Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

Ser ut som turen går fremover og selv en førerhusbåt bør ikke ut i altfor store bølger (setter en knapp på å være inni en Fleming 78 i store bølger fremfor hvilkensomhelst førerhusbåt på 45 fot uansett hvor perfekte de er :lol::giggle:) Men med @sap_2000 som kaptein så klarer all slags båter seg, eventuelt blir tur avlyst.

Ellers når det gjelder hvordan bølger ser ut på film så virker de alltid mindre så lurer virkelig på hva de har filma i den Fleming 78 de må jo ha kryssa gjennom en full storm på ett verdenshav. Bølgene fylte jo hele horisonten.

Lykke til med turen videre! Går det ikke an å "pilke ute" (i ditt tilfelle seile) så kan man jo alltid pilse inne så lenge man våkner opp med riktig tilstand til å dra videre på turen :lol::giggle:

Link to post
Share on other sites

Var oppe i 05 tiden og sjekket observasjoner og varsler men det har blåst merr enn meldt i hele natt så droppet tidlig avgang.  
det er meldt løying til kvelden, men mest lenger sør enn her.  Derfor ønskelig å komme seg  til Hidra og ligge klar der.  

Det gikk ut en tysk seilbåt i 10 tiden som gikk sørover nære land retning Hidra.  
 

IMG_6469.jpeg.a4b984f3229c86de4ebb386279b14ae3.jpeg


fikk lyst til stikke ut nesa så kastet tampene i 11 tiden. 
 

Kom et stykke ut i Sørgabet med sjøen rett fleisen mot punktet der man kan begynne å dreie.  
Men valgte å snu da jeg ikke var komfortabel med å gå tett på land nedover og så det ikke hensiktsmessig å stampe seg lengre ut når det meldt om mindre vind i kveldingen.  Krapp sjø i «trakten» som antagelig hadde blitt litt bedre vel ute samt å få mer fra siden men bedre å være på den sikre siden.  
på vei inn igjen merker man hvor natt og dag det er å gå mot kontra med de samme bølgene.   Men selvfølgelig er det nesten alltid motsjø ….

 

IMG_4691.jpeg.caef9b3078100c77da252218754213e0.jpeg

 

 

Sjekket så seilbåten som hadde gått tidligere og så han var på vei inn til Rekefjord som jeg tviler på at var planlagt destinasjon.  
 

IMG_6471.png.ed7f4fe2f0a6ee12a3d858573fd4cc27.pngIMG_6472.png.5f9bfb3d172010512a8c28f39e907409.png
 

Så da blir det å vente her og følge med på varsler og observasjoner og håpe på endring i positiv forstand 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Var godt å få unnagjort denne etappen i kveld, ellers kunne det fort blitt 2 dager til i Egersund.   
satt og studerte prognoser og bølgevarsler og sammenlignet med observasjoner på vind til øynene ble firkantet.  
det skulle bli rolig vind i kveld, men mest i sør fra ca Lista og sydover men skulle også ned under 10 msek ved Egersund.  
 

Litt skvalp og stamp i 10 kn ut fra Egersund.  det blir trakt-effekt på

sjøene i utløpet pluss at det er stor vannføring i elva som ga litt strømsjø.  
 

ville ikke gå indre led innenfor skjærene med såpass tung sjø som kom fra SV så gikk et stykk ut før vi dreide 40-50 grader bb og siktet litt utenfor Hidra.  
 

Da ble alt mer behagelig og kunne holde ca 15 kn mykt og fint.  
 

 Ved siragrunnen ble med mer rotete igjen. Strømsjø der også pga utløpet fra de store vannmagasiner og kraftverket som tømmer seg i Åna-Sira.  Godt merkbart ennå vi var i ytterkant av Siragrunnen.  
 

så var det smooth sailing helt til litt før Listaodden hvor det på ny var litt strømsjø som rotet opp litt.   Kommer vel mye vann ut fra Fedafjorden også tror jeg.  
 

Langs med Lista var roligere  og vi kunne dreie litt mer østover og farten økte til ca 20 kn.   
 

hadde opprinnelig tenkt til å gå inn til Farsund før det ble mørkt og så smette rundt Lindesnes i. morgen tidlig, men det gikk så greit unna, så da ble Båly ved Spangereidkanalens østre innløp ny destinasjon.    


Turen gikk veldig greit uten slamring eller andre utfordringer. Ankom Båly litt før kl 22 i tussmørket.   Båten funker som vanlig som den skal.  
 

Ble litt dramatikk inni havna. Lå midt i bassenget og gjorde klart fendre og tau da jeg så en fiskerigget snekke komme inn gjennom moloåpnigen.  
 

registrerte at han slo på lyskasteren og lyste opp den lange flytebrygga foran seg, og 10 sek senere hørte jeg et brak.  


Tenkte hva f*** var det, går bak og ser snekka Bakke seg ut fra enden på brygga.   
Så fortsetter fyren å Bakke seg over hele bassenget til han nesten treffer moloen med hekken først.  Så kjører litt frem og blir liggende mens lyskasteren går.  
Så setter han kursen inn mot mellom første og andre flytebrygge og var på vei rett mot der jeg lå og drev.   

ikke f*** om jeg skal ligge i siktelinjen hans eller noe mindre enn 45 grader fra kursen hans så det ble litt bakking for å seg komme ut av veien.  
 

fyren fortsetter inn mellom bryggene og forsøker seg på en 180 og legge til på den kortere fiskebrygga mellom to båter.  Han greier ikke helt 180 grader så baugen treffer brygga men han stopper før

han går I neste båt.   Siger så

frem og ser det er en gammel sau som gjør forsøk på å fortøye skuta si.  Fikk lagt oss til rett vis avi han på neste brygge (gjestebrygge) og ser da en fyr som går for  å prate med sauen.

 

Når jeg er ferdig med å fortøye kommer karen tilbake til vår brygge og jeg spør om fyren bare var gammel eller gammel og full.  
 

Han bekreftet at dette var en lokal kar som var et godt stykke unna edru.  Men han ville ikke gjøre noe med det (les ringe politiet) siden han også var lokal.  
sa da at jeg ikke hadde det problemet og jeg synes hele greia var både ubehagelig og ugreit.  
 

så gjorde jeg borgerplikten.  Er ikke noen regelrytter men når folk greier å

treffe midt på en brygge som de selv har lyst opp 10 sekunder før så

er ikke det greit.  
 

så slo det meg at sauen kanskje fikk lyst på mer båttur i løpet av natta så jeg tok å flyttet båten til andre siden av brygga.   Inn her er det såpass trangt at jeg tviler på at sauen hadde truffet åpningen 😅. Alternativt må han kjøre gjennom bygga for å treffe oss, men kommer nok til å Sove godt i natt 🥱.  
 

ikke sett noe til onkel blå, så

sauen slipper nok unna denne gangen også (er nok ikke første gang) . Dessverre.  
 

fått med meg at det blir litt vær fra sørvest på Østlandet i morgen.  Men nå er vi på riktige sia og hjemmebane, samt skal riktig vei i forhold til vind og sjø, så skal alltids greie å snike meg et stykke oppover innaskjærs.  
 

noen bilder.   Fikk rett et par snutter som jeg skal prøve å få opp på tuben 

 

 

IMG_4692.jpeg

IMG_4693.jpeg

IMG_6498.jpeg

IMG_6516.jpeg

IMG_6526.jpeg

IMG_6527.jpeg

 

IMG_6536.jpeg

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser på lokalt varsel (Svenner) at det ikke ser særlig hyggelig ut i Skagerak før tirsdag for min del. Stakk såvidt snuten ut i hoppøysundet i dag og det var brutalt (mye verre enn utpå bestandig). 
 

gøy å kjenne litt på sjøen, men i dag var ikke dagen i min lille båt. 
 

god tur videre!

Link to post
Share on other sites

Takker :)

Vet godt hvor Hoppøya er 🙂.  Der har jeg vært mange ganger, dog for endel år siden.  Familien til en barndomsvenn som har hytter der. 
 

ja det ser ut som det blir mye vær fremover også. Synes det har vært nok for en stund jeg da.   Alt er bedre i fint vær. 
 

Området langesundsfjorden - rakke - Færder er det mye gule trekanter nå. 
2,5 meter signifikant og maks på over 5 meter med en bølgefrekvens på bare 5.5 sekunder er ekstremt krapt.  Koblet med strøm motsatt vei blir det fort styrtbrenninger ut av det, og det skal man ikke spøke med.  
 

IMG_4694.jpeg.957d665a9e8942fba0c01746c4db68f0.jpeg


 

Fikk lastet opp noen shorts som det heter på tuben.  
 

 

 


 


 

 

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre @Dixie 2100 🙂

 

snart avgang igjen. Blir en herlig dag på det blide Sørlandet i kuling og regn 🤣.  
likdesnes rapporterer ca 14 og 16 nå klokka 9 og det skal opp langs resten va sør og Østlandet.  
 

men her vi på hjemmebane og tar store deler innafor de ytre øyer og skjær, samt at det for en gangs skyld blåser i samme retning som vi skal.  
 

seilbåten ved siden av oss er den samme som gikk ut fra Egersund i går morges og stakk inn til rekefjord i noen timer før han smatt ut igjen.  
 

skal spørre Hr Fritz om hvordan turen var om han står opp før vi drar.  
 

ellers har nok sauen stått opp og er på tur igjen.  Han så ut til å styre noe bedre i dag enn i går kveld 🙄

 

 

IMG_6548.jpeg

IMG_6549.png

IMG_4696.jpeg

IMG_6551.jpeg

IMG_6539.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Herlige videoer! Ser ut som samme type eller verre sjø som da vi fraktet P57……..

Du er dyktig på å vurdere vær og sjø!👍👍👍

Blir spennende å følge med videre nå med tanke på vær og vind!!!!

Krysser finga for en grei tur videre. 
Hva tenker du om Rakke og Langesundsfjorden evt Tønsberg tønne i meldt vind?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hyggelige tilbakemeldinger 🙂

 

legge opp rute og finne riktig tidspunkt i forhold til vær er nøkkelen for at ring skal gå glatt.  
 

i dag blir det indre ytre som jeg pleier å si. Innafor de ytre skjær og øyer så man kan gå i høy fart men i smult farvann.  Passert stokken utenfor Kr Sand nå.  Fikk vanlige veien innenfor hille, skjærnøysund, tregde, ny Helleseund, rundt Flekkerøya og over hit.  
nesten ikke sjø og null sprut på rutene. Det vil si bortsett fra det vår herre har servert fra oven.  Kom noen skikkelige skurer utenfor tregde.   
 

kanskje vi sees plutselig  @Pequod 🙂
 

ang det du spør om @Chilli Solbris, så tror jeg det går fint så lenge vi fjør det i dag.   Fra nordsiden av Jomfruland og over til Nevlunghavn samt rakke tror jeg er det som blir mest skvalp. Men det er natt og dag og gå med været kontra mot.  
 

strømmen går stri nedover Sørlandet nå.  Det gjør sjøen mer krapp når det kommer tung sjø i mot.  Litt heldig med vindretning så langt.  Parallell med kysten, ikke utenfra   
 

hadde jeg skullet motsatt vei hadde jeg vurdert å gå engang.  
 

usikker på om det blir Blindleia eller utenfor.  Tror det er ganske greit på utsiden også.  
 

Slenger inn et bilde av utliggeren sauen kvesta.  
Passerte en engelsk Nordhavn etter ny Helleseund.  
 

Kvåsefjorden og Ulvøysund neste

 

IMG_6552.jpeg

IMG_6553.jpeg

IMG_6554.jpeg

IMG_6555.jpeg

IMG_6556.jpeg

IMG_6558.jpeg

IMG_6562.jpeg

IMG_6563.jpeg

IMG_6566.jpeg

IMG_6568.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Koselig med et lite besøk innom kjære onkel Bjørn 😍

 

Hadde nesten ikke troen på å komme hjem før onsdag pga været men nå litt over 24 timer etter vi dro fra Egersund tusler vi opp Røssesundet ved Tjøme.  
turen fra Arendal og opp hit er noe av det artigste jeg har gjort i båt.  Medvind hele veien og gradevis økende tungsjø etter Risør som ga noen herlige surf og flotte kaskader av baugsprut uten noe slamring og banking. Færder hadde 15/17 msek nå klokken 18.  

 

vindretningen gjorde dagen i dag mye bedre.  Vinden kom innenfra nesten helt opp til Risør.  Men etter det var det tungsjøen som tok over og kom inn mot land.  
det ville nok vært umulig å gått andre veien om man vil ha rygg og båt i beholdt.  Men medsjø er som walk in the park.  
 

Mest sjø var det mellom rakke og svenner samt rundt verdens ende.   
 

ble noen snutter underveis i dag som kommer senere.  
 

båten har som vanlig fungert 100% 🙂

IMG_6577.jpeg

IMG_6586.jpeg

IMG_6598.jpeg

IMG_6602.jpeg

IMG_6603.jpeg

IMG_6604.jpeg

IMG_6606.jpeg

IMG_6607.jpeg

IMG_6624.jpeg

IMG_6622.jpeg

 

IMG_6630.jpeg

IMG_6617.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Den siste biten gikk veldig fint.  Holdt vestsiden av fjorden oppover og innfor Bastøy for behagets skyld.  Passerte kongens Stjernen på veien.  Så den hadde vært aktiv de siste dagene.  Sikkert ifm med prinsessebryllupet.   
Kongeskipet passerte Lindesnes vestover litt etter at vi rundet inn til Båly.  Blåste godt inne på marinaen på Skøyen. Da merker man hvor kjekt det er med IPS og DP.   
siste generasjon av systemet bruker slurefunksjonen på girene og er integrert med Sleipner sin proporsjonale baugthruster så masse autoritet.  
 

vel inne på long sideplass kan man aktivere «side push» så båter trykker seg mot brygga med valgfri kraft samt holder båten på DP i lengderetning så man ikke sklir langs brygga.  Genialt når det blåser og man er alene.  
 

skal se om jeg får laget en video av det på inn eller ut fra messa.  Bjørn tok en liten snutt når jeg tok fendrene loggene 2 meter fra hans båt inne i havna der.  
 

noen bilder og en snutt fra inn mot verdens ende på Tjøme.  
 

IMG_6633.jpeg.52f187a7598688ba1570373ca62704f1.jpegIMG_6639.jpeg.5991c44228998f98dafcdac419186a39.jpeg

 

 

 


 

 

IMG_6628.png

IMG_6646.jpeg

IMG_6649.jpeg

IMG_6654.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...