Jump to content

Hei, helt ny. Pusser opp seilbåt jeg kjøpte for 1 uke siden


Karljoh

Recommended Posts

Sett deg ned med instruksjonsboka til motoren (eller finn den på nettet) slik at du finner og kjenner igjen alle de ulike delene. Finn ut hvilket vedlikehold som skal gjøres og hvordan. Gjør alt som om det aldri har blitt gjort før... Krabb rundt og gjør deg kjent i båten. Se på gjennomføringer, koblinger etc. Notèr. Ta bilder. Dokumentèr.

Link to post
Karljoh skrev for 11 timer siden:

 

7DFF048D-D7BD-4164-911A-6145FD7F80AB.jpeg

 

 

Impelleren sitter under bronselokket som sitter med 6 skruer. 

 

Det ser ut som om du har hatt litt lekkasje fra pakningen til det lokket. Hele pumpa er i ferd med å bli grønn, og på oversiden i bildet ser det ut som om du har saltutskilling. Dette kan komme fra lokket på pumpa, fra slangen, eller begge deler. 

 

Når det ser slik ut som her ville jeg kanskje demontert hele pumpa og tatt den med hjem. Delene kan du vaske rene i oppvaskmaskinen, og deretter legge dem i en liten plastboks og fylle opp med 35% eddik. Vasken tar saltene og fett/olje, eddiken løser opp korrosjon. Men siden dette er kobberlegeringer må du ikke la det ligge for lenge, bare til det er rent. Bruk en gammel tannbørste og børst litt underveis, da merker du når eddiken har gjort jobben sin og du kommer inn på bart metall.

 

Når alt er rent må du inspisere alle anleggsflater for pakninger og sikre at de er uskadd. Før du monterer sjekker du også innsiden av slangene som skal inn på stussene. Kjenn med en finger at det er helt glatt. At slangene er uskadd, og at det ikke ligger igjen rester av salt eller irr. Da blir det ikke tett. 

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

 

Impelleren sitter under bronselokket som sitter med 6 skruer. 

 

Det ser ut som om du har hatt litt lekkasje fra pakningen til det lokket. Hele pumpa er i ferd med å bli grønn, og på oversiden i bildet ser det ut som om du har saltutskilling. Dette kan komme fra lokket på pumpa, fra slangen, eller begge deler. 

 

Når det ser slik ut som her ville jeg kanskje demontert hele pumpa og tatt den med hjem. Delene kan du vaske rene i oppvaskmaskinen, og deretter legge dem i en liten plastboks og fylle opp med 35% eddik. Vasken tar saltene og fett/olje, eddiken løser opp korrosjon. Men siden dette er kobberlegeringer må du ikke la det ligge for lenge, bare til det er rent. Bruk en gammel tannbørste og børst litt underveis, da merker du når eddiken har gjort jobben sin og du kommer inn på bart metall.

 

Når alt er rent må du inspisere alle anleggsflater for pakninger og sikre at de er uskadd. Før du monterer sjekker du også innsiden av slangene som skal inn på stussene. Kjenn med en finger at det er helt glatt. At slangene er uskadd, og at det ikke ligger igjen rester av salt eller irr. Da blir det ikke tett. 

Takk! Setter veldig pris på tips å triks. Er helt ny, så dette settes stor pris på ?

Link to post
joern-eo skrev for 2 timer siden:

Sett deg ned med instruksjonsboka til motoren (eller finn den på nettet) slik at du finner og kjenner igjen alle de ulike delene. Finn ut hvilket vedlikehold som skal gjøres og hvordan. Gjør alt som om det aldri har blitt gjort før... Krabb rundt og gjør deg kjent i båten. Se på gjennomføringer, koblinger etc. Notèr. Ta bilder. Dokumentèr.

Gjort mye av det nå, hadde tenkte å bruke mindre tid på dette siden motoren ikke er så gammel. Men er nok smart ja ??

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...