Jump to content

Mercury 90hk 2-takt 1998 drukner i bensin

Nuninho

Recommended Posts

Har ein 98 model 90 hk 2-takt, Mercury, som etter mitt begrep «drukner» i bensin ved startforsøk. Det flyter bensin rundt motor. Den starter ikkje med bensinslangen tilkobla. Tar den av og vrir nøkkel og etter nokre omdreininger starter motoren. Tar på bensinslangen igjen og stopper motor, prøver å starte igjen med same problem. Trur den har blitt justert feil og får feil blandingsforhold med luft og bensin. 

Er det noko kyndige her som kan sei meg kva eg skal skru på? Kor mykje eg skal skru og kvar denne skruen ligg( helst eit bilde eller video)?

Kommentar fra moderator:
Opprinnelig tittel, Drukner i bensin var ikke iht reglene for titler.

Vi har brukt båten fleire ganger i vinter/vår. Det merkelige er at den starta ved henting til slipp på fredag og ved sjøsetting lørdagskveld vart det først glømt å sette i dødmannsnora og vart nok pumpa ein del bensin i systemet da og at den vart «sur». Men problemet oppstod igjen ved neste stopp og start. 

Blæra blir hard ja ved pumping.

index skrev 2 minutter siden:

Hvorfor tror du da at den har blitt feiljustert? Forgassere justerer seg ikke av seg selv...

Nei, den justeres ikkje av seg sjølv. Hadde ein kar med meg som justerte den for ein mnd tid siden. Eg tipper den har blitt justert litt for mykje og får feil blanding. Prøver tips her sånn at eg evt kan justere den tilbake sjøl. Men treng bilder for å vite kva eg skal skru på.

Sjekk pumpe og flottørventil først. Om den gikk fint etter justering for en måned siden så er det ingen grunn til at feilen skulle ligge der nå. Ikke begynn å skru uten å vite hva du gjør. Strammer du bare litt for mye på lufteskruen, så trenger du kjapt ny forgasser. Og det er jo egentlig helt unødvendig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Nuninho skrev for 2 timer siden:

Nei, den justeres ikkje av seg sjølv. Hadde ein kar med meg som justerte den for ein mnd tid siden. Eg tipper den har blitt justert litt for mykje og får feil blanding. Prøver tips her sånn at eg evt kan justere den tilbake sjøl. Men treng bilder for å vite kva eg skal skru på.

Ble den justert fordi den gikk dårlig tidligere? Hva var symptomene den gangen?

index skrev 38 minutter siden:

Jeg ville ha begynt med å sjekke membran i bensinpumpa. Har du hull her drar den bensinen rett inn i veivhuset. Deretter sjekket flottørventilen.  

Kallethekid skrev 54 minutter siden:

Ble den justert fordi den gikk dårlig tidligere? Hva var symptomene den gangen?

Den vart justert fordi motor rista veldig ved tomgang og dorging. Det slo i akterspeil. Vart mykje mjukare ved justering, men no altså tungstarta mest trulig, slik eg opplev det, at den får for masse bensin (drukner).

Chatbåt GPT skrev 1 time siden:

Da kan du utelukke lekkasje via flottør og bensinpumpe.

Blandingskrue vanligvis 1,5 turn ut. 

Begynn med riktig starprosedyre. Choke ved start av kald motor, ellers ikke.

Sammenlign pluggene. Bytt ved minste tvil om tilstand.

Har vel ikkje eit bilde av korleis denne blandingsskruen ser ut på denne 98 modelen?

kan jo høres ut som at "prime start"  funksjonen henger på.

Ellers enig i at dette ikke bare er feiljustering, det vil ikke gjøre at den plutselig bare druknes i bensin

Mener ellers å ha hørt at disse 3syl motorene ikke er de letteste å få til å gå mykt og pent på tomgang og lave turtall..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...