Jump to content

Epoxyprimer løsner i store flak fra jernkjøl

PålD

Recommended Posts

1 hour ago, Komodo said:

Legge duk er helt uaktuelt. Her er det ikke bare snakk om rene flater, men kriker og kroker, skruehoder osv. Det er snakk om å få maling til å sitte, ikke laminere på glassfiber. 

Nå er jeg forvirret, for orginalinnlegget (og trådtittel) gjalds en jernkjøl, og den har sjeldent så mange kriker, kroker og skruehoder at det ikke vil la seg gjøre å legge litt duk på den.

Nå er det lenge siden jeg jobbet med jern, men etter å ha sett noen tilfeller hvor bare epoksy på treverk har sviktet etter noen (ti)år, mens epoksy pluss duk enten har holdt potte tett eller blitt revet av i (veldig) store flak, så har jeg kanskje fått et litt religiøst forhold til å blande epoksy med fiber for installasjoner som skal være vanntett over tid.  For områder hvor det er svært vanskelig eller i grenseland til det umulige å legge duk, går det jo an å blande epoksyen med oppkappet fiber.  Jeg skulle tro ferdig oppkappet glassfiber selges som fyllstoff i de fleste butikker som selger epoksy.  Med riktig blandeforhold kan man da bruke en allminnelig pensel for å påføre et lag med epoksy med fiber.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 6 minutter siden:

Nå er jeg forvirret, for orginalinnlegget (og trådtittel) gjalds en jernkjøl, og den har sjeldent så mange kriker, kroker og skruehoder at det ikke vil la seg gjøre å legge litt duk på den.

Da skal jeg oppklare forvirringen. 

Siden @HansH var på tråden med råd, benyttet jeg anledningen til å spørre om råd om maling av rustfrie/syrefaste detaljer under vannlinja. Har hatt problemer med at malingen flasser av på bla. flyndra.

Her ser du spørsmålet mitt:

Komodo skrev for 18 timer siden:

Hans, du har jo over gjennomsnittet peiling på dette med overflatebehandling. Det er flere av oss som har slitt med å få epoxygrunning til å sitte på rustfrie detaljer under vannlinja, f.eks. ror og flyndre. Noen ganger går det bra, andre gange løsner det i flak. Har du noen tips til produkter? Lurer på om løsningen kan være å bruke SeaJet 017 først, deretter SeaJet 117, og til slutt bunnstoff. 

48 minutes ago, Komodo said:

Har hatt problemer med at malingen flasser av på bla. flyndra.

Fiber forhindrer vel til en viss grad at ting "flasser av" (eventuelt "flasser ting av" i svært store flak), men det er neppe ønskelig med fiber overalt :-)  Til trådens orginale problemstilling ville i allefall jeg ha benyttet noe fiber.  Vil fiber være fordelaktig for et stort seilbåtror av rustfritt stål?  Kanskje, jeg tror jeg selv ville gått for det uten å tenke så mye.  Et motorbåtror er jo ganske mye mindre, og utsettes for større hastigheter, så kanskje ikke :-)

tobixen skrev for 3 timer siden:

Fiber forhindrer vel til en viss grad at ting "flasser av"

Fiberarmering gir ikke bedre binding mot grunnmaterialet, så det er feil vei å gå. Når du snakker om å fiberarmere epoxy som legges på treverk så er det et helt annet tema. Da er det snakk om treverk som suger vann og eser ut, med den konsekvensen at epoxybelegget sprekker opp, og treverket suger enda mer vann. Overflatebehandling av stål er noe helt annet. 

Daniel Berg skrev for 3 timer siden:

Hvis epoksygrunning ikke fester seg til støpejern, vil et godt alternativ å bruke være en sinkrik metallgrunning,

Tror jeg ville valgt å høre på @HansH i den saken. Han er en av de på forumet som har faglig tyngde på frosio:

HansH skrev On 22.5.2023 at 10.23:

Og pass på at du absolutt ikke bruker primer som inneholder zink. Det refereres til Jotun Barrier Smart Pack. Denne er utmerket som grunning av stål over vannlinjen, men vil være håpløs under vann. Der skal du aldri bruke zink.

16 minutes ago, Komodo said:

Fiberarmering gir ikke bedre binding mot grunnmaterialet

Nei, men det blir mer binært.  Enten så løsner alt, eller så løsner ingenting.  Dersom man stort sett har god nok vedheft/binding bortsett fra en liten flekk, så vil vel fiberarmering hjelpe mot dette.  Ifbm jernkjøl (som ruster), så vil også metallet kunne "svelle ut" på grunn av oksidering og noe bevegelse vil det være i alt av materialer som utsettes for mekaniske krefter - dersom grunnmaterialet beveger seg mer enn hva epoksyen tillater, blir det oppsprekking.

1 hour ago, Komodo said:

Ja, ikke sant. Ikke gi deg Tobixen. 

Det er sikkert ikke alltid optimalt å blande fiber med epoksyen, og mine erfaringer med treverk er selvfølgelig ikke overførbart til rustfritt stål.  Som jeg allerede nevnte flere innlegg lengre opp, det er kanskje noe religiøst av meg, men jeg ville foretrukket å legge ned noe fiber dersom det fungerer :-)

• 1 måned senere...

Jeg fjernet løs epoxyprimer.. slipte med 40 papir på eksentersliper, vasket med aceton, la tre strøk epoxyprimer fra Maritim, toppet herligheten med bunnstoff… 1450kg jernkjøl blir ikke borte over natta, så det får briste eller bære. I verste fall må jeg gjøre det samme neste vår.. og det er helt gret. Er ganske fort gjort. Takker for gode råd og engasjement :) 

På slutten av femtitallet hadde jeg en seiler som var bygget i attenhundreogknekkebrød. Hundre år før man fant opp epoxy. Da vi skar opp båten, tinget en fyr med en seilskøyte jernkjølen. Vekttapet på 100 år var neppe mer enn 5 %. Man må ikke bli frenetisk. Jern ruster langsomt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...