Sønningdalsund Startet 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2023 Så at "Emalje" borte fra 2 av 4 propellblad. Veldig rart synes jeg. bilde av blad som ennå har emaljen på og ett som har mistet det meste på den siden som vises. Denne propellen er jo på ett merceriser drev (til 1.7 D 120HK) som ikke har vært nedi bunn så hva 1. kan være den mest sannsynlige årsaken? 2. Må den byttes umiddelbart? Link to post
Jens_P Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 (redigert) Har det samme hos meg, dukket opp første gang etter sesongen 2021. Har ikke funnet ut av det med sikkerhet, men mistenker at det skyldes galvanisk korrosjon. Mulig manglende elektrisk forbindelse til anoder. Sitter bl.a. en bak propellen. Jeg har opplevet dårlig forbindelse p.g.a. oksyd i skruehull. Selve propellen har jeg bare fjernet all løs lakk på. Deretter slipt ned, primet og lakket på nytt. Får se til høsten om det holder. Redigert 20.Mai.2023 av Jens_P (see edit history) Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Cerberus Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Alupropell er meir som forbruksvare å regne , synes det ser verre ut med den rusten på trimsyllinderstempelet. Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2023 Nå er disse propellene lakkert, ikke emaljert. Dårlig grunning kan være en årsak. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2023 Kan muligens også være skjeve blader? Ene bladet på sønnens jolle er skjevt, og der er lakken borte. Kan se med det blotte øyet at det er skjevt når jeg sikter fra siden. Byttes i år... Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 21.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2023 .. en annen ting som effektivt fjerner lakk (og i ekstreme tilfeller, selve metallet) er kavitasjon. https://uk.boats.com/how-to/propeller-cavitation-propeller-ventilation/ Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sønningdalsund Svart 21.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2023 Cerberus skrev On 20.5.2023 at 23.38: Alupropell er meir som forbruksvare å regne , synes det ser verre ut med den rusten på trimsyllinderstempelet. Kunne du si noe mer detaljert om det med rusten på trimsyllinderstempelet Cerberus? Burde jeg få gjort noe med den rusten? eller er det for sent alt? Er det tegn på noe riktig ille? Link to post
Sønningdalsund Svart 21.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2023 (redigert) ivar skrev for 6 timer siden: .. en annen ting som effektivt fjerner lakk (og i ekstreme tilfeller, selve metallet) er kavitasjon. https://uk.boats.com/how-to/propeller-cavitation-propeller-ventilation/ Bra tips. Dette har med kavitasjon jeg ikke nok erfaring til å riktig bedømme Ivar, er jo vibrasjoner i båten men disse oppleves ikke annerledes enn når båten står i fri og kjenner ikke slike disse når båten planer. Skal være mer oppmerksom på dette nå når jeg prøver båten. Redigert 21.Mai.2023 av Sønningdalsund (see edit history) Link to post
Sønningdalsund Svart 21.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2023 Grand Banks jr skrev for 10 timer siden: Kan muligens også være skjeve blader? Ene bladet på sønnens jolle er skjevt, og der er lakken borte. Kan se med det blotte øyet at det er skjevt når jeg sikter fra siden. Byttes i år... Jeg kommer jo til å bytte den i løpet av denne sesongen Link to post
Sønningdalsund Svart 21.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2023 Komodo skrev On 21.5.2023 at 0.19: Nå er disse propellene lakkert, ikke emaljert. Dårlig grunning kan være en årsak. Ja er jo faktisk mulig + skal få sjekket hvor gammel denne propellen faktisk er hvis den har sittet på båten lenge så er det vel tvilsomt at grunnen er dårlig grunning. Er du enig? Link to post
Sønningdalsund Svart 21.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2023 Jens_P skrev On 20.5.2023 at 23.14: Har det samme hos meg, dukket opp første gang etter sesongen 2021. Har ikke funnet ut av det med sikkerhet, men mistenker at det skyldes galvanisk korrosjon. Mulig manglende elektrisk forbindelse til anoder. Sitter bl.a. en bak propellen. Jeg har opplevet dårlig forbindelse p.g.a. oksyd i skruehull. Selve propellen har jeg bare fjernet all løs lakk på. Deretter slipt ned, primet og lakket på nytt. Får se til høsten om det holder. Interessant. Det må jeg jo får sjekket ut Jens_P. Tror denne anoden akkurat ble byttet men skal sjekke om noe slikt er mulig. Hvordan ble du kvitt oksydasjonen? Er det rust på jern du mener eller er drevet laget av feks aluminium? Link to post
Jens_P Svart 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 Var aluminium oksyd i gjengene, hvitt pulver. Renset gjengene før jeg skrudde det sammen.der jeg hadde gjengetapp sompasset renset jeg med det. På andre hull brukte jeg nylon pussebørste for våpen montert i batterdrillen. https://www.biltema.no/fritid/jakt/vapenpleie/rengjoringsborster-2000050874 Vær forsiktig, ikke bruk messingbørster. Ødelegger du gjengene blr det dyrt. Bytter også skruene når jeg bytter anaoder så disse er rene. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sønningdalsund Svart 22.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 Jens_P skrev 7 minutter siden: Var aluminium oksyd i gjengene, hvitt pulver. Renset gjengene før jeg skrudde det sammen.der jeg hadde gjengetapp sompasset renset jeg med det. På andre hull brukte jeg nylon pussebørste for våpen montert i batterdrillen. https://www.biltema.no/fritid/jakt/vapenpleie/rengjoringsborster-2000050874 Vær forsiktig, ikke bruk messingbørster. Ødelegger du gjengene blr det dyrt. Bytter også skruene når jeg bytter anaoder så disse er rene. Det var detaljert og greit beskrevet Gjengene må passes på helt klart. Helt vilt hvor mye man bør tenke på med slike maskiner i vann Link to post
Jens_P Svart 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 Jeg sjekker kontakt mellom anoder og drev med multimeter. Måler mellom anoder og metall som ikke er lakkert på drevet. F.eks mutteren som fester propell og mellom anoder eller mellom to anoder. Kan være litt krevende å få kontakt med målepinnene om du gjenbruker gamle anoder. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sønningdalsund Svart 22.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 Jens_P skrev for 1 time siden: Jeg sjekker kontakt mellom anoder og drev med multimeter. Måler mellom anoder og metall som ikke er lakkert på drevet. F.eks mutteren som fester propell og mellom anoder eller mellom to anoder. Kan være litt krevende å få kontakt med målepinnene om du gjenbruker gamle anoder. Bra tips. Regner med at drevet må være tørt for å kunne måle slikt? Har ikke tenkt på det med gjenbruk av gamle anoder, men problem med kontakt er vel fordi det er belegg av oksydert materiale ytterst som ikke leder... Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 ivar skrev On 21.5.2023 at 18.01: .. en annen ting som effektivt fjerner lakk (og i ekstreme tilfeller, selve metallet) er kavitasjon. Ja, det var det jeg tenkte på mtp skjevhet i propell. Er det slik at to blader har feks 1 mm skjevhet eller annen ubalanse, så kan nok det medføre økt kavitasjon og dermed slitasje av lakk på de bladene det gjelder. Jeg tipper i alle fall at det er grunnen til at ett av bladene på sønnens jolle er nesten fri for lakk, og det bladet er synlig skjevt - sikkert etter en grunnberøring. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 22.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2023 tenker det samme ang skjevhet/ubalanse. Og dersom lakken kun mangler på sugesiden av bladene så er nok det også et tydelig tegn på kavitasjon..? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn