Jump to content

Slange for varmt vann


bliss X

Recommended Posts

Nei. Den slipper ikke inn lys og jeg har heller ikke tengt å legge opp lys inne i den for å skremme bort de stygge, fæle brunettene eee.. algene :wink:

Spøk til side Slangen er som gummi Bare den er blå utvendig og hvit innvendig

-IKKE Klar

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Nå var dette for å redgjøre for vilken type slange jeg brukte på varmtvannet. Om noen andre innen næringsmiddelindustrien har funnet ut at dette er gode saker for å hindre algevekst eller ikke, det vet jeg ikke noe om. Men det har sikkert en årsak. Men det gidder ikke jeg bruke noe mer energi på å finne ut av.

Slangen fungerer uten å sette smak, krympe og sprekke eller på annen måte stelle til f..nskap ombord.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Her er et annet alternativ. Har selv kjøpt dette til vannvarmeanlegget i båten:

SPEEDFIT PLASTRØR

Art.nummer: 5419-12

 

Pris: 25,-

 

 

"Speedfit" er et raskt og sikkert system for trykkvann. Systemet inneholder et stort utvalg koblinger som gjør det svært fleksibelt. Kan også brukes til sentralvarmeanlegg. Korrosjonsfritt, passer både plast- og kobberrør, lavt varmetap, tåler 12 bar/20 grader, 6 bar/65 grader og 3 bar/92 grader.

 

BildeMaritim.no

Link to post
Share on other sites

Har hørt om det å bruke rør, men hva med vibrasjoner? vil det ikke bli store belastninger ifb. kuplingene med derpå lekkasje?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har sjøl brukt denne " Tess slangen" blå utvendig og kvit inni. Denne heter meierislange, tåler varme, er næringsmiddelgodkjent så man slipper gummismak av vatnet og tåler vibrasjoner og slag uten å sprekke. Denne anbefaler eg til alt av vatn ombord i båten. :confused:

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Konfererte med TESS for etpar år siden om problemstillingen.

 

Verken den klare armerte slangen eller den sorte radiatorslangen er konstruert for kombinasjonen trykk/temperatur var svaret jeg fikk. Mange båtfabrikanter bruker det, men det holder bare et begrenset antall år. (ps . jeg hadde tre lekkasjer samme år på en 15 år gml Nidelv).

 

Endte opp med en relativt kostbar slange fra TESS - antakelig denne meierislangen som omtales.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Har begge deler jeg og ikke spør hvorfor da det var slik i båten da jeg kjøpte den .rød utvendig og svart inni til varmtvannet og den klare armerte til kaldtvann .Første oppfylling på våren blir tanken fylt opp med ei flaske salmiakk (trur det er det og ikke klorin uffameg husker ikke nu ) og full tank , tømmer og gjør dette et par ganger og vannet smaker helt ok (175 liter's tank ) . Blir drikki rett fra krana til saft og kaffe osv . Og ingen som klager . Men som andre sier her , så trur jeg at det skal issoleres i vinter da slangene er ca 2,5 - 3 meter , da holder det jo som sagt bedre på varmen også blir det helt mørkt inne alle i slangene .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Konfererte med TESS for etpar år siden om problemstillingen.

Verken den klare armerte slangen eller den sorte radiatorslangen er konstruert for kombinasjonen trykk/temperatur var svaret jeg fikk.

Med all respekt, dette er tull.

Mulig dette gjelder Tess sine slanger og får stå for deres regning, for å få selge sin rådyre meieri og fjøs slange.

Men den svarte kjølevanns slangen jeg brukte er armert, næringsmiddelgodkjent, slipper ikke inn lys dvs. slipper algevekst, rina godkjent, tåler 10 bar arbeidstrykk ved 100 grader, maxtrykk 40 bar peak. Trykkvannspumper i båt ligger på 2-3 bar.

Importeres bl.a av båtutstyreren.no se side 2.18.

Mitt valg var klart, så får heller Ingar stelle med brunalgene sine i mørket. :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

I sist båt la jeg inn en termostatblander rett etter vv-berederen. Da kunne jeg regulere varmtvannet mellom 35-60m grader slik at en ikke ble skoldet og jeg kunne bruke vanlige hvite/klare armerte slanger uten lekkasjeproblemer.Fram til blandeventilern benyttet jeg tidligere nevnte meirerislange. se http://www.clasohlson.no/ artikkel nr. 35-1292

Link to post
Share on other sites

den svarte kjølevanns slangen jeg brukte er armert, næringsmiddelgodkjent

Vel den er sikkert fin, men jeg trodde nå ikke at varmeapparatslanger til vanlig var godkjent til næringsmidler.

 

Imidlertid synes jeg ideen med blanderen var god. Vannet rett fra tanken er for varmt til normalt bruk.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...