Lars H. Svart 30.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Hvor lenge vi blir ute? Aner ikke, vi er jo pensjonister og skal ikke tilbake på jobb en fast dag. Foreløpig har vi kun planer om å bli her på Knippla til det blir bedre vær for å forflytte oss. Idag er det 20gr., ikke en sky på himmelen, men vindmåleren vår slår stadig opp i 12m/s. Og så er det forventet 5 dager til med denne vinden, pluss at det skal regne. Men vi ligger godt og koser oss. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 30.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Som sagt, har vi det nydelig her uten problemer. Men ingen regel uten unntak. Inatt måtte jeg opp en tur for å gå på dass ( ikke uvanlig for gamle folk uten prostata etter kreftoperasjon), men da jeg skulle skylle ned "greiene" (elektrisk dass) var det stopp. Da var det bare å komme seg i bingen igjen, men det tok en stund før jeg sovnet. Dermed ble det årets drittjobb idag. Først ble det å øse opp og tørke opp det som sto i skålen, fremdeles med på drittpratet? Ja vel, så var det å fjerne skålen og koble fra slanger før selve pumpen ble tatt ut. Da var åpningen i stussen ut til slangen til tanken mindre enn tykkelsen på en blyant, og skovler og kniver innbakt i en klump med urinstein. Slangen videre så bra ut. Men slikt er det heldigvis mulig å grave/skjære/banke ut. Nå er alt på plass igjen, og dassen fungerer som bare det, og kapteinen har fått seg et stort glass rødt som belønning. At det gror slik til er nok litt vår egen skyld. Vi har en ganske liten septiktank, så vi bruker nok alt for lite vann ved nedskyllingen. Men når vi ligger opp i en uke i havn, går det ellers for fort fullt. Under klumpen til venstre på bilder er knivene for å mose dritten og skovlen for utpumping. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dykker Svart 30.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2023 Blir mye vind fremover ser det ut til. Her prognosene fra Knippla. Sjekk vindkastene og vindretning! Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2023 Dere som kjenner Källö Knippla vet sikkert at det var en stor brann her i havnen sist år, den andre store brannen på to år. Det var COOP matbutikken, biblioteket, restauranten/kafeen og et nyrestaurert leilighetsbygg klart til innflytting som brant ned sist år. Ironisk nok klarte brannstasjonen (innringet på bildet) seg selv om den var nærmeste nabo til brannen. Ingenting er så langt bygget opp, nå er det kun en åpen betongplatting igjen. Heldigvis er det satt opp et containerbygg for butikken, rett ved servicebygget. Den er litt mindre, men har alt en trenger til daglig. Kafeen har også fått en uteservering, litt mot fergeleiet. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2023 Nå har jeg sannelig glemt å oppdatere tråden. Planen var å ligge på Knippla en uke.Det ble en uke ekstra inneblåst. Men så kom det en glippe i været. Turen på snaut 2 timer gikk til Donsö litt syd for Göteborg. Nedover langs Ökerö med 3m/s vind imot. Over Hakefjorden inn til Göteborg dro det til med 5m/s og 40cm bølger. Her på Donsö var det godt med plasser da vi kom i 11-tiden, ved middagstider litt mer båter. Vi fikk kremplassen longside et sted det er svært små sjanser for å få noen utenpå oss. Kommer det noen utenpå, vil havnevakten be de flytte seg. Havneavgiften for oss (under 9m) er SEK250, for opp til 12m er det SEK300, strøm inkludert med 10A uttak på stolpene. Her kan jeg ikke se at de har grønn diesel, men hvit koster SEK25,08. Her var også planen å ligge 1 uke, men nå nærmer det seg 2 uker. Det auler og blåser, det har bøttet ned med regn og vi har hatt "torden og lynild"! Nå er havnen stappfull. Det er kun kailangsplasser her, og mange ligger dobbelt. Kommer vi oss avgårde mandag eller tirsdag over helgen blir det 2 uker. Na er planen å gå nordover til Björkö rett overfor Källö Knippla. På bildet nedenfor ligger vi helt innerst til venstre. Ellers er det en diger ambulansebåt (danskregistrert med dansk flagg) som har base her. Den har ferjelem og egen ambulansebil på dekk. Den er faktisk inn og ut flere ganger for dagen, med eller uten blålys i godt over 25 knop mellom øyene her i mørke og kuling. Og så er det noen aldeles herlige statuer inne på kaien her! Her på Donsö er det mange rederier som holder til. På moloen er vanlige flagg erstattet av flagg for rederier. Mange av rederiene holder til nede rundt havnen. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 20.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2023 Joda, det er to 'grønne' pumper på Donsö. De to har forskjellige priser. Trolig etter hvor mye yrkesbåt man er. Link to post
Marida Svart 21.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 Lars H. skrev On 1.7.2023 at 13.55: Dette er kjedelige bilder av min favoritthavn langs svenskekysten. Der gikk vel den gamle arbeidsplassen til Elisabeth Andreasson dukken. Koselig butikk var det samt grei pizza på utsiden Link to post
Pequod Svart 21.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 Marida skrev 48 minutter siden: Dette er kjedelige bilder av min favoritthavn langs svenskekysten. Der gikk vel den gamle arbeidsplassen til Elisabeth Andreasson dukken. Koselig butikk var det samt grei pizza på utsiden Skal bygges opp igjen, men det tar et par år, sa hun jeg snakket med i butikken da jeg var der i juni. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Det ble nesten 14 dager inneblåst på Donsö, men 1. uke var likevel planlagt. Idag søndag kom godværet, i strålende sol nesten helt stille og nesten ikke bølger gikk turen nordover til Björkö. Her er det webkamera slik at jeg så at det var godt med plasser, se bilde fra da vi kom. Nå er vi kun 4 båter på flytebryggen pluss noen på utsiden som er Dockspot. Her noen bilder tatt fra båten i formiddag. Nå er det grått og lett regn. Nå blir det nok noen dager her med mulighet for både vind og regn. Her er havneavgiften for båter opp til 12m SEK270. Strøm på måler til SEK5 pr. kW om jeg forsto det rett, kompliserte greier. Nå har vi faktisk passert 2 måneder i båten her på svenskekysten. Imorges våknet vi til tom forbruksbank! Det kommer jeg tilbake til, men nå er alt OK igjen. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Som nevnt, hadde vi strømproblem (12volt) imorges. Jeg skulle spyle ned etter å ha vært på dass, men pumpen gikk så vidt rundt med rar lyd. Jeg ventet litt, og da var det dødt. Dermed kom tanken om å hoppe over Björkö og gå direkte til Skärhamn det det er en utmerket båtutstyrsforretning. Men før det ble bestemt oppdaget jeg at instrumentene for 12V for forbruksbanken var svarte. Dermed frem med voltmeter og på hodet ned i rommet med batteri og sikringer. der viste voltmeteret 8V på forbruksbanken (2 nye av året 140Ah semitraction batterier). Dette er åpne batterier med propper, så jeg målte syrevekten og den var langt nede på det røde feltet. Etter mye sjekking av sikringer og hovedbrytere falt mistanken på landstrømladeren. Ut med 230V kontakten til laderen, men der var det noe rart. Den var veldig lett å trekke ut. Og det var synderen, støpselet satt ikke helt i! Jeg dyttet det godt inn og dermed steg spenningen litt. Og instrumentet for battmeteret viste spenning og 25A lading. Dermed ble det en liten boks Guinness Draught Stout øl før frokost. Etter frokost satte vi nesen mot Björkö, og da fikk dynamoen virkelig kjørt seg. Det er en 70A over 25 år gammel Valeo dynamo med PDAR ekstern regulator. Den første halvtimen ladet den med 75A, før den etter hvert kom seg litt under 70A. Nå ikveld har vi jo landstrøm og 25A Victron laderen er nå nede på noen få ampere og går nok snart over i float. Skål! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaptein Kuling Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Lars H. skrev On 22.5.2023 at 23.04: Dermed kom vi oss avgårde på vår årvisse svensketur. Om det blir 3 uker, 1 eller 3 måneder, får tiden vise. Nå ligger vi i Strömstad etter en fin drøyt 6 timers tur uten vind og bølger. Bildet er tatt sydover da vi passerte Missingene. Er varm kaffe her om du vil ha Lars ? Link to post
Lars H. Svart 9.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Takk for tilbudet, men jeg holder meg inne i en god varm båt her i Skärhamn i regnet og kulingen. Jeg ser at jeg ikke har oppdatert tråden på lenge, men skal se til å rette litt på det etter hvert. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 9.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Det ble nesten 14 dager inneblåst på Donsö, men 1 uke var likevel planlagt. Men så kom godværet, i strålende sol nesten helt stille og nesten ikke bølger gikk turen nordover til Björkö. Her er det webkamera slik at jeg så at det var godt med plasser, se bilde fra da vi kom pluss egne bilder fra båten. Det ble en drøy uke på Björkö med mulighet for både vind og regn. Her var havneavgiften for båter opp til 12m SEK270. Strøm på måler til SEK5 pr. kWh om jeg forsto det rett, kompliserte greier. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Fint å se at dere nyter sommeren ombord. Selv om været ikke helt spiller på lag hele tiden. Man får gjøre det beste ut av det man har. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 9.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Etter en drøy uke på Björkö i alle typer vær ble det tid for å komme seg litt nordover. Turen gikk til Skärhamn. Dagen startet med tåke og 13gr., men tåken lettet før avgang. Turen gikk helt nydelig med max 2m/s vind og tok 3 timer. I Skärhamn var det temmelig fullt, men vi fikk en fin plass. To trivelige havnevertinner var klar da vi rundet inn i havnen og viste oss en fin plass der de tok imot tampene for oss. Her er det service! Utover dagen ble det sol og varme, opp mot 26 grader før vi fikk et ordentlig regnskyll på kvelden. Havneavgiften her er behagelige SEK270 pluss 40 for landstrøm. Som "gode kunder" (vi er alltid innom havnen på både syd- og nordtur) slapp vi en dag å betale for strøm, og igår fikk vi helt gratis havnavgift. En dag fikk vi en liten 26 fot seilbåt med to damer ved siden av oss, trivelige folk, og jeg må si jeg ble imponert over trøyen til kapteinen! (hun brukte forresten krykker når hun skulle iland) Den første delen av tiden her var det sol og sommer, og fra båtene med barn ble det badet. menge grillet også på den vel tilrettelagte grillplassen som ble grundig rengjort av havnevertinnene hver dag. Selvfølgelig er vi også her berørt av uværet Hans. Nå er havnen stappfull av båter som bare venter på at vinden skal gi seg. Kanskje vi kommer oss litt nordover om et par dager? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingper Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 MYCKET trevlig läsning ! Om du ser en NB870 i Skärhamn med namnet "MyWay" så är det min gamla båt.... Ingemar E. NB Forum Link to post
Lars H. Svart 10.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Og så slapp kulingen og regnet, - endelig. Idag våknet vi til nesten ikke vind og solskinn. Etter hvert ble det et rush av båter som forlot havnen, det var nok mange som skulle hjem før helgen for jobb på mandag. Vi kunne nok satt baugen nordover idag, men sjøen har nok ikke lagt seg helt ennå. Jeg tror vi ligger her til ut på søndag. Da blir det vel Gullholmen, Ellös, Fiskebackskil, Malmön eller noe slikt. Vi er pensjonister, og nå bare nyter vi livet her i Skärhamn. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 16.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Etter hvert kom vi oss da videre litt lenger nordover, og stedet ble Bohus Malmön etter en fin 3-timers tur. Her er det helt klart "Off Season". Slik så det ut da vi kom for 2 dager siden og omtrent slik ser det ut idag også. Herlig å bare klaske inn til en solid bølgebryter kailangs med 10cm høydeforskjell mellom dollboard og brygge. Da vi var innom her på sydgående for 2 måneder siden var bildet temmelig likt. At det er "Off Season" er det også andre bevis på. Her to bilder av åpningstidene for nærbutikken COOP, for 2 dager siden og idag. At vi om en ukes tid har vært ute i 3 måneder vises godt på sveisen til kapteinen. Nå er planen å gå videre til Hunnebo på mandag. Da blir det en uke her også. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Og nå begynner svalene og samle seg i riggene i Strömstad. Snart høst. Link to post
Lars H. Svart 16.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Men da er det vel snart tid for din høstferie med Hulda? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 16.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Jeg glemte å si at skipshunden Max, nesten uten tenner og døv, men ellers frisk og rask og fylte 13 år igår. Mannskapet på trudelutt begynner å trekke på årene, ikke bare skipshunden. Fruen blir ganske snart 71 og kapteinen 80 år i november. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Lars H. skrev 37 minutter siden: Men da er det vel snart tid for din høstferie med Hulda? Starten av september. Link to post
Chilli Solbris Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Voksen gjeng på tur!! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Worry II Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Chilli Solbris skrev 49 minutter siden: Voksen gjeng på tur!! Ikke gamle båten i forhold, nei (takk for nok en flott tur til Sverige, Lars!) Link to post
Lars H. Svart 16.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Vel, jeg har en intern konkurranse med båten og motoren som begge er 37 år, og gubben på nesten 80 år om hvem som varer lengst, he he. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn