Marqies Startet 14.Mai.2023 Del på Facebook Startet 14.Mai.2023 Lurer på om det blir krøll hvis en bruker spår kile av vanlig stål når aksel er rustfri og propell er antakelig bronsje, hva er vanlig, gammel snekkepropell. Bør spår kile være rustfri. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mai.2023 Del på Facebook Svart 14.Mai.2023 Ja, hvis ikke vil den ruste opp. Da har du ikke noe kile lenger... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Marqies Svart 14.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2023 Takker, bringer videre. Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 15.Mai.2023 Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 Du bør bruke en rustfri kile, men ikke av rustfritt stål. Kilen bør være av samme materiale som aksel og propell for å unngå galvanisk tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2023 Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 Gi deg nå. Vanlige rustfrie stål brukt i propellakslinger ligger nær messing/bronse i spenningsrekkene brukt i propellere. Kilen bør/må være innenfor samme potensialet som akslingen. Dette har gått problemfrit de siste 40 årene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2023 Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 (redigert) L D skrev for 3 timer siden: Du bør bruke en rustfri kile, men ikke av rustfritt stål. Kilen bør være av samme materiale som aksel og propell Rustfri, men ikke rustfritt stål? Samme materiale som aksel og propell? Hvordan skal han klare å innfri de kravene der? Redigert 15.Mai.2023 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 15.Mai.2023 Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 Propellaksler er ofte i 316 syrefast stål. Det er da den kvaliteten som bør brukes på kilen også. Det er bedre at slike små deler ligger for høyt enn for lavt i spennigsrekken. På land er det vanlig å bruke 18-8 eller 304 stål. Det bør ikke brukes på en slik aksling, Heller ikke som låsesplinter f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2023 Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 Vanlig stål for propakslinger er martensittisk stål. AISI 316 egner seg dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Mai.2023 Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 Hulda skrev 22 minutter siden: Vanlig stål for propakslinger er martensittisk stål. AISI 316 egner seg dårlig. Det er sikkert bedre, men mange leverer AISI 316. Uansett bør kilen være i samme materiale som akslingen. Ofte leveres den med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2023 Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 Man bør unngå det materialet da det er svakt med hensyn på blant annet gnidningskorrosjon som kan utvikle seg hurtig. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Mai.2023 Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 Hulda skrev 55 minutter siden: Man bør unngå det materialet da det er svakt med hensyn på blant annet gnidningskorrosjon som kan utvikle seg hurtig. Hmm. Nå er jeg faktisk ikke sikker på hvilket materiale som er i min egen propellaksel. Jeg byttet for et par år siden, og det sto mellom West system, som spesifiserer AISI 316, og Sleipner, som har ca. samme pris, men ikke spesifiserer materiale, annet enn "syrefast stål av beste kvalitet". Jeg valgte Sleipner mer eller mindre tilfeldig, kanskje jeg fikk bedre kvalitet da? Kile var med ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2023 Del på Facebook Svart 15.Mai.2023 Du fikk trolig martensittisk stål. Samme som Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.