Jump to content

Amerikansk hangarskip til Oslo i mai 2023


Eurus

Recommended Posts

@tom Cognac Jeg lurer litt på denne:

 

Sitat

Båtførere skal holde seg 500 meter unna hangarskipet ved inn- og utseiling. 

 

Vil det bety at man kan gå nærmere når skipet ikke er under inn- og utseiling til kai? Eller når den er på vei inn i og ut av Oslofjorden? Da er det jo ikke noen regler for avstand i Skagerak.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske nøyaktig 100% legmann, men tipper de vil at alle holder god avstand i hvert fall fra en tenkt linje mellom Tofte og Son og inn til Oslo. Det er nok både av sikkerhetsmessige (terror o.l.) og navigasjonsmessige årsaker. En så stor skute trenger mye plass…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

 

 

Wasp operated with Task Group Bravo throughout 1959, cruising along the Eastern Seaboard conducting operations at Norfolk, Bermuda, and Quonset Point. The ship was heavily damaged by an explosion and subsequent fires on 18 August 1959, when a helicopter engine exploded while being tested in hangar bay number one. The fires required two hours to control. At the time of the accident, Wasp was carrying nuclear weapons. In the first 30 minutes as the fires burned out of control and the forward magazines were flooded, preliminary preparations were also made to flood the nuclear weapon magazine. This was not done, however, and 30 minutes later, the nuclear weapon magazine reported no significant rise in temperature

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 13 minutter siden:

nevnt et par ganger i denne tråden: 

Den er grei, men når jeg forsøker å MMSI 3388-osv så får jeg ikke opp noen ting :nonod: Godt mulig det er noe data-greier jeg ikke forstår her.....................  :rolleyes:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

USS Wasp (LHD 1) var også på besøk i Stavanger i 1995. Ble sjøsatt i 1987 og operativ fra 1989. Husker det var litt av et skue da det lå inni Vågen, fylte godt opp. Og for den tiden (før festivaler og større folkeansamlinger var like vanlig som nå) samlet det seg mye folk for å ta det i skue. Mektig skip.

Blir nesten litt misunnelig på dere i Oslo som nå får besøk av USS Gerald R. Ford, det blir nok en opplevelse å få med seg, et langt større skip enn USS Wasp. Håper det kommer mange gode bilder fra besøket her i tråden:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 5 minutter siden:

USS Wasp (LHD 1) var også på besøk i Stavanger i 1995. Ble sjøsatt i 1987 og operativ fra 1989. Husker det var litt av et skue da det lå inni Vågen, fylte godt opp. Og for den tiden (før festivaler og større folkeansamlinger var like vanlig som nå) samlet det seg mye folk for å ta det i skue. Mektig skip.

Dette husker jeg, var 15 år på det tidspunktet og skuta ble besiktiget med påfølgende kjøp av caps med logo. Mon tro hvor den ble av 🤔

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev 1 time siden:

 

Du har en sjans i Drøbaksundet . :giggle:

Historiskt sett en god posisjon for å komme nær store krigsskip.

drbaksundet.png.720efedaa1b93b988903de57b51fb216.png


Historisk sett også en god posisjon for å bli skutt i senk av noen som er hyppe på å forsvare seg og sitt. :diving:  :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Almvik skrev for 2 timer siden:

 

Du har en sjans i Drøbaksundet . :giggle:

Historiskt sett en god posisjon for å komme nær store krigsskip.

drbaksundet.png.720efedaa1b93b988903de57b51fb216.png

 

Hadde vært kult med ett bilde bakfra i lav vinkel, der jeg tar sats på en av bølgene med en av offshore cattene og det ser ut som jeg går inn for landing på hangard skipet. Ville blitt ett legendarisk bilde, hvis man traff på vinklen og avstanden 

 

Spørs om ikke de vil reagere litt hvis de ser en drone 30cm over vannet ett par hundre meter bak hangardskipet og ser en catte som kommer i 70-80knop, hvis ikke de hadde skjønt greia ganske fort. litt risky å satse på at det er lettere og få tilgivelse enn tillatelse 

 

Samme som den saken her bare med en 250 evinrude, kjører ikke fort, flyr lavt :p 

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev Just now:

Hvor store bølger lager denne balja? Kunne vært artig å ridd på dem med foilbrettet innover..

Store nok til det :) det er mulighet for noen once in a lifetime bilde stunts nå :p hangardskip, det er det største og farligste man kan erte på seg. Mektige saker 

 

Hangardskip var vel det første de prøvde steppa skrog på også, hvis ikke jeg husker helt feil 

Link to post
Share on other sites

lang-sommerferie skrev 22 minutter siden:

litt risky å satse på at det er lettere og få tilgivelse enn tillatelse 

 

Tror du skal slite med å komme på nært hold, og glem drone. I hvertfall om du kommer til indre del av Oslofjorden. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/4ovLOa/innfoerer-midlertidig-flyforbudssone-over-hele-indre-oslofjord-naar-uss-gerald-r-ford-kommer-paa-besoek

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 5 minutter siden:

 

Tror du skal slite med å komme på nært hold, og glem drone. I hvertfall om du kommer til indre del av Oslofjorden. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/4ovLOa/innfoerer-midlertidig-flyforbudssone-over-hele-indre-oslofjord-naar-uss-gerald-r-ford-kommer-paa-besoek

 

Ender vel opp med dom som en drapsmann, hvis man gjennomfører det stuntet mitt :p

 

Brudd på flyforbudet, brudd på krav til avstand, brudd på 30knops sona i Oslofjorden, blir sikkert tatt for hensynsløs kjøring og sikkert ett par andre saker hvis man møter på noen blåkledde med god oppfinnsomhet

 

kult bilde, men ikke helt verdt jailtime. 

Link to post
Share on other sites

Det må være 100% ekte, fake er kjipt, alle kan få noe sånt redigert. Men det er svært få som tar ett 2-3meter høyt og 15m langt hopp i 60-70knop med en liten 18fots båt. 

 

Eller en liten film der jeg kommer susende etter og det ser ut som jeg tar sats på bølgene for å hoppe ombord, med danger zone sangen fra topgun :p hahhahah. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...