Jump to content

Sitte i hengestol ved inngangsluka, beskyttet av sprayhood, og seile båten derfra?


krevlorneswath

Recommended Posts

Jeg har en slik dag hvor idéene bare fløder jeg finner løsninger på alt, så må bare dele med meg av litt av det før dagen er slut. Jeg er jo helt fersk med selve seilinga så kanskje det ikke er praktisk, men det føles smart!

 

Har sett på mange videoer av svære seilbåter i det siste som skryter av at dem kan seile båten beskyttet fra vær og vind.

Jeg har raskt funnet ut at jeg liker å stå i luka på min lille Maxi 68 og se forover gjennom sprayhooden, å se bak, til sidene, og å bare stå der å føle jeg har kontroll selv om jeg teknisk sett er inne i salongen.

Idag kom jeg på at jeg jo kan stå der og seile båten hvis det reiner og stormer og er ordentlig drittvær. Enkelt med autopilot, men også uten. Jeg har adgang till storseilet og genoavinsjene, og hvis jeg skaffer en lang rorkultforlenger så kan jeg også styre derfra, beskyttet fra vær og vind. Kan også ha nederste plate på plass og ha beskyttelse fra at vann kommer inn.

Så kom jeg på noe enda bedre. Hvis jeg skaffer en hengestol så kan jeg sitte i luka og ha full sikt rundt meg, styra alt derfra og i tillegg ikke behøve bruke energi på å spenne muskler å stramme emot når det er stor og uryddig sjø. Jeg bare sitter avslappet i hengestolen mens den svinger rundt og absorberer kreftene fra sjøen.

 

Skulle ikke det være noe? Noen som har prøvd?

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Lazyjack said:

Vet ikke hvordan båten din er rigget mhp. skjøter og vinsjer men du må jo kunne nå og betjene skjøtene til både storseil og forseil fra der du har tenkt å sitte/henge. 


Holder på å lærer alle seiltermer på svensk, norsk, og engelsk samtidig, så det blir litt forvirring innimellom. Regner med at skjøter er sheets/skot?

Storskjøten er rett der ved inngangsluka, og jeg kan strekke ut armen og nå begge genoeavinsjene uten å flytte meg. Cleatsen hvor jeg knytter fast forseilskjøtene er litt for langt bak for å nå sittendes i luka, men man kan sikkert montere noe litt nærmere der man sitter som fyller den funksjonen.

En lang, justerbar rorkultforlenger så er man der, er man ikke? Hva mer kan man tenkes trenge? Må jo ikke kunne gjøre absolutt alt, men de fleste base-tingene som gjør at man kan holde seg tørr og beskyttet i luka når det er ordentlig uvær.


Hva synes du om konseptet med hengestol? Jeg ble veldig begeistret for det når idéen plutselig ploppet opp i hodet mitt igår. Føles som det både kunne være komfortabelt og energibesparende.

 

 

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev 1 time siden:

En lang, justerbar rorkultforlenger så er man der, er man ikke? Hva mer kan man tenkes trenge?

Du kan sitte i luka når autopiloten styrer. Rorkultforlengeren vil vel komme i konflikt med storseilskjøtet. Newtons lov om kraft og motkraft gjelder, så når du drar i noe / skyver i noe, skyver / drar du samtidig deg selv andre veien, du trenger mot-hold.

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Code0 said:

Du kan sitte i luka når autopiloten styrer. Rorkultforlengeren vil vel komme i konflikt med storseilskjøtet. Newtons lov om kraft og motkraft gjelder, så når du drar i noe / skyver i noe, skyver / drar du samtidig deg selv andre veien, du trenger mot-hold.

 

Ja, det er nok mest ment å brukes med autopilot. Tenkte bare at det kunne sikkert gjøres med rorkultforlenger og på noen måte.

Trur det blir en Pelagic med fjernkontroll for min del når jeg synes jeg har råd med det. Fjernkontrollene til en ST2000 er så sykt overprisede så det blir nesten samme pris som en Pelagic, selv om Pelagicen virker mye mye bedre på alle måter.

 

Når man skal dra i noe kan man alltid støtte seg med beina litt. Tanken er at man kan sitte å slappe å dingle i stolen å spare energi men være beskyttet fra elementene og samtidig ha konstant overvåking rundt seg

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har plassert plotter og autopilot slik at jeg kan sitte eller stå i luka. Da står plotteren tørt og i skygge.  Jeg har forsåvidt vinsjer der også, men jeg pleier å reise meg for å trimme seil.  Det er jo greit å se seilene også. Uansett tror jeg det er greit å arrangere sitteplassen slik at en kan komme seg raskt ut i cockpit. 

Link to post
Share on other sites

Du har så mange idéer at du må begynne å følge Sven Yrvind på YT. Han er et unikum av idéer og løsninger.  Er du riktig heldig kan du både se ham på scenen og snakke med ham etterpå. Sist jeg snakket med ham var i Göteborg i år. 

Ikke alle idéer like smarte, men noen viser seg å være geniale.  

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, J-Å said:

Jeg har plassert plotter og autopilot slik at jeg kan sitte eller stå i luka. Da står plotteren tørt og i skygge.  Jeg har forsåvidt vinsjer der også, men jeg pleier å reise meg for å trimme seil.  Det er jo greit å se seilene også. Uansett tror jeg det er greit å arrangere sitteplassen slik at en kan komme seg raskt ut i cockpit. 

 

Nice! Min plotter er montert slik at jeg ikke ser den veldig godt hvis jeg sitter sånn som tenkt i luka. Men den lager wi-fi nettverk som jeg kan koble iPaden til og da får jeg kartet fra plotteren på iPaden og ser bedre siden jeg får mye større skjerm.

 

Tanken med hengestolen er altså at jeg har øynene på samme høyde som når jeg står opp, så da har jeg perfekt sikt.

 

Autopiloten vil jeg ha langt bak så jeg ikke mister plass i cockpiten når den styrer, men jeg kommer ha fjernkontroll så da funker det fint i luka og.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, olews said:

Du har så mange idéer at du må begynne å følge Sven Yrvind på YT. Han er et unikum av idéer og løsninger.  Er du riktig heldig kan du både se ham på scenen og snakke med ham etterpå. Sist jeg snakket med ham var i Göteborg i år. 

Ikke alle idéer like smarte, men noen viser seg å være geniale.  

Yrvind er fin han ja! Vi har mange lignende idéer om mange forskjellige ting, også ikke direkte seilrelaterte. Blir vel sånn når man ikke setter mye verdi i status quo uten oftest velger å gå dypere og se bak forhenget.

Den mini-sextanten han fant opp virker rimelig genial!

Link to post
Share on other sites

Den sprayhoodløsningen var intressant ja, men kan hende det blir litt for innstengt for seiling.

Det å sitte i luka å chille er jo for de gangene når man virkelig ikke vil sitte ute i stormen. Når man er lei. Da trur jeg det er gull verdt. Men normalt liker jeg jo den åpne følelsen i cockpit og vil ikke ha targabøyle av den grunnen, så man kan ha den åpne følelsen og adgang til sola når man vil. Men bra å ha alternativ for skiftende vær og humør.

 

Noe som dette kunne passe. Dette er vel en ganske typisk Brasiliansk hengestol. Blir jo ikke å bruke stanga og det ovenfor, uten man får lage noe feste på begge sider av luka og henge opp stolen så øynene kommer på samme høyde som når man står.

Jeg trur dette kan øke sikkerheten ved slike tilfeller når det er en del trafikk og man burde passe på hele tiden, istedenfor å sitte nede i salongen og bare kikke opp med jevne mellomrom.

 

14450D89-4421-453C-84CD-EC3F3F7AB03C.jpeg.8c04d03cc9ca68ba4658358ae8e7987f.jpeg

Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev 21 minutter siden:

for de gangene når man virkelig ikke vil sitte ute i stormen

Når her jeg ikke noe greie på seiling, men hvis du med stormen mener virkelig storm, så er vel ikke en 22 fots båt det du bør være ute på sjøen med i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, Olevine said:

Når her jeg ikke noe greie på seiling, men hvis du med stormen mener virkelig storm, så er vel ikke en 22 fots båt det du bør være ute på sjøen med i det hele tatt.


Mente vel mer ordentlig ufyselig vær denne gangen. Helst skal man jo prøve å unngå storm men hvis jeg skulle havne i en skulle jeg føle meg mye tryggere enn mange andre båter, ihvertfall etter at jeg har gådd gjennom riggen og sjekka alt. En Maxi 68 tåler og liker seg i MYE vind. Det er en av grunnene til at jeg valgte den.

Link to post
Share on other sites

Sitter stort sett alltid der når det er dårlig vær - er neppe en «ordentlig» seiler, men jeg trives best med komfort! ;)

 

Så det går fint an, i alle fall med autopilot - vi har skaffet oss fjernkontroll til den på grunn av det. 
 

Hengestol har jeg ikke tenkt på, men synes det var en veldig god ide - kanskje noe vi må kjøpe. I alle fall aktuelt når man går for motor. 

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 7 timer siden:

Når her jeg ikke noe greie på seiling, men hvis du med stormen mener virkelig storm, så er vel ikke en 22 fots båt det du bør være ute på sjøen med i det hele tatt.

Tja, les om Mini Transat 650: https://en.wikipedia.org/wiki/Mini_Transat_6.50 solo regatta over atlanteren med 21 fots båter, eller Szymon Kuczynski som seilte sin 20 fots båt non-stop jorden rundt via sørishavet :wink:  https://www.cruisingworld.com/polish-sailor-sets-new-record/

Link to post
Share on other sites

Enig. TS har en god sjøbåt. Generelt gjelder det samme for godt vedlikeholdte båter som for fly: De tåler mye mer enn menneskene om bord. 
 

Å seile i drittvær går an. Det er når noe uventet oppstår at uværet straffer som mest. Feks vil det i slikt vær for alle praktiske formål være umulig å komme opp i båten igjen om man seiler single-handed. 
 

Derfor bør man være forsiktig å ligge i havn når det blir uvær. Selv om man aksepterer risikoen for en selv, så er det andre som må ut å lete etter deg om noe skjer. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

krevlorneswath skrev for 11 timer siden:

Det å sitte i luka å chille er jo for de gangene når man virkelig ikke vil sitte ute i stormen. Når man er lei. Da trur jeg det er gull verdt.

Med mindre du går for en veldig avansert autopilot, tror jeg nok du må ut og ta fatt i rorkulten når det frisker på. Og luken bør stenges.

 

Båten tåler mye, men litt vått blir det, spesielt på beina. Jeg har seilt mye med Maxi 77, som ligner på Maxi 68. En av ulempene er at cockpiten er veldig bred, og går nesten ut til skutesiden. Det gjør at når båten krenges ned, så blir det mye sjøvann i cockpit. Og siden hekken er lukket, må det renne ut to små "badekarsluk". 

Redigert av J-Å (see edit history)
Link to post
Share on other sites

41 minutes ago, larshans1 said:

Se 8 minutter ut i denne episoden av Sailing Uma

 


Hah! Great minds think alike!

Elsker hvor barnslig glad hun er og. Det er akkuratt sånn jeg forestiller meg det er med hengestol i luka. Barnslig glede er den beste. Takk for at du delte!

 

Jeg får fikse så iPaden henger ned fra kanten på luka så den ikke ødelgger sikten siden jeg har mindre båt, men ellers tenker vi likt.


Blir vel nok Navionics for min del etterhvert. Fikk med ny Garmin plotter med båten och bluechart G3 kart for Oslo Haugesund Skagerrak, men etter å ha sett hvor dyrt det er med kart så blir det nok ikke å kjøpe flere trur jeg.

I mellomtiden får jag opp kartene fra plotteren med activecaptain på iPaden så det burde funke fint mens jeg holder meg rundt her.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hengestol i seg selv er faktisk ingen dårlig ide, ser for meg fler bruksområder og kan være jeg skaffer en. Men å henge den i inngangen til salongen for å beskytte seg mot dårlig vær er jeg mere skeptisk til. Ser for meg potensielt mye bal med å komme inn å ut av dette opplegget, især når verden legger seg på skrå, og i en maxi68 så er det absolutt en nødvendighet å være kjapp på å reagere på omgivelsene når det frisker til. Med vindror kan jeg se et visst potensiale, men autopiloten (en raymarine tillerpilot det er snakk om her sant?) styrer ikke tilfredsstillende i forholdsvis friske forhold. Det å skulle håndstyre i denne posisjonen tror jeg bare blir tullball, for ikke bare tror jeg det blir ubekvemt, men du er nødt til å forholde deg til seilene og ha et aktivt øye på dem.

lange passasjer med motor, autopilot, vindstille og regn, ja da er jeg med!

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, seilfred said:

Hengestol i seg selv er faktisk ingen dårlig ide, ser for meg fler bruksområder og kan være jeg skaffer en. Men å henge den i inngangen til salongen for å beskytte seg mot dårlig vær er jeg mere skeptisk til. Ser for meg potensielt mye bal med å komme inn å ut av dette opplegget, især når verden legger seg på skrå, og i en maxi68 så er det absolutt en nødvendighet å være kjapp på å reagere på omgivelsene når det frisker til. Med vindror kan jeg se et visst potensiale, men autopiloten (en raymarine tillerpilot det er snakk om her sant?) styrer ikke tilfredsstillende i forholdsvis friske forhold. Det å skulle håndstyre i denne posisjonen tror jeg bare blir tullball, for ikke bare tror jeg det blir ubekvemt, men du er nødt til å forholde deg til seilene og ha et aktivt øye på dem.

lange passasjer med motor, autopilot, vindstille og regn, ja da er jeg med!

 

Man må jo se til så man får gjort det man trenger og klarer å røre seg bra nok når man installerer den bare. Blir nok fint. Jeg er en ganske smidig person og klatrer, så trur ikke det blir noesomhelst problem.

 

Så på ST1000/ST2000 først som alle andre, men dem virker for dårlige. Gammel teknikk, og går i stykker hele tiden.

For ikke veldig mye mer penger kan man få en Pelagic isteden og få ordentlig 9 axis gyro og mye bedre holdbarhet. 950 dollar for en slik og bare 100 dollar for fjernkontroll.

https://pelagicautopilot.com/collections/front-page/products/pelagic-autopilot-system-with-tiller-actuator

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, J-Å said:

Med mindre du går for en veldig avansert autopilot, tror jeg nok du må ut og ta fatt i rorkulten når det frisker på. Og luken bør stenges.

 

Båten tåler mye, men litt vått blir det, spesielt på beina. Jeg har seilt mye med Maxi 77, som ligner på Maxi 68. En av ulempene er at cockpiten er veldig bred, og går nesten ut til skutesiden. Det gjør at når båten krenges ned, så blir det mye sjøvann i cockpit. Og siden hekken er lukket, må det renne ut to små "badekarsluk". 

 

Siden jeg har lyst på en Pelagic så ser det ut som det blir en avansert.

 

Går å ha den nederste plata på plass mens jeg sitter i hengestolen så det burde jo hjelpe litt?

Men ja, jeg må se på hvordan jeg får mer  ann ut av cockpit før jeg drar ut på lengere seilaser. Ser ut som jeg bare har 1 liten badekarsluk?

 

20230430_143304.jpg.034c116a092d866dbeff9547a158f3a9.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...