Jump to content

Slange for varmt vann


bliss X

Recommended Posts

Jeg skal legge opp varmtvann på "badet" i løpet av vinteren. Har idag bare varmt vann på "kjøkkenet".

Tenkte å kappe eksisterende slange for varmtvann, sette inn et T stykke og legge opp ny slange fram til "badet". Regner med at slangen må være ca 4.5 - 5 meter lang.

 

1. Hva slags slange bør jeg satse på?

 

2. Er det noen spesielle fallgruver her, eller ting jeg må tenke på ?

 

Det må borres en del hull rundt omkring for å få fram slangen. Satser på å følge samme løype som eksisterende slange for kaldt vann følger.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har samme type slanger på både varmt og kalt vann, de vanlige rimelige klare/hvite armerte slangene for drikkevann. Det er helt sikkert ikke korrekt, men har holdt helt fint i de 13 årene jeg har hatt varmtvann.

 

Har en for grov dimmensjon, blir det tap av varmtvann som nevnt ovenfor. Med 12mm innvendig diameter og 5m slange, blir det ca. 0,5 liter varmt vann stående igjen i slangen etter tapping. Går en opp til 3/4" innvendig, blir det nesten 1 hel liter til som blir stående.

 

Tillegg: Om en mister 1 liter varmt vann er kanskje ikke det store problemet, men husk at for hver liter varmt vann en tapper, fylles det på med en liter kalt vann på tanken og temperaturen der går ned!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

Hei,

 

Bruker også en klar armert slange. Fungerer fint men krever at du trekker til slangeklemmene hardt! Bruk god kvalitet på T-stykkene. (Ikke Biltema her!).

 

Har det noe for seg og isolere varmtvannslangene tro? Sparer man noe varmtvann på dette?

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Har det noe for seg og isolere varmtvannslangene tro? Sparer man noe varmtvann på dette?Hilsen Harald L

Vi isolerte alt på varmtvannsiden fra beholder til kranene. Dusj, toa og bysse. Det blir noen meter av det.

 

Det vil unektelig holde noe bedre på varmen på det vannet som står i slangen mellom bruk. Tanken er at man ikke skal behove å slippe gjennom mye vann som har blitt kaldt før det varme kommer. Har ikke hatt særlig erfaring uten isolasjon. Men i terorien skal det jo være en viss effekt..

Link to post
Share on other sites

Hvis du tilfeldigvis har en slange fra varmeapparatet i nærheten bør du stripse den sammen med denne.

 

Jeg har ikke varmtvann om bord, men jeg har faktisk 1-2 liter de gangene varmeapparatet er i bruk!

 

Uansett vil du slippe mye varmetap i vannet de gangene du også kjører varmeapp.

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

Hei,

 

Det var en god ide med varmluftslangene. Dessverre ligger de på motsatt side av båten.

Tror jeg går for armaflex. Har nettop brukt dette på kjølevannet (ikke retur) til bereder og defroster i håp om å få opp temparaturen litt (6meter slange).

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

...Bruker også en klar armert slange. Fungerer fint men krever at du trekker til slangeklemmene hardt! Bruk god kvalitet på T-stykkene. (Ikke Biltema her!).....

 

Hilsen Harald L

Har hatt slike slanger i et par eldre båter. Problemet har vært at de har løsnet fra T-stykker etc. fra tid til annen. Hovedårsaken tror jeg ligger i at det ikke har vært temperatur-regulator på utløpet fra berederen. Det innebærer at vannet som går i slangene i begynnelsen vil ligge på 90-100 grader. Da blir slangene så myke at de lettere lar seg presse av pga. trykket i anlegget.

 

Har man et motorom som holder lenge på varmen, er det en perfekt plassering av berederen om det er plass. En tanke som har slått meg er å la tilførselsslangen til berederen gå via en liten uisolert tank, f.eks på 5L. Dermed får man en slags forvarming av vannet før det går inn på berederen. (kanskje kunne man bruke en brukt liten bilradiator?).

 

I forrige båten målte jeg 40 grader i maskinrommet, 12 timer etter kjøring. Der stod berederen og vi hadde varmtvann mye lenger enn i dagens båt, hvor berederen står i et kaldt område.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har selv lagt opp svarte kjølevannsslanger til varmtvatnet. Vet ikke om det var nødvendig, men det var iallfall dette maritim rådet meg til. Har itillegg kjøpt skikkelige messing t-stykker. Hadde plast på den forrige båten, men opplevde at de knakk!

I båten er det benyttet svarte slanger på alt som har med varntvann å gjøre fra før av. Det eneste jeg klarer å lese på slangen er at det står 1/2 på den, så jeg antar at det betyr en halv tomme.

 

Kaldtvann slangene er av den gjennomsiktige typen som flere her nevner.

Link to post
Share on other sites

Har brukt 1/2" kjølevannslange på varmtvannet. Når dette blir varmet med motoren, kan vannet overstige 90 grader, og det blir for varmt for vanlig vannslange. Har brukt plast t-stykker fra Maritim. Det ser ut til å holde, synes det ble litt voldsomt med t stykker + slangestusser i messing.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også brukt 1/2" svart kjølevanns slange både på kaldt og varmtvann i hele båten. Mange fordeler bl.a. tåler varmen, tåler bedre frost, er mer robust, og ikke minst den slipper ikke lys igjennom med tanke på groing innvendig.

Er dette en type slange som er grei å få tak i?
Link to post
Share on other sites

Jeg har også brukt 1/2" svart kjølevanns slange både på kaldt og varmtvann i hele båten.

Helt greit det der, men er den godkjent for næringsmidler, drikkevann altså? Og vannet smaker ikke gummi av den da?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er dette en type slange som er grei å få tak i?

Jeg kjøpte en hel rull da jeg bygde båten, hos Maritim, 25m, kostet ca. 500.- tror jeg.

Det er noen år siden.

Helt greit det der, men er den godkjent for næringsmidler, drikkevann altså? Og vannet smaker ikke gummi av den da?

Lars H.

Vannet smaker helt fint det, ikke no problem med gummismak, eller noe slikt.

Er vanlige rimelige klare/hvite armerte slangene næringsmiddel godkjente på noe vis ?

 

Jeg hadde problemer med algevekst ol. i disse vanlige slangene i første båten, (de så alt annet enn appetittelige ut innvendig) derfor ble sort kjølevann slanger tatt delvis i bruk på båt nr2. Og nå på siste båten tok jeg skrittet fullt ut og gikk for disse i hele båten, da jeg hadde muligheten. (Selvbygg)

 

 

Link to post
Share on other sites

Er vanlige rimelige klare/hvite armerte slangene næringsmiddel godkjente på noe vis ?

Jeg vet ikke om ALLE er godkjent, men husker at de jeg har i hvert fall er godkjent iht. det de sa hos Tess da jeg kjøpte dem.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en hel rull da jeg bygde båten, hos Maritim, 25m, kostet ca. 500.- tror jeg.

Det er noen år siden.

 

Vannet smaker helt fint det, ikke no problem med gummismak, eller noe slikt.

Er vanlige rimelige klare/hvite armerte slangene næringsmiddel godkjente på noe vis ?

 

Jeg hadde problemer med algevekst ol. i disse vanlige slangene i første båten, (de så alt annet enn appetittelige ut innvendig) derfor ble sort kjølevann slanger tatt delvis i bruk på båt nr2. Og nå på siste båten tok jeg skrittet fullt ut og gikk for disse i hele båten, da jeg hadde muligheten. (Selvbygg)

Fant denne slangen til varmtvann på

Euro-Fritid AS.

 

07995. Slange for varmt drikkevann 12mm

Slange for varmt drikkevann

Næringsmiddelgodkjent.

Slipper ikke gjennom lys som kan

forårsake algedannelse.

Rull 100 meter

Kan kappes mot pristillegg

 

 

NOK 43.00

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

På varmtvannet kjøpte jeg såkalte næringsmiddel godkjente slanger

Den jeg har er blå utvendig og hvit inni.

Jeg tror den var godgjent for tempratur opp til 120 gr.

Hvit innvendig harmonerer med det som Ingar nevner om att brunalger trives i mørket.

Jeg søkte på sidene til min lokale slangepucher men fant den ikke i farta.

Har dårlig erfaring med klar plastslange type PVC på varmtvannet. Slangen har lett for å bli løs i koblinger/slangeklemmer pga at den utvider seg mer enn gummislangene.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...