tom Cognac Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Lars H. skrev 14 minutter siden: Vel, jeg har en intern konkurranse med båten og motoren som begge er 37 år, og gubben på nesten 80 år om hvem som varer lengst, he he. et sted leste jeg følgende: "Båtfolk dør aldri - de bare lukter sånn!" jeg tørker ut på land....! Link to post
Lars H. Svart 16.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 tom Cognac skrev 26 minutter siden: et sted leste jeg følgende: "Båtfolk dør aldri - de bare lukter sånn!" Det står på ryggen av den T-skjorten jeg har på meg nå. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 16.August.2023 Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Lars H. skrev for 2 timer siden: Jeg glemte å si at skipshunden Max, nesten uten tenner og døv, men ellers frisk og rask og fylte 13 år igår. Jeg syntes bare det var noen få år siden dere måtte ta farvel med forrige hund og at dere var usikre på om dere skulle skaffe ny. Og nå er han allerede 13 år og tannløs. Tiden flyr.... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 16.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2023 Ja tiden flyr. Og det er ikke bare skipshunden som mangler en del tenner. Jeg hadde jo en kreftoperasjon i munnhulen for et par år siden, og da røyk det ut noen tenner i underkjeven. Nå er det 3 tenner igjen der, akkurat nok til at en protese sitter godt fast. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 22.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Idag er det 3 måneder siden vi dro hjemmefra. Etter en drøy uke på Bohus Malmön ble det idag en tur på snaut 2 timer til Hunnebostrand i solskinn, 20gr. og ikke for mye vind. Her er det godt med plasser. Vi fikk favorittplassen vår, den eneste longsideplassen på flytebrygge med skilt om at vi ikke skal få noen på utsiden av oss. Vi ligger på plassen merket A. For plassene B er det høy kai der de største båtene kan ligge. Vi lå på eksakt den samme plassen for nesten 3 md. siden på sydgående, og havnevakten husket oss fra da og tidligere år og ønsket oss velkommen tilbake. Antallet ganger vi har ligget her i Hunnebo nærmer seg 40. Nå er det Off Season her, og havneavgiften er som for 3md. side, SEK68 + 68 for strøm. Her blir vi liggende til tidligst torsdag, men kanskje lenger. Nå er vi jo nesten hjemme, og idag kom faktisk Kystradio Sør inn på VHF'n Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 22.August.2023 Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Dansk flagg i bakgrunnen. Du er sikker på at du ikke har feilnavigert? Link to post
Lars H. Svart 22.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Så mye rødt har jeg ikke fått i meg idag (det går nok tomt imorgen), men jeg er helt sikker på at vi er kommet til et land som heter Norden eller noe slikt. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 23.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Lars H. skrev for 23 timer siden: Vi lå på eksakt den samme plassen for nesten 3 md. siden på sydgående, og havnevakten husket oss fra da og tidligere år og ønsket oss velkommen tilbake. Antallet ganger vi har ligget her i Hunnebo nærmer seg 40. Nå er det Off Season her, og havneavgiften er som for 3md. side, SEK68 + 68 for strøm. Her må jeg nok korrigere litt. Første gang vi var i Hunnebo var i 1989, altså for 34 år siden, og nå er det faktisk 53. gangen vi har ligget her. Når det gjelder havneavgiften, er jeg glad vi ikke lå her i høysesongen, da kostet det for båter opp til 10m SEK422! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 28.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2023 Nå nærmer det seg slutten på årets båtferie. På onsdag har vi vært ute i 100 dager, og regner med å være hjemme til helgen. Etter en nydelig tur i havblikk fra Hunnebostrand idag, ligger vi nå kailangs i Fjällbacka og har en hel gjestebrygge for oss selv. På den andre bryggen ligger det 4 seilbåter og ingen mellom bryggene på bøyene. Imorgen skal det blåse, så da ligger vi i ro her og tar Gule Humpen og Kosterfjorden til Strömstad på onsdag da vinden skal gi seg da. I Strömstad må jeg en tur til veterinæren med Max for å få den berømte "svenskepillen" for å få lov til å komme hjem til Norge. Det må gå 24 timer etter at han har fått pillen før vi kan krysse grensen, så vi kommer vel hjem fredag eller lørdag. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 28.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2023 Her i Fjällbacka er det en smule dyrere å ligge enn i Hunnebostrand. Her koster det SEK250 + 75 for el, mens det i Hunnebo var SEK68 + 68 for el! Nå kom det forresten inn en stor motorbåt bak oss hel innerst, så er vi faktisk hele 6 gjestebåter i havnen. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 28.August.2023 Link til dette innlegget Svart 28.August.2023 Med det opplegget der, @Lars H., går rødvinen i dass i år også. Vi satser sterkt på 2024?!! Link to post
Lars H. Svart 28.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2023 Så ble det kveld her i Fjällbacka, og nå er vi 3 båter ved bryggen, en tysk treskute, en norsk Viksund (truffet dem før for noen år siden) og selvfølgelig Trudelutt. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tomcat Svart 28.August.2023 Link til dette innlegget Svart 28.August.2023 Ser jo heilt nydeligt ud Link to post
index Svart 29.August.2023 Link til dette innlegget Svart 29.August.2023 Ja, selv for pensjonister må vel ferien ta slutt en dag. Plenen trenger vel å klippes også. Men 100 dager i strekk står det respekt av! Takk for turen, alltid artig å følge dere på tur! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 29.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2023 Tidligere har vanligvis naboen tatt seg av plenen på ca.30m2, håper han har tatt skrittet over gjerdet og gjort det iår også. Ellers tror jeg jeg har timet hjemreisen her fra Fjällbacka ganske godt. Vi går til Strömstad imorgen onsdag, og da ed det meldt 30cm bølger på Gule Humpen og 20cm for Kosterfjorden og delvis skyet, 3m/s medvind. Så blir vi liggende i Strömstad til fredag, og da er det meldt 10cm 3m/s SW for Strømtangen. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 29.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2023 Ups, jeg glemte jo å legge ved solnedgangsbilde her i Fjällbacka ikveld. ha en god natt. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marida Svart 30.August.2023 Link til dette innlegget Svart 30.August.2023 Lars H. skrev On 23.8.2023 at 16.45: Her må jeg nok korrigere litt. Første gang vi var i Hunnebo var i 1989, altså for 34 år siden, og nå er det faktisk 53. gangen vi har ligget her. Når det gjelder havneavgiften, er jeg glad vi ikke lå her i høysesongen, da kostet det for båter opp til 10m SEK422! Vi var så heldige å få ligge der 6 dager værfast i sommer til den nette sum av 695,- pr.dag da med strøm Link to post
Hulda Svart 1.September.2023 Link til dette innlegget Svart 1.September.2023 Velkommen til Son :-) Link to post
Lars H. Svart 1.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2023 Hulda skrev for 1 time siden: Velkommen til Son :-) Takker, her roer vi ned før vi pakker og kjører hjem imorgen. Dagen startet litt kjølig (9gr. på natten), men sol og stille da vi forlot Strömstad kl.1000. Takk Sverige for over 100 fine dager. Jeg hadde studert både Windy, Yr og Barentswatch som meldte 0 til 20cm bølger og drøyt 3m/s NW vind på turen nordover. Men de bommet på bølgevarslet. Fra vi kom ut utenfor Hvaler fikk vi 6m/s NW vind og opp mot 0,6m sjø rett i fleisen. Det gikk selvfølgelig greit, men slitsomt med mye bruk av vindusviskere og godt pådrag på motoren. Etter Sletter roet det seg, og etter 6 timer og 45 min la vi til i hjemmehavnen i vindstille og 24gr. Flyttet Opelen til rett fremfor båten. Alt bra med den og den startet uten nøling etter å stått der i over 3 måneder. Disse månedene har gitt alle typer vær, men en glemmer fort regn og kuling når en tenker tilbake på en herlig juni måned uten vind, med sol og varme og bading i 20gr. vann fra båten på Klädesholmen. Nå sitter jeg med et godt glass rødt og gleder meg til stresslesstolen og sengen hjemme imorgen. Takk for turen. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dykker Svart 1.September.2023 Link til dette innlegget Svart 1.September.2023 Velkommen hjem. Koselig å følge dere alle disse dagene på båttur. Link to post
Harald 10 Svart 3.September.2023 Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Lars H. skrev On 1.9.2023 at 21.16: Takker, her roer vi ned før vi pakker og kjører hjem imorgen. Dagen startet litt kjølig (9gr. på natten), men sol og stille da vi forlot Strömstad kl.1000. Takk Sverige for over 100 fine dager. Jeg hadde studert både Windy, Yr og Barentswatch som meldte 0 til 20cm bølger og drøyt 3m/s NW vind på turen nordover. Men de bommet på bølgevarslet. Fra vi kom ut utenfor Hvaler fikk vi 6m/s NW vind og opp mot 0,6m sjø rett i fleisen. Det gikk selvfølgelig greit, men slitsomt med mye bruk av vindusviskere og godt pådrag på motoren. Etter Sletter roet det seg, og etter 6 timer og 45 min la vi til i hjemmehavnen i vindstille og 24gr. Flyttet Opelen til rett fremfor båten. Alt bra med den og den startet uten nøling etter å stått der i over 3 måneder. Disse månedene har gitt alle typer vær, men en glemmer fort regn og kuling når en tenker tilbake på en herlig juni måned uten vind, med sol og varme og bading i 20gr. vann fra båten på Klädesholmen. Nå sitter jeg med et godt glass rødt og gleder meg til stresslesstolen og sengen hjemme imorgen. Takk for turen. Lars H. Ja, takk for turen. hyggelig å følge med i år også ! Hilsen ? Link to post
pipe Svart 3.September.2023 Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Lars H. skrev On 1.9.2023 at 21.16: Flyttet Opelen til rett fremfor båten. Alt bra med den og den startet uten nøling etter å stått der i over 3 måneder. Da fikk jeg ikke rett i år heller men kanskje til neste år eller året etter....eller noe Velkommen hjem til fedrelandet og en ustelt hage. Link to post
Lars H. Svart 3.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Vel, jeg hadde sikret meg ved å plassere bilen rett ved en strømstolpe pluss at jeg hadde klar en Cetek lader om det hadde blitt behov for lading. Takker for velkomsthilsen fra alle, og ja, - hagen ser litt "frodig" ut! Men grønt er jo en "pen" farge. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pequod Svart 3.September.2023 Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Takk for turen! Hyggelig å treffe på dere i år også! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Chilli Solbris Svart 3.September.2023 Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Takk for turen!?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn