Jump to content

Så ble det Sverige-tur på oss i Trudelutt i 2023 også.

Lars H.

Recommended Posts

Dermed kom vi oss avgårde på vår årvisse svensketur. Om det blir 3 uker, 1 eller 3 måneder, får tiden vise. Nå ligger vi i Strömstad etter en fin drøyt 6 timers tur uten vind og bølger. Bildet er tatt sydover da vi passerte Missingene.

misingene_passering.jpg.c933f91af5e2597beddf11c169ec2c36.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Idag våknet vi til lett regn her i Strömstad, men stille og 16 grader. Imorgen går vi videre, hvor langt vet jeg ikke. Været avgjør det. Vi er jo pensjonister og har hele sommeren på oss, så vi tar ikke hverken Kosterfjorden, Gule Humpen eller Humperna om det er litt mye bølger.

I strømstad er bryggene som gikk ut fra Pråmmen borte og erstattet av nye ut fra Skagerak. Vi ligger i ytre havn, og der er det helt nytt belegg på bryggene, bortsett fra en brygge der de ikke er helt ferdig. jeg tror det er "metallrister" belagtmed plast, stødig og godt å hoppe ned på når en skal iland. Gammelt treverk kan bli sleipt i regnvær.

brygge_ny_stromstad.jpg.741db0c566a2413c2e02489e64646cf9.jpg

Ellers har vi fått en liten lekkasje i vannet inn til dassen, får se litt på det iløpet av dagen.

lekkasje_vann_inn_toalett.jpg.875bf0156c498269d2fde1fe1cc62f0f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Heldigvis ser det ut til at slangeklemmen på slangen inn på stussen ut fra kuleventilen ikke var dratt godt nok til etter å ha vært åpen i vinteropplaget, jeg krysser fingre og tær.

Ellers har jeg tatt en tur til butikken for røde drikkevarer. Dermed skulle det holde frem til neste slik butikk nedover kysten. Nå er forresten Trude en tur i land for å handle med handleliste der jeg la till litt Norrlands Gull 3,5% øl.

Dermed er kapteinen på Hulda velkommen ombord til prøvesmaking.

vin_modello_masi.jpg.b475bec55aef88a35ea9c636e570d015.jpg

Så har vi forflyttet oss litt nedover kysten, til Hamburgsund der vi kom igår. Det var litt lengre enn det vi hadde planlagt som var Resö. Men ut fra værmeldingen forserte vi både Kosterfjorden og Gule humpen før mulig vind og sjø. Det ble en nydelig tur på 4 timer i solskinn og grei temperatur med vind max 3m/s og sjø mellom 10 og 30cm.

Ut fra værmeldingen, går vi nok nedover til Hunnebostrand på lørdag da det ser greit ut til å komme seg over Humparne. Her, som ellers i Tanum kommune er det steindyre havneavgifter selv nå utenfor sesong. 230SEK pluss 75SEK for strøm er i det drøyeste laget. Men skal en ligge i gjestehavner, er det bare å betale.

hamburgsund_mai_2023a.jpg.876efa7bddffc834e2d7ab208a2e5f4e.jpg

Det skar seg. Måtte hjem til Son i full fart med full bil. Vi får prøve senere i sommer. Dere blir vel på tur en del uker utover. 

Ellers har jeg bannlyst Tanums kommun. De holder et prisnivå som til og med utkonkurrerer Gilleleje. På fire uker tur tror jeg vi endte opp med i underkant av NOK 6000 i havneavgifter. Det er bare og betale. Men pris og servicenivå henger ikke alltid sammen. Og lenger syd er el inkludert i leien, sammen med do/dusj/vaskemaskin/tørketrommel. Til langt under prisen til Tanum. Dyreste vi hadde var vel Donsö og Gilleleje. Best var Varberg, men så langt drar vel ikke dere. Gullholmen/Hermanö var også meget bra på pris/service.

Ja, Tanum kommune er horribelt med priser. I tillegg måtte betalingen gå via Dockspot, automaten på bryggen virket ikke. Så, - for å få betalt må en omtrent være datanærd.

Det blir langt under halve prisen når vi kommer ned til Soten kommune. Men, vi velger havner etter hvor vi trives. Så får heller lommeboken svi og gubben rive seg i håret!

Her prisene for Hamburgsund off season og høysesong.

havnepriser_hamburgsund_2023.jpg.4a1fcb3e290bee514d5b8482935859cc.jpg

Takker, og ja, bunkret diesel i hjemmehavnen Son til vel 14 kroner literen. Det rekker til Vrångö syd for Göteborg og hjem til Son igjen pluss et par turer til Oscarsborg. En Saga 27 har tanker for 360 liter diesel.

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Ja, Tanum kommune er horribelt med priser. I tillegg måtte betalingen gå via Dockspot, automaten på bryggen virket ikke. Så, - for å få betalt må en omtrent være datanærd.

Det blir langt under halve prisen når vi kommer ned til Soten kommune. Men, vi velger havner etter hvor vi trives. Så får heller lommeboken svi og gubben rive seg i håret!

Her prisene for Hamburgsund off season og høysesong.

havnepriser_hamburgsund_2023.jpg.4a1fcb3e290bee514d5b8482935859cc.jpg

Eg reknar med at V er forkorting for vecka. Er vecka 32 gratis:smiley:

Vi ligger fremdeles i Hamburgsund, trygt og godt mens det blåser og sjøer utpå, 2,8m bølger ved Väderöarne. Men verden er ikke stor. Her ligger vi sammen med noen i en svensk seilbåt der sønnen jobber på norsk redningsskøyte. Han jobber faktisk på skøyten som reddet fergen som fikk motorstopp ved Missingen!

Litt heftigere vær ved den aksjonen enn da vi passerte for en uke siden.

ferge_misingene.jpg.3bb68b56c29dacc2d06b68d9fd72e049.jpg

misingene_passering.jpg.d1c9a663699db8b27e8c93d6627fdad4.jpg

Etter noen fine avslappende dager i Hamburgsund ga endelig vinden seg og det ble en kort tur videre til Hunnebostrand. Her er det godt med plass, 10 - 20 båter. De beryktede "Humparne" ble passert (10 - 15 min) med medsjø på max 40cm og vind 3m/s.

Her ligger vi kailangs med strøm, vann og gratis internett for 136SEK pr. døgn.

Hadde vi kommet i forrige uke hadde vi fått besøk av hvithvalen Hvaldimir som var innom her. Da kunne vi nok klappet han! Bilde fra en video før helgen og et med vårt nydelige flagg.

hvaldimir.jpg.f27c0ed08881bb41edd0fef58bd7af4a.jpg

MYVIVERA skrev for 10 timer siden:

Har du noen bilder fra sotekanalen🌞☺️

Nei, det tenkte jeg ikke på etter å ha gått den kanalen årlig i over 20 år. Men vi var ganske alene, møtte kun en seilbåt og en stor norsk fiskebåt, på det trangste.

Her i Springet Båthavn i Kungshamn har vi det godt der vi ligger med kjæringtrapp for pensjonistene med gammel hund på privat brygge med strøm og vann hos gode svenske venner.

trudelutt_springet_lavvann.jpg.e133b17f13c63f1285972b83348f57e9.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...