Jump to content

Rustfri aksling bronse propell, bør sporkile være rustfri?

Marqies

Recommended Posts

L D skrev for 3 timer siden:

Du bør bruke en rustfri kile, men ikke av rustfritt stål. Kilen bør være av samme materiale som
aksel og propell

Rustfri, men ikke rustfritt stål? 

Samme materiale som aksel og propell?

Hvordan skal han klare å innfri de kravene der?

Redigert av Komodo (see edit history)

Propellaksler er ofte i 316 syrefast stål. Det er da den kvaliteten som bør brukes på kilen også.  Det er bedre at slike små  deler ligger for høyt enn for lavt i spennigsrekken.  På land er det vanlig å bruke 18-8 eller 304 stål. Det bør ikke brukes på en slik aksling, Heller ikke som låsesplinter f.eks.

Hulda skrev 55 minutter siden:

Man bør unngå det materialet da det er svakt med hensyn på blant annet gnidningskorrosjon som kan utvikle seg hurtig.

Hmm. Nå er jeg faktisk ikke sikker på  hvilket materiale som er i min egen propellaksel.  Jeg byttet for et par år siden, og det sto mellom West system, som spesifiserer AISI 316, og Sleipner, som har ca. samme pris, men ikke spesifiserer materiale, annet enn "syrefast stål av beste kvalitet". Jeg valgte Sleipner mer eller mindre tilfeldig, kanskje jeg fikk bedre kvalitet da?  Kile var med ihvertfall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...