Jump to content

Biodiesel når kommer på markedet? Spesielle forbereder å ta?


goggen000

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev 28 minutter siden:

Jeg tenkte mer for å få en tidlig advarsel. Ikke for å stoppe gjørmen :smiley:

Din motor tåler en goe del før den stopper. Men vil røyklegge de bak deg lenge før stopp når den suger dritt.

 

Dette er selv erfart på min gamle 41🤣😂

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Grand Banks jr skrev 59 minutter siden:

Jeg tenkte mer for å få en tidlig advarsel. Ikke for å stoppe gjørmen :smiley:

 

Tidlig varsel vil være å monitorere undertrykket mellom filter og sugepumpe. Det er sikkert i salg et eller annet som gir varsling om undertrykket øker. Hulda har en slik:

SAM_4277.JPG.89638c02cb19331968eb7b656070b909.JPG

 

I tillegg en slik:

SAM_4755.JPG.9d96836016fbc5ee91b445058b7696b1.JPG

 

Så jeg kan se når dritten samler seg i 500FG. Når det begynner å gå tregt mellom grovfilter og sugepumpe, vil manometeret begynne å røre på seg. Da har jeg allerede fått forurenset diesel inn på filter A og/eller B som får diesel fra dagtank. Dagtanken holder til 20 timers drift. Så ved å sjekke hver dag, vil jeg kunne forutse stans. Dette systemet er det eneste jeg kan tenke meg vil funke uansett. For når møkka virkelig dras inn, blir sugerøret fra tanken blokkert. Slik det skjedde Hulda for noen år siden. 

 

Så på Hulda, for å forvirre, er det to sett grovfiltre. Det ene (500FG) sitter nedstrøms en pumpe som suger fra hovedtanken og leverer til dagtanken. Så er det en sugepumpe som sitter oppstrøms finfilteret. Så dieselen går fra dagtank til A og/eller B, derfra til motor finfilter, så inn på motoren. 

 

Dette systemet var ikke installert en gang jeg fikk tanken full av dritt på Hönö-Klova. Men systemet reddet meg da jeg fikk dritt på tanken i fjor. Som muligens var dritt fra Hönö-Klova som jeg ikke fikk ut ved første gangs tankrens av hovedtanken.

 

Problemet til Hulda når 6 mnd. diesel gjør sitt inntog, er at tankkapasiteten aldri vil kunne utnyttes fullt ut. På fire ukers ferie nå, som hadde ekstremt mye motorkjøring, brukte vi under 300 liter diesel. Og tankene holder over 600 liter.

Link to post
Hulda skrev for 3 timer siden:

Problemet til Hulda når 6 mnd. diesel gjør sitt inntog, er at tankkapasiteten aldri vil kunne utnyttes fullt ut. På fire ukers ferie nå, som hadde ekstremt mye motorkjøring, brukte vi under 300 liter diesel. Og tankene holder over 600 liter.

Du vet at dette egentlig betyr at Hulda burde ha vært mer på langtur😉 Vestlandskysten, Ryfylke, Hardanger, osv. hadde fått brent av litt diesel hos deg tenker jeg😊

Link to post

Dette jobber jeg med, får mye påtrykk fra kunder og myndigheter om å redusere utslipp fra vår flåte (MODU’s), så har lært endel om biodiesel siste året.

Det er som Hulda er inne på, forskjellige typer biodiesel. De to dominerende i dag er FAME (Fatty Acid Methyl Esters), og HVO ( Hydrotreated Vegetable Oil) Disse har ganske forskjellige egenskaper. 

FAME er som navnet antyder, estere laget av vegetarisk olje og metanol i en ganske enkel prosess som gir et drivstoff med lavere viskositet og er mindre korrosivt enn ren vegetarisk olje.

Har imidlertid endel ulemper:

·       Oksiderer over tid, bør ikke lagres mer enn 6 mnd.

·       Hygroskopisk, dvs tar opp vann fra luften. Derav fare for vekst av mikrober.

·       Dårlige kuldeegenskaper.

·       Avsetninger i filter og andre overflater.

·    Forholdsvis lave cetantall (tennverdi)

 Imidlertid bedre smøreegenskaper enn vanlig MGO, men høyere forbruk.

RME er forresten FAME laget på rapsolje, noe bedre kuldeegenskaper enn f.eks palmeoljebasert.

 

Kortversjon, dette vil vi ikke ha i tanken på fritidsbåter.

 

HVO (Hydrotreated vegetable oil) også kalt Renewable Diesel er laget av vegetabilske oljer eller animalsk fett. Dette blir hydrotreated eller hydrocracked til mindre molekyler ved hjelp av hydrogen.

·       HVO er lagringsstabil, lik eller bedre enn MGO

·       Ikke hygroskopisk.

·       Høyere Cetantall enn FAME, lik eller bedre enn MGO

·       Gode kuldeegenskaper.

·       Mindre tendenser til koksing enn MGO, derav redusert vedlikehold.

Det er vel stort sett bare prisen som er å nevne av ulemper.

$1900/mT for HVO100 vs $600/mT for MGO er typiske bunkerspriser, så kommer selvfølgelig avgifter og slikt i tillegg.

Jeg kjører gjerne min båt på HVO, men ikke for enhver pris.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...