Karljoh Startet 30.April.2023 Del på Facebook Startet 30.April.2023 Fant ut jeg måtte bytte gas kabel siden spaken var altfor hard. Når jeg gjorde det så jeg en del rust å misfarge. Noe jeg burde være veldig bekymret for her? :/ Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 1.Mai.2023 Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 Sjekk av impeller, ser ut til å være en stund siden. En god vask så du kan du etterpå sjekke for lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Karljoh Svart 1.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 Takk😄Det er der impeller sitter? Da skal jeg åpne og bytte den. Noe anbefalt vaskemiddel får å få dette bort? Sitér dette innlegget Link to post
joern-eo Svart 1.Mai.2023 Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 Sett deg ned med instruksjonsboka til motoren (eller finn den på nettet) slik at du finner og kjenner igjen alle de ulike delene. Finn ut hvilket vedlikehold som skal gjøres og hvordan. Gjør alt som om det aldri har blitt gjort før... Krabb rundt og gjør deg kjent i båten. Se på gjennomføringer, koblinger etc. Notèr. Ta bilder. Dokumentèr. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2023 Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 Karljoh skrev for 11 timer siden: Impelleren sitter under bronselokket som sitter med 6 skruer. Det ser ut som om du har hatt litt lekkasje fra pakningen til det lokket. Hele pumpa er i ferd med å bli grønn, og på oversiden i bildet ser det ut som om du har saltutskilling. Dette kan komme fra lokket på pumpa, fra slangen, eller begge deler. Når det ser slik ut som her ville jeg kanskje demontert hele pumpa og tatt den med hjem. Delene kan du vaske rene i oppvaskmaskinen, og deretter legge dem i en liten plastboks og fylle opp med 35% eddik. Vasken tar saltene og fett/olje, eddiken løser opp korrosjon. Men siden dette er kobberlegeringer må du ikke la det ligge for lenge, bare til det er rent. Bruk en gammel tannbørste og børst litt underveis, da merker du når eddiken har gjort jobben sin og du kommer inn på bart metall. Når alt er rent må du inspisere alle anleggsflater for pakninger og sikre at de er uskadd. Før du monterer sjekker du også innsiden av slangene som skal inn på stussene. Kjenn med en finger at det er helt glatt. At slangene er uskadd, og at det ikke ligger igjen rester av salt eller irr. Da blir det ikke tett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Karljoh Svart 1.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 Komodo skrev for 1 time siden: Impelleren sitter under bronselokket som sitter med 6 skruer. Det ser ut som om du har hatt litt lekkasje fra pakningen til det lokket. Hele pumpa er i ferd med å bli grønn, og på oversiden i bildet ser det ut som om du har saltutskilling. Dette kan komme fra lokket på pumpa, fra slangen, eller begge deler. Når det ser slik ut som her ville jeg kanskje demontert hele pumpa og tatt den med hjem. Delene kan du vaske rene i oppvaskmaskinen, og deretter legge dem i en liten plastboks og fylle opp med 35% eddik. Vasken tar saltene og fett/olje, eddiken løser opp korrosjon. Men siden dette er kobberlegeringer må du ikke la det ligge for lenge, bare til det er rent. Bruk en gammel tannbørste og børst litt underveis, da merker du når eddiken har gjort jobben sin og du kommer inn på bart metall. Når alt er rent må du inspisere alle anleggsflater for pakninger og sikre at de er uskadd. Før du monterer sjekker du også innsiden av slangene som skal inn på stussene. Kjenn med en finger at det er helt glatt. At slangene er uskadd, og at det ikke ligger igjen rester av salt eller irr. Da blir det ikke tett. Takk! Setter veldig pris på tips å triks. Er helt ny, så dette settes stor pris på 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Karljoh Svart 1.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 joern-eo skrev for 2 timer siden: Sett deg ned med instruksjonsboka til motoren (eller finn den på nettet) slik at du finner og kjenner igjen alle de ulike delene. Finn ut hvilket vedlikehold som skal gjøres og hvordan. Gjør alt som om det aldri har blitt gjort før... Krabb rundt og gjør deg kjent i båten. Se på gjennomføringer, koblinger etc. Notèr. Ta bilder. Dokumentèr. Gjort mye av det nå, hadde tenkte å bruke mindre tid på dette siden motoren ikke er så gammel. Men er nok smart ja 😅👍 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2023 Del på Facebook Svart 1.Mai.2023 Karljoh skrev 4 minutter siden: Takk! Setter veldig pris på tips å triks. Er helt ny, så dette settes stor pris på 😄 Bare hyggelig Det meste av mekkingen i en båt handler om vanlig mekanisk arbeid, ikke alltid spesielt for båt. Tenker da på viktigheten av at tetningsflater er intakt osv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.