Jump to content

Lofrans windlass trekker kun inn, slipper ikke ut

HR Fredda

Recommended Posts

Hei! 

Etter hjelp på dette forumet så endte vi opp med Hallberg Rassy 312 som skal hete Fredda! 

På båten så er det en ankervinsj av merket Lofrans, vet ikke om modellnavnet er kobra men det står under. Vinsjen har kun en knapp på dekk og ingen fjernkontroll. Når jeg trykker på knappen så drar den inn. Jeg prøvde å slippe ut ankeret manuelt(hektet ankeret av vinsjen og slapp forsiktig ut for hånd) for å teste om vinsjen klarte å dra ankeret opp, noen den klarte helt fint uten noe problem. Vi har ingen instruksjonsbok eller manual så vi håper kanskje at noen her har en lingnende eller den samme som kan dele erfaringer. Setter utrolig stor pris på all hjelp! Er veldig nybegynner når det kommer til vinsjer. 

IMG_2497.jpeg

IMG_2498.jpeg

Hei !

Siden det ikke er fjernkontroll med og kun dekksbryter, vil jeg tro at ankeret kan slippes ut manuelt.

Se til at "stoppkroken"  (gul pil) er løsnet - deretter kan "rattet" ved rød pil løsnes, dette er vinsjens clutch. Ankeret vil da falle ut. Løsne nok til at det ikke blir varmgang i clutchen og husk å huke på stoppkroken igjen etter at oppankring er foretatt. Clutchen må jo også strammes opp igjen.

Link til Lofrans side- manual kan lastes ned (Engelsk)

vinsj.jpeg.afa5ad928254f8d38b2b827bb5d2b897.jpeg

Redigert av Trawler 42
Tilleggsinfo (see edit history)

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

manualer her  ""Dorado - Kobra"" 

https://www.lofrans.com/library

Det skal være et  "rør" med for å  åpne/ bremse utslippet.

image.png.1dfd5fe4619f2c8642e2f5d175e1202e.png

Bilde er ""speilvent"" her vises hvoedan en kan vinsje opp manuelt.

image.png.9fbf04c44222e74b5c37532ff8551929.png

Denne er grei  å ha på kjettingen  https://www.ebay.com/itm/154378717618

med hanefot opp til begge krysholt.

image.png.f10d796e9e75071d7fd6cbe5844d348f.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

For å trekke det litt lenger, om man ikke ønsker å lese bruksanvisninger. Midt på denne siden her, er det et blått relé. Du skal ha noe tilsvarende med tre styrestrømmer inn. Og, naturligvis, tre tykkere ledninger ut. Det er fullt mulig å koble systemet slik at det bare virker på å trekke inn ankeret. Det ville forbause meg om ikke winchen din har slik som beskrevet på bildene. Og at muligens det er noe greier ála det som hansa82 beskriver. Eller om at de som monterte winchen ikke brød seg om å koble de siste ledningene. 

• 2 uker senere...

Hei igjen! 

Takk for gode svar :smiley: vi har ikke funnet noen knapper i cockpiten eller nede i båten, dessverre. 

Skal gjøre litt mer research også prøver jeg å fortsette slippe ut manuelt, det har funket fint til nå hvertfall! Takk for all god hjelp! Det settes stor pris på!!

HR Fredda skrev On 5.6.2023 at 20.11:

Skal gjøre litt mer research også prøver jeg å fortsette slippe ut manuelt, det har funket fint

har hatt manuell frislipp i 40 år. virker hver gang.

Sjekk under de dekk ved vinsjen et det bare to ledninger ,på boksen, kan du slutte å lete. 

image.png.1ae8dabae4cb8a85754c8f82996c0105.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...