Jump to content

Evinrude 90 Etec starter ikke

andk

Recommended Posts

Hei

har en 90 e tec som ikke starter. Alle diagnose lysene kommer opp når hovedbryter er skrudd på og slukker slik de skal. 

satte ut båten idag, og da startet den fint. Kjørte den til kaia, og da startet den fint igjen. Tredje gangen jeg skulle starte den så var det vare et klikk som kom fra motoren, hverken mer eller mindre. Tilten fungerer helt fint. 

jeg har koblet meg forbi hovedbryteren og koblet den rett på batteriet. Koblet også batteriet på batterilader, men den meldte st batteriet var fullt. Jeg hsr prøvd å bevege på håndkontrollen for å se etter lm den ikke står i fri. Ingenting har hjulpet så langt. Noen som har en ide? Den prøver ikke å dra rundt starteren engang:) 

Redigert av andk (see edit history)
Svart (redigert)

Når jeg gjorde dette så gikk starteren rundt, men den gnistret slik st jeg trakk meg på å holde skruhjernet så jeg fikk ikke startet den, men starteren gikk rundt. Er det da naturlig å tro st det er releet? Vvor ligger det? 

redigert: prøvde en gsng til, da startet den

https://share.icloud.com/photos/0a6E_0MUUOO4hb9kk_euNbQww

det er vel dette releet som man må bytte? https://www.eurofritid.no/velg-motor/johnson/evinrude/tenning-og-elektrisk/rele/solenoid-e-tech-04-09

image.jpg

Redigert av andk (see edit history)

Syntes konklusjonen om å bytte startrelle uten videre feilsøkning er hakket for enkelt da det ikke er sikkert dette er synderen.

Men ja muligheten for å treffe spikeren på hodet er jo i høyeste grad til stede om man liker å feilsøke ved å bytte deler.
Jeg ville ha sjekket om det kommer strøm inn på styringen av rellet hvis ja så er det bare å bytte.
Hvis nei er jo hverken tenningslås eller gearvelger bryter deler som ikke kan gå istykker.
Så en enkel test med prøvelampe eller multimeter før man kjøper startrelle å anbefalle.

Redigert av pipe (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...