Jump to content

Vurderer båt med Mercruiser QSD 4,2 drev. Noe jeg må være spesielt oppmerksom på?


goggen000

Recommended Posts

Det jeg kommer på i farten er:

Sjekk for olje under intercooler (kan ha blåst pakning). Sjekk turbo for slakk. Se at den ikke ryker sort før båten skal opp i plan (wastegate).

sjekk at det ikke er vibrasjoner når du legger over til styrbord og babord når motor går og båten er i litt fart.  (drivknute ledd). Sjekk at det ikke er vann/rust der svingarmen til drevet kommer inn. Sjekk oljen i reservoar til drevet og om det er dritt i bunn av tanken. Sjekk at servoen virker. 

Link to post
Komodo skrev for 4 timer siden:

Er det ikke på disse at det har knekt en del veivaksler?

 

Tror ikke det har vært noe problem etter 2006 da disse utgavene kom på markedet, med bl.a. annen type svingningsdemper.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Skulle gjerne ha hatt mere personlig erfaring, iallefall med de hvite QSD-motorene. Der tror jeg nok mange av de som eier eller har eid en slik motor kjenner dem best. Jeg har vel for det meste teoretisk kjennskap om dem :smiley:

Har sett noen tilfeller av ventilhavari. Ser det står en slik motor til salgs på finn som er overhalt etter et slikt havari ved 470 timer, med forklaring på hva som har skjedd:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=303396644

 

Interessant nok får man fortsatt kjøpt denne generasjonen motor som nye, riktignok ikke fra Mercury men stort sett samme motor fra samme fabrikk https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=283754293

Forhandleren kunne godt ha lagt på noen år vedr. hvor lenge VM Motori har produsert dieselmotorer. Det er nemlig 76 år og ikke 50 :giggle: Men stemmer at det er straks 50 år siden de introduserte hurtiggående turbodieselmotorer.

 

Min egen svarte 1998-modell hadde også et havari i 2001 (før jeg kjøpte den) på ca 400 timer, der turbo samt noen topper, foringer og stempler ble byttet. Om feilaktig utført verkstedarbeid i forbindelse med dette helt eller delvis førte til det senere veivakselbruddet i 2003 på ca 700 timer er ikke umulig, men slike brudd har jo skjedd på flere av de svarte utgavene også. Men når disse motorene funker er de svært hyggelige å ha med å gjøre :smiley: Jeg har iallefall kjøpt inn nye eksosventiler....

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...