Jump to content

Reparere skade ned til glassfiber under vannlinjen

Familiesnekke

Recommended Posts

Har kjøpt brukt glassfiberjolle som må ha blitt slept opp på land etter bruk langs plank eller noe; det har i hvert fall blitt slipespor ned til glassfiber under båten. Jeg har nå vasket og skrubbet av gammelt bunnstoff, og fått frem eksponert glassfiber.

Sporene er ca 3mm på det dypeste. Spørsmålet er hva jeg reparerer dette med? 

Gelcoat først, slipe, og så to-komp grunning, før bunnstoff?

-trenger jeg i så fall topcoat-lag med voks for at dette skal herde, eller herder det under grunning?

Trenger jeg egentlig gelcoat på dette i det hele tatt, eller holder det med grunning?

Eller må jeg starte med å sparkle opp med glassfiber-sparkel, før gelcoat?

Det viktigste her er vel å få det tett og unngå vanninntrengning?

IMG_0952.jpeg.f2e45cf78bd00238f8131912d2bbba10.jpeg

IMG_0949.jpeg.22d9a797bdc76d91b1f1059c2bed971b.jpeg

IMG_0951.jpeg.ec2293ef97afb145ac8015cafd5033c6.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Gratulerer med ny båt.

Prøv å se helheten på prosjektet.

Er vel ikke noe poeng å velge produkter fra øverste hylle her. Da kan kostnadene fly til himmels.

Er fordelaktig med glatt bunn.

Slipe rent for å avgjøre om styrken er svekket, evt forsterke.

Sparkle, prime, stoffe.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Familiesnekke skrev for 2 timer siden:

Spørsmålet er hva jeg reparerer dette med? 

Gelcoat først, slipe, og så to-komp grunning, før bunnstoff?

Ja, det er liksom prosedyren.

-trenger jeg i så fall topcoat-lag med voks for at dette skal herde, eller herder det under grunning?

Egentlig ikke. Når gelcoaten har herdet, kan du legge primeren rett på. Da får du god binding uten at du trenger å matte ned topcoaten og vaske vekk voksen.

Trenger jeg egentlig gelcoat på dette i det hele tatt, eller holder det med grunning?

Som @Karl Norge skriver, det er jo greit å vurdere hvor mye man skal legge i de enkelte prosjektene. Det går helt greit å bare droppe gelcoat/topcoat og gå rett på med grunning. Bare legg på et par ekstra strøk. Mattslip med K40 før du smører på. 

Når det siste strøket med primer er nesten herdet, men fremdeles litt klissete, smører du på et strøk hardt bunnstoff. Så legger du på et strøk med selvpolerende i en annen farge. Det harde bunnstoffet slites ikke av på samme måten som selvpolerende, og får veldig god heft i litt fuktig primer. Når det selvpolerende slites av ser du behovet for å legge på nytt i forhold til fargeendringen til det harde. 

Jeg ser ikke noe poeng i å bruke gelcoat her. Jeg ville sparklet med epoxysparkel, slipt og grunnet med et par strøk epoxygrunning. Deretter bunnstoff.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei; og takk for mange gode innspill?

Jeg valgte @Komodo sin løsning; å pusse over skadene med grovt sandpapir og så blandet jeg opp 50ml BT gelcoat, som jeg la på i et raust lag. Med nærmere ettersyn så var det jo  noen flere småskader her og der, og da ble det pussing og flikkmaling på disse også.

Gjennomføringen for drenering av tomrommet mellom skrog og innerliner så heller ikke veldig tett ut, så jeg demonterte denne og skrapte, pusset og malte her også.

-Hva heter denne gjennomføringen; kunne godt tenke meg å kjøpe en ny…?

Pusse:

IMG_1005.jpeg.107c5538553180b99f15ef0186be59f8.jpeg

Gjennomføring:

IMG_1007.jpeg.3d6fa000eda6cbc72d8854d1f6963293.jpeg

Demontert:

IMG_1008.jpeg.6c1ef51160963c3619728086fe7c494e.jpeg

På med gelcoat:

IMG_1012.jpeg.a914c9650522d9f8e0fa36a69539dc61.jpeg

Dypeste skade med gelcoat:

IMG_1009.jpeg.7401885f83dd22c58161b9895e8a06b5.jpeg

Litt flikking her og der:

IMG_1011.jpeg.73463dbe25d4cbc6aab91e4ce94004df.jpeg

Den dypeste skaden du viser bilde av, ville jeg ha spaklet/fylt opp med glassfibersparkel, og slipt, før jeg la på gelcoaten.

(Ville også ha slipt godt på forhånd, før jeg la på glassfibersparkelen).

Pluggen heter drensplugg/lenseplugg/tappeplugg.

(Forskjellige forhandlere bruker forskjellige navn i sine annonser for disse pluggene).

Redigert av Jannmar (see edit history)

IMG_1078.jpeg.88cff11bc1aa36bc7b07a8a4bf40b504.jpegKlinte på raust med BT 2-komp epoxygrunning i dag rundt 08:30, det har vært sol og varmt ca 20grC, og nå kl 22:30 er det fremdeles ganske mykt; lett å lage merke med neglen… Forsøker nå litt desperat med hårføner for å få fortgang på herdeprosessen…

Jeg blandet 100gr + 20gr på kjøkkenvekt, så det var ikke slurv med blandingsforholdet, og jeg rørte lenge og vel før jeg malte det på.

Hva gjorde jeg feil?

-smørte jeg for tykt på?

-tar det lang tid før det blir hardt?

Har akkurat brukt Biltemas epoxy grunning. Siden jeg skulle blande ganske mange runder så målte jeg vekten siden det er veldig mye enklere. Det som er oppgitt er volum-forhold. Vektforhold er 9,1:1 (og ikke 5:1). Basen er tung... (Mine blandinger var 154g:17g). Du har nok brukt litt mye herder. Vet ikke helt hva konsekvensene av det kan være.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...