Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten

sap_2000

Recommended Posts

Fikk forespørsel om en tur litt utenom det vanlige, så blir 17. Mai feiring på sjøen i sør Troms og Nordland i år :flag_no:. Båter har jo flagg, så det er innafor.

Båten er for meg, som er mest vandt med Sargo litt uvanlig også. Targa 46 med IPS 800 Som skal fra Harstad til Bergenstraktene. Blir artig å få prøvd konkurrenten til S45 på en skikkelig tur :ja:

Hadde egentlig tenkt avreise Søndag eller Mandag, men været som ikke har vært alt for bra i nord i det siste så lovende ut, så reiser opp opp i morgen kveld og satser på avgang Harstad halvtidlig 17. Mai

Bortsett fra en tur fra Henningsvær i Lofoten til Oslo for et par år siden har jeg ikke vært nord for Rørvik, så synes jo det er litt artig.

Planen er å gå Tjeldsund og ut Ramsund da sistnevnte ser så flott ut på satellittfoto. 

Ellers har jeg snekret en indre rute rute via Bogen og Helnessund, men om føret blir så bra som jeg håper i vestfjorden så blir det muligens å holde mer utaskjærs ned til Bodø. Skal jo langt og alttid bekymret for at været skal bli dårligere for resten av turen, men har jo lyst til å se litt på veien også og ikke  bare haste forbi alle de fine severdighetene.

Tar gjerne imot tips på steder og gunstige steder å tanke på veien. Må tanke i Harstad og har sett meg ut Grønnøy eller Vågaholmen som neste pitstop som jeg har hørt er bra og gunstige steder å tanke.

Båten har 2 x 900 l tanker og oppgitt forbruk på rundt 5 l/nm, så forholdsvis god rekkevidde på 300 nm med 20% reserve igjen.

B75D1E1B-D217-4877-88B5-DA8C81A1907D.jpeg

6D6EC131-5CCD-4A27-A2FC-41239693DA69_1_201_a.jpeg

IMG_0727.jpg

Mvh. SAP

Tjelsund og Ramsund har jeg gått mange ganger med MTB  En veldig fin kyststrekning, Troms og Nordland. Kan de ledene oppe i Troms i blinde. Håper Vestfjorden viser seg fra en fin side da.

God tur!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

TrikkerN Lønning skrev 1 time siden:

God tur! :smiler:

AIS eller tilsvarende? 

Jeg er rimelig sikker på at den har AIS, ellers blir det Boat Beacon som nå ref en annen tråd igjen skal fungere på MT.

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

Det blir en knalltur. Sving innom Sørfugløy på veien. Det er ikke noe omvei. Koselig liten havn som er verdt å få med seg i farten. Ellers er det jo flust med flotte plasser langs Helgelandskysten 

God tur:smiler:

Takker. Gleder meg til denne. Forrige tur ned fra Lofoten ga mersmak. Da fikk vi Helgelandskysten i sol og vindstille.

-morten- skrev for 2 timer siden:

Håper Vestfjorden viser seg fra en fin side da.

God tur!

Ser ikke så galt ut, men har respekt for den. På turen over fra Henningsvær fikk vi en smak på at man ikke skal strekke strikken der. Vind og bølgehøyde var innafor, men for noen krappe bølger og utfordrende topografi med at man må holde seg langt fra land utenfor Steigen og innafor har man et rotete farvann som er utfordrende å søke inn i når det er dårlig vær.

Men været ser meget bra ut nå heldigvis.

Chilli Solbris skrev 46 minutter siden:

Denne skal følges! Ramsund er flott! Og resten også. God tur! Dette blir spennende!😃

Takker.

Ser det er Marinebase i Ramsund så blir kanskje noe artig å se (og holde av veien for:fniser:).

navid skrev 30 minutter siden:

Vågaholmen reklamerer av og til med Norges billigste diesel, så det kan være et godt alternativ. Speider du østover når du går innover Tjongsfjorden, får du kanskje et glimt av Svartisen også.
God seilas! :seiler:

Var det jeg hørte :ja: Skal huske på å se etter Svartisen. Den glemte vi forrige gang.

Er vel godt med lys langt ned i Nordland nå vil jeg tro?

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 4 minutter siden:

Er vel godt med lys langt ned i Nordland nå vil jeg tro?

Lange lyse dager, er ikke skikkelig mørkt om natta helt ned til Trøndelag nå. Jeg tror 18. mai er første dag med midnattssol i Tromsø. 

God tur!

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Da er klokka blitt 0230 og vi er kommet oss i køya etter en litt trang start på turen.  

båten hadde ikke vært brukt eller sett til på noen uker og begge startbankene var døde som sild.   
startbankene på 24v har ikke egen lader, noe jeg synes er merkelig.  Det er crossover mellom bankene, men det hjelper lite når begge er døde.   

Fikk forrige eier til å jage opp en mekanikker med litt utstyr og fikk etter hvert rigget opp 24v starthjelp med et par batterier og noen startkabler.  Resten av båten er 12v.  

fikk med nød og neppe liv i ene motoren og så den andre med crossover. Vel og bra men det ble skikkelig juletre med med feilmeldinger fra VP edb systemet som tydeligvis ikke likte strømbrudd.  Antagelig har den ligget med hovedbryter på i noen uker og muligens tenning også.   
litt reset og et par strømbrudd etter at vi hadde fått inn litt Ah så var VP datamaskinen mer fornøyd.  

videre hadde mastervolt panelet bestemt seg for å dævve, men brukte svenskeknappen så funket den igjen.  Klokka nærmet seg da midnatt og båten var rimelig lav på fuel så vi tenkte vi like så godt kunne svippe bort til pumpa og få fyllt opp mens motorene stod og ladet.  

Kortterminalen klagde på at den ikke kunne lese kortet, men etter en 5-6 forsøk funket det og lykken var stor.   
Humøret fikk seg en liten knekk da pumpa stoppet på 66 liter :frustrert: 

så da ble det 12 eller 13 runder med kranglete kortleser (kom ut av tellingen) i pissregn og 4 grader. Herlig 😫

er noen andre småting jeg må se på i morgen, men det går mer på komfort.  

det var et stort fint flagg om bord 🇳🇴, som er heist da klokka er 0240 og solen har vært oppe en stund allerede.

nå blir noen timer på øyet og en stille bønn om at ting spiller bedre i morgen :glorie:

IMG_0734.jpeg

IMG_0741.jpeg

IMG_0746.jpeg

IMG_0747.jpeg

IMG_0748.jpeg

IMG_0753.jpeg

IMG_0757.jpeg

Mvh. SAP

TrikkerN Lønning skrev On 17.5.2025 at 6.37:

Ai, stoppet den på 66liter pga for lavt reservasjonsbeløp?

ja, mange stasjoner har reservasjonsbeløp eller maks liter pr session, men 66 liter er vel lite for en båtstasjon.

husket, feil and fyllinger.  Det ble 20 runder og litt over 1300 liter og dermed 20 kvitteringer som måtte bokføres.

hadde en fin tur i går gjennom Ramsund og ut fjorden forbi steigen indre lei forbi Bogen, Nordskott og Helnessund. 
I Bodø ble det en liten spisepause på Egon, samt innom Buholmen for å se på en annen båt som matrosen sikler litt på.

været var knall i går. Vestfjorden var nesten flat. Utenfor steigen så vi foresten en svær hval noen hundre meter foran oss.  Vi ventet på at den skulle komme opp igjen, men han likte antagelig ikke lyden av IPS propeller på tomgang så han ble nok nede en stund og svømte en annen vei.

hva slags hval kan det ha vært? Tipper lengden kan ha vært 10-12 meter.  Var artig å se 

videre fra Bodø var vannet helt blankt og nesten skyfritt.  Vi gikk til vågahomen og tanket opp før vi fortsatte til Sandnessjøen. Ble litt lite søvn forrige natta etter båtfiks og grubling på de tingene som måtte fikses i går. Men båten har oppført seg bra. Den er en kraftplugg med IPS 800. Vi marsjer rundt 30 kn på behagelige 2500 rpm og bruker rundt 5 l/nm.

nå har vi spist frokost etter avgang  Sandnessjøen i 7 kn på autopilot.

får se hvor vi ender i dag, men blir vel ned mot møre forhåpentlig 

IMG_0768.jpeg

IMG_0773.jpeg

IMG_0778.jpeg

IMG_0777.jpeg

IMG_0776.jpeg

IMG_0780.jpeg

IMG_0781.jpeg

IMG_0783.jpeg

IMG_0784.jpeg

IMG_0785.jpeg

IMG_0787.jpeg

IMG_0791.jpeg

IMG_0792.jpeg

IMG_0831.jpeg

IMG_4766.jpeg

IMG_0789.jpeg

IMG_0797.jpeg

IMG_0799.jpeg

IMG_0800.jpeg

IMG_0805.jpeg

IMG_0811.jpeg

IMG_0812.jpeg

IMG_0813.jpeg

IMG_0817.jpeg

IMG_0824.jpeg

IMG_0819.jpeg

IMG_0829.jpeg

Mvh. SAP

Imponerende dagsetappe. Dette er flere mil på en dag en mange av oss forflytter oss på en hel ferie. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ble ikke mer enn ca 240 mil i og med at vi hadde sovet lite, dro sent og spanderte en middag på oss i Bodø.  Var vel i Sandnessjøen rundt 20:00.  
med dette været, båt som marsjer 30+ og 300 NM rekkevidde kunne vi nok i terrorinnsamlinger greid innpå 400 nm på en lasang og effektiv dag.  

Brønnøysund passert og her ute er det så godt som havblikk nå.  

IMG_0844.jpeg

Mvh. SAP

@LALUNA II

har vært litt frem og tilbake med boatbeacon support.  De opplever at mmsi som starter med 91257 ikke vises på MT av en eller annen grunn.  Så fikk ny mmsi men det tar nok litt tid før den dukker opp på MT.   

da har vi kommet oss ned i Trondheimsleia, pt innenfor Smøla.   
gikk ut av Rørvik og strake veien over Folla og ned til Knarren ved Hitra utaskjærs.   Dønning fra vest og voldsbølge fra NNV.   Fint føre men økende vind og sjø ned mot Hitra.   

trengte litt påfyll av proviant, så da er Joker i Knarrlaugsundet lett å dra innom.  
15,70,- for diesel mener jeg det var.  

får se hvor vi ender i dag men går gjennom Kr Sund og fortsetter.   
Matrosen tar seg en aldi så liten strekk på sofaen baki her så han er nok fit for fight etterpå.   
255 NM siden tanking på Vågaholmen.  

IMG_0838.jpeg

IMG_0839.jpeg

IMG_0840.jpeg

IMG_0843.jpeg

IMG_0847.jpeg

IMG_0848.jpeg

IMG_0854.jpeg

IMG_0861.jpeg

IMG_0862.jpeg

IMG_0864.jpeg

Mvh. SAP

Flott tur, synd med oppstartproblemer.  Fint bilde av Terningen, som jeg ser fra hytta mi. Har vært en god del vind på Trøndelagskysten i vår. Får håpe dere får prøvd skuta i litt sjø også.

God tur videre

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Litt oppstartsproblemer må man regne med.  Det er jo båt 😂

Kom oss til Ålesund i 21 tiden, så ble lang etappe i går.  Ca 320 nm.   Ble ca 345nm siden forrige tanking.  Deilig med båt som har god rekkevidde.  

fra Rørvik gikk vi ut på Folla og satt kursen rett ned til Knarrlaugsundet.   var litt vindsjø fra NV og dønning fra V men relativt behagelig i 24-25 kn.  Måtte innom Joker og kjøpe kveldens middag som ble pølser.  

så ble det videre til Kr sund.  Vurderte å ta kvelden der, men som alltid er bokførte mil gode mil, så vi bestemte oss for Ålesund.   Det blåste en del fra Kr sund og vestover.  Nordlig, så vi fikk vasket båten en del ut rundt Sveggen.  

Hustadvika var grei da sjøen kom fra nord. Blåste opp mot liten kuling tipper jeg. Fra Bud fikk vi sjøen rett i hekken hele veien inn mot Skulen og Lepsøyrevethvor vi møtte Hurtigruta som var på vei nordover i passasjen.  

vi gikk rett og tanket og fikk spylt av gode mengder med salt.  så til gjestehavna og lagde oss en bedre pølse i lompemiddag 😋

Nå er vi på vei ut mot Fosnavåg.  Stadt ser grei ut.  Skal blåse mer litt lenger syd på Vestlandet i dag men det gjør ingenting på E39 mellom Måløy og Bergen 🙂

IMG_0857.jpeg

IMG_0859.jpeg

IMG_0865.jpeg

IMG_0867.jpeg

IMG_0872.jpeg

IMG_0876.jpeg

IMG_0884.jpeg

IMG_0887.jpeg

IMG_0890.jpeg

IMG_0891.jpeg

IMG_0898.jpeg

IMG_0899.jpeg

IMG_4767.jpeg

IMG_0901.jpeg

IMG_0902.jpeg

IMG_0907.jpeg

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...