Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten


sap_2000

Recommended Posts

Captain A skrev On 2.9.2024 at 23.01:

Skulle vert tau båt kaptein du Sap. Tenkt deg 10000hk på joystick ❤️


hadde vært knallgøy å prøve hvertfall 😍 

En moderne bukserbåt med Voith Scneider fremdriftsystem må være helt sykt manøvrerbart og mye krefter.   
 

Fikk prøve meg bak roret, eller stikkene rettere sagt på en 22 meter hurtigkatamaranfor noen år siden.  Det var helt rått, men uvant å kjøre med styrestikke på roret Bl.a.  

Det meste der oppe på brua er forskjellig fra fritidsbåt.  
men det var en fin opplevelse 🙂 

 

Har fått redigert sammen en video ut fra litt bilder og film fra turen.  Redigering er ikle min sterke side og det gikk med et par Paracet for å si det slik :giggle:

 

litt nerdete video med kanskje litt for mye og lange segmenter om manøvrering og IPS men ble endel andre klipp, bilder av turen og en timelapse på slutten også.   

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Ja, føler meg privilegert som kan holde endel på med dette 🙂 

 

appropos.  Jeg har tidligere sagt jeg synes Trondheimsfjorden og Trondheimsleia er lang (som et vondt år ved vind og sjø imot :giggle:).  
i dag blir den nesten dobbelt så lang da jeg skal plukke opp en Sargo 36 så langt inn man kommer.  Nemlig Steinkjer 

 

på plussiden er været meldt rimelig bra og båten har 2 x D6 440 DPI så det åpner for en fin marsjfart ut fjorden :yesnod:

 

 

IMG_7002.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, sap_2000 said:

@Gullfisk Ja, føler meg privilegert som kan holde endel på med dette 🙂 

 

appropos.  Jeg har tidligere sagt jeg synes Trondheimsfjorden og Trondheimsleia er lang (som et vondt år ved vind og sjø imot :giggle:).  
i dag blir den nesten dobbelt så lang da jeg skal plukke opp en Sargo 36 så langt inn man kommer.  Nemlig Steinkjer 

 

på plussiden er været meldt rimelig bra og båten har 2 x D6 440 DPI så det åpner for en fin marsjfart ut fjorden :yesnod:

 

 

IMG_7002.jpeg

Ja selv bor jeg på Orkanger, en liten sidefjord til Trondheimsfjorden.. men har ikke båt her!  makan til kjedelig sted å ha båt! korsfjorden er jo sikkelig lumsk med 500m dybde. Blir nok en hyggelig tur, men skyer på nedover møre ser det ut til

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@Eureka ser været er meldt bra der borte.   Tåke hadde vært noe drit i dag.  
hadde ambisjoner om Ålesund i kveld men tror ikke vi rekker.  Må utkom Ansnes på Hitra en tur.  Temlig nøyaktig 200 nm Steinkjer til Ålesund.   
 

@-morten- har tenkt det samme.  Lite eller ingen øyer, bukter og havner å dra til.  
skjønner godt folk som har båtene ute i Trondheimsleia en plass.    
 

snart fremme i Steinkjer.  Ser det er ca 3 meter tidevann her.   Det er uvant for en østlending 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, sap_2000 said:

 

snart fremme i Steinkjer.  Ser det er ca 3 meter tidevann her.   Det er uvant for en østlending 

2,61 sist helg på hytta, ca midt i Trondheimsleia.  Innerst i fjordene kan det være lokale forhold ja.  En del har kommet tilbake til båten hengende i tampene på fastbrygger! hehe:giggle:

God tur til Ansnes. Blir litt i området der jeg driver med båtliv!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Takker ☺️ 

 

Fått spist, handlet og kommet oss avgårde nå. 
 

speilblankt vann her inne i Beistadfjorden   Har spadd inn litt køl i de grønne så nå marsjer vi på ca 30 kn.  Skulle marsjer høyere men drevene er litt grodd og DPI går fort litt varmt.   Så holder den på under 90 grader.  
 


 

 

IMG_7007.jpeg

IMG_7010.jpeg

IMG_7012.jpeg

IMG_7013.jpeg

IMG_7016.jpeg

IMG_7017.jpeg

IMG_7020.jpeg

IMG_7021.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

navid skrev 43 minutter siden:

før det skal tetne til igjen.  God seilas! :sailing:


ser det gråner til ute mot havet ja.  Ser faktisk ikke over til ørlandet nå etter rundet Agdenes.  

håper det ikke blir tett ut til Ansnes for da må farten , men vi har god radar.  
 

subwoofer skrev 10 minutter siden:

 

Stor båt denne gangen? marinetraffic.com påstår at du stikker 16m... :giggle:

 


stikket jo noen meter om baugen står rett opp … eller ned :giggle:

 

skal se på det. Men før godtok OnCourse desimaler og jeg hadde 1,6.  antagelig det. 
 

ser ut som vi kjører inn i en liten dott her nå. 
 

IMG_7026.jpeg

IMG_7032.jpeg

IMG_7034.jpeg

IMG_7035.jpeg

IMG_7038.jpeg

IMG_7039.jpeg

IMG_7040.jpeg

IMG_7043.jpeg

IMG_7044.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Var bare en tåkedott heldigvis 🙂 

 

gikk gjennom Knarrlagsund og inn til Ansnes på Hitra og plukket opp den andre båten, en S31.  
 

Passerte nettop Terningen fyr på vei ut Trondheimsleia.  Jeg trenger noe fuel før Bud.  
 

noen som har tips på hvor det er gunstigst å fylle på mellom her, Kr Sund og Bud? 
 

 

IMG_7047.jpeg

IMG_7049.jpeg

IMG_7050.jpeg

IMG_7052.jpeg

IMG_7062.jpeg

IMG_7069.jpeg

IMG_7077.jpeg

IMG_7070.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 29 minutter siden:

  Jeg trenger noe fuel før Bud.  

noen som har tips på hvor det er gunstigst å fylle på mellom her, Kr Sund og Bud? 
 


Hvor det er billigst på strekninga vet jeg ikke...

50853747-BA56-45D8-9784-3C1A46958B49.png.75ddbcf82b3cf7edaffd85ab29748512.png

...men her i Kristiansund får dere hvertfall diesel på kortautomat. Dagens pris vet jeg ikke. Vann er det også her. 

Link to post
Share on other sites

@Gabi

Har erfart at DPI som er/ har vært grodd går varmere ved høy belastning.  
har ikke studert det selv men det sies at groe kan redusere kjølingen av øvre del.   
 

For mye olje skal viss også kunne bidra til høy temp.  Prosessen ved fyll og peiling er annerledes en DPH og ikke alle gjør det riktig.  

Egentlig går ikke DPI veldig varmt.  Typisk er 60-70 men ofte opp mot 80 på litt tyngre installasjoner ved høy belastning.    
 

Dagen før kjørte jeg en lett RIB med D6 440 DPI. Den lå på ca 75 grader ved marsj på 45 knop og 3200 rpm hvor det definitivt er nok vannstrøm rundt drevet.  så det virker som temp på 70-80 er tilsiktet.   

alarmen går på 95 grader.   Til sammenligning kan man tenke seg hvor varm ett DPH har vært når lakken under dekslet på øvre girhus er brent og boblet.   De har nok vært opp mot 150 grader uten at folk aner noen ting.   
 

fordelen med DPI er at man kan overvåke temp samt få en alarm lenge før temp blir kritisk.  
VP har nok satt grensa lav også.  95 grader er ikke veldig høyt for en girkasse. Automatisk (hydraulisk) eller manuell.  
 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 4 minutter siden:

velkommen til Ålesund og fineste sommerdagen i år 😅


Takker.  Sjeldrene mann å se på BP for tiden 🙂 

Heldig med timingen for å se møre fra sin beste side ja.  
heødigvis har vi ikke fanden i hekken denne gangen så hadde lyst til for en gangs skyld ta noen mindre avstikkere eller annen rute enn de to vanlige ned til Stadt.   
 

Har du noen forslag ? Tenkte litt på utsiden av runde og kanskje ut til Svinøy fyr om det er noe å se der.  
 

har aldri gått forbi Ulsteinvik.  
eller hva med passasjen mellom Herøy og Leinøya ? Ser ut som en skikkelig steinrøys. Bruene er vel 5 meter så det går fint.  
 

forslag ? 

IMG_7146.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Var en fin tur på flatt vann.  Solnedgangen snøt oss litt da den litt over horisonten plutselig forsvant i tåke utti havet  😩 

 

begynte å mørkne etter Bud men var lyst nok til å se greit så bestemte osd for Ålesund og Kebabrull fra Sama Golden Kebab 😍

den innfrir 😋 

Ble helt mørkt fra litt før Lepsøyrevet men leia inn mot Ålesund er godt merket og lett å følge.  
 

merkelig nok greit noen å plasserer fiskeredskap midt i hovedleia.  Skjønner ikke at det er lov, men det er det kanskje ikke heller ? 
i går var det så flatt at jeg faktisk så blåsene på radar så det ble ikke noe fisk eller krabbe på oss 😛 


Ble 210 nm med sen start fra Steinkjer og en god time for å plukke opp båt nummer 2.  

å komme seg ut fjorden fra Steinkjer er en drøøøøy tur selv i 30 knop.   

 

IMG_7103.jpeg

IMG_7108.jpeg

IMG_7111.jpeg

IMG_7113.jpeg

IMG_7117.jpeg

IMG_7118.jpeg

IMG_7129.jpeg

IMG_7135.jpeg

IMG_7138.jpeg

IMG_7144.jpeg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...