Jump to content

Volvo Penta kad32 lager sitter ikke skikkelig i svinghjulskåpa


larseluke

Recommended Posts

Har montert nytt lager i svinghjulskåpa etter det forrige røk. Det er litt slark mellom lageret og kåpa. Sikker på at det er riktig lager og låseringene er på plass. Ser ut som kåpa har utvida seg litt slik at den ikke klemmer skikkelig rundt lageret. Noen som vet om dette er normalt? Eventuelt hva som er konsekvensene av å bruke den slik en sesong.

Her er link til video: 

 

 

Motor er vp kad 32p, enlagret kåpe. 

 

Link to post

Loctite bygger ganske mye. Problemet ditt, med så mye slark, er å få korrekt sentrering av lagret. For å få til det, burde du kanskje måle OD og ID slik at du får et tallmessig begrep om hvor mye slark det er. Og så heller, sammen med Loctite, trykke inn en shim som dekker nesten hele sirkelen. Problemet med eventuell korrigering av ovalitet gjenstår. Jeg vet ikke hvor mye spillerom som splinen gir. Eventuelt må kåpen av og maskineres. Regner med et en komplett ny kåpe koster skjorta. På vanlige motorer, som ikke er sølvfarget eller grønne, er det ikke dyre greia. 

Link to post

Takk for innspill. Tror ikke jeg tør prøve på lim og  shimsing, må nok prøve å få ta i en brukt kåpe som er ok da en ny koster skjorta, som Hulda påpeker. Må nok uansett ut med motor siden foringa som akslingen sitter i på innsiden sikkert er slitt den også. Ser dårlig ut for båtsesongen. 

Link to post
Hulda skrev On 24.5.2023 at 13.18:

Loctite bygger ganske mye. Problemet ditt, med så mye slark, er å få korrekt sentrering av lagret.

Sitter med mobil, og klarer ikke å se dette nøyaktig. Jeg vet heller ikke hvor viktig det er å sentrere denne glappen. 

 

Men for meg ser det ut som om det er et maskinert hull rundt akseltappen. Da kan man dreie seg et verktøy som senterer aksel i hullet. Prosedyren blir da å sette inn lageret med Loctite, deretter presse inn sentreringsverktøyet. Så ville jeg latt det stå til dagen etter for å sikre at Loctiten er herdet. 

 

larseluke skrev 1 time siden:

Tror ikke jeg tør prøve på lim og  shimsing, må nok prøve å få ta i en brukt kåpe som er ok da en ny koster skjorta, som Hulda påpeker.

Da ville jeg heller boret opp hullet og krympet inn en foring. 

 

larseluke skrev 1 time siden:

Må nok uansett ut med motor siden foringa som akslingen sitter i på innsiden sikkert er slitt den også. Ser dårlig ut for båtsesongen. 

Hvorfor ikke prøve med Loctite som beskrevet over? Funker det så slipper du jo både å ta ut motor og skaffe deg ny svinghjulskåpe.

 

 

Link to post

Takk for tips Komodo. Er også usikker på hvor viktig det er med sentrering, men regner jo med at den skal være rimelig rett. Har ikke mulighet til å få dreia noe å sentrere den med. Kan jo alltids prøve med Loctite, bare litt kjedelig om det oppstår noe trøbbel på vannet. 

Link to post
larseluke skrev for 2 timer siden:

Har ikke mulighet til å få dreia noe å sentrere den med. 

Jeg regnet ikke med at du hadde dreiebenk i garasjen, de færreste har det. Men det bør være en billig løsning å få noen til å dreie et slikt sentreringsverktøy for deg. Tenk på hva du sparer på å slippe å ta ut motor og kjøpe ny kåpe. I tillegg kommer det at du mister en sesong på vannet. 

 

Til sammenligning så er jeg glad i egg og bacon. Men jeg har verken høner eller gris, så der betaler jeg andre for å skaffe meg det jeg trenger 😉

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...