Jump to content

SAP’s leveringsturer langs kysten

sap_2000

Recommended Posts

Legg gjerne ut opptak med dette nye kameraet :smiler: Jeg fant ut om dette først i vinter på en sykkelgruppe der vi driver med vintersykling på løyper vi lager selv på skauen. En som la ut en video av da han trynet med dette kameraet og det ble selvsagt spektakulært.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme)

• 2 uker senere...

Da er det klart for ny tur som starter i formiddag en gang.

Ny Sargo 33 X-Line som har blitt brukt på båtmessa i helgen skal fra Oslo og opp til Nesna nord for Sandnessjøen til sin nye eier som antagelig hopper på i Bergen eller Ålesund.

De første par dagene ser litt humpete ut, men ble likevel valgt pga at siste halvdel av turen ser desto mer lovende ut.

Ned sørlandet i dag blir det endel sydlig vind som jeg håpe vil kommer mer fra siden enn forfra. Meldt endel regn også, men det spiller ingen rolle når man sitter inne.

Skal blåse godt i sørvest i morgen, men det gir medsjø så det ser jeg ikke så mørkt på. Største utfordring regner jeg med blir å komme seg ut fra Farsund før man kan sette kursen opp langs Listalandet.

Båten er ny, men jeg har fått kjørt den litt i sommer så har lite bekymringer ang det tekniske heldigvis. Denne S33 har 2 stk D4 320. Den beste kombinasjonen etter min mening da den blir noen hundre kg lettere i hekken kontra med 2 x D6 som endel av de har. Gjør fortsatt 40 kn med 2 x D4 320, så plenty med power.

Får pakke ferdig og komme meg avgårde

6CC3D890-4427-4651-A3C5-55B0E1DEB08B.jpeg.246984b2eac2749443c98e51626e98d0.jpeg

Her er en video fra siste to dager av turen med V52.

Merker at videoredigering ikke er min sterkeste side. Timene går unna på noe jeg skulle ønsket tok en halvtime...

Mvh. SAP

God etappe på deg i dag! 👍👍 Så det ble humpete på slutten der!

Vi gikk Nakkholmen-Fredrikstad i dag. Stort sett 8 knop. Men fra Singløya og over Lera husket det såpass at det ble 20 knop! Båten oppfører seg eksemplarisk!😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Det var hyggelig sagt @lurvetass 🙂 

føler meg absolutt heldig som får prøvd mye forskjellige og tar tilliten jeg blir gitt på alvor.  

Nå er jeg kommet til Kirkehamn på Hidra.  Opprinnelig plan var Farsund, men etter  noen samtaler med onkel Bjørn ble det klart at det var fordelaktig å få tatt Lista i dag om det gikk før det ble mørkt. Mer vind og litt mer ugunstig retning i morgen og da er det et slitt å komme seg ut fra Farsund/ Korshavn før man kan dreie mot NV.  

det ble en litt slitsom turn ned Sørlandet i dag.  Fra svenner tok det seg opp fra S og fra Langesundsbukta til Risør var det som vanlig ekstra krapt, opp mot 3 meter. Mest i siden, men som så ofte ellers også bølger fra et par retninger samtidig. Et par ganger antyding til topper som raste.  Noe mye sprut for å si det  slik.    

gikk inn ved Lyngør, så ble det «Ytre - indre» derifra og helt ned til Spangereidkanalen.  Da går det i 25-30 kn mesteparten av veien, minus noen 5 kn steder og korte utaskjærsstrekk hvor farten må ned.  

Nå har båten fått 650 liter flytende føde og sjåføren 3 blingser med Norwegia så snart klart for køya.

i morgen blir det en del vind og sjø oppover mot Egersund og Jæren, men forhåpentlig fra siden og mer aktenfra etter hvert.   Planen i morgen er Florø og så hvile ut litt der. Var noe utstyr som ikke rakk frem til Oslo før avgang som skal monteres.  Da tar gutta seg en kjøretur ut fra Naustdal til Florø og fikser. Skulle ikke ta lange tiden.  

noen bilder 

IMG_4927.jpeg

IMG_2779.jpeg

IMG_2787.jpeg

IMG_2791.jpeg

IMG_2793.jpeg

IMG_2795.jpeg

IMG_2798.jpeg

IMG_2799.jpeg

IMG_2803.jpeg

IMG_2805.jpeg

IMG_2810.jpeg

IMG_2814.jpeg

IMG_2815.jpeg

IMG_2818.jpeg

IMG_2822.jpeg

IMG_2825.jpeg

IMG_2830.jpeg

IMG_2833.jpeg

Mvh. SAP

Chilli Solbris skrev 13 minutter siden:

Vi gikk Nakkholmen-Fredrikstad i dag. Stort sett 8 knop. Men fra Singløya og over Lera husket det såpass at det ble 20 knop! Båten oppfører seg eksemplarisk!😁😁

deilig å høre 😊 du har virkelig fortjent at den svenske overkassedamen presterer tilbake så mye som du har dullet med henne 😛

Godstog flest liker seg i litt fart og med masse i bevegelse, og SRC 500 er definitivt et godstog av en båt.  

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 13 minutter siden:

deilig å høre 😊 du har virkelig fortjent at den svenske overkassedamen presterer tilbake så mye som du har dullet med henne 😛

Godstog flest liker seg i litt fart og med masse i bevegelse, og SRC 500 er definitivt et godstog av en båt.  

Du skal få teste henne ut på flat sjø en dag!! 🤩🤩🤩
Er jo et og annet som må justeres!😄😄

Mvh

Chilli Solbris

Er helt enig med @lurvetass! Det er en grunn til at du får disse oppdragene! Har jo selv sett deg håndtere forskjellige båter under forskjellige forhold! Du er et naturtalent i håndtering av båt! Og et vanvittig oppkomme av kunnskap om hele temaet fra skrog til motor  til navigasjonssystem. Lærer noe hver gang jeg får en tur med deg!😃

Mvh

Chilli Solbris

Lurer på en ting;

når du runder Færder, hvorfor går du ikke noen mil rett sør og krysser over mot Arendal/grimstad før du holder kursen langs kysten?

strekket sør av Færder, tønna og Brunlanes bygger voldsom sjø, så med min 6m båt er erfaringen at det er mindre mas litt lenger ut. 

Fisker litt midt utpå og kjenner godt til at det i mitt tilfelle er bedre å gå ut renna fra Larvik enn langs Brunlanesryggen forbi hakkan og 167•en for å komme midt uti. Rakke og et par mil sør av Svenner kan være kjipt i vær som i dag. Derav spm. 

whisper skrev for 13 timer siden:

når du runder Færder, hvorfor går du ikke noen mil rett sør og krysser over mot Arendal/grimstad før du holder kursen langs kysten?

bra spørsmål 🙂

korte svaret er at jeg ikke orker å stampe så langt ut at det blir mer behagelig. Har prøvd div spor gjennom årene og synes ikke det blir nevneverdig bedre selv 6-10 nm av land.  
og jeg er helt enig med deg. Hele dette området kan og er ofte kjipt.  Spesielt om man har det i mot.  Det betyr som regel at jeg utsetter og finner en annen dag. Blir for langt og mange timer i lav fart for at det gir mening med mindre det brenner på dass som det sjelden gjør.

i går var hovedsjøen mer sydlig, så fikk det mest i siden.

en annen grunn er at om jeg ombestemmer meg og kapitulerer, så er det kortere inn. Spesielt området SV av Tvistein til utenfor Portør/ Risør synes jeg det ofte er mest rotete.  Etter tvistein hender det da at jeg dreier inn mot Bamble og tar innsiden av Stråholmen og Jomfruland og fortsetter sydvest på innsiden av Raet / moreneryggen som fortsetter  som en forlengelse av Jomfruland med 8-15 m dyp. Synes ofte det er hakket bedre på innsiden av den.

er det slike forhold, så smetter jeg inn ved Lyngør, slik som i går og tar indre lei videre mot Arendal, dog utenom Kilsund og flostadøya for å spare litt tid. Så inn Tromøysund.

så taktikken er mest mulig beskyttet og høyere snittfart der det det er mulig.  Jo finere vær, jo lengre strekk utaskjærs, f.eks. rett strek mellom Kr sand og Hvaler om man skal til/fra Fredrikstad.  

IMG_4929.jpeg.a00eab0c30e70fc1e35ee436340c1384.jpegIMG_4930.jpeg.03673180fdeba3fbf5b61e55ace5493a.jpegIMG_4931.jpeg.fa6c07ce901fcb9bd839eccd831373ec.jpeg

nå er det straks klart for avgang her. Kjenner det blåser godt her inne, men vindretningen virker ganske sør. Håper på sjø i siden og lenger akter.  

Eigerøy fyr rapporterer 14/18 msek fra sørøst nå kl 0600. Dvs medvind.   Mer enn ønskelig så håper sjøen har noenlunde samme retning.  

IMG_2839.jpeg.43f50b6ba86b4ea9714ee85036427e96.jpeg

Mvh. SAP

Du og barents hadde veldig rett @LALUNA II rundt 2 meter sign med maks rundt 4 fra sv var hovedretningen.  Vinden kom fra s-sv og dro opp en del vindsjø så ble to typer bølger samtidig.   Begge heldigvis aktenfor tvers.  Men slitsomt lengden.  Var glad når jeg dreide inn etter jærens  rev.  

resten av Vestlandet gikk mye greiere.   Var en tur innom Vågen i Bergen og toppet tankene før jeg fortsatte nordover mot Florø der jeg jeg ankom 17-tiden.  Ble en bedre nakkekotelett på bistroen borti gata her, så skal ikke ha det på meg at jeg alltid er for sen til matservering :fniser:

i morgen tidlig kommer en av sargo-gutta fra Naustdal med en fjernstyring til webastoen og et par ting som skal fikses som de ikke rakk i Oslo.  
reder lander i Florø klokka 10, så regner med avgang i 11 tiden.  Har lyst til å få spist noen mil i morgen. Utpå dagen skal det begynne å blåse nordøst fra Ålesund og videre. Dvs midt i fleisen, så jo fler mil tidligere jo bedre. 

aner ikke hvor vi ender i morgen, men har lyst till å nå Kr Sund hvertfall. 
Håper vi får vinket til @bjoris & co et sted rundt Stadt i morgen 🙂

IMG_4933.jpeg

IMG_2844.jpeg

IMG_2846.jpeg

IMG_2847.jpeg

IMG_2850.jpeg

IMG_2852.jpeg

IMG_2853.jpeg

IMG_2857.jpeg

IMG_2861.jpeg

IMG_2866.jpeg

IMG_2871.jpeg

IMG_2876.jpeg

IMG_2879.jpeg

IMG_2882.jpeg

IMG_2886.jpeg

IMG_2887.jpeg

IMG_2892.jpeg

IMG_2880.jpeg

IMG_2893.jpeg

Mvh. SAP

Godt å høre at jeg fremdeles leser værmeldingen med en viss treff snart 70 år men har nå fulgt med deg og "onkel " på turer og hatt noen turer der selv men helsa sier stopp for egne turer desverre men det kribler i kroppen ...
hadde vært spennende å hvert med eller tatt turer selv, men som sagt helsen sier NEI desverre ..
Vil følge deg videre oppover ......visst jeg husker riktig var jeg med deg i en 33 en gang og fikk følelse at dette er en en skikkelig bra maskin i sjø ...

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Pensjonist

Å svinge av etter Jærens Rev er en jævla goe følelse kan jeg skrive under på hehe

Vurdere seriøst å la Baljen bli permanent i DK.  Lei dette styret opp Jæren. Så tenker en skjærgårdsjeep på rundt 20fot til fisking lokalt får holde, å baljen i DK som sommerhus er bedre løsning hehe

Men god tur videre nordover

Okkaby skrev 56 minutter siden:

Å svinge av etter Jærens Rev er en jævla goe følelse kan jeg skrive under på hehe

Vurdere seriøst å la Baljen bli permanent i DK.  Lein dette styret opp Jæren

har mang en gang ønsketenkt at vi skulle hatt en «intracoastal» renne gravd innafor stranden langs Jæren.  Det hadde vært noe 😛

LALUNA II skrev 1 time siden:

Vil følge deg videre oppover ......visst jeg husker riktig var jeg med deg i en 33 en gang og fikk følelse at dette er en en skikkelig bra maskin i sjø ...

ja jeg lurer på om det var en 33.  Skarp og god i sjøen.  Bedre balansert med 2xD4 som denne har kontra 2 x D6 som en god del er levert med.  

LALUNA II skrev 1 time siden:

Godt å høre at jeg fremdeles leser værmeldingen med en viss treff snart 70 år men har nå fulgt med deg og "onkel " på turer og hatt noen turer der selv men helsa sier stopp for egne turer desverre men det kribler i kroppen ...

du treffer ofte blink. Har en følelse av at du følger med på været i sør noe mer enn mannen i gata 🙂 

er et spennende område vær og føremessig dette her.   

Trist å høre om helseutfordringer @LALUNA II   Helsa må vi ta vare på og gjøre som best vi kan utifra status 🙂

Mvh. SAP

Kom fra til Knarren i skumringen i går kveld.  Ble en matbit og slokna på senga før jeg fikk skrevet innlegg.   

hyggelig møte med @bjoris mellom Stadt og Fosnavåg.  Gratulerer med ny båt og silkemyk yanmar v8 🎉

var innom Ålesund og tanket før vi satt kursen mot Bud.  Nordøsten hadde begynt, så ble Stopleleia fra bud til Hustadvika.  
smatt så inn under Atlanterhavsveien og tok fjorden på innsiden av Averøy videre. Bl 30-32 kn hele veien på tilnærmet flatt vann.    Holdt oss inni fjordene lengst mulig og tok dromnessundet og kom ut ved tjeldsbergodden.  Var heldigvis moderat med vind og sjø i mot i Trondheimsleia så gikk greit i 25 kn videre til Knarren.

i natt og i dag blåser det spiker fra øst.  Blir å holde seg langt inne i skjærgården oppover mot flatanger. Så ut ved buholmsråsa of over til Rørvik. Regner med å kommer frem til Nesna i kveld en gang om ting går noenlunde glatt.  Litt spent på folda med tanke på så sterk vind selv om det er fralandsvind.  Er ganske langt fra land syd av Rørvik.  

IMG_2898.jpeg

IMG_2899.jpeg

IMG_2902.jpeg

IMG_2905.jpeg

IMG_2906.jpeg

IMG_2912.jpeg

IMG_2913.jpeg

IMG_2918.jpeg

IMG_2920.jpeg

IMG_2922.jpeg

IMG_2925.jpeg

IMG_2928.jpeg

IMG_2929.jpeg

IMG_2939.jpeg

IMG_2918.jpeg

IMG_2941.jpeg

IMG_2946.jpeg

IMG_2948.jpeg

IMG_2950.jpeg

IMG_2951.jpeg

IMG_2953.jpeg

IMG_2956.jpeg

IMG_2958.jpeg

IMG_2963.jpeg

IMG_2967.jpeg

IMG_4936.jpeg

IMG_4938.jpeg

IMG_4939.jpeg

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 48 minutter siden:

Så ut ved buholmsråsa of over til Rørvik.

Jeg ville gått Flatangerleia og krysse Folda fra Utvorda til Abelvær. 

Flatangerleia er ikke så trang som det ser ut på kartet. Og en gang må jo bli den første også for deg 🙂

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...