Jump to content

Sitte i hengestol ved inngangsluka, beskyttet av sprayhood, og seile båten derfra?


krevlorneswath

Recommended Posts

krevlorneswath skrev 1 time siden:

 

Man må jo se til så man får gjort det man trenger og klarer å røre seg bra nok når man installerer den bare. Blir nok fint. Jeg er en ganske smidig person og klatrer, så trur ikke det blir noesomhelst problem.

 

Så på ST1000/ST2000 først som alle andre, men dem virker for dårlige. Gammel teknikk, og går i stykker hele tiden.

For ikke veldig mye mer penger kan man få en Pelagic isteden og få ordentlig 9 axis gyro og mye bedre holdbarhet. 950 dollar for en slik og bare 100 dollar for fjernkontroll.

https://pelagicautopilot.com/collections/front-page/products/pelagic-autopilot-system-with-tiller-actuator

Time will show😊. Jeg synes jeg har seilt nok til at jeg kan påberope meg påstanden at alt blir en god del mere besværlig under krengning med vind, sjøsprøyt og bølger. Men(!), jeg er ikke her for å ta livsgleden ut av en kreativ prosess… Gleder meg til å se resultatet.

 

når det kommer til autopilot, så er problemet gjerne det at de ikke reagerer hurtig og forutseende nok på små kursforandringer forårsaket av sjø eller vindkast. Dette blir enda mere følsomt på mindre båter. I litt bølger på f. eks kryss, så skjer det lett at båten trekker opp i lo enten i en bølgedal eller i et vindkast, og vips så har du vinden inn på motsatt side av genuaen, og så starter trøbbelet. 

For ikke å snakke om medvind og ufrivillig jibb. Meget lett hendt i litt sjø..

 

Pelagic’en virker god, og jeg vurderte den selv, men jeg ville senket forventningene ift å kunne seile i all slags vær med den.  Kan også nevne at jeg endte opp simrad tp32, som virker langt mere robust enn raymarine sine, har større kraft, og i tilleg snakker med kartplotteren min sitt nmea2000-nettverk via en enkel adapter. Utrolig kjekt…

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, seilfred said:

Time will show😊. Jeg synes jeg har seilt nok til at jeg kan påberope meg påstanden at alt blir en god del mere besværlig under krengning med vind, sjøsprøyt og bølger. Men(!), jeg er ikke her for å ta livsgleden ut av en kreativ prosess… Gleder meg til å se resultatet.

 

når det kommer til autopilot, så er problemet gjerne det at de ikke reagerer hurtig og forutseende nok på små kursforandringer forårsaket av sjø eller vindkast. Dette blir enda mere følsomt på mindre båter. I litt bølger på f. eks kryss, så skjer det lett at båten trekker opp i lo enten i en bølgedal eller i et vindkast, og vips så har du vinden inn på motsatt side av genuaen, og så starter trøbbelet. 

For ikke å snakke om medvind og ufrivillig jibb. Meget lett hendt i litt sjø..

 

Pelagic’en virker god, og jeg vurderte den selv, men jeg ville senket forventningene ift å kunne seile i all slags vær med den.  Kan også nevne at jeg endte opp simrad tp32, som virker langt mere robust enn raymarine sine, har større kraft, og i tilleg snakker med kartplotteren min sitt nmea2000-nettverk via en enkel adapter. Utrolig kjekt…

 

Jada, det blir sikkert nok av utfordringer, men dem er til for å løses.

Sjøsprøyt og krengning er jo noe av det som denne setupen er ment til å beskytte fra/gjøre mer komfortabelt.

 

Fint at du er godt fornøyd med Simraden. Jeg syntes den og Raymarine sine modeller var veldig like I spesifikasjonene?

 

 

Link to post
Share on other sites

Kom på at det var tp 22 jeg så på, ikke 32. 22 var veldig lik ST2000+. Etter at jeg fant ut om Pelagic og så prisen på den så falt alt annet fra. Vil ha en moderne autopilot med 9 axis gyro men tenkte det var litt for dyrt først. Men siden jeg ikke skal ha vindror så er det verdt å satse på autopiloten. Men først skal jeg styre selv og bli godt kjent med båten på korte turer.

Link to post
Share on other sites

seilfred skrev for 7 timer siden:

når det kommer til autopilot, så er problemet gjerne det at de ikke reagerer hurtig og forutseende nok på små kursforandringer forårsaket av sjø eller vindkast. Dette blir enda mere følsomt på mindre båter. I litt bølger på f. eks kryss, så skjer det lett at båten trekker opp i lo enten i en bølgedal eller i et vindkast, og vips så har du vinden inn på motsatt side av genuaen, og så starter trøbbelet. 

For ikke å snakke om medvind og ufrivillig jibb. Meget lett hendt i litt sjø..

Innser at det er forskjell på autopiloter og som du sier er større båter kanskje mindre utsatt for dette, men jeg tror du er for skeptisk.
Havelle har Type linear 2 fra Raymarine med en kloss av en datamaskin og noe kompassgreier og en Axiom plotter. Vi har aldri opplevd det du peker på. Seilt i 20 m/s og 3-5 meter bølger og autopiloten har styrt trygt og uten feil i et halvt døgn uten input fra oss.

For en relativt ung og dynamisk fyr som (jeg tipper at) TS er tror jeg det heller ikke er noe problem å hoppe ut av kurven om det skulle være nødvendig. 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Steihy said:

Oi. Vet du om det finnes billigkopi til rattpiloten, EV-100?

Dette er ikke en fjernkontroll til raymarine. Dette er en veldig enkel radiofjernkontroll som kan fjernstyre 4 stk. rele som du kan koble på baksiden av knappene på autopiloten. Så lenge det er knapper på autopiloten din og det er fysisk plass inni autopiloten din så bør det fungere. må bare loddes på de samme polene som knappene er festet til.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 10 timer siden:

Havelle har Type linear 2 fra Raymarine med en kloss av en datamaskin og noe kompassgreier og en Axiom plotter

Jamen det er faktisk litt noe annet. Maxi 68 har utenpåliggende ror (som jeg selv) og er sånn sett dømt til å bruke en tillerpilot.  De lineære drevene (som er det jeg forstår du har) er nærmere rorstammen, og gir litt raskere utslag samtidig som de er veldig mye kraftigere enn en tillerpilot. Pelagic er riktignok kraftigere enn de fleste tillerpiloter.  Men det å reagere hurtig nok og preventivt nok på små båter er en utfordring mener jeg. 
Men igjen, jeg skal ikke være en gledesdreper, det er ikke min rolle her. 
Jeg kan bare si at da jeg seilte spekkhugger (24 fot), så oppga jeg egentlig ganske fort å seile med min daværende raymarine av ovennevnte grunner..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, seilfred said:

Jamen det er faktisk litt noe annet. Maxi 68 har utenpåliggende ror (som jeg selv) og er sånn sett dømt til å bruke en tillerpilot.  De lineære drevene (som er det jeg forstår du har) er nærmere rorstammen, og gir litt raskere utslag samtidig som de er veldig mye kraftigere enn en tillerpilot. Pelagic er riktignok kraftigere enn de fleste tillerpiloter.  Men det å reagere hurtig nok og preventivt nok på små båter er en utfordring mener jeg. 
Men igjen, jeg skal ikke være en gledesdreper, det er ikke min rolle her. 
Jeg kan bare si at da jeg seilte spekkhugger (24 fot), så oppga jeg egentlig ganske fort å seile med min daværende raymarine av ovennevnte grunner..

Hvilken Raymarine var det? ST2000 er mye raskere enn ST1000, for eksempel.

Jeg liker Pelagicen fordi kontrollenheten og således kompassen kan plasseres hvor det er minst magnetisk forstyrrelse, pluss at jeg vil ha alle de fordelene som ordentlig 9 axis gyro gir. Har ikke dykt så veldig dypt i den enda siden det ikke er aktuelt med en gang, men den virker veldig lovende.

Og fjernkontroll må jeg jo ha så jeg kan kose meg i hengestolen :)

 

Link to post
Share on other sites

Pelagicen har jeg bare lest om, så jeg har ingen praktisk erfaring. Men den virker jo som det kraftigste og på mange måter beste alternativet til rorkult. Det springende punktet for meg var at jeg ville ha noe som enkelt kunne kobles opp mot kartplotter. Da ble simraden det beste alternativet. Men jeg har et litt annet bruksmønster, for jeg bruker egentlig bare autopilot med motor, f.eks lange passasjer på finværsdager uten vind. Da er det genialt å styre etter gps-kurs… 

Hvis jeg seiler i nogenlunde vind (ca 5 s/m eller oppover) så er det vindroret som gjelder. Både fordi jeg ikke heeeelt stoler på autopiloten, men også fordi jeg ikke gidder drenere batteriene, og fordi vindroret er det eneste alternativet som faktisk orker. Min båt er enormt tung på labben…

 

og ja, det var st2000 jeg hadde..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, seilfred said:

Pelagicen har jeg bare lest om, så jeg har ingen praktisk erfaring. Men den virker jo som det kraftigste og på mange måter beste alternativet til rorkult. Det springende punktet for meg var at jeg ville ha noe som enkelt kunne kobles opp mot kartplotter. Da ble simraden det beste alternativet. Men jeg har et litt annet bruksmønster, for jeg bruker egentlig bare autopilot med motor, f.eks lange passasjer på finværsdager uten vind. Da er det genialt å styre etter gps-kurs… 

Hvis jeg seiler i nogenlunde vind (ca 5 s/m eller oppover) så er det vindroret som gjelder. Både fordi jeg ikke heeeelt stoler på autopiloten, men også fordi jeg ikke gidder drenere batteriene, og fordi vindroret er det eneste alternativet som faktisk orker. Min båt er enormt tung på labben…

 

og ja, det var st2000 jeg hadde..

Ok!

Men hva er det som gjør at Simraden er enklere å koble til plotter?

Såvidt jeg ser kan alle de autopilotene vi har snakket om bruke NMEA0183, og NMEA2000 med en adapter?

Siden jeg vil at min båt skal være elbåt i tillegg til seilbåt så skal jeg og koble plotteren til autopiloten, men har en Garmin plotter med både NMEA0183 og NMEA2000 så det burde vel være ganske smertefritt? Har ikke gått i dybden på det enda.

Jeg kommer jo ha så mye solpanel så strøm ikke kommer være et problem, og jeg går inn for at autopiloten skal gjøre alt, altså ikke noe vindror.

 

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan se kan Pelagic kun motta vinddata over NMEA0183. Du kan trolig ikke styre den fra en Garmin plotter. Det ser heller ikke ut til at den kan følge en rute som er satt opp på plotteren. 

 

Det er fullt mulig å bruke fastmonterte autopiloter selv om en har utvendig ror og rorkult. Mini-Transat båtene har jo det. Mange av dem bruker NKE hydraulisk aktuator, mens endel bruker roterende  Jefa drives. Begge disse kan stå ute på dekk. 

Link to post
Share on other sites

Simnet, som er simrads nettverk ER i prinsipp nmea2000, men med andre koblinger såvidt jeg forstår. Dermed behøves bare en adapter til 200 kr.  (Jeg har også garmin plotter)

Jeg har i forveien et nmea2000 nettverk satt opp, og dermed var det praktisk. Ellers ville jeg skulle bruke en nmea2000-nmea0183 oversetter. Det er ikke alltid at det fungerer helt problemfritt…

nmea0183 direkte i plotteren vil sikkert funke. Der er imidlertid alltid litt begrensninger med slike kombiløsninger mellom ulike fabrikater. Autopiloten vil aldri kunne følge en autoguidance rute for eksempel.. 

 

jeg vil tro det @J-Å skriver over er korrekt, og får man til et system med fastmontert autopilot, så er jo det det aller beste. Helt ukomplisert er det dog ikke

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket med Pelagic og det stemmer, det er kun mulighet for å sende vinddata over NMEA. Han hadde heller ikke planer på  noe mer i fremtiden, siden fokuset var på offshore racing og han ville holde alt så enkelt som mulig. Det var skuffende for min del.

 

Kanskje en TP32 blir best for meg og da. Eller noe annet. Må researche litt mer.

 

Men, tilbake til hengestolen.

I det jeg prøvde ut hvor stor skjerm jeg kan projicere i båten med min pico projektor(60 tommer når jeg takmonterer og projicerer på babord sofa og vinduer) så kom jeg og på at jeg også kan bruke den sammen med hengestolen.

Da monterer jeg projektorskjermen på skottet mot forpiggen og har da adgang til 60 tommer stor plotterskjerm når jeg sitter der i hengestolen og samtidig har fri sikt forover og rundt meg. 
 

Jeg fant også billige usb drevne RGB + varmhvit led strips med bluetooth som kan kobles til app og stemmestyres. Da kan jeg ha vanlig varmhvit til hverdags og bytte til rødt lys for nattseiling.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en ST2000 på min forrige båt, og den var kun brukende i rolige vind/sjøforhold - klarte ikke å styre raskt nok mot når båten giret i litt sjø/vindkast, og det innebygde kompasset gjorde nok ikke saken bedre.
Når det gjelder input støtter den både NMEA 0183 og Seatalk.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

ST1000 fungerte fint på bidevind på min tidligere båt (også i litt vind) men på romt slør i større bølger gikk det dårligere. Dette var en veldig lett og fin båt som reagerte raskt på roret. Det beste er uten tvil en autopilot med rorvinkelgiver og en smart computer, men så koster det mye mer da...  Men det spørs hva som er bruksområdet: Hvis det er for å sitte i hengestolen i luka og styre med fjernkontrollen kan det være godt nok :-D 

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Krimart said:

ST1000 fungerte fint på bidevind på min tidligere båt (også i litt vind) men på romt slør i større bølger gikk det dårligere. Dette var en veldig lett og fin båt som reagerte raskt på roret. Det beste er uten tvil en autopilot med rorvinkelgiver og en smart computer, men så koster det mye mer da...  Men det spørs hva som er bruksområdet: Hvis det er for å sitte i hengestolen i luka og styre med fjernkontrollen kan det være godt nok :-D 

 

Å sitte i hengestolen gjør man jo når været og sjøen er som verst men det fortsatt funker å bruke autopilot, så den må være veldig god. ST1000 og ST2000 blir for dårlige. Kanskje at Simrad TP32 kan funke, men egentlig trenger jeg Pelagic. Bare ikke sikker om jeg kan leve med å ikke ha plotterkurs når jeg er elbåt. Finnes 4 forskjellige nivåer av kursendring på fjernkontrollen, så kan hende det holder.

Link to post
Share on other sites

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil ha vindror? De bruker ikke strøm, styrer bedre i vind og i tillegg har du et nødror hvis du skulle skade/miste det ordinarie. Jeg tenker nå på om du skal på langtur, langs kysten her skjønner jeg at dy\u ikke trenger det. 

Link to post
Share on other sites

38 minutes ago, Kallethekid said:

Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil ha vindror? De bruker ikke strøm, styrer bedre i vind og i tillegg har du et nødror hvis du skulle skade/miste det ordinarie. Jeg tenker nå på om du skal på langtur, langs kysten her skjønner jeg at dy\u ikke trenger det. 

Passer ikke sammen med min planlagde plassering av solpanelene. 

Tenkte at autopilotene har blitt bra nok for å ta seg av hele jobben nå, pluss at jeg kan bruke dem i lett vind og ved motorgang. Specielt elmotorcruising kommer det jo bli en del av. Dem er vel egentlig bra nok nå, men koster og veldig mye da. Men et vindror er jo og dyrt.

Kan hende jeg må opp på en Raymarine evo 100 for å få det jeg trenger, eller så en Pelagic. Trur kanskje jeg tar den kostnaden til vintern og prøver meg på litt sheet to tiller eller noe i sommer. Har så mye annet som skal kjøpes og fikses, og er uansett ikke i en situasjon som åpner for lange turer i sommer. Må jobbe, spare, utruste, og bli kjent med alt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...