Jump to content

Jakten på ny båt - for kanaler

EiSvIn

Recommended Posts

Etter 9 år i seilbåt har kona og jeg begynt å snakke om å prøve oss på noe annet. Seiling er en fantastisk flott ting å drive med, men nå føler vi et behov for å gå nærmere land. Og vi har til og med begynt å snakke om å utforske kanaler og innlandsveier. Og da er det noe upraktisk å stikke 17 meter opp og 2 meter ned. Og veien fra "begynt å snakke om" til Finn.no er jo som kjent ganske kort.. 

Kravene vi har satt opp er 27-30 fot, akterkabin til tenåringen om bord, 4 soveplasser som helst ikke må res opp hver dag. Vi trenger ikke fart, men gode sjøegenskaper i området 5-7 knop. Pris max 300000.-

Så langt har vi disse på favorittlista vår: 

Tresfjord 29ac. En båt det er vanskelig å ikke like, i hvert fall ikke om man følger med på Bergtatts reiser. Eneste ulempe er manglende dollbord i akter, noe som jeg tenker kan være en stor fordel når man sluser. 

Saga 27. En klassiker. Ulempe, noe trang i cockpit? Virker noe spartansk i interiøret (mye plast). 

Polar 29ac. Kan vel også klasses som en klassiker. 

Men man kan jo se seg forvirret på Finn.. Er det noen som har noen erfaringer og tanker som kan deles? 

Vi har en Agder 840 med Yanmar 4lh-dte.

Har sammenlignet plass her med båter opp til 32 fot. Det har blitt med Agder'n.  320cm i bredde gir god plass. Stor soveplass forut og i akterkabin. Stikker ca 1m dypt. Fartspotensiale over 20 knop. Enkelt vedlikehold på selve båten og Yanmar'n trenger olje og filtre. 

Jeg er fornøyd med sjøegenskapene,men litt større bølger slår vel  mye sjøvann på frontrutene.

Du vil kunne finne en god Agder 840 innenfor ditt prisområde.

Redigert av Lykken1 (see edit history)

Takk for tips så langt. Skarpnes og Agder er definitivt med på lista, flotte båter.

Nimbus har jeg ikke sett på før må jeg innrømme. Mye fine løsninger der, men det ser ut som om det er et mye mer planende skrog? Vil ikke dette fort bli mer ustabilt i lave hastigheter? 

Kragerø 32 og Risør 30 er veldig store snekker som ikke er nevnt. Oppfyller priskravene dine. Comet 29 er en romslig og stødig snekke. Sagen 30 har jeg selv hatt og den er sjøsterk, men kanskje litt trang ac. Nidelv 28 er romslig, litt raskere og stikker ikke så dypt. Med to tenåringer ville jeg kanskje tenkt mulighet til å spre seg litt utover! Et akterdekk man kan sitte ute på eller en flybridge for litt pusterom. Da er vi over på hollandske stålbåter som er lagd for dette formålet og fås i denne prisklassen.  

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Jeg ville hensyntatt at man kan sitte inne i båten og se ut.  Det vil si sitte litt høyt og at kalesjer har mange vinduer.  Antall plasser i fartsretningen er også noe å tenke på. Kan man ta ned kalesje og ligge i båten og sole seg? Til bruk på elver vil en nok sette pris på komfort. 

EiSvIn skrev for 10 timer siden:

Nimbus har jeg ikke sett på før må jeg innrømme. Mye fine løsninger der, men det ser ut som om det er et mye mer planende skrog? Vil ikke dette fort bli mer ustabilt i lave hastigheter? 

Vet ikke hva dere tenker på med ustabilt i lave hastigheter? Vår Nimbus 3003 er som et tog i de fleste hastigheter, det er der dette skroget skiller seg litt ut. En fryd å manøvrere, og tåler mye sjø. Så er det et veldig effektivt skrog mtp forbruk vs fart. For noen vil det være en ulempe at kjølen stopper før propell og ror, så dette er mindre beskyttet enn på ei snekke.

Ellers er båten full av smarte løsninger.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Er vel egentlig bare jeg som har erfaring med min fars planende båt for lenge siden, men den var ganske flat under og med drev. Var jo som å styre en litt uvillig gummibåt å få den inn i havn.. Så det er nok jeg som har laget meg en vrangforestilling om at planende båter trives best i plan? 

Har sett på Nimbus 3000 på Finn, og egentlig blitt litt forelsket. Nydelig båt og som du skriver en del veldig praktiske løsninger. Og gode dollbord hele veien rundt. Den har helt klart havnet på lista vår (som begynner å bli lang, er ikke lett dette med å skifte båt..).

Er jo masse og velge mellom, viktig å tenke gjennom om man vil prioritere uteplass / cockpit eller masse inneplass. Herunder åpen/ Hardtop.

Man får ikke overdrevet mye av alt i en 27-30` båt.

Velg også en kurant motor man får deler til. 

Lykke til.

For kanalfart er det vel heller ikke usannsynlig å vispe litt gjørme fra tid tid annen, og bli stående nedpå. Lite vann i Europa og mange kanaler er grunne nå. Ville kikket etter noe med et underskip som tåler sånne små kyss uten at det blir yardstay og sprengt Vipps-konto etterpå

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...