PålD Startet 21.Mai.2023 Del på Facebook Startet 21.Mai.2023 (redigert) I fjor slipte jeg ned hele jernkjølen på seilbåten. Dynket den deretter i Ferrobet, børstet den med stålbørste, og slipte over med 40 papir. Ingen synlig rust, kun grått stål. Vasket godt med aceton. La på tre gode lag epoxyprimer, og et strøk selvpolerende bunnstoff. Ble riktig så pent. Nå i vinter har epoxyprimeren sluppet stålet i store flak, og bobler. Kan rive av 10x10 cm partier både her og der… men det er ikke tegn på rust… kan noen fortelle meg hva jeg skal bruke når ikke epoxyprimer sitter fast på støpejern? Alle gode råd tas imot med takk :) Redigert 21.Mai.2023 av PålD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2023 Del på Facebook Svart 21.Mai.2023 Er Ferrobet 2-komp? Epoxyprimer av god kvalitet, 2-komponent, fester utmerket på kornet/ripete stål. Sitér dette innlegget Link to post
PålD Svart 21.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2023 Båtdudem skrev 1 time siden: Hulda skrev 29 minutter siden: Er Ferrobet 2-komp? Epoxyprimer av god kvalitet, 2-komponent, fester utmerket på kornet/ripete stål. Nei, ferrobet på flaske, rustfjerner, syreguffe. Brukte 2 komponent epoxyprimer ja. Tror den ble kjøpt på Biltema eller Maritim. Jeg synes dette er ganske snodig selv.. hadde aldri trodd det skulle løsne på denne måten.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2023 Del på Facebook Svart 21.Mai.2023 Du skulle kuttet ut Ferrobet. Sitér dette innlegget Link to post
PålD Svart 21.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2023 Hulda skrev 19 minutter siden: Du skulle kuttet ut Ferrobet. Skulle nok det 😆 får vel bare fortsette med epoxy.. hvert eneste år 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2023 Del på Facebook Svart 21.Mai.2023 Kjør over med radialstålbørste på vinkelsliper. Vask over, eller bruk høytrykkspyler, for å fjerne Ferrobet. Stålbørst vekk ny rust og mal med epoxy. Da burde det sitte. Sitér dette innlegget Link to post
PålD Svart 21.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2023 Hulda skrev 2 minutter siden: Kjør over med radialstålbørste på vinkelsliper. Vask over, eller bruk høytrykkspyler, for å fjerne Ferrobet. Stålbørst vekk ny rust og mal med epoxy. Da burde det sitte. Jeg får prøve… er jo en fordømt drittjobb… men det er vel ikke annet å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 21.Mai.2023 Del på Facebook Svart 21.Mai.2023 Jeg brukte følgende fremgangsmåte på min kjøl med mye rust. Vinkelsliper med stålbørste Ferrobet Vinkelsliper med stålbørste Jotun barrier primer (smart pack) 2 strøk med kost. VC tar 3 strøk. 5 år siden mener jeg å huske. Ruster litt nå men ingen flassing. Jeg gjør det ikke en gang til. Jotun har skiftet navn på produktene så et lite forbehold når det gjelder navnet på jotunprimeren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2023 Del på Facebook Svart 21.Mai.2023 Prodikter fra Jotun, International og Hempel vet jeg holder mål. Samt en rekke andre som jeg ikke kjenner. Første strøket med kost. Deretter et par, tre strøk til. Kan da bruke rulle. Sitér dette innlegget Link to post
PålD Svart 21.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2023 Too Much skrev 9 minutter siden: Jeg brukte følgende fremgangsmåte på min kjøl med mye rust. Vinkelsliper med stålbørste Ferrobet Vinkelsliper med stålbørste Jotun barrier primer (smart pack) 2 strøk med kost. VC tar 3 strøk. 5 år siden mener jeg å huske. Ruster litt nå men ingen flassing. Jeg gjør det ikke en gang til. Jotun har skiftet navn på produktene så et lite forbehold når det gjelder navnet på jotunprimeren. Var i grunn den oppskriften jeg fulgte… med tanke på rust har det vært en suksess, men ugreit at epoxyen ikke sitter. Jeg får gå over med stålbørste en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 21.Mai.2023 Del på Facebook Svart 21.Mai.2023 Ferrobet inneholder mye sink sier de på sine hjemmesider, kan det være denne sinken har fungert som anode slik som sink gjør i saltvann, og sluppet fra metallet og når sink-laget er borte så har ikke epoxyprimeren noe igjen å feste i, siden sinken lå mellom jern og primer? Sink er jo stortsett gode greier på land men ikke helt det samme i saltvann? My 2 cent, godt mulig jeg er på viddene :) "Ferro-Bet Rustfjerner inneholder mye Sink, som vil konservere metallet mot ny rustdannelse. Det gjør at produktet er meget fint å bruke som etterbehandling etter feks sandblåsing. Produktet vil penetrere metallet, slik at eventuell rust som måtte ligge nede i porene også fjernes." Ferro-Bet Rustfjerner 1L | Ferrobet.no | Effektiv rustfjerning! Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hakkannen Svart 22.Mai.2023 Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 En gammel «regel» sier at man bør være varsom med å bruke tokomponent oppå enkomponent, da dette kan reagere (motsatt går som regel fint). Men nå finnes det jo ikke regler uten unntak. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2023 Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 (redigert) Det er nok bare syrerester fra Ferrobeten som ikke har blitt vasket bort. Jeg ville bare gitt den en grundig runde med høytrykkspyleren og deretter primet på ny. Redigert 22.Mai.2023 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HansH Svart 22.Mai.2023 Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 Too Much skrev for 11 timer siden: Jotun barrier primer (smart pack) 2 strøk med kost. Og pass på at du absolutt ikke bruker primer som inneholder zink. Det refereres til Jotun Barrier Smart Pack. Denne er utmerket som grunning av stål over vannlinjen, men vil være håpløs under vann. Der skal du aldri bruke zink. Hvilket Ferrobet-produkt brukte du? De har jo en serie ulike varianter. Det er uansett ikke egnet under vann. Generelt er regelen for sub-sea å sandblåse til Medium (M) ruhet og til Renhet minimum Sa 2 1/2, og deretter flere lag med polyamidbasert epoksy (omtales ofte som Mastic). Minst 350 my. Med pensel må du da gå over i alle fall 5-6 ganger. Dersom du ikke har mulighet til sandblåsing, så må du bruke annet mekanisk utstyr som sliper bort all rust og gammel maling. Du skal aldri bruke noe annet filurium på stål under vann enn epoksy. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 22.Mai.2023 Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 HansH skrev for 2 timer siden: Jotun barrier primer (smart pack) 2 strøk med kost. Er nok jeg som fant feil produkt i farta, jeg brukte et jotun mastic et eller annet som jeg ikke finner tilbake til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mai.2023 Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 Det et fort gjort å gå seg bort i den jungelen der. Kaste ut masse penger og energi i beste mening. Og så går det rett i dass. Men nå har du fått tilstrekkelig konstruktiv veiledning til å sikre suksess :-) Sitér dette innlegget Link to post
PålD Svart 22.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 (redigert) Hulda skrev for 5 timer siden: Det et fort gjort å gå seg bort i den jungelen der. Kaste ut masse penger og energi i beste mening. Og så går det rett i dass. Men nå har du fått tilstrekkelig konstruktiv veiledning til å sikre suksess :-) Jepp, tror jeg prøver stålbørste og deretter vaske med aceton før noen strøk med epoxy. Det er jo null rust der nå etter en hel sesong. Dette er nok kortvarig, så er vel bare å gjøre det en gang til, uten ferrobet. Men drepte rusten gjorde den faktisk til gangs, ingen tvil om det. Redigert 22.Mai.2023 av PålD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Mai.2023 Del på Facebook Svart 23.Mai.2023 Syrerester vaskes bort med vann, ikke aceton. Ferrobet er fosforsyre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 23.Mai.2023 Del på Facebook Svart 23.Mai.2023 index skrev for 5 timer siden: Ferrobet er fosforsyre. Som nevnt over her så har Ferro Bet flere produkter. Dette utklippet er fra databladet for "Ferro-Bet rustfjerner". Dette er bare ett av produktene deres, og den inneholder mer enn forsforsyre. Her ser vi at den bla inneholder sink: index skrev for 5 timer siden: Syrerester vaskes bort med vann, ikke aceton. Ja, vann er helt klart et av jordens mest undervurderte løsemidler! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 23.Mai.2023 Del på Facebook Svart 23.Mai.2023 PålD skrev for 22 timer siden: Jepp, tror jeg prøver stålbørste og deretter vaske med aceton før noen strøk med epoxy. Jeg er skeptisk på å bruke stålbørste for å rense overflaten. Jeg ville holdt en knapp på å slipe med grov korning. Du kommer selvsagt ikke inn i porene på samme måte som ved sandblåsing, men et alternativ kan være stålbørste på vinkelsliper først, deretter flapdisk med grov korning. Når det gjelder aceton så har jo index allerede svart deg. Men hva tenker du at du oppnår ved å vaske med aceton? Fordelen med den er jo at den tar fett, det gjør ikke vann. Men er det noe som tilsier at du har fett på overflaten? Jeg tror kanskje jeg ville vasket med kraftvask og varmt vann, spylt rent, stålbørste på vinkelsliper for å komme inn i gropene, og deretter sandpapir på gummirondell på vinkelsliperen over hele overflata. Da vil det legge seg litt slipestøv i porene på stålet, det ville jeg blåst bort med pressluft. Deretter maling med epoxygrunning som HansH beskriver. HansH skrev On 22.5.2023 at 10.23: Du skal aldri bruke noe annet filurium på stål under vann enn epoksy. Hans, du har jo over gjennomsnittet peiling på dette med overflatebehandling. Det er flere av oss som har slitt med å få epoxygrunning til å sitte på rustfrie detaljer under vannlinja, f.eks. ror og flyndre. Noen ganger går det bra, andre gange løsner det i flak. Har du noen tips til produkter? Lurer på om løsningen kan være å bruke SeaJet 017 først, deretter SeaJet 117, og til slutt bunnstoff. Årsakene til å male disse detaljene er to; for det første isolerer man de store rustfrie arealene (som ofte er katoder) slik at man reduserer galvanisk tæring, for det andre blir det greiere å få bunnstoffet til å hefte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 23.Mai.2023 Del på Facebook Svart 23.Mai.2023 Komodo skrev for 5 timer siden: Som nevnt over her så har Ferro Bet flere produkter. Dette utklippet er fra databladet for "Ferro-Bet rustfjerner". Dette er bare ett av produktene deres, og den inneholder mer enn forsforsyre. Her ser vi at den bla inneholder sink: Rustfjerneren består av fosforsyre og sink, rustvasken er bare litt fortynnet fosforsyre i all hovedsak. Men poenget er at syrerester må vaskes bort med vann for at primeren skal få feste. Zinken burde ikke skape problemer ift heft. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 23.Mai.2023 Del på Facebook Svart 23.Mai.2023 Sinken er et oksidbelegg som trolig ikke har kjemisk binding til jernet, og kan følgelig (i såfall) opptre som slippmiddel. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Mai.2023 Del på Facebook Svart 24.Mai.2023 16 hours ago, Komodo said: Ja, vann er helt klart et av jordens mest undervurderte løsemidler! Jeg minnes vagt å ha vært i samme situasjon med jernkjøl på forrige båt. Det var veldig vanskelig å holde rusten borte fra kjølen. Jeg undres på om det ikke stod "Ferrobet" på flaska med rustfjerner jeg brukte. Jeg minnes vagt at det stod på flaska at man ikke skulle vaske bort med vann, men bare tørke av med en tørr klut. Jeg forstod det dithen at det var svært viktig å ikke fange noe som helst fuktighet mellom kjølen og malingen - og "malingen" jeg brukte var vel noe slags form for epoxyprimer. Dersom man vasker med vann først, og rett etterpå vasker med aceton, så bidrar vel dette til å tørke vekk eventuell fuktighet som måtte sitte igjen? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.Mai.2023 Del på Facebook Svart 24.Mai.2023 15 hours ago, Komodo said: Hans, du har jo over gjennomsnittet peiling på dette med overflatebehandling. Det er flere av oss som har slitt med å få epoxygrunning til å sitte på rustfrie detaljer under vannlinja, f.eks. ror og flyndre. Noen ganger går det bra, andre gange løsner det i flak. Har du noen tips til produkter? Lurer på om løsningen kan være å bruke SeaJet 017 først, deretter SeaJet 117, og til slutt bunnstoff. En god epoksy vil vel muligens være vel så egnet som spesialprodukter her? Noe av det viktigste er vel å slipe overflaten slik at overflaten blir litt ru og tar til seg epoksyen bedre, samt sørge for at overflaten er tørr og fettfri (aceton-vask). Så ville jeg lagt duk i tillegg til bare epoksy, det tror jeg bidrar til å holde epoksyen på plass og hindre oppsprekking av epoksyen. Duken bidrar også til at man slipper at epoxyen løsner i små flak - dersom det løsner er det kanskje enklere å rive vekk et "flak" på noen kvadratmeter med duk i stedet for massevis av flak på noen kvadratcentimeter hver? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2023 Del på Facebook Svart 24.Mai.2023 index skrev for 10 timer siden: Zinken burde ikke skape problemer ift heft. Jeg vet ikke i hvilken grad sinkinnholdet skaper problemer i dette tilfellet, jeg bare registrerer at produktet i tillegg til fosforsyre inneholder sinkoksid inntil 1% og 2-propyn-1 forbindelse med metyloksyran inntil 5%. tobixen skrev 15 minutter siden: Dersom man vasker med vann først, og rett etterpå vasker med aceton, så bidrar vel dette til å tørke vekk eventuell fuktighet som måtte sitte igjen? Ja, det er riktig. Aceton fungerer som en kondensfjerner og tar til seg vann. Det gjør også rødsprit. tobixen skrev 6 minutter siden: En god epoksy vil vel muligens være vel så egnet som spesialprodukter her? Noe av det viktigste er vel å slipe overflaten slik at overflaten blir litt ru og tar til seg epoksyen bedre, samt sørge for at overflaten er tørr og fettfri (aceton-vask). Nå er de produktene jeg nevnte epoxybasert da. Har forøvrig gjort som du skriver her med avfetting og grovsliping av overflatene. Hovedpoenget med denne slipingen er forøvrig ikke at overflaten skal bli ru,men å fjerne oksidskiktet som automatisk dannes på alle rustfrie deler. tobixen skrev 6 minutter siden: Så ville jeg lagt duk i tillegg til bare epoksy, det tror jeg bidrar til å holde epoksyen på plass og hindre oppsprekking av epoksyen. Duken bidrar også til at man slipper at epoxyen løsner i små flak - dersom det løsner er det kanskje enklere å rive vekk et "flak" på noen kvadratmeter med duk i stedet for massevis av flak på noen kvadratcentimeter hver? Legge duk er helt uaktuelt. Her er det ikke bare snakk om rene flater, men kriker og kroker, skruehoder osv. Det er snakk om å få maling til å sitte, ikke laminere på glassfiber. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.