Jump to content

Er "saltvannsregn" over en Mercruiser 1.7 diesel 120 hp skadelig?

Sønningdalsund

Recommended Posts

Spørsmålet gjelder motor som har vært utsatt for saltvannregn/spray (Den har ikke vært under vann)

Har Askeladden Beetle som jeg kjøpte men det viste seg at det var sprekk i intercooler til turbo slik at motorrommet ble fylt med vann opp til nederst på motoren (dvs. opp på svinghjulet på det nederste beltet)  før jeg fikk pumpet det ut. Forrige eier skal utbedre disse skadene da det skyldtes frostskade over vinteren/isdannelse. 

Det som skjedde:  Mercruiser 1.7 diesel 120 hp fikk altså frost sprekk i "intercooler lokk" og kjølevannet (saltvann) fylte seg opp til der starteren er. Beltene til dynamo og annet slynget saltvann rundt i hele motorrommet med medfølgende saltvannsregn over motoren før det ble oppdaget. Starter er byttet og "lokket" for intercoolern blir byttet om en uke eller så. 

Spørsmål:

Det jeg lurer på er hvilke andre problemer jeg sannsynligvis kan forvente med denne motoren nå fremover gitt at den har vært utsatt for et slikt "saltvannsregn"? Er det sannsynlig at også andre deler på motoren har tatt skade av "saltvannsregnet"?

Tenker også på det elektriske i motorrommet. Er det noe av det elektriske/koblinger/dynamo som sannsynligvis kan ha tatt noe skade av slikt "saltvannsregn"? 

Den bør i alle fall få seg en skikkelig vask før rusten får feste seg. Du kan også få problemer med elektriske kontakter over tid, men mye kan avverges med vask og marinespray....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sjekk om starter har vært under vann, det er ikke heldig. Dynamo overlever gjerne ei stund etterpå, men kan fort begynne å tulle med lading etter noen måneder. 
Ellers ville jeg tatt av belg på drev for å sjekke at ikke vannet har kommet inn i svinghjulskåpa og videre langs akslingen og ut i knute og drev. Det har jeg opplevd selv (da på Volvomotor og -drev), oppdaget det ikke før på slutten av sesongen da det ble ulyder. Da måtte knute og tettinger skiftes, pluss lagre, trykkplate og pakninger i svinghjulskåpa, altså motor ut.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Oljetrykksgiver og bryter for oljetrykkslampe samt turtall giver og signal-omformer sitter langt nede på blokken. Deler 21 - 24 her: CYLINDER BLOCK - 1998 Stern Drive 1.7L [DTI] 4V71222ND | Crowley Marine

Sitter også hovedsikring (50A) på braketten der kabler for gear og gass er festet. Vet ikke hva denne tåler av fuktighet.

Dynamo bør få litt ekstra oppmerksomhet da denne henger lavt på motoren.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden:

Sjekk om starter har vært under vann, det er ikke heldig. Dynamo overlever gjerne ei stund etterpå, men kan fort begynne å tulle med lading etter noen måneder. 
Ellers ville jeg tatt av belg på drev for å sjekke at ikke vannet har kommet inn i svinghjulskåpa og videre langs akslingen og ut i knute og drev. Det har jeg opplevd selv (da på Volvomotor og -drev), oppdaget det ikke før på slutten av sesongen da det ble ulyder. Da måtte knute og tettinger skiftes, pluss lagre, trykkplate og pakninger i svinghjulskåpa, altså motor ut.

Her var det mye ukjent fo meg. Kan vannet virkelig komme inn i svinghjulskåpa på en slik motor som dette? PS! Jeg har jo ingen anelse om hva svinghjulskåpa er for noe.. knute? Når man tar av belgen hvordan ser man at det er vann der, Er det olje der som blir hvit eller er det fritt vann?

Redigert av Sønningdalsund (see edit history)
Jens_P skrev for 4 timer siden:

Oljetrykksgiver og bryter for oljetrykkslampe samt turtall giver og signal-omformer sitter langt nede på blokken. Deler 21 - 24 her: CYLINDER BLOCK - 1998 Stern Drive 1.7L [DTI] 4V71222ND | Crowley Marine

Sitter også hovedsikring (50A) på braketten der kabler for gear og gass er festet. Vet ikke hva denne tåler av fuktighet.

Dynamo bør få litt ekstra oppmerksomhet da denne henger lavt på motoren.

OK greit å vite at "oljetrykkslampe samt turtall giver og signal-omformer sitter langt nede på blokken". Håper da endelig at disse ikke svikter pga dette.

Ja har selv tenkt at Dynamo'en nok er veldig utsatt i tilfeller som dette. Blir jo bare dumt hvis den rykker innen kort tid etter den har vært på værksted.

index skrev for 8 timer siden:

Den bør i alle fall få seg en skikkelig vask før rusten får feste seg. Du kan også få problemer med elektriske kontakter over tid, men mye kan avverges med vask og marinespray....

Det toget er nok gått alt. Nå har det gått to uker uten at jeg har hatt tilgang til motoren. Er nok bare ønsketenkning at  de som fikser intercoolerlokk og bytter starter for forrige eier har tatt seg tid til å vaske motoren og bruke marinespray....

Sønningdalsund skrev for 11 timer siden:

Her var det mye ukjent fo meg. Kan vannet virkelig komme inn i svinghjulskåpa på en slik motor som dette? PS! Jeg har jo ingen anelse om hva svinghjulskåpa er for noe.. knute? Når man tar av belgen hvordan ser man at det er vann der, Er det olje der som blir hvit eller er det fritt vann?

Understreker at min erfaring er fra Volvo Penta diesel, så kan hende dette ikke er mulig på din motor. Svinghjulskåpa eller svinghjulshuset er den bakerste delen av motoren som kobler veivaksling/blokk til girkasse/drev. Her er det gjerne noe ventilasjon som vannet kan finne veien inn dersom det spruter ei stund eller står høyt nok.

0C4479BB-EC12-4C81-9F4E-E9C340243FD8.jpeg.9d26f8d94ee02b58a9b40551ce806518.jpeg

Vann i belgen er normalt bare vann, så du ser det hvis du løsner på belgen.

Men for å få gode svar ville jeg hørt med Ravns Garage eller andre som kan akkurat din motor.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden:

Understreker at min erfaring er fra Volvo Penta diesel, så kan hende dette ikke er mulig på din motor. Svinghjulskåpa eller svinghjulshuset er den bakerste delen av motoren som kobler veivaksling/blokk til girkasse/drev. Her er det gjerne noe ventilasjon som vannet kan finne veien inn dersom det spruter ei stund eller står høyt nok.

0C4479BB-EC12-4C81-9F4E-E9C340243FD8.jpeg.9d26f8d94ee02b58a9b40551ce806518.jpeg

Vann i belgen er normalt bare vann, så du ser det hvis du løsner på belgen.

Men for å få gode svar ville jeg hørt med Ravns Garage eller andre som kan akkurat din motor.

Dette så ikke betryggende ut. Takk for gode råd.

Båten er på Lillesand Motorsenter, men tror ikke mitt ordforråd om innabordsmotorer og elektriske innretninger i båt var høvelig nok. Fikk som bla svar at "de hadde ikke sett på motoren men fikset bare det de var bedt om på den" og om skade ellers "måtte jeg bedømme selv". De har sikkert for mye å gjøre og altformange kunder med idiotspørsmål slik som meg.

• 3 uker senere...

Oppdatering:

1. Båt er på vannet og motor ser ut til å funke bra nå. Planer fint og motoren har fin og jevn lyd da. Suser avgårde.

2. Det som er byttet: Nytt "lokk" på intercooler, ny starter, ny anode på motor, nytt lager på drev + alle belger og slanger er byttet. Det er det jeg husker akkurat nå i hvert fall. + at forrige eier garanterer for dynamoen i tilfelle den svikter i løpet av de neste to årene.

Hva mer kan gå galt nå? Oljetrykksgiver og bryter for oljetrykkslampe samt turtall giver og signal-omformer virker som de har overlevd. Men jeg la merke til at turtallet var borte en stund i går men kom tilbake igjen, i dag var turtallet der hele turen. Viseren  for oljetrykket fyker litt frem og tilbake mellom 50 og 100 underveis, 100 ved høye turtall men er som regel rundt 50 ved start/tomgang.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...