Nuninho Startet 22.Mai.2023 Del på Facebook Startet 22.Mai.2023 Har ein 98 model 90 hk 2-takt, Mercury, som etter mitt begrep «drukner» i bensin ved startforsøk. Det flyter bensin rundt motor. Den starter ikkje med bensinslangen tilkobla. Tar den av og vrir nøkkel og etter nokre omdreininger starter motoren. Tar på bensinslangen igjen og stopper motor, prøver å starte igjen med same problem. Trur den har blitt justert feil og får feil blandingsforhold med luft og bensin. Er det noko kyndige her som kan sei meg kva eg skal skru på? Kor mykje eg skal skru og kvar denne skruen ligg( helst eit bilde eller video)? Kommentar fra moderator: Opprinnelig tittel, Drukner i bensin var ikke iht reglene for titler. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 22.Mai.2023 Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 Min første tanke er flottørventil i forgasser som ikke stenger, ikke uvanlig om den har stått med gammel bensin over vinteren. blir blæra på bensinslangen hard når du pumper? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2023 Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 Jeg ville ha begynt med å sjekke membran i bensinpumpa. Har du hull her drar den bensinen rett inn i veivhuset. Deretter sjekket flottørventilen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nuninho Svart 22.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 Vi har brukt båten fleire ganger i vinter/vår. Det merkelige er at den starta ved henting til slipp på fredag og ved sjøsetting lørdagskveld vart det først glømt å sette i dødmannsnora og vart nok pumpa ein del bensin i systemet da og at den vart «sur». Men problemet oppstod igjen ved neste stopp og start. Blæra blir hard ja ved pumping. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2023 Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 Hvorfor tror du da at den har blitt feiljustert? Forgassere justerer seg ikke av seg selv... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nuninho Svart 22.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 index skrev 2 minutter siden: Hvorfor tror du da at den har blitt feiljustert? Forgassere justerer seg ikke av seg selv... Nei, den justeres ikkje av seg sjølv. Hadde ein kar med meg som justerte den for ein mnd tid siden. Eg tipper den har blitt justert litt for mykje og får feil blanding. Prøver tips her sånn at eg evt kan justere den tilbake sjøl. Men treng bilder for å vite kva eg skal skru på. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mai.2023 Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 Sjekk pumpe og flottørventil først. Om den gikk fint etter justering for en måned siden så er det ingen grunn til at feilen skulle ligge der nå. Ikke begynn å skru uten å vite hva du gjør. Strammer du bare litt for mye på lufteskruen, så trenger du kjapt ny forgasser. Og det er jo egentlig helt unødvendig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Selco Racing Svart 22.Mai.2023 Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 (redigert) Nuninho skrev for 1 time siden: Blæra blir hard ja ved pumping. Da kan du utelukke lekkasje via flottør og bensinpumpe. Blandingskrue vanligvis 1,5 turn ut. Begynn med riktig starprosedyre. Choke ved start av kald motor, ellers ikke. Sammenlign pluggene. Bytt ved minste tvil om tilstand. Redigert 22.Mai.2023 av Chatbåt GPT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.Mai.2023 Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 Nuninho skrev for 2 timer siden: Nei, den justeres ikkje av seg sjølv. Hadde ein kar med meg som justerte den for ein mnd tid siden. Eg tipper den har blitt justert litt for mykje og får feil blanding. Prøver tips her sånn at eg evt kan justere den tilbake sjøl. Men treng bilder for å vite kva eg skal skru på. Ble den justert fordi den gikk dårlig tidligere? Hva var symptomene den gangen? Sitér dette innlegget Link to post
Nuninho Svart 22.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 index skrev 38 minutter siden: Jeg ville ha begynt med å sjekke membran i bensinpumpa. Har du hull her drar den bensinen rett inn i veivhuset. Deretter sjekket flottørventilen. Kallethekid skrev 54 minutter siden: Ble den justert fordi den gikk dårlig tidligere? Hva var symptomene den gangen? Den vart justert fordi motor rista veldig ved tomgang og dorging. Det slo i akterspeil. Vart mykje mjukare ved justering, men no altså tungstarta mest trulig, slik eg opplev det, at den får for masse bensin (drukner). Sitér dette innlegget Link to post
Nuninho Svart 22.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 Chatbåt GPT skrev 1 time siden: Da kan du utelukke lekkasje via flottør og bensinpumpe. Blandingskrue vanligvis 1,5 turn ut. Begynn med riktig starprosedyre. Choke ved start av kald motor, ellers ikke. Sammenlign pluggene. Bytt ved minste tvil om tilstand. Har vel ikkje eit bilde av korleis denne blandingsskruen ser ut på denne 98 modelen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mai.2023 Del på Facebook Svart 22.Mai.2023 kan jo høres ut som at "prime start" funksjonen henger på. Ellers enig i at dette ikke bare er feiljustering, det vil ikke gjøre at den plutselig bare druknes i bensin Mener ellers å ha hørt at disse 3syl motorene ikke er de letteste å få til å gå mykt og pent på tomgang og lave turtall..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.