Jump to content

Hvordan tette 3mm hull i XPE bensintank?

Sturee

Recommended Posts

Klarte å gjøre en kjempeblemme ved montering av dieselvarmer i båten, boret litt for dypt i et skott jeg trodde var litt tykkere og vipps så hadde jeg et 3mm hull i bensintanken :thumbsup: 

82707402-7EEE-458F-852C-FC81A4FFEF31.jpeg.9853912ae23845e18a2d7201b8f381fe.jpeg

Ny tank koster 15000, har lang leveringstid og krever å måtte kappe vekk en hel del bak tanken der batteriene står, så dette ønsker jeg helst å unngå. 

Er det noen som har tips til å få reparert dette på en holdbar måte? Tanken er merket med et gjenvinningssymbol og XPE under så vil anta dette er materialet den er laget i. Såvidt jeg har forstått finnes det ikke noe lim som biter på dette samt motstår bensin? 

Tiltenkt løsning er å tre inn en bolt fra innsiden, og da tette denne enten med flenspakning som motstår bensin, eller ved å bruke skiver med pakning inni (dowty pakning), eventuelt en kombinasjon av dette. Er det noen som har en formening om dette er en god løsning?

Eller om det kanskje finnes bedre løsninger som kan redde sesongstarten her? Har også vært innom plastsveising med HDPE plast, men usikker på hvor holdbart det blir. 

Utrolig fustrerende nå rett før sjøsetting av ny båt, så tilbakemeldinger settes stor pris på! 

Redigert av Sturee (see edit history)
Sturee skrev 6 minutter siden:

Tiltenkt løsning er å tre inn en bolt fra innsiden, og da tette denne enten med flenspakning som motstår bensin, eller ved å bruke skiver med pakning inni (dowty pakning), eventuelt en kombinasjon av dette. Er det noen som har en formening om dette er en god løsning?

Kommer du greit til ville i alle fall jeg valgt en slik løsning. Da har du rimelig god kontroll på at det blir helt tett, og slipper å bekymre deg for om lim eller fugemasse tåler bensin eller ikke. 

Høres ut som en god plan og bruke dowtypakning, men husk ingen vanlig skive på bolten for og gjøre anlegg flate mot hodet større. Og en bolt som er uten gjenget innerst. Som igjen kan skape en utfordring fra andre siden, når mutter skal skrus til. Det løser du lett!

Eller så for du mange typer tank nipler  som du kan blende

Redigert av bmwmaxi (see edit history)

Takk for tilbakemeldinger, veldig betryggende at det ikke er helt på jordet. 

Jeg vurderer å sveise på en stor skive på bolten slik at det er tett mellom bolt og skive, og deretter legge dobbelt opp med dowty pakninger (altså en stor og en mindre inni)  sammen med loctite flytende flenspakning, da har jeg tre barrierer som må brytes for at det skal lekke, og pakningene kan ikke presses ut hverken av moment eller trykk ene eller andre veien. Det burde da holde tett og vel så det? 

Ville brukt en 4 mm vognbolt omtrent som denne Vognbolt, rustfritt stål A4 - Biltema.no

Ikke lag hullet større enn du trenger. Om nødvendig kan du legge etpar litt større skiver under mutteren (på utsiden av tanken) hvis godset ikke er vesentlig tykkere enn firkanten. Hvis godset er tykt holder det med en skive

Antakelig tetter en godt tildratt bolt mer enn nok uten noen form for pakning mot den glatte plastoverflaten inni tanken.

Ikke la bolten rotere noe når du skrur til mutteren. Når du har skrudd til mutter for hånd kan du holde i tuppen av bolten med tang mens du teiter til mutteren.

Hvis det er vanskelig å komme til hullet innenfra kan du brenne fast en tynn sveisetråd i enden av skruen som du trekker den ut igjennom hullet med.

Mons

Vognbolt er fint det, men de er som regel firkantet ved hode. Noe som eliminerer poenget med bruk av den pakningen.

viktig og ha en pakning som er litt fleksibel her. Sikkert tett med bare skiver en liten stund. hvis du har sett hvor mye en bensinkanne på 5-10l ekspanderer når du fyller den opp. Og her snakker om over 100l som hopper rund i bølger sier det seg selv at skivene vil gnage ned plasten over tid når hullet ekspanderer og krymper hele tiden.

Viktig at hullet forblir rundt så det ikke sprekker i hjørner.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)

@bmwmaxi Tanken var å tig sveise syrefast bolt og skive så korrosjon skal i utgangspunktet ikke være noe problem. Som du sier så er det mye som beveger seg her (280L kapasitet) så større skive vil kunne gi mer styrke, og større anleggsflate for tetning, og da eventuelt flere barrierer. Men om det er nødvendig vet jeg ikke, tenker bare å få det så tett som mulig på første forsøk for å slippe å tenke på det i årene som kommer

@mons Har vært inne på vognbolt, men som du skriver så ønsker jeg å utvide hullet så lite som mulig. Som nevnt her er er jo toppen av disse firkantet, som vil gi større åpninger for lekkasje rundt her enn en vanlig bolt gjør, derfor gikk jeg litt vekk fra de. Ellers så hadde de vært veldig godt egnet, med avrundet stivt hode og stor anleggsflate, så mulig å slipe ned firkanten kunne vært en løsning. 

Tenkte å lime på en ståltråd på enden av bolten, men en påsveist en er nok bedre ja! 
Takk for gode innspill så langt ?

Mitt førstevalg ville nok vært plastsveising. XPE er en polyetylen kvalitet, og den er sveisbar. Men det forutsetter at sveisen blir gjort på en god måte slik at du er sikker på at det holder i lengden. 

Sturee skrev for 3 timer siden:

Tanken var å tig sveise syrefast bolt og skive så korrosjon skal i utgangspunktet ikke være noe problem.

Jeg synes dette høres ut som en grei løsning. Men jeg ville ikke brukt dowetypakninger. Jeg ville slått ut en gummipakning med høy shore og lagt under skiva. Jeg ville forøvrig gått opp i dimensjon på hullet til M8 eller M10 for å kunne øke tiltrekningsmomentet. 

Sturee skrev for 3 timer siden:

@mons Har vært inne på vognbolt, men som du skriver så ønsker jeg å utvide hullet så lite som mulig. Som nevnt her er er jo toppen av disse firkantet, som vil gi større åpninger for lekkasje rundt her enn en vanlig bolt gjør, derfor gikk jeg litt vekk fra de.

Hvis jeg skulle brukt vognbolt ville jeg nok dreid bort firkanten under hodet. Det er bare å spenne opp skruen i dreiebenken og gå rett inn med et stikkstål. Da får man litt større areal på pakningen. Firkanten i seg selv gjør nok ingen skade. XPE er et fleksibelt plastmateriale, det kommer ikke til å bli sprekker av den grunn. 

bmwmaxi skrev for 13 timer siden:

... viktig og ha en pakning som er litt fleksibel her. Sikkert tett med bare skiver en liten stund. hvis du har sett hvor mye en bensinkanne på 5-10l ekspanderer når du fyller den opp. Og her snakker om over 100l som hopper rund i bølger sier det seg selv at skivene vil gnage ned plasten over tid når hullet ekspanderer og krymper hele tiden.

Viktig at hullet forblir rundt så det ikke sprekker i hjørner.

Dette er en fastmontert dieseltank med lufting. Den blir ikke utsatt for innvendig trykk på den måten en bensinkanne blir. Og til tross for bevegelser i sjøen tror jeg ikke du får de bevegelsene i tankmaterialet du skisserer her. Dette arealet midt på tankveggen kommer ikke til å bli utsatt for slike mekaniske belastninger. 

Nå er dette en bensin tank og ville gjort det skikkelig første gang. Vis det er diesel er er det rom for og ikke få det bra nok på første forsøk. Har opplevd 100L bensin på avveie en gang, ble så mye damp at mann måtte henge over rippa for luft. Gikk vel bra siden det ble for høy konsentrasjon av bensin.

Nå har jeg tilsvarende tank som fuelcell i chevella, og i en glastron. Begge har konstant lufting, de forandrer rimelig mye form etter mengde, temp, bevegelse.

@Ask Godt poeng. Men kanskje litt vanskelig å få til, bensinen vil legge seg på bunn av båten helt bak eventuelt, så her tror jeg at jeg lå gå etter lukt isåfall. 

@Komodo Jeg stoler ikke på egne kunnskaper til å sveise dette, jeg fant en video av XPE tank som ble sveiset med LDPE men tror hvis jeg skal få til dette selv har jeg større sjans for å lykkes med bolt. Tanken er jo full av fittings ellers så det burde være kurrant det også, selv om denne da vil stå under bensin når tanken er over halvfull. 

Er det noen spesiell grunn til at du heller ville brukt gummipakning enn Dowty/BS pakning? Med BS tenker jo jeg at riktig trykk på pakningen sammen med godt press mot tanken vil bidra til å holde dette stabilt over mange år, men pakninger er ikke mitt felt så tar gjerne mot innspill mot ??

Sturee skrev for 17 timer siden:

Klarte å gjøre en kjempeblemme ved montering av dieselvarmer i båten, boret litt for dypt i et skott jeg trodde var litt tykkere og vipps så hadde jeg et 3mm hull i bensintanken

bmwmaxi skrev 1 time siden:

Nå er dette en bensin tank og ville gjort det skikkelig første gang.

Enig i at det bør gjøres skikkelig en gang for alle, uavhengig av om det er bensin- eller dieseltank. Jeg leste litt kjapt første gang, og tolket innlegget som at det er snakk om en dieseltank. Men ser nå at det kanskje ikke er det allikevel?

Sturee skrev 32 minutter siden:

Er det noen spesiell grunn til at du heller ville brukt gummipakning enn Dowty/BS pakning?

Ja. En Dowty har jo også gummitetning, men den har kun en tynn leppe. Litt usikker på hvilken gummikvalitet de bruker i den leppa, men nitril er det som går igjen i 99% av alle O-ringer som også brukes i hydraulisk fittings. Med en flatpakning på ei skive eller et stort skruehode får du en pakning med mye større areal. Denne vil være mindre kritisk i forhold til bla. overflatefeil i tankmaterialet. Når man bruker Dowty på hydraulisk fittings er det i en applikasjon hvor vi har to ståldeler som skrus sammen i en statisk kobling med høyt moment og kontrollert overflatebeskaffenhet. Det vil sikkert funke på tankveggen din også, men jeg ville allikevel holdt en knapp på en flatpakning. Evt. dreid meg ei skive med et O-ring spor til f.eks. en 4mm O-ring og sveist den på en skrue som du selv skisserte. Med ei stor skive på innsiden også kan man trekke til med god kraft, og skivene vil presse sammen mot det myke tankmaterialet med god kraft samtidig som O-ringen vil opprettholde en forspenning mot tankveggen. O-ringsporet skal være breiere men grunnere enn O-ringen, som da vil flyte ut i det ledige hulrommet og være elastisk. Dette er et prinsipp for en statisk tetning som har meget høy sikkerthet over tid. 

Takk for godt beskrevet tilbakemelding! Jeg ser fordelen med økt pakningsareale, siden det er stål mot plast og ikke stål mot stål. Første rådet jeg fikk var da å bruke loctite flenstetning (5188), har det noen hensikt å bruke dette i tillegg til gummipakning? 

O-ring var noe av det første jeg tenkte på, og så for meg at bolt med oringspor var kurrant å få tak i men dette var ikke lett å finne. Derfor så jeg på BS pakning som et alternativ da dette blir noe tilsvarende, men selvfølgelig med et mye mindre areale enn en 4mm oring etter tiltrekning. Men kan alltids få dreid meg en skive i dreiebenken på jobb om dette er en mye bedre løsning? 

Men bruker du dowtypakning, får både Komodo og jeg viljen vår. klem området blir jo selve skiva og pakning i senter vil bare fungere som en tetning som flekser etter eventuelle bevegelser. Blir jo akkurat det samme du gjør ved og sette i gang med omfattende arbeid og maskinering. Har fortsatt ikke funnet den type pakning ark/slanger som holder hva de lover. I forhold til nye type bensin, og ikke blir det bedre fra i år.

Sturee skrev 50 minutter siden:

Første rådet jeg fikk var da å bruke loctite flenstetning (5188), har det noen hensikt å bruke dette i tillegg til gummipakning? 

Nei.

Sturee skrev 50 minutter siden:

Men kan alltids få dreid meg en skive i dreiebenken på jobb om dette er en mye bedre løsning? 

Jeg ville kanskje holdt en knapp på den løsningen. Slip deg et hss stål for å kjøre ut et aksielt spor hvis du ikke har allerede og stikk ut sporet litt breiere og grunnere enn det O-ringen er tykk. 

bmwmaxi skrev 27 minutter siden:

Men bruker du dowtypakning, får både Komodo og jeg viljen vår.

Ja, skal ikke undervurdere det å få viljen sin :giggle:

paxo skrev 1 time siden:

XPE kan ikke smeltes så sveising med annen plast bli aldri hel ved.

At XPE / PEX ikke kan smeltes var nytt for meg. XPE er en av mange PE kvaliteter, og jeg tok det bare for gitt at den var sveisbar som annen PE. At man skulle brukt samme plastkvalitet som tilsatsmateriale var i tilfelle en selvfølge for meg. 

paxo skrev 1 time siden:

det skal være greit å tette med metallskrue uten pakning om man får dratt hardt nok til

Ja, det blir tett. Men vil plasten holde forspennet over tid? Det er jeg mer usikker på. Jeg ville derfor hatt på en gummipakning for sikkerhets skyld.

bmwmaxi skrev for 19 timer siden:

du lager deg egentlig bare en egen dowtypakning i byggesett

Det kan du godt si. Men leppa på dowtypakningen er farlig tynn, en 4 eller 5mm O-ring vil få et veldig mye større areal mot tankveggen. Dessuten, får man dowty med syrefast i stålringen? Jeg har bare vært borti kromatisert karbonstål, samme kvalitet som vanlig hydraulikkfittings altså. Den ruster.

Sveiser litt kajakker ol og ser at tilsynelatende like plasttyper er helt forskjellig å sveise. Med litt forurenset plast blir det verre.

Holder fortsatt på bolten min. Den berører et lite område og dermed mindre utsatt for bevegelser mm. Om plasten gir litt etter om noen år strammer du bare mutteren litt.

Hvis du beholder firkanten og presser den igjennom hullet får du tetning mot den flaten også. Trykket mot firkanten øker når du klemmer flat plasten.

Mons

Alle innspill tas med i betraktningen her, takk for god hjelp!

Jeg fant en video på temaet, det stemmer at XPE/PEX ikke smelter og at det er slik du kan skille dem hvis man er i tvil. Men smeltet PE hefter visst mot XPE slik at det lar seg sveise for de som kan og har utstyr til slikt.

Jeg heller mot å dreie meg en skive med oring spor, men han som dreier hos oss er på ferie og jeg har ikke brukt benken før, er også nå en del år siden jeg har brukt dreiebenk. Så der må jeg nesten se hva jeg får til og ta det derfra, blir nok å prøve å tette utsiden også for å helgardere litt 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...