sap_2000 Svart 14.September Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September Bjørn Løvjomås skrev for 13 timer siden: Å plutselig prøvde neffjoe seg på å vekke sørlendingen, men da må han tidligere opp...😅 Synes du hørtes litt vel groggy ut når jeg ringte, så den med du hadde vært oppe i flerfoldige timer allerede (som alltid) må du lenger ut i fjorden med 😜 jeg ser jo litt dårlig, så stoppet først ved en annen båt rett rundt holmen for deg. Ble bryskt avvist av noen stramme karer som ikke minnet om snille onkler 😝 ellers gikk turen fint men som @Andora sier så var det litt humpete her og der. begynte å blåse fra S-SV etter Egersund så da var det tungsjøen fra NV iblandet vindbølger fra SV. Ble inn etter Jærens rev og via Bokn Båten er god i sjøen. Spiss, dyp og relativt tung. Blir noen annet enn Maestro og Chinook med drev. Minner mer om 52 Xanthos, men mer sofistikert med IPS enn 52 med D12 på akslinger. forbruket ligger på ca 4,8 men litt ugunstig fart i dag samt at jeg tror den er litt grodd. Ble Haugesund i kveld og rakk faktisk restaurant også for en gangs skyld 😋 blåser godt og regner her i Haugesund nå. vis avi ligger det en feit seilkatamaran fra Ukraina. Det ser man ikke hver dag. Ser rimelig hi-tech ut den der. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eika Svart 14.September Del på Facebook Svart 14.September Explocat 52 ja, damn. Selv om den har flaggstang og kluter midt på båten Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September Artig lesing. Moro å se sammenligning på sjøegenskaper. Er jo alltid noe eget med Windy, synes jo jeg da Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Gabi Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September Mye store og fine båter her! Lurer på hvordan turen hadde blitt om @sap_2000 skulle frakte ei snekke med 7knop cruising-speed fra feks Haugesund til Oslo! Hadde nok gått litt lenger mellom hver oppdatering av tråden kanskje?🤭 Noe som frister? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.September Del på Facebook Svart 20.September 7 knop ? da hadde hver en odde, hvert et skjær med sjøfugl blitt dokumentert, og anekdoter fra Danmarksturen kommet ad mass. 😂 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.September Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September Lingefan skrev for 14 timer siden: Artig lesing. Moro å se sammenligning på sjøegenskaper. Er jo alltid noe eget med Windy, synes jo jeg da Er enig @Lingefan. Det har alltid vært noe eget med Windy for meg også. Med få unntak er skrog og balanse veldig bra. Kanskje med unntak av noe av det nyere, større. Jeg begynte vel på sett og vis "karrieren" min med windy for nesten 25 år siden. På begynnelsen av 2000 tallet nåralt så ut til å gå inn i himmelen og folk ba på sine knær om å få lov til å sette navnet sitt på en kontrakt for levering neste år. Mange av disse kunne/ ville/ orket ikke å hente båtene i Arendal, og jeg hadde noen bekjentskaper hos forhandleren så det ble endel runder med sørlandsbussen ned på morgenen og hjem til Oslofjorden på ettermiddag og kveld. Fikk kjørt alle modellene de laget der med de fleste varianter av motorer. Triton med IPS var skikkelig bra. Hadde ikke blitt det samme med drev. W52 med D12 er en kraftplug med virker mye mindre sofistikert. Vet de lagde noen få med 3 x IPS 600 men det blir liksom litt feil. Symetri er viktig for oss med OCD Windy har "alltid" vært gode på dashbord. Det vil si med unntak av en ting, vinkel på plotterene i en periode når de var mer egnet for å stå en å sitte. Kombinert med elendig innsynsvinkel på plottere noen år tilbake var det ikke ideelt. Men plassering av alt som skal betjenes er veldig bra, samt at de som en av alt for få plaserer instrumentene parvis. Har aldri skjønt hva de har tenkt de som plaserer instrumenter på en rekke ut på hver side hvor man må lete for å finne feks oljetrykk på den andre motoren. Se til enhver flykockpit for eksempel. Instrumenter det er flere av, feks på 2 eller flere motorer står alltid ved siden av hverandre for enkel sammenligning. Gabi skrev 24 minutter siden: Lurer på hvordan turen hadde blitt om @sap_2000 skulle frakte ei snekke med 7knop cruising-speed fra feks Haugesund til Oslo! Hadde nok gått litt lenger mellom hver oppdatering av tråden kanskje?🤭 Noe som frister? Sakte fart har jeg ikke noe imot, men ville gjerne hatt litt mer størelse og komfort. Jag hadde jo en Trawler selv i endel år så jeg er godt vant med 7 kn marsjfart, også på lengre strekninger. Autopilot er et must. Viktigere jo saktere det går. Spør en seiler som liker å farte litt utenfor andedammen sin. Kunne godt tenkt meg å hente en større Trawler et stykke unna, men da ville jeg nok hatt med en til ombord som man trygt kunne overlatt alt til når man skal hvile. Eureka skrev 7 minutter siden: 7 knop ? da hadde hver en odde, hvert et skjær med sjøfugl blitt dokumentert, og anekdoter fra Danmarksturen kommet ad mass. 😂 Har fortsatt traumer etter den lille hendelsen der. Mest av alt når det gikk opp for oss at mange hundre hadde fått det med seg den "lille" feilnavigeringen via MT Slenger inn noen bilder fra det siste stykket opp til Bergen. Båten ble levert på den mest vanlige adressen i Vågen. Hadde litt tid til overs før flyet gikk så parkerte på Zachen og lekte turist i noen timer før overfart siste hundre meteren over til vågen til endestasjon i C Sundts gt 1 hvor det oftes tas bilder med tomler opp på badeplateplattformer Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bonus Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September sap_2000 skrev for 11 timer siden: Er enig @Lingefan. Det har alltid vært noe eget med Windy for meg også. Med få unntak er skrog og balanse veldig bra. Kunne ikke dy meg for å legge inn et par bilder til denne posten. Jeg har alltid hatt sans for vakre båter. Tidløse design. Og har et absoluttkrav om at det skal være behagelig for øynene. Før funksjonalitet og plass kommer i betraktning. Denne skuta har du vel vært ombord i en del ganger, Ståle. Båten er borte for lenge siden, men minnene forsvinner aldri Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.September Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September Er med god grunn at 37 GM er en av Windys største suksesser. Linjene er fra midten av 90-tallet men virket 10 år nyere. Et fantastik godt skrog som også var sportslig, velbalansert, komfortabelt i motsjø samt lettdrevet. Forbruk på rett over 2 l/nm i 30 knop mener jeg... Ekstremt bra for en 37 fots båt med to motorer som ikke er flatbunnet Hver gang jeg ser en 37 GM HT tenker jeg "Bonus-båt" og må se nøyere etter om den har riktig radar og andre kjennetegn Skjønner godt at båt og livet med den er savnet. Føler litt savn til gamleskuta jeg også. Men det er en tid for alt.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September sap_2000 skrev for 5 timer siden: Men det er en tid for alt.. Nå blei du steike gammal neffjoe Må jeg kalle deg oldeneffjoe Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bonus Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September sap_2000 skrev for 6 timer siden: Er med god grunn at 37 GM er en av Windys største suksesser. Forbruk på rett over 2 l/nm i 30 knop mener jeg... Mine målinger på ikke nystoffet, godt lastet båt. Du treffer rimelig godt, som vanlig Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.November Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November Det har vert en høst med sjeldent mye vær som har torpedert den ene turen etter den andre. Gledet meg bl.a til en tur fra Bodø og ned til Vestlandet som til slutt endte med fraktebåt da det på over en mnd ikke dukket opp en periode som så bra nok ut for hele strekningen over 3-4 dager samtidig som dagene ble kortere og kortere. Nå er jeg i gang med årets siste tur. En Sargo 31 som skal fra Kristiansund og ned til Naustdal i Førdefjorden. Båten levert jeg ny her for 2 år siden, og med drøye 100 timer på telleren bør alt være i skjønneste orden. liker å har litt god tid, så dro opp i dag så jeg har noen timer på å «flytte inn» og klargjøre båt og knotte på nav utstyret. var borte på Nordlandet og fylte nok til å komme meg til Ålesund hvor det som regel er både 3 og 4 kr billigere enn her… så tilbake til gjestehavna. Ble en tur i matbutikken og fancy middag på burger king 😛 Kjølig her i dag. Ligger is på bryggene men godt og varmt inne med webastoen på. For en gangs skyld er været meldt veldig bra. Lite vind og ca 1,5 m signifikant fra N over Hustadvika og Stadt. Bedre blir det sjeldent på denne tiden av året 🙂 staser på avgang så fort det blir litt lys. Soloppgang er 0922 og solnedgang 1510. Satser på å komme meg rundt Stadt og kanskje til Måløy i morgen. Tror ikke jeg rekker helt til Florø. Mørkekjøring og høy fart utenfor sesong liker jeg ikke å gjøre for mye av. Med god plotter og radar er selve navigeringen grei, men jeg er ikke komfortabel med man ikke har sjans til å se ting som flyter i vannet. som den stokken på 10-12 meter som jeg så for et par dager siden. Slikt har man ikke lyst til å treffe i 20-30 kn i mørket. Ellers. Er det noen som vet hva som har skjedd med OnCourse? Appen sender og alt virker normalt, men er ikke synlig på MarineTraffic. Det har vært slik et par mnd nå. App slettet, lagt inn på nytt og alle felter riktig fylt ut. i det siste kommer det opp en melding når man åpner appen om de legger ned OnCourse fra 30/11-25 men det er jo et år til… noen som vet eller opplever det samme? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Blouberg Svart 27.November Del på Facebook Svart 27.November God tur @sap_2000. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
-morten- Svart 27.November Del på Facebook Svart 27.November Synes generelt ting som flyter i sjøen av rask og skrot er det skumleste når man er på tur, enten i dagslys eller mørket. Hadde en opplevelse i Trondheimsleia i sommer, der jeg innhentet en annen båt. han lå vel i 25-30knop, så plutselig stoppa han opp.. når jeg nermet meg så jeg restene av en brygge eller langang eller noe sånnt som lå å duppa i sjøen. mørke planker som lå helt nedykket. Dette hadde vært ugreit å fått i ror eller drev! Tenkte jeg skulle plokke det opp, men var for sbvært til å få på akterdekket. Var for langt unna hjemmehavn til å slepe det med meg. Satset på at noen av de oppdrettsbåtene plukka det opp Da det var på kurs mot noen merder. Flott båt og god tur! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.November Del på Facebook Svart 27.November sap_2000 skrev for 7 timer siden: noen som vet eller opplever det samme Jepp.. å det vet du😉😅😅😅 boat bacon🤪😅😅😅 Bare å svi flesket over dit... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
lurvetass Svart 27.November Del på Facebook Svart 27.November Og der dukket det jammen opp en videosnutt fra @sap_2000 på snapchat også. Artig Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Chilli Solbris Svart 27.November Del på Facebook Svart 27.November Håper turen går som planlagt! Båt og båtfører er det i hvert fall ikke noe å si på!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 27.November Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November Var nydelig vær så det ble fin tur med mye pent å se på underveis 😊 var avgårde ca 0830 . Lite vind og omtrent de meste 1,5 meter sign. Gikk ut fra Kr Sund og på Utsiden av Averøy. Man merker mindre til sjøen stort sett hele veien frem til Hustadvika da det er en del små holmer og skjær lenger ut som tar av. Først siste halvdel av Hustadvika og forbi Bud var det ren og fin havsjø fra N. gigg rett inn til Ålesund og bunkret for drøye 3 kr/l mindre enn i Kr Sund. Kaldt i Ålesund også. Var like før lårhalsen fikk seg en smell under fortøyning 😝 Kr Sund - Ålesund var car 70nm mener jeg og gikk på under 3 timer. I og med rolige vindforhold og gammel sjø fra N-NV er det mest behagelig å gå utsiden av hareidlandet, Remøybrua og forbi Fosnavåg slik at man får sidesjø over mot Stadt fremfor motsjø om man går fjordene og stamper seg ut fra Kvamsøya. utenfor Fosnavåg dristet jeg meg foran baugen på KNM Thor Heyerdahl som lå stille. Hørte ikke noe på VHFén 😜 Godøya Ny bru på gang over til Nærlandsøya Rundt Stadt fra det gamalsjø fra minst to forskjellige retninger, men ikke mer enn at det gikk i 18-20 kn. Rundet inn rundt vossakallen og tok innsiden av buholmen til en forandring siden det var relativt rolig der.var på Måløy ca kl 14, så da var det bare å fortsette til Florø hvor jeg ankom omtrent samtidig med solnedgangen som var veldig flott i dag 😎 buholmen utenfor Ervika på Stadt på vei inn mot Gamla Måløy Hornelen innerst på bremangerandet. Europas høyeste sjøklippe Solnedag rett før Florø. Dagens track dagens track. kladt Florø I dag. Ligger snø og is her som ikke har tint på dagen i dag. Et par minus her nå tenker jeg Chilli Solbris skrev for 5 timer siden: Håper turen går som planlagt! gikk som en drøm ☺️ eneste var at jeg synes det var litt mindre futt i webastoen enn det jeg jeg vandt til.. årsaker ser du under. Har med leatherman så nå ble det noen grader til her inne 🙂 Bjørn Løvjomås skrev for 13 timer siden: Jepp.. å det vet du😉😅😅😅 boat bacon🤪😅😅😅 Bare å svi flesket over dit... har hatt problemer med OnCourse før, men i sommer frem til for en drøy mnd siden funket det. Boat beacon, ja. Er man da bare synlig for andre med BB app? finnes det noen andre apper som gir visning på MT? De fleste følger jo med der… lurvetass skrev for 6 timer siden: Og der dukket det jammen opp en videosnutt fra @sap_2000 på snapchat også. Artig legger ut noen snutter på public story eller spotlight 🙂 samme brukernavn der som her for de som vil se -morten- skrev for 14 timer siden: Synes generelt ting som flyter i sjøen av rask og skrot er det skumleste når man er på tur, enten i dagslys eller mørket. ja det er ikke noe gøy å høvle over noe slikt i 30 kn. Er 3 ting jeg har blitt mer bevist / redd for med årene. Brann, massiv vanninntrenging og miste fremdriften på ugunstig sted og tid. De to siste kan godt henge sammen om man kjører på noe hardt og tungt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.November Del på Facebook Svart 27.November (redigert) sap_2000 skrev 47 minutter siden: Er man da bare synlig for andre med BB app? Jepp. Den vår gode venn @Pequodbruker👍 Å er synlig på marinetrafic, mente jeg selvsagt🙂 Redigert 27.November av Bjørn Løvjomås Lagt til (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 28.November Del på Facebook Svart 28.November Knallfine bilder og en skikkelig etappe i dag! Leatherman var nok god å ha for å få varmen dit den skal!😉😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
-morten- Svart 28.November Del på Facebook Svart 28.November Flotte bilder med flott vintervær! heldig med vindretningen for det har stort sett vært sur og hard SV på møre og trøndelagskysten i høst/vinter Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.November Del på Facebook Svart 28.November Neffjoe har fått opperert inn windy gust på innsiden av netthinnen, så det første som skjer om mårran når denne flotte unge mannen åpner øya, er at gusten for hele landet blir synlig i 10 min. Dermed er det aldri tilfeldig at han velger de rette værvinduer. 💪 han er jo også veldig ofte observert med disse hvite eple lignende greiene dypt stappet inn i øregangene. I villfarelse kunne man jo tro det er musikk som avspilles, men med stort alvor kan jeg totalt avskrive dette..👍 her er det barentswatch som går på konstant repeat. 😅😅😅😅 God tur videre Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 28.November Del på Facebook Svart 28.November Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden: Neffjoe har fått opperert inn windy gust på innsiden av netthinnen, så det første som skjer om mårran når denne flotte unge mannen åpner øya, er at gusten for hele landet blir synlig i 10 min. Dermed er det aldri tilfeldig at han velger de rette værvinduer. 💪 han er jo også veldig ofte observert med disse hvite eple lignende greiene dypt stappet inn i øregangene. I villfarelse kunne man jo tro det er musikk som avspilles, men med stort alvor kan jeg totalt avskrive dette..👍 her er det barentswatch som går på konstant repeat. 😅😅😅😅 God tur videre 🤣🤣🤣😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.