Jump to content

Amerikansk hangarskip til Oslo i mai 2023

Eurus

Recommended Posts

VG, NRK m.fl. rapporterer at hangarskipet USS Gerald R Ford kommer til Oslo i løpet av mai 2023. Jeg finner den ikke på Marine Traffic, men den følges visstnok av fregatten KNM Roald Amundsen. Denne finnes på MT som F311,  for tiden ute i Nordsjøen mellom England og Danmark.

NRK skriver at dette er første amerikanske hangarskip besøk siden 1959. Jeg mener imidlertid at det var et amerikansk hangarskip i Oslo ca 1970. Jeg er rimelig sikker på dette siden jeg var på besøk om bord, og husker at det luktet Brut deodorant i hele Oslo sentrum. Finner ikke noe om det på Google.

Er det noen andre som husker noe mere om dette?

Redigert av Eurus (see edit history)

USS Gerald R. Ford har MMSI 338803000 , søker du på det finner du den på Marine Traffic.

Sist sett i samme område som KNM Roald Amundsen, så det stemmer nok at den følger.

Er vel mange skip som passer på dette gigantiske hangarskipet, selvom den har 75 jagerfly med seg. Antakelig en nuclear sub også, men den har vel neppe AIS track?

Virker være 3 dager gamle posisjoner på MT.

Where is the ship?

Vessel of unknown type US GOVT VESSEL is currently located at UKC - North Sea at position 54° 06' 08.4" N, 005° 06' 55.0" E as reported by MarineTraffic Terrestrial Automatic Identification System on 2023-05-20 07:37 LT UTC (3 days, 1 hour ago)

Eurus skrev for 2 timer siden:

Jeg mener imidlertid at det var et amerikansk hangarskip i Oslo ca 1970

Finne bare disse.

SS Saipan  Oslo  31.05.05 

USS Iwo Jima Oslo. 5.11.2018 

HMS «Queen Elizabeth» Oslo   21.11.2022

SS Saipan  vil bli et av de største krigsskipene som noen gang har gjestet Oslo, 
USS Saipan er 254 meter lang. Bredden på dekket er 40 meter. Skipet har et mannskap på 82 offiserer og 882 menige.

Skipet er definert som et «Amphibious Assault Ship», og ikke en «Carrier» som amerikanerne kaller sine hangarskip, og brukes først og fremst til landsettingsoperasjoner av

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Eurus skrev for 3 timer siden:

NRK skriver at dette er første amerikanske hangarskip besøk siden 1959. Jeg mener imidlertid at det var et amerikansk hangarskip i Oslo ca 1970. Jeg er rimelig sikker på dette siden jeg var på besøk om bord, og husker at det luktet Brut deodorant i hele Oslo sentrum. Finner ikke noe om det på Google.

Er det noen andre som husker noe mere om dette?

Det var hangarskipet US Wasp (IX, altså nr 9) som besøkte Oslo og det var i juni 1969 eller 1970, om jeg husker det korrekt. Jeg var ombord (norsk mil. jobb) og det som imponerte meg mest var den utrolige strømproduksjonen / kapasiteten båten hadde. Den var atomdreven..... 

:-) steinar

1 hour ago, fredriksen said:

Den var atomdreven..... 

Linken som ble postet over tilsier at båten ble sjøsatt under andre verdenskrig - så den var ikke designet for å være atomdrevet i utgangspunktet.  Det står heller ikke noe i artikkelen om at den ble utstyrt med atomreaktor, så vidt jeg kan se.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Da var tydeligvis USS Wasp (CV-18) vært i Oslo både i 1962 og 1969.

Fra Wiikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Wasp_(CV-18) 

Sitat

On 1 April 1969, Wasp sailed for the eastern Atlantic and arrived at Lisbon, Portugal, on 16 April. From 21 to 26 April, she took part in joint Exercise Trilant, which was held with the navies of the United States, Spain, and Portugal.

...

After conducting exercises and visiting Rotterdam, Oslo, and Copenhagen, Wasp headed home on 30 June,

Code0 skrev 7 minutter siden:

Sikkert en god idé, ta med et par kompiser i svarte klær og et rør på skuldern. Kjempebra!

Tenkte det var bedre hvis de hadde rødmalte tørkepapir ruller teipa rundt magen. 

Tipper nok de der er vant til litt kjøring rundt hangard skipene når de kommer,så ett godt hopp i hekkbølgene er nok ikke det de reagerer mest på, gutta får en fin velkomst i allefall,vise at det ikke bare er fiskebåter, seilbåter og båter som er runde i ræva på fjorden her 

lang-sommerferie skrev 19 minutter siden:

Tipper nok de der er vant til litt kjøring rundt hangard skipene når de kommer,så ett godt hopp i hekkbølgene er nok ikke det de reagerer mest på, […]

Jeg vet hva jeg ikke ville gjort, i hvert fall, og det er å kjøre hurtigbåt i uforutsigbar fart og retning rundt et amerikansk hangarskip. But to each his own, som det så treffende heter.

Satt veldig på spissen, selvfølgelig. Det går sikkert bra, men om det ikke går bra gjør det så innmari vondt (om man rekker å føle smerte før man dør, da). Disse skipene er nok ganske ekstreme når det kommer til bruk av midler og metoder til selvforsvar og håndtering av trusler, så man vil neppe være i nærheten om deres toleransegrense krysses.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg finner verken den eller Roald Amundsen på Marine Traffic eller noen andre sporingssider. Synd, det hadde vært morsomt å vite om den gikk i nærheten av Mandal på veien. Kunne dratt ut med Mad Max. Måtte bare satt opp hvite flagg på taket, båten min ser jo ut som om den er på sjørøveroppdrag... Den eneste militære Roald Amundsen som lot seg spore, er en MOB-båt langt i nord på 8 meter, det høres ikke veldig fregattet ut... :giggle:

Som nevnt i første par posts:  KNM Roald Amundsen finnes som F311 på MT. US Gerald Ford som MMSI 338803000.

Sist rapportert posisjon nord for Nederland i dag tidlig, så vi kan vel ikke vente de før tidligst onsdag e.m. ?

Og som det også sto høyere opp, er de posisjonene flere timer gamle. De dukker bare opp en gang eller to i døgnet, ser det ut til. Den som er der nå, er sju timer gammel. Når den da går forbi Danmark, kan den ha strøket forbi rett på utsiden her før jeg vet kursen. Men jeg antar at de helst ikke vil fortelle fi hvor de er til enhver tid, selv om de ikke er med i en åpen krig (ennå).

Redigert av Mastiff (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...