BjørnM Startet 7.Mai.2023 Del på Facebook Startet 7.Mai.2023 På min Yanmar 8hk med saltvannskjøling (i 28 fot seilbåt) sitter en svanehals med vanninntak rett etter eksos, med vanninntaket høyere enn eksosventil. Se bilde; svart pil: eksos, blå pil: kjølevann. 12mm slange, så det kan gå litt vann her. Fra vannpumpa går vannet opp til en lufteanordning under dekket (se bilde - løsnet for å fotograferes). For meg ser det ut som denne bare består av et rør med en stuss - vann inn, en stuss - vann ut til manifold, en tynnere slange som ender i eksospotta. Jeg antar at det er for å hindre hevertvirkning på vannet fra sjøen. Dette er ingen ventil, bare rør. I tillegg går eksosslangen i en bue oppunder dekket akter i stuerom før den går ned og ut gjennom eksosstuss over vannflata. Så til spørsmålet: Er ikke dette å bestille saltvann på eksosventil, evt inn i sylinder når motor stoppes? Hva bør endres her? Eller er dette akseptabelt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mai.2023 Del på Facebook Svart 8.Mai.2023 Hvor mange tiår har løsningen vært slik? Og hvorfor mener du at det har blitt et problem nå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
StHårek Svart 8.Mai.2023 Del på Facebook Svart 8.Mai.2023 Noen år siden jeg skrudde på disse, men forholdsvis sikker på at vannet ikke går inn i eksosen der slangen kommer inn på eksosbendet. Mener det gikk i en kjølekappe rundt eksosen og først entret eksosstrømmen etter albuen. Derfor vil det ikke komme eksos i topp/sylinder. Dette fordrer jo selvsagt at eksosbendet er i orden og ikke er rustet hull i innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 8.Mai.2023 Del på Facebook Svart 8.Mai.2023 45 minutes ago, StHårek said: Noen år siden jeg skrudde på disse, men forholdsvis sikker på at vannet ikke går inn i eksosen der slangen kommer inn på eksosbendet. Mener det gikk i en kjølekappe rundt eksosen og først entret eksosstrømmen etter albuen. Derfor vil det ikke komme eksos i topp/sylinder. Dette fordrer jo selvsagt at eksosbendet er i orden og ikke er rustet hull i innvendig. Helt riktig det! Viktig å sjekke bendet av og til. Det selges bend i messing til disse motorene. Fås hos Lidingö Marin i Sverige til 2100 SEK. Røverkjøp spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.