Jump to content

Askeladden 515, droppe kalesje?

Boupa

Recommended Posts

Er eier av en Askeladden 515, og lurer på om noen har erfaring med å la båten ligge i havna uten kalesje, og i stedet trekke over stoler og instrumentbord. Båten skal kun ligge ute fra april/mai til september/oktober. Tåler en daycruiser dette på samme måte som en skjærgårdsjeep? 

Jeg er drittlei både spyling av måkedrit og knepping av kalesje før og etter tur. Det tar rett og slett bort mye av båtgleden. 

Hei, og Takk! Båten er selvlensende ja. Virker som måkene helt klart foretrekke å sitte på båter med tak og kalesje her i havna. Nabobåten er åpen og helt fri for dritt. Igår da jeg kom til båten min satt det 2 måker på taket og flyttet seg ikke før jeg sparka i brygga. 

OK! Jeg tok av kalesjen på min for godt for 10 år siden, men måkene har ikke sluttet å drite da. Noe mindre muligens. Men dritt blir det. 

Pass på at det du trekker over er solid. Jeg tredde en plastsekk over førerstolen for å holde den tørr. Dårlig ide viste det seg, måkene trodde det var en søppelsekk full av godsaker og hakket i stykker både sekk og stol allerede første dag....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Er merkelig nok ikke mye plaget med måker der jeg ligger i Molde, men jeg har lagt kalesjen i garasjen for godt og kjører kun console-trekk. Stolene tar jeg av og legger under dekk hver tur. Har fungert veldig bra og mye av båtgleden som ble borte med knepping og stuing av kalesje hver tur kom tilbake.

Dette er godt å høre, og båten har ikke vært besøkt av måker siste døgnet(hver dag, hele dagen ellers). Ser jeg muligens får en utfordring med døra til kabin i forhold til regn siden døra er delt i to for å brettes til side, men denne kan muligens skiftes ut til en hel dør.

index skrev for 6 timer siden:

Jeg tredde en plastsekk over førerstolen for å holde den tørr. Dårlig ide viste det seg, måkene trodde det var en søppelsekk full av godsaker og hakket i stykker både sekk og stol allerede første dag....

Dumme måker der borte. I Strömstad fant ugangskråkene fort ut at under plastsekken var plastlokket til kompasset. Etter et par sekker med hull, har de helt sluttet å hakke i stykker sekken min :-)

Ellers, kråker og måker, det er noen smarte skurker.

• 1 måned senere...

Foreløpig konklusjon er at å fjerne kalesjen var en meget god ide. Kun hatt besøk av måse 1 gang på 1 1/2 måned og det var en enkel sak å spyle av trekket på stolen som hadde fått ladningen. Setter en tape-bit over glippen på døra til cabinen hver gang jeg setter fra meg båten og ikke en dråpe regn har kommet inn. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...