unntak av en ting, vinkel på plotterene i en periode når de var mer egnet for å stå en å sitte. Kombinert med elendig innsynsvinkel på plottere noen år tilbake var det ikke ideelt. Men plassering av alt som skal betjenes er veldig bra, samt at de som en av alt for få plaserer instrumentene parvis. Har aldri skjønt hva de har tenkt de som plaserer instrumenter på en rekke ut på hver side hvor man må lete for å finne feks oljetrykk på den andre motoren. Se til enhver flykockpit for eksempel. Instrumenter det er flere av, feks på 2 eller flere motorer står alltid ved siden av hverandre for enkel sammenligning. Gabi skrev 24 minutter siden: Lurer på hvordan turen hadde blitt om @sap_2000 skulle frakte ei snekke med 7knop cruising-speed fra feks Haugesund til Oslo! Hadde nok gått litt lenger mellom hver oppdatering av tråden kanskje?🤭 Noe som frister? Sakte fart har jeg ikke noe imot, men ville gjerne hatt litt mer størelse og komfort. Jag hadde jo en Trawler selv i endel år så jeg er godt vant med 7 kn marsjfart, også på lengre strekninger. Autopilot er et must. Viktigere jo saktere det går. Spør en seiler som liker å farte litt utenfor andedammen sin. Kunne godt tenkt meg å hente en større Trawler et stykke unna, men da ville jeg nok hatt med en til ombord som man trygt kunne overlatt alt til når man skal hvile. Eureka skrev 7 minutter siden: 7 knop ? da hadde hver en odde, hvert et skjær med sjøfugl blitt dokumentert, og anekdoter fra Danmarksturen kommet ad mass. 😂 Har fortsatt traumer etter den lille hendelsen der. Mest av alt når det gikk opp for oss at mange hundre hadde fått det med seg den "lille" feilnavigeringen via MT Slenger inn noen bilder fra det siste stykket opp til Bergen. Båten ble levert på den mest vanlige adressen i Vågen. Hadde litt tid til overs før flyet gikk så parkerte på Zachen og lekte turist i noen timer før overfart siste hundre meteren over til vågen til endestasjon i C Sundts gt 1 hvor det oftes tas bilder med tomler opp på badeplateplattformer Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September sap_2000 skrev for 11 timer siden: Er enig @Lingefan. Det har alltid vært noe eget med Windy for meg også. Med få unntak er skrog og balanse veldig bra. Kunne ikke dy meg for å legge inn et par bilder til denne posten. Jeg har alltid hatt sans for vakre båter. Tidløse design. Og har et absoluttkrav om at det skal være behagelig for øynene. Før funksjonalitet og plass kommer i betraktning. Denne skuta har du vel vært ombord i en del ganger, Ståle. Båten er borte for lenge siden, men minnene forsvinner aldri Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 21.September Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September Er med god grunn at 37 GM er en av Windys største suksesser. Linjene er fra midten av 90-tallet men virket 10 år nyere. Et fantastik godt skrog som også var sportslig, velbalansert, komfortabelt i motsjø samt lettdrevet. Forbruk på rett over 2 l/nm i 30 knop mener jeg... Ekstremt bra for en 37 fots båt med to motorer som ikke er flatbunnet Hver gang jeg ser en 37 GM HT tenker jeg "Bonus-båt" og må se nøyere etter om den har riktig radar og andre kjennetegn Skjønner godt at båt og livet med den er savnet. Føler litt savn til gamleskuta jeg også. Men det er en tid for alt.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September sap_2000 skrev for 5 timer siden: Men det er en tid for alt.. Nå blei du steike gammal neffjoe Må jeg kalle deg oldeneffjoe Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September sap_2000 skrev for 6 timer siden: Er med god grunn at 37 GM er en av Windys største suksesser. Forbruk på rett over 2 l/nm i 30 knop mener jeg... Mine målinger på ikke nystoffet, godt lastet båt. Du treffer rimelig godt, som vanlig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.