Jump to content

Biodiesel når kommer på markedet? Spesielle forbereder å ta?


goggen000

Recommended Posts

Her må motorprodusenter komme på banen og svare. Biodiesel kommer, det gjør en mer miljøvennlig variant av bensin også, innen 2030. Besøkte et Universitet i Wien rett før påske og snakket med en professor som bla. forsker på et syntetisk alternativ til bensin som resten av europeerne kan bruke på bilene sine. Telte ca. 5 elbiler mens jeg gikk rundt i Wien, det er helt utopisk å tro på at bilparken i europa skal bli elektrisk. 

Link to post

Ikke sikkert vi vil merke noe på mange år

Norske krav

Norge har et omsetningskrav for biodrivstoff til veitransport. Hovedkravet innebærer at de som selger drivstoff (omsettere) må sørge for at 17 volumprosent av drivstoffet de omsetter til veitrafikk i 2023 er biodrivstoff. I tillegg er det et delkrav om at 12,5 prosent skal være avansert biodrivstoff.

 

Omsetter av flytende drivstoff og flytende brensler skal ved omsetning til andre formål enn veitrafikk, luftfart og fartøy sørge for at minst 10 volumprosent av totalt omsatt mengde flytende drivstoff og flytende brensler til disse formålene per år består av avansert biodrivstoff og avansert flytende biobrensel. Biogass skal holdes utenfor kravet.
Følgende typer flytende drivstoff og flytende brensler skal ikke medregnes i total omsatt mengde i første ledd:
  • a.
     
    Bensin
  • b.
     
    Tungdestillat (gassolje med tåkepunkt over 5° C)
  • c.
     
    Tungolje (mineralolje som inneholder destillasjonsrest).
Tilføyd ved forskrift 20 des 2022 nr. 2356 (i kraft 1 jan 2023).

Hentet fra Lovdata - Produktforskriften

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Kallethekid skrev 40 minutter siden:

Alle motorer går vel på moderne biologisk diesel (HVO), men utfordringen blir vel kanskje laging over tid, spesielt med litt vann i tankene. Noen som har sett noen vitenskapelige tester av dieseldyrdrepere?

Er jo "langtidslagringen", altså typisk et langt vinteropplag av båt/motor som vel er den store fienden, i følge "ekspertene".

Link to post

Vi bruker ca 100 liter diesel per sesong. Har flottet meg og kjøpt det derre 2g polar på kanner et par år nå. Er vel en slags syntetisk diesel lagd på flis og slakteavfall. Skal visst være supert å lagre, og det er vi gode på i seilbåt. Koster en tier ekstra per liter, men i båtbudsjettet blir det ikke så mye i året ekstra. Et pluss er at jeg får knote med kanner og trakt, så innbiller meg at jeg oppdager om det skulle være dritt i det jeg fyller på tanken. Passer på å toppe tanken før ferien, er livredd for å fylle sjøgress-diesel i Sverige;)

Link to post
LM 605 skrev for 13 timer siden:

Er jo "langtidslagringen", altså typisk et langt vinteropplag av båt/motor som vel er den store fienden, i følge "ekspertene".

Dette skrives om Biodiesel.

Hvor lenge kan du oppbevare diesel på dieseltanken? – Vi har en tommelfingerregel som sier at drivstoff har en holdbarhet på seks måneder.

Diesel kan miste egenskapene sine etter kun 6 måneder i lagring.

Den grønne er på markede i mange år enda.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 15 minutter siden:

Dette skrives om Biodiesel.

Hvor lenge kan du oppbevare diesel på dieseltanken? – Vi har en tommelfingerregel som sier at drivstoff har en holdbarhet på seks måneder.

Diesel kan miste egenskapene sine etter kun 6 måneder i lagring.

Den grønne er på markede i mange år enda.

 

Er grønn diesel uten bio?

Link to post

Jeg kjører utelukkende med BioProtect2 og tester dieselen 1 gang i året med en dipstick test. Når jeg kjøpte båten så hadde jeg noe rart i tankene. Prøvde de billige først men ble ikke kvitt dritten. Så kjørte jeg på med en drepende dose med Bio Protect. Det gjorde underverker og jeg skiftet forfilter 2-3 ganger før jeg var fornøyd. Nå fyller jeg en bitteliten skvett hver gang jeg fyller og har aldri mere sett noe tegn til dritt. 

Link to post

Etter hva jeg har lest meg opp:

Grønn anleggsdiesel skal etter hvert inneholde BIO.

Tre typer bio:

FAME (binder seg til fritt vann og danner gjørme, uavhengig av bakterievekst) lagring 6 mnd.

RME bedre enn den over vedr. vann. Lagring 6 mnd.

HVO uansett bedre enn de to over. Lagring 12 mnd.

 

Og så er det diverse anbefalinger og forutsetninger vedr. tankvedlikehold, lagringsforhold, smøreforhold... det er en liten jungel. Som ikke er greit å utrede, så lenge man ikke vet hva man kjøper. 

 

Hva vi får på tanken? Ingen aning.

Link to post

Det er ikke hva som gjelder nå som er poenget. Det er hva som kommer i løpet av året. Og så vidt jeg har fått med meg, er dette et EU-direktiv som skal følges. Uansett. Så det kommer også til å gjelde Danmark og Sverige. Tyskland har vel for lengst implementert direktivet. Grønn i Sverige er forbeholdt yrkesfartøyer. På Donsö i denne måneden var grønn diesel priset til SEK 12,80 og SEK 18,15 (omtrentelig, etter hukommelsen), det er to 'grønne pumper' vet ikke forskjellen på dem. Blank diesel for oss vanlige lå på rundt SEK 24. I Sverige medfører det straffeansvar for en ikke yrkesbåt å fylle grønn diesel. Etter de opplysningene jeg mottok på Donsö.

Link to post

Så da forstår jeg at det er fornuftig med følgende:

 

- Bruk lurium mot dieseldyr

- Bør ha et Racor filter eller tilsvarende med vannutskiller og klar bolle

- Bør ikke fylle tank full før opplag? (160 liters tanker, bruker mindre enn det per år)

- Og ellers fylle steder som er helårs åpne med mye bruk

 

Hva bør være i Racor: 10 mikron filter, vil det hjelpe noe?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Får du gjørme i tanken, så trenger du ikke filter, men en spade. Filter, uansett finhetsgrad, vil gå tett.

 

Filter med vannutskiller med klar bolle er uansett bra.

 

Så til alle dem som fyller tanken før opplag, sørg for å få brukt opp dieselen innen 6 mnd. 

 

Med tanke på landbruket, det blir en del skurtreskere og annet materiell som får utfordringer. Sammen med 'stand by'- systemer av forskjellig slag.

 

Skal bli interessant å se hvordan dette utvikler seg i praksis. Lystbåtfolket vil trolig havne langt ned på prioriteringslisten over 'unnatak frå huvudregelen'.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...