andk Startet 18.Mai.2023 Del på Facebook Startet 18.Mai.2023 (redigert) Hei har en 90 e tec som ikke starter. Alle diagnose lysene kommer opp når hovedbryter er skrudd på og slukker slik de skal. satte ut båten idag, og da startet den fint. Kjørte den til kaia, og da startet den fint igjen. Tredje gangen jeg skulle starte den så var det vare et klikk som kom fra motoren, hverken mer eller mindre. Tilten fungerer helt fint. jeg har koblet meg forbi hovedbryteren og koblet den rett på batteriet. Koblet også batteriet på batterilader, men den meldte st batteriet var fullt. Jeg hsr prøvd å bevege på håndkontrollen for å se etter lm den ikke står i fri. Ingenting har hjulpet så langt. Noen som har en ide? Den prøver ikke å dra rundt starteren engang:) Redigert 18.Mai.2023 av andk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.Mai.2023 Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 @lang-sommerferie, har du noen tips til dette? Du er nok en av dem som kjenner best til etec. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
andk Svart 18.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 Alle tips mottas med takk👍 jeg vet ikke hvor jeg skal feilsøke lenger🤮 Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 18.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 Vedlagt film trykk på «film» Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 18.Mai.2023 Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 (redigert) Startrele eller starter, frem med en feit skrutrekker å legg her så finner du ut av det. Hvis det er startreleet så får du starta motoren og kjørt hjem nå. Hvis det er startern så prøv og slå litt på den når en eller annen vrir på nøkkelen Redigert 18.Mai.2023 av lang-sommerferie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 18.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 (redigert) Når jeg gjorde dette så gikk starteren rundt, men den gnistret slik st jeg trakk meg på å holde skruhjernet så jeg fikk ikke startet den, men starteren gikk rundt. Er det da naturlig å tro st det er releet? Vvor ligger det? redigert: prøvde en gsng til, da startet den https://share.icloud.com/photos/0a6E_0MUUOO4hb9kk_euNbQww det er vel dette releet som man må bytte? https://www.eurofritid.no/velg-motor/johnson/evinrude/tenning-og-elektrisk/rele/solenoid-e-tech-04-09 ? Redigert 18.Mai.2023 av andk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 18.Mai.2023 Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 Så fint, da kommer dere dere hjem :) da er det bare å bytte startrele Sitér dette innlegget Link to post
Bamsem Svart 18.Mai.2023 Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 Fikk akkurat det samme problemet på min e-tec 60hp idag. Ser polene på startmotoren helt lik ut på 60? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 18.Mai.2023 Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 Samme startrele ja Sitér dette innlegget Link to post
Bamsem Svart 18.Mai.2023 Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 lang-sommerferie skrev 2 minutter siden: Samme startrele ja Takk for svar, da blir det ned i havna og prøve med skrujern for meg også i morgen tidlig😀 Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 18.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 Er det en vanskelig jobb å bytte dette selv? Eller bør man til forhandler?:) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Mai.2023 Del på Facebook Svart 18.Mai.2023 (redigert) Syntes konklusjonen om å bytte startrelle uten videre feilsøkning er hakket for enkelt da det ikke er sikkert dette er synderen. Men ja muligheten for å treffe spikeren på hodet er jo i høyeste grad til stede om man liker å feilsøke ved å bytte deler. Jeg ville ha sjekket om det kommer strøm inn på styringen av rellet hvis ja så er det bare å bytte. Hvis nei er jo hverken tenningslås eller gearvelger bryter deler som ikke kan gå istykker. Så en enkel test med prøvelampe eller multimeter før man kjøper startrelle å anbefalle. Redigert 18.Mai.2023 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 19.Mai.2023 Del på Facebook Svart 19.Mai.2023 (redigert) Vi har feilsøkt :) hvis fribryteren eller tenningslåsen kødder, så klikker det ikke i motoren. Ofte de releene setter seg, har borra opp ett par som jeg har fylt med wd40 Så jeg hopper rett til den konklusjonen som virker mest logisk etter mine erfaringer med etec Redigert 19.Mai.2023 av lang-sommerferie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 19.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2023 (redigert) Oppdatering: Startrele byttet jeg idag. Det tok ca 15 minutter. Motoren startet akkurat som før! Takk for hjelp @lang-sommerferie👍👍👍 Redigert 19.Mai.2023 av andk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.Mai.2023 Del på Facebook Svart 20.Mai.2023 andk skrev for 16 timer siden: Oppdatering: Startrele byttet jeg idag. Det tok ca 15 minutter. Motoren startet akkurat som før! Takk for hjelp @lang-sommerferie👍👍👍 Så bra, da slapp du 3 uker ventetid på lokale evinrude verkstedet som skulle hatt 1500kr for denne jobben ink rele Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 31.Mai.2023 Del på Facebook Svart 31.Mai.2023 Releet mitt har også takka for seg, men jeg vil på vannet fort som faen, så jeg tar en quickfix Borrer det hullet der og dusjer med wd40 Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 1.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Og det fungerte? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 andk skrev 1 minutt siden: Og det fungerte? Ja, det fungerer 8 av 10 ganger. En god dusj nedi der, la det virke en time eller to, så bank litt på releet og rist på det til du hører det løsner. Good to go :) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Da er det bare å finne fram loddebolten samt et svart strips som «sveisetråd», så sveiser du igjen hullet og har tett og smurt relé 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.