Lars H. Svart 14.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2023 Litt sent å svare, men ja. jeg fulgte deg på MT hele dagen, og jeg tror du er fornøyd med plassen jeg dirigerte deg inn til her i Skärhamn etter din 11 - 12 timer lange tur fra Strömstad. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 14.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2023 Lars H. skrev for 1 time siden: Litt sent å svare, men ja. jeg fulgte deg på MT hele dagen, og jeg tror du er fornøyd med plassen jeg dirigerte deg inn til her i Skärhamn etter din 11 - 12 timer lange tur fra Strömstad. Ble en litt lenger etappe enn jeg egentlig hadde tenkt i dag, men så ble jeg jo belønnet med en kremplass! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 Skärhamn er et fint sted, men med hele sommeren fremfor oss ble det å ta en 45 min tur videre til Klädesholmen. Da vi kom dit på torsdag, var det en båt på steinbryggen og vi alene på flytebryggen. Nå, lørdag er begge bryggene fulle. Her er det litt forandring, den lokale båtforeningen har overtatt havnen etter Skärhamn båtforening. Forskjellen er at alle de gangbare utriggerne (fikk hard medfart i vinter) er fjernet og erstattet med liner. Men toaletter og dusjer er fremdeles topp. Havneavgift betales via GoMarina, enten på nett eller automat i land. For oss koster det SEK170 pluss 50 for strøm (kun 6A sikringer!). Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Lars H. skrev On 17.6.2023 at 15.51: Havneavgift betales via GoMarina, enten på nett eller automat i land. For oss koster det SEK170 pluss 50 for strøm (kun 6A sikringer!). Trenge du strøm hver dag? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Ja, Wallas kokeapparatet starter ikke alltid, så da er det greit med 230V for matlaging. Og når vi ligger 2 - 5 dager i samme havn, er det greit med varmtvann fra berederen. Og ærlig talt, 50 kroner til strøm er ikke det jeg blir fattig av. Nå har det vært varme dager en god stund, men greit med vifteovn utpå kvelden noen ganger. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Nå har vi forøvrig forflyttet oss nye 45 minutter fra Klädesholmen til Dyrön S. Planen var at det skulle skje imorgen mandag etter at helgebåtene hadde dradd hjem. Men igår ble det krise ombord. Da Trude skulle handle litt av hvert, var det ikke sigaretter å få kjøpt og vi var nesten tomme for det. Så da ble det å røyke halve sigaretter til Trude fikk handlet her på Dyrön. Hvorfor de ikke hadde sigaretter? Jo, det var nye eiere av butikken og de hadde ikke fått ordnet med "tilstånd" fra myndighetene til slikt salg! Og utrolig nok, det samme har vi opplevd før, den gang her på Dyrön. Men nå er alt vel, det går an å kose seg med en røyk sammen med et glass rødt. Igår var det ganske fullt her i havnen fikk jeg fortalt, men nå er vi 4, fire båter her. Vi går nok til Knippla på onsdag eller torsdag. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Lars H. skrev On 17.6.2023 at 15.51: Skärhamn er et fint sted, men med hele sommeren fremfor oss ble det å ta en 45 min tur videre til Klädesholmen. Da vi kom dit på torsdag, var det en båt på steinbryggen og vi alene på flytebryggen. Nå, lørdag er begge bryggene fulle. Her er det litt forandring, den lokale båtforeningen har overtatt havnen etter Skärhamn båtforening. Forskjellen er at alle de gangbare utriggerne (fikk hard medfart i vinter) er fjernet og erstattet med liner. Men toaletter og dusjer er fremdeles topp. Havneavgift betales via GoMarina, enten på nett eller automat i land. For oss koster det SEK170 pluss 50 for strøm (kun 6A sikringer!). Litt synd det der. Det betyr i praksis at så lenge jeg er alene om bord (som jeg jo er i rundt 95 prosent av turene mine), så får jeg ikke lagt til på Klädesholmen lenger. Nå har jeg aldri prøvd meg på faste fortøyninger før, men tror det nesten er et must å være to. I alle fall til jeg eventuelt har fått øvd meg litt med mannskap slik at jeg vet hvordan det skal gjøres. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Så ble det midsommer her på Dyrön, med litt mer, he he båter enn da vi kom på søndag! Nå er det stapp fullt, langs langbryggen ligger båtene 5 i bredden. Vi har egen bås med 3m til vann, strøm og brannslukkingsapparat. Vi koser oss! https://youtu.be/MOXHhVl183c Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Nyt aftenen og midtsommer i Sverige! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Og sannelig ble det dans på "Scen for alla" oppi hogget her bak minigolfbanen. Nede i havnen er det tyst, ingen dunk dunk musikk fra noen båter, bare freden og roden. https://youtu.be/ycE19-MFQ2U Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Dere må da bruke veldig mye penger i havneleie ila. disse sommerukene? Har det aldri fristet med en natt på svai eller langs fjellet innimellom? Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Å ligge på svai har aldri vært aktuelt for oss med hund som må iland for å gjøre sitt fortrødne. Dessuten begynner vi å trekke på årene, jeg blir 80 til høsten og skipshunden 13. Fruen er litt yngre men med dårlige knær som ikke egner seg til å hoppe iland på berget. Naturhavner benyttet vi oss av en del for 20 - 30 år siden. Dessuten er mye av gleden med båtlivet for oss å ligge i trivelige små gjestehavner og bare nyte stemningen. Det eneste vi bruker penger på er havneavgifter og diesel. Mat kjøper vi lokalt, COOP, ICA, Tempo . . . Den tilberedes og spises ombord. Vigår aldri på krogen. Dermed er matbudsjettet som hjemme. Dieselbudsjettet er ikke så ille. Vi tanker opp hjemme i Son, og det rekker til Göteborg og tilbake, ca. 4500 kroner. På de første 5 ukene har ikke havneavgiften vært over SEK300 med strøm, så på 3 måneder blir det rundt SEK27000. Og det er det ferien koster oss. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 24.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Lars H. skrev 5 minutter siden: Dermed er matbudsjettet som hjemme. Kanskje til og med litt mindre når en handler til svenske priser . . ? Og så er vel også røyken og rødvinen mye billigere . . . ? Fortsatt god sommer og god tur videre. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Matprisene er nok omtrent som hjemme i de små lokale butikkene. Og ja, røyk og rødvin er omtrent halve prisen av hjemme. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 24.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Røyk og rødvin?? Fysj og fy, men veldig godt er det, da. God ferie videre. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Rødvinen er faktisk finansiert av billige sigaretter. I løpet av 2 til 3 dager sparer vi nok til en 3-liters rødt, he he. Men obs. 3 liter rekker adskillig mye lengre enn det. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 24.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Lars H. skrev for 4 timer siden: Rødvinen er faktisk finansiert av billige sigaretter. I løpet av 2 til 3 dager sparer vi nok til en 3-liters rødt, he he. Men obs. 3 liter rekker adskillig mye lengre enn det. Jo mer du røyker, jo mer tjener du . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Her på Dyrön er fremdeles, etter mange år postkassen i Santa Claus Lane på plass der barn kan legge ønskelisten for julegaver til julenissen. Det er også en stol han kan hvile i. Jeg får stikke bortom med en liste imorgen, jeg har nemlig aldri tenkt å bli voksen, selv om Trude mener det kunne være på tide før jeg pga. alder kommer i barndommen. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VegJoh Svart 25.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2023 Lars H. skrev for 23 timer siden: Jeg får stikke bortom med en liste imorgen Tomten blir ikke lei ønskelister fulle av båtutstyr ??? D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 Etter 8 herlige dager på fantastiske Dyrön var det tid å komme seg litt videre igår. Som dere hjemme også vel har fått med dere, var det meldt både vind, styrtregn, lyn og torden igår mandag. Men det skulle ikke komme før ut på eftermiddagen, så etter frokost kastet vi loss og satte kursen for Källö Knippla i strålende vær. Det var en tur på drøyt 12Nm som gikk unna på 2 timer. På Knippla var det svært lite båter, så vi fikk vår vanlige plass, 2m til vann og strøm og trapp til å gå iland på for både gamle folk og 13 år gammel hund. Ut på kvelden kom både vind, regn, lyn og torden som meldt. Da var det greit med 16A sikring på landstrømstolpen for vifteovnen. Idag er det nesten stille, 20 - 24gr. og sol. Dog, - en kort sommerregnbyge midt på dagen. Jeg er jo glad i et lite glass rødt i båten, og idag gikk jeg nok en gang tom som på mange turer tidligere. Men ny forsyning er bestilt fra Systembolaget for henting på butikken her (COOP) på fredag. Nå er vi faktisk kun 3 båter her i indre havn, under midsommer var det så fullt at det ikke var mulig å klemme inn en kano er jeg blitt fortalt. Havnevakten regnet med at folket trengte noen dager på seg etter midtsommerfeiringen for å komme igang igjen. Han er forresten en trivelig gubbe på 83 år som ønsket oss velkommen da vi kom igår, og som jeg har hatt en lang prat med idag. Her er det gratis Internet (litt tregt), dusjer og toalett. Havneavgiften for båter opp til 12m er som ifjor SEK280, ikke noe ekstra for strøm. Her blir vi nok også liggende en uke, greit å være pensjonister uten noen tidsfrister for når en må være hjemme igjen. Nå er vi begynt på vår 6. uke i båten. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gullfisk Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 Er nedover forbi Smøgen for første gang, og regner med å nå Kallö knippla en av de nærmeste dagene. Gikk fra Gullholmen i dag og innom Käringön på dagtid i dag. Ligger rett utenfor Skärhamn, og skal inn der og handle litt i morgen. Så får vi se hvilken havn/ uthavn det blir i morgen. Link to post
Oggiwara'en Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Lars H. skrev On 24.6.2023 at 9.58: Å ligge på svai har aldri vært aktuelt for oss med hund som må iland for å gjøre sitt fortrødne. Dessuten begynner vi å trekke på årene, jeg blir 80 til høsten og skipshunden 13. Fruen er litt yngre men med dårlige knær som ikke egner seg til å hoppe iland på berget. Naturhavner benyttet vi oss av en del for 20 - 30 år siden. Dessuten er mye av gleden med båtlivet for oss å ligge i trivelige små gjestehavner og bare nyte stemningen. Det eneste vi bruker penger på er havneavgifter og diesel. Mat kjøper vi lokalt, COOP, ICA, Tempo . . . Den tilberedes og spises ombord. Vigår aldri på krogen. Dermed er matbudsjettet som hjemme. Dieselbudsjettet er ikke så ille. Vi tanker opp hjemme i Son, og det rekker til Göteborg og tilbake, ca. 4500 kroner. På de første 5 ukene har ikke havneavgiften vært over SEK300 med strøm, så på 3 måneder blir det rundt SEK27000. Og det er det ferien koster oss. Jeg holder med deg med den innstillingen. Nyt båtlivet på deres måte så lenge dere har helsen i behold. Og ha en fortsatt god båtsommer! Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Lars H. skrev On 27.6.2023 at 19.16: Jeg er jo glad i et lite glass rødt i båten, og idag gikk jeg nok en gang tom som på mange turer tidligere. Men ny forsyning er bestilt fra Systembolaget for henting på butikken her (COOP) på fredag. Og sannelig fikk jeg SMS om at jeg kunne hente bestillingen på rødt på butikken (3 min unna) en dag før tiden! Med den værmeldingen vi har nå, er det godt med noe godt i glasset. Her blir vi liggende til vinden gir seg. Men vi ligger utrolig godt med alt vi trenger her. COOP butikken brant jo ned sist år, men er midlertidig opprettet i et containerbygg med godt utvalg. Bilder kommer eter hvert. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Her på Knippla får man forresten bra drivstoff, både diesel og bensin, ikke slik vanlig "shit diesel og bensin" som de sier her. Prisen er dessverre ikke som i Norge. Stasjonen er imidlertid selvbetjent, så om en vil, kan en tanke farget diesel. Og 98 oktan bensin er vel også bra? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 29.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2023 Dere blir vel ute til slutten av august? Jeg regner med at vi tar en ferie i slutten av august. Hadde vært hyggelig å treffes. Til mandagen går Hulda på land for vanlig vedlikehold. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn