Jump to content

Tilt sylinder lekker olje - Yamaha 90 AE motor


Techdozer

Recommended Posts

Hei,

 

Funnet ut at tilt sylinder lekker olje og har tenkt og prøve å fikse den, nærmere sagt på bytte ut den dellen i midten der.

Problemet er at je gikk ikke vet hva denne delen heter og hva jeg skal søke på. 

Søker jeg på tilt osv får jeg bare komplette tilt systemer noe jeg ikke har lyst å bytte ut. 

 

Noen som mekk folk som kan navngi meg den delen? 

Evt. mye koster en sånn sylinder ny da? Hvis noen vet.

 

Kommentar fra moderator:  Du må, i tittelen, oppgi hvilken motor det gjelder. Kan redigeres innen 48 timer.

 

 

tilt.png

Link to post
Share on other sites

Techdozer skrev for 1 time siden:

Funnet ut at tilt sylinder lekker olje og har tenkt og prøve å fikse den, nærmere sagt på bytte ut den dellen i midten der.

Når sylinderen lekker olje så må du gjerne bytte stempelpakning. Problemet er at du må ha et spesialverktøy for å skru opp gavelen (gavelen er det runde lokket i midten av sylinderen). Det kan sitte ganske hardt. Dette verktyet har fire pinner som skal tres ned i hullene på gavelen. 

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke akkurat den tiltsylinderen men jeg har overhalt min egen og jobber på verksted som overhaler hydraulikksylindere (i langt større størrelser). Den ytterste pakningen er nok bare en skrapering og er ikke den som lekker. Den har kun funksjon å skrape vekk oljebelegg fra stempelstanga på vei ut samt forhindre smuss fra å komme inn i sylinderen på vei inn. Men den er åpenbart gåen den også. På innsiden av denne finner du sannsynligvis en o-ring og en backup-ring, de må du også bytte, det er denne o-ringen som holder tett under trykk. Det kan også være dobbelt sett ringer eller dualseal (trenger ikke backup), men dette er mindre sannsynlig.

 

Hvis du søker opp modellnummeret ditt og "power trim tilt" finner du sannsynligvis deletegning med delenummere. 

Det kan noen ganger lønne seg å kjøpe komplett rep-sett når du først skal til å åpne den, så kan du like godt ta og overhale hele greia. Finner sikkert youtube-videoer på hvordan.

 

Det du må passe på er at stempelstangen er helt strøken og ikke har antydning til korrosjon eller pitting. Har den det vil den rive i stykker de nye pakningene også etter kort tid.

 

Vet ikke om du trenger spesialverktøy, en passende U-nøkkel bør klare jobben, den går da bare i to av hullene. Kan hjelpe å varme sylinderen for å dra av lokket. Min var helt jævlig irret og måtte sveises og lappes for å bli ok igjen men fikk fremdeles av lokket ganske greit med U-nøkkel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...